بررسی هزینه های ماهیانه خانوارهای ایرانی/ مردم پولی برای پس انداز ندارند

گزارش های رسمی دخل و خرج نشان می دهد شهروندان ایرانی همچنان درآمد مازادی برای پس انداز ماهیانه ندارند.

آرش محمدی: درآمد سالیانه طبقه متوسط به صورت میانگین، یک میلیون و 530هزار تومان تعیین شده است. در هزینه های ماهانه بر اساس نمودار بانک مرکزی هر کدام از موارد اصلی هزینه های شهری با درصد مشخص شده اند مانند هزینه فرهنگ در ماه که می شود نزدیک به 2 درصد از هزینه های ماهانه.

بررسی ها نشان می دهد 21 میلیون خانوار ایرانی در ماه 840000000000 تومان صرف هزینه رستوران می کنند. براین اساس حداقل تا پایان سال 91 همین تعداد خانوار معادل همین عدد را صرف سینما، تئاتر و کنسرت می کردند. همین بررسی نشان می دهد هر خانوار ایرانی ماهیانه 30 هزار تومان هزینه ارتباطات می کند. براین اساس 21 میلیون خانوار شهری و روستایی ایران ماهیانه 630000000000 تومان هزینه ارتباطات می کنند. نکته قابل توجه در بررسی هزینه های ماهیانه خانوارهای ایرانی کاهش سطح پس انداز به صفر و کمتر از صفر است.

بررسی ها نشان می دهد هزینه سینما، تئاتر، کنسرت موسیقی و... یک خانواده طبقه متوسط در ماه حدود 46 هزار تومان است. خانواده ای وجود دارد از طبقه متوسط که شاید ماهی بیش از 150 هزار تومان هزینه فرهنگی اش باشد اما این خانواده برپایه الگوی بانک مرکزی یک نمونه عمومی محسوب نمی شود. اما در میان هزینه های ماهانه یک خانواده شهری، دو هزینه از سایر هزینه ها پر رنگ تر است؛ "خوراکی ها و آشامیدنی ها" و "مسکن". مسکن حدود 30 درصد هزینه های ماهانه درآمد را دربر می گیرد. یعنی از درآمد یک خانواده طبقه متوسط، حدود 460 هزار تومان. آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد 22 درصد مردم ایران اجاره نشین و 64 درصد صاحب ملک هستند. سایرین نیز در انواع دیگر مسکن مانند سازمانی، همراه با والدین و نمونه های رایگان زندگی می کنند.

 اما درباره خوراکی نیز درصد بالایی دیده می شود؛ حدود 25 درصد. به این ترتیب 382 هزار تومان از درآمد ماهانه یک خانواده صرف خوردنی ها می شود.

همچنین هزینه تحصیل در ماه 2 درصد عنوان شده است. به عبارتی 30 هزار تومان در ماه می شود. اما اگر فرزند یک خانواده در دانشگاه آزاد تحصیل کند هزینه ماهانه تحصیلی اش حداقل چند برابر این رقم است در نتیجه این عدد برای یک خانواده که فرزندی در دانشگاهی غیر دولتی دارد، منطقی به نظر نمی رسد.

 اما هزینه حمل و نقل ماهانه حدود 12 درصد اعلام شده است. بنابراین 183 هزار تومان در ماه هزینه حمل و نقل می شود. هزینه رستوران رفتن طبقه متوسط نیز حدود 2.2 درصد تعیین شده است. 40 هزار تومان در ماه که بازهم ممکن است برای بسیاری از خانواده ها متفاوت باشد. شاید خانواده ای از طبقه متوسط در ماه بیش از 100 هزار تومان هزینه رستوران کند. البته آمارهای بانک مرکزی تایید می کند که دهک اول و دوم درآمدی سالیانه 80 هزار تومان و دهک دهم سالیانه بیش از یک میلیون تومان هزینه رستوران و فست فود می کند.

