مهر نوشت:

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح‌های عمرانی کشور در بدترین وضعیت قرار دارند، گفت: پیش‌نویس آئین‌نامه مقررات ملی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شده و در حال بازنگری است.
عباس آخوندی دیشب در همایش روز مهندس با تاکید بر ایجاد محیط رقابتی برای مهندسان در سطوح بین‌المللی، گفت: مهندس حد و مرز نمی‌شناسد و یک موضوع جهانی است. مهندسی و دانش آن چند آموزه دارد که اگر همه این مسائل در محیطی فراتر از یک پروژه به کار گرفته شود هم منافع ملی و هم منافع فردی و بنگاهی آن بیشتر می‌شود.


مهمترین بخش سخنان وزیر راه:
-دولت علاقه‌مند به فعالیت‌های مقرراتی و تبیین برنامه‌ها در جهت منافع بهره‌برداران کسب و کار است، علاقه‌مندم کسب و کار سالم، اخلاقی و پایدار برای مهندسان ایجاد شود که باید توجه کنیم تا چگونه محیط رضایتمندی برای خدمات داشته باشیم.

-باید چگونگی رقابت در بازار مهندسی ایران را رشد دهیم زیرا هنوز علاقه‌مند هستم که نظام مهندسی نظام توزیع‌کار باشد نه نظام بازار مهندسی بر مبنای پاسخ‌گویان و خدمات خریداران.

-طی سال‌های اخیر اعضای سازمان‌های نظام مهندسی رو به افزایش بودند و تحصیل در این رشته رو به گسترش است، در ابتدای تاسیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تنها 12 هزار مهندس عضو این سازمان شدند، اما با گذشت 18 سال اکنون بیش از 250 هزار عضو در این سازمان داریم.

-مهندسان می‌توانند با بهترین برنامه‌ریزی و اجرای کار حتی در مسائل اقتصادی نیز کمک‌کننده باشند و در حال حاضر از جهت طرح‌های عمرانی در کشور در بدترین وضعیت هستیم.

-در وزارت راه و شهرسازی 120 هزار میلیارد تومان پروژه داریم که فقط هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است، با توجه به اقتصاد بدون نفت می‌توان به نظام مهندسی نگاه کرد و اگر به این موضوع نگاه شود می‌توانیم بخشی از این بنگاه اقتصادی را مدیریت کنیم.
-اگر از نفت عبور کردیم باید توسعه‌ بازار‌های مهندسی را در دستور کار قرار دهیم و در مقابل به محیط کار نیز نگاه شود زیرا محیط کار بر مبنای تعریف پروژه بسیار کم‌عمق است و مهندسان باید بتوانند در این میان خلق فعالیت کنند که لازمه‌ این کار است.

-پیگیر ایجاد نظام یکپارچه مهندسی به کمک مجلس شورای اسلامی، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و سایر دستگاه‌ها هستیم، وقتی نظام یکپارچه نباشد امکان رشد و سازگاری سیستم و تعادل امکان‌پذیر نیست و باید محیط فعالیت مهندسی رقابتی شود و در فضای رقابتی بین‌المللی کیفیت مهندسی را ارتقا دهیم تا مهندسان در سطح جهانی دیده شوند.

-در حال حاضر یک نظام مقررات ملی برای کل طبقات مهندسی وجود دارد، پیش‌نویس آیین‌نامه مقررات ملی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال تهیه است و منتظر بازنگری آن هستیم. امیدواریم پیش‌نویس قانون موقت نظام مهندسی که تدوین شده را بتوانیم برای ایجاد بستر خدمات کارکردی مهندسان اجرایی کنیم تا ایرانی آباد و سرافزار و توسعه‌یافته ایجاد کنیم.
45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس بیکار با 15سال تجربه عمرانی A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    3 0
    90 درصد پروژه های عمرانی تعطیل شده اند و این یعنی بیکاری هزاران مهندس ، تکنسین و کارگر زحمتکش و این یعنی ورشکستگی اقتصاد ملی ، این یعنی افت تولید و فروش هزاران محصول شامل منابع و حمل و فروشنده و اجرا و نصب تجهیزات ، ومتاسفانه هیچ مسئولی پاسخگو نیست!!!!!