۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷

کتاب «روش تحلیل سیاسی» مجموعه بیانات رهبر انقلاب درباره‌ مهارت‌ها و فنون تحلیل سیاسی توسط موسسه پژوهشی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد.

«اگر حکومت استبدادى باشد، می‌شود. حکومتهاى مستبد دنیا صرفه شان به این است که مردم سیاسى نباشند؛