۰ نفر
۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۰
راند اول گام نهایی/پرونده

هفته گذشته محمد جواد ظریف نخستین گام را در راه رسیدن به توافق نهایی با غرب بر سر مسئله هسته ​ای برداشت. گامی که کل هفته گذشته را به پاسخ دادن درباره آن گذراند.

سید صادق روحانی: روز دوشنبه هفته پیش محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به وین پایتخت ساز و موسیقی اروپا رفت تا با 6 نماینده از کشورهای قدرتمند جهانی و اترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و مذاکره کند(ایــنــجــا) تا نخستین گام به سمت توافق نهایی را بردارد. در این سفر، سیدعباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی‌نژاد، داوود محمدنیا،‌محمد امیری و رحیمیان، ظریف را همراهی می‌کردند.

بنا بر آنچه تا پیش از مذاکرات منتشر شد مهمترین دستور کار این دور از مذاکرات رسیدن به راه حل جامع براساس توافقنامه ژنو و روش‌های پیگیری آنهاست. اما برخی گمانه زنی‌ها حکایت از آن داشت که تلاش آمریکا در این دور از مذاکرات به صفر رساندن غنی سازی اورانیوم در ایران، تعطیلی فردو و تبدیل آب سنگین اراک به آب سبک و طرح مباحثی پیرامون موشک های بالستیک و تجهیزات دفاعی ایران و حقوق بشر در ایران در قبال برداشته شدن کامل تحریم های غرب علیه ایران است.(ایــنـــجــا) وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا و متحدانش برنامه موشکی ایران را یک تهدید هسته‌ای احتمالی می‌دانند و به همین دلیل خواستار این هستند که گفت‌وگو‌ها درباره توافق هسته‌ای جامع با ایران این مساله را شامل شود.(ایــنــجـــا) اما ظریف در قبال این گمانه زنی​ها گفت: هم فتوای مقام معظم رهبری و هم دیدگاه استراتژیک ایران، این است که برنامه هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی با موضوعات نظامی ندارد. لذا همانطور که برنامه هسته‌ای ما ارتباطی با موضوعات نظامی ندارد، موضوعات نظامی ما هم ارتباطی با این مذاکرات ما ندارد.(ایـــنـــجـــا)این به این معنا بود که ظریف حاضر نیست خارج از موضوع هسته درباره موضوع دیگری مذاکره کند.

ظریف از فرصت حضور در وین استفاده کرد و دیدارهای جانبی دیگری هم داشت که مهمترین آن ها دیدار با یوکیا آمانو دبیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی بود.(ایــنـــجـــا)او در این دیدار گفت که آژانس باید به نحوی عمل کند که فضای اعتماد ایجاد شود تا در پرتو آن همکاری‌های دو طرف تسهیل شود.

برای مرور مجموع اتفاقاتی که در وین افتاد می توانید ایــنــجـــا و ایــنــجـــا را بخوانید. همچنین می توانید به گزارش فیسبوکی خود ظریف هم مراجعه کنید. (ایـــنـــجـــا) مذاکرات هسته ای از روز سه شنبه تا پنجشنبه به مدت 3 روز در مقر سازمان ملل متحد در پایتخت اتریش برگزار و طرفین در این مرحله از مذاکرات که به عنوان گام اول در مسیر مذاکرات جامع برای دستیابی به توافق نهایی برگزار شد، درمورد چارچوب و زمانبندی مذاکرات آینده به توافق رسیدند.  ظریف روز 5 شنبه به تهران بازگشت.(ایــنــجــا) اما این همه ماجرا نبود. تازه راند اول گام نهایی آغاز شده بود. مشکل اصلی ظریف تازه پس از بازگشت به تهران شکل گرفت.

ظریف تا پایش را به تهران گذاشت خبرنگاران دوره اش کردند و دوربین های عکاسی برای اولین بار چهره عبوس وزیر خندان را هم دیدند. «گاهی اوقات در یک سایت غیر معروف که باید با هزار ذره بین در اینترنت آن را یافت، یک فرد نامربوط حرفی نامربوط گفته که آنچنان در سایت های داخلی انعکاس پیدا می کند که بعد هم می خواهند ما به این حرف پاسخ دهیم.»این جملات بخشی از سخنان مرد شماره یک دستگاه دیپلماسی کشور است که ناخرسندی اش را از انتشار حرفهای نامربوط به صورت تیتر یک و آب و تاب دادن به آن نشان می دهد. وی اضافه کرد: برخی در آمریکا حرف های بدتری را مطرح می کنند اما این دلیل نمی شود هر لاطائلی که یک نفر در آمریکا گفت، مدام در ایران مطرح شود و ما مجبور به پاسخ باشیم.(ایــنـــجـــا)

اما این هم همه ماجرا نبود. این هفته 99 نماینده مجلس از محمدجواد ظریف سوال کردند. طبق برنامه اعلامی کمیسیون امنیت ملی تعدد سوالات از وزیر امور خارجه به نحوی است که اعضای این کمیسیون پس از مروری کوتاه بر آخرین اخبار حوزه سیاست داخلی و بین المللی سوال از وزیر امور خارجه را در دستور کار خود قرار می دهند و بررسی سوالات تا پایان جلسه کمیسیون ادامه خواهد یافت.(ایـــنـــجـــا)

ظریف به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رفت و به پرسش های نمایندگان پاسخ داد اما نمایندگان قانع نشدند.(ایـــنـــجــا) با قانع نشدن این نمایندگان از پاسخ‌های ظریف، این سوالات به صحن ارجاع شد تا وکلای ملت در این باره تصمیم بگیرند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =