طبق محاسبات کمیته مزد شوراهای اسلامی کار تهران حداقل رقم مورد نیاز برای تامین سبد خانوار در این استان 1.7 میلیون تومان است.

ابراهیم علیزاده: بررسی‌های کمیته مزد شوراهای اسلامی کار تهران نشان می‌دهد هر خانوار چهار نفره در تهران برای گذران زندگی خود حداقل به یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان نیاز دارند. رقمی که 3.5 برابر حداقل مزد فعلی است. البته این رقم یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی بدون در نظر گرفتن هزینه خرید اثاثیه منزل، تفریح، رستوان و هتل و دخانیات است. بخش‌هایی که کمیته مزد شوراهای اسلامی کار هم به آنها اشاره کرده و توضیح داده که درج نکردن هزینه‌های این بخش‌ها به منزله نفی این گونه هزینه‌ها برای کارگران کشور نیست.

کمیته مزد شوراهای اسلامی کار معمولا هر ساله این چنین بررسی‌هایی را انجام می‌دهد تا در نشست روزهای پایان سال شورای عالی کار اعضای این شورا در تعیین میزان افزایش حداقل مزد به آن توجه کنند. با وجود این، معمولا سبد هزینه خانوار محاسبه شده توسط تشکل‌های کارگری با آن رقمی که در پایان سال به عنوان حداقل مزد اعلام می‌شود تفاوت فاحشی دارد.

آخرین بار در سال گذشته نیز هرچند شوراهای اسلامی کار سبد هزینه خانوار را بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه کرده بود اما حداقل مزد در ‌‌نهایت ۴۸۷ هزار تومان تعیین و اعلام شد. با وجود این، به گفته علی خدایی، رئیس کمیته مزد شوراهای اسلامی کار کشور رقم یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تنها برای استان تهران است و این میزان برای کل استان‌های کشور در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر در حالی رقم یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان به عنوان حداقل میزان مورد نیاز برای سبد هزینه خانوار در سال ۹۲ توسط شوراهای اسلامی کار تهران محاسبه شده که چند روز پیش نیز بانک مرکزی متوسط هزینه ماهانه هر خانوار ایرانی را یک میلیون و ۸۰۴ هزار تومان اعلام کرده بود.

ضریب ۴۷ درصدی برای خوراکی‌ها

بر اساس این بررسی تشکل کارگری شورای اسلامی کار بیشترین سهم در سبد هزینه خانوار تهرانی مربوط به خوراکی‌ها است. طبق بررسی آن‌ها که قیمت خوراکی‌ها اعم از کالاهای اساسی و خوراکی‌های دیگر از میادین میوه و تره بار اخذ شده برای هر خانوار تهران ماهانه بیش از ۸۲۸ هزار تومان نیاز است. ضریب اهمیت خوراکی ها از کل سبد هزینه خانوار نیز ۴۷ درصد از در نظر گرفته شده است.

پس از خوراکی‌ها، مسکن بیشترین ضریب اهمیت را در این محاسبات به خود اختصاص داده است. ضریب اهمیت هزینه مسکن از کل سبد هزینه خانوار ۱۸ درصد و رقم مورد نیاز برای آن ۳۱۵ هزار تومان ذکر شده است. البته کمیته مزد شوراهای اسلامی کار در این مورد توضیح داده که هزینه مسکن با در نظر گرفتن میانگین هزینه‌های مسکن در تمام نقاط استان تهران و بر فرض اینکه ۵۰ درصد از کارگران صاحب خانه باشند محاسبه شده است.

پس خوراکی‌ها و مسکن، بخش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل بیشترین ضریب اهمیت را در سبد هزینه خانوار داشته است. بر این اساس هزینه حمل و نقل  ۹ درصد ضریب اهمیت داشته و رقمی معادل ۱۶۰ هزار تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

بهداشت و درمان با ضریب اهمیت هفت درصدی و رقمی معادل ۱۲۰ هزار تومان و بخش تحصیل و آموزش با ضریب اهمیت شش درصدی و رقمی معادل ۱۰۹ هزار تومان نیز چهارمین و پنجمین بخشی هستند که بیشترین ضریب اهمیت را در سبد هزینه خانوار دارند.

 

ـ شکل ضریب اهمیت بخش‌های مختلف در سبد هزینه خانوار

ـ جدول سبد هزینه خانوار چهار نفره در تهران

 

جدول سبد

39325

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    9 0
    سلام؛هرچندبسياربااغماض بررسي ومحاسبه شده ولي همين حداقل ها هم بسيارتفاوت باواقعيت دريافتي من كارمندداردشمادريافتي كارگران راببينيدكه ديگرواويلاست.اكنون خواهش ميكنم اين حداقل بررسي شده رابه كارگران وكارمندان بدهيدتاامرارمعاش اين قشرزحمت كش به مخاطره نيفتد.
  • علی آقا A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    41 0
    مدیران مربوط به یارانه به این ارقام توجه فرمایند.
  • شهره A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    19 0
    آقای روحانی و مسولین؛ سبد هزینه 1.7 میلیونی واقعا باز هم کم است. فقط یک میلیون خوراکی ها برای زندگی یک ماهه لازم است. حالا دو دانش آموز یا دانشجو داشته باشی و کرایه خانه ، پول آب و برق و حاملهای انرژی و تلفن ؛ آیا به پوشاک احتیاج نداریم و کرایه خانه . ماشین هم نداریم . کرایه تاکسی میدهیم. دور اثاث خانه را خط می کشیم. ولی بنظر من باز 15 روز گذشت ، پول کم می آوریم. آیا بنظر شما مسولین این زندگی است؟ زندگی با استرس و استرس و عصبانیت می شود. نه ! پس آدم بمیرد بهتر است.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    9 0
    مسئولین کلاهشون رو بذارن بالاتر
  • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    6 0
    يعني با دلار هزار توماني ، حقوق 800 هزار توماني مي توانست مطلوب باشد . بيكاري و تورم و رشد اقتصادي 5 درصد . قيمت دلار هزار تومان ، حداقل حقوق هشتصدهزار تومان . روياي خوبي است اما كاش همه توان مردم و مسئولان و كلا"‌كشور معطوف به برآورده كردن همين دو خط شود
  • ایران پور IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    2 0
    هموز رشد جامعه ما به حدی نرسیده که بتواند راهکار درست هر مسآله را ترسیم کند .خانوار با نفرمحاسبه میشه 2نفر4یا5یا بیشتر واقعآ خیلی سخته/؟تاکی کار ناقص و نصفه نیمه وغیر علمی؟متاسفم برای این همه ضعف در کشورم..