در آمارهای بانک مرکزی"کالاها و خدمات متفرقه" با سهم 8  درصد هزینه ماهانه خانوار را به خود اختصاص می دهد. به عبارتی 122 هزار تومان در ماه هزینه این بخش می شود.

 در بودجه خانوار برای "ارتباطات" کمی بیش از 2 درصد در نظر گرفته شده است. یعنی 35 هزار تومان در ماه. "بهداشت و درمان" 5 درصد یا 76 هزار تومان از درآمد طبقه متوسط. "لوازم و موارد مورد استفاده در خانه" نزدیک به 5 درصد یا 70 هزار تومان. و در نهایت یکی از مهم ترین موارد "پوشاک و کفش" با عددی نزدیک به 5 درصد که می شود 70 هزار تومان. براین اساس جمع هزینه های خانوار در ماه به عدد 1514000 هزار تومان می رسد.

براین اساس گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می دهد میزان پس اندازخانوارهای ایرانی منفی شده است.

خانوار

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    135 2
    بعد میگن چرا مردم خودرو نمیخرن خودروسازا دارن ورشکست میشن. مردم گذاشتن اونور سال ببینن قیمت خودرو چنده بعد بخرن. نه بابا مردم پولی برای پس انداز و خرید خودرو واسشون نمونده!
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    اگر مي خواهيد ببينيد كه مردم واقعا چقدر پول براي پس انداز دارند، سود سپرده در بانكها را افزايش داده و مثلا 30 درصد اعلام كنيد و ببينيد پول مردم به بانكها سرازير مي شود يا نه؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      94 10
      که انوقت تورم بشه 1000 درصد ؟!
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    126 2
    اين هزينه هايي كه تو جدول نوشته شده خيلي پايين تر از نرخ واقعي هزينه ها است.....
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    116 2
    حقوقمون به 10 روز ماه نمیرسه چی میگه این
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    170 1
    سینما! تئاتر! کنسرت موسیقی! رستوران! بهداشت و درمان!!! من و همسرم از صبح تا شب کار می کنیم ولی از این هزینه ها بهره ای نداریم. چرا
    • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      44 0
      من هم قبول دارم یادم نمیاد آخرین بار کی رستوران یا تئاتر ویا سینما رفتم ، تازه من درآمدم بالاتر از کارگراست
  • دختر راننده تاکسی A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    36 1
    واقعاً بخدا ما هم الآن یه 8 یا 9 سالی میشه که اصلاً نمیتونیم پول پس انداز کنیم-همینطوریش کم هم میاریم همیشه عقبیم-
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    29 1
    با این هزینه ها تصور کنین حال و احوال ، من و امثال من که بیکار و متأهلیم...!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    19 0
    یعنی مردم انقدر رستوران میرن؟توی کلان شهر ها شاید اما خودم 3 سال پیش رفتم رستوران د.ر اطرافم هم نمیشناسم کسی بیشتر از سالی یه بار بره.کنسرت هم دبیرستان بودم رفتم!اصلن سالی یه کنسرت درجه چند بیشتر در شهرم برگزار نمیشه! که ارزش رفتن توی اون شلوغی و سرما و گرما رو نداره. سینما هم نداریم!چقدر بر آورد این هزینه ها برام جالبه.اگر اینطور باشه خانواده های ایرانی خیلی جدید شدن..! اصن این میزان حقوق در کار هست؟؟شاید در کلان شهر ها...
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    19 0
    ما که نه رستوران می ریم نه کنسرت و تئاتر و سینما. حمل و نقلمون هم تا حد امکان خط 11 ، دیگه بی آرتی موقعیه که مرفهیم و پول تو جیبمونه. بازم به 15 نرسیده حقوق ته میکشه. پس انداز؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام US ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    26 0
    اونایی که پس انداز کرده بودن هم با بی ارزش شدن ارزش پول خود بخود پس اندازشون از دست رفت
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    15 0
    سلام اين مبلغ أعلام شده بالاى سه برابر حداقل دستمزده به نظر شما حداقل دستمزد رو چطور وطبق هزينه هاى كدام كشور محاسبه كردن ! آخه دولت ما كه همه چيز رو از جمله حامل هاى انرژى رو ارزانتر از همه دنيا در اختيار مردم قرار ميده !!!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    27 2
    ببخشید هزینه خوراک و آشامیدن 382 هزار تومان!!!!! تخم مرغ و نان خالی میشه با این پول در سه وعده خورد ؟؟!!! برای کره مریخ نوشتن اینا رو !!! خبر انلاین نظر خودت چیه
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    19 0
    والا بخدا من نه رستوران میرم نه سینما تئاتر نه مسافرت فقط کار می کنم مجردم 15 سال سابقه دارم. پس انداز من فقط ماشینم است که اداره میرم میام . پول من هزینه در خانه و بچه های خواهر برادرم می شود چون مستاجر هستند. من الان کجای این جدول جا دارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهرداد A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    20 0
    من این ماه عیدی هم گرفتم که مجموعا شده 1200000 که به نظر خوب میآید 650 اجاره دادم ؛ 45 شارژ، 60 پول تلفن و برق 180 هزار تومان قسط ماشین حال باید 200000 تا عید را سر کنیم
  • محمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    23 0
    در هزینه های ماهیانه ی ما رستوران ، سینما ، تئاتر ، کنسرت موسیقی ، بهداشت و درمان و کمی هم پوشاک اصلأ وجود ندارد . بقیه ی موارد ذکر نشده هم در حد 635000هزار تومان وجود دارد .
  • moohammad IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    14 4
    كلا وضع پس انداز در روستها بسيار مناسب تره اين شهر نشين ها هستن كه بدبختن و تا آخر ماه رو بايد به مكافات به انتها برسونن.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    25 0
    یادش بخیر... تا سال 89 میرفتیم بانک رییس بلند میشد ..احوال پرسی میکرد... گاها هم چایی ..از سال 90 هرماه برداشت کردیم 92 حساب رو بستیم افتادیم به فلاکت رییس بانک هم دیگه مارو نمیشناسه ... شاید بعدها تو دفتر خاطرات بنویسمش که یه روزی پس اندازی داشتیم تو بانک و نوه هام کلی افتخار کنن بهم ....کاش دفترچه هاشو نمیدادم قاب میگرفتمش.......... خدا به داد کارگرای زحمتکش برسه ما که متوسط بودیم نابود شدیم ... خدا به دادشون برسه
  • نگار IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    9 0
    من 32 ساله ام خیر سرم تحصیل کرده این مملکت هستم ولی تا حالا یک بار هم رستوران و تاتر نرفتم سینما هم اخرین بار فیلم حضرت سلیمان رفتم که با اجازه دوستان بلیط اون رو هم اداره داد (چشنواره فیلم فجر چند سال پیش) مسافرتم .....اخرین بار 3 سال پیش بود که خدا قبول کنه رفتیم قم زیارت .حالا شما به من بگید با این حقوقا و خرج زندگی تو تهران واقعا کسی میتونه رستوران و سینما و....بره ؟؟؟؟ اره خوب بچه های از ما بهترون حتما میتون برن !!!
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    7 0
    من نمی دانم فرزند بیشتر زندگی بهتر.این ها بهانه است.فرزنددار شوید که برکت زندگی است.گدایان را زیاد کنید که شأن کشور اسلامی به رفاهش نیست به داشتن مسلمانان بیشتر است حتی اگر از گرسنگی به هر خفت و جنایتی دست بزنند
  • بانو RO ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    منم با دوستان موافقم .با اینکه هزینه هایی مثل تئاتر کنسرت و رستوران رو نداریم اما بازم پولی نمیمونه.بخش خوراک رو باید حداقل 2 برابر کنید برای یه خانواده دونفره .دیگه چ برسه بچه داشته باشه.این از این .اضافه کنید قسط های ماهیانه که تا آخر عمرم صاف نمیشن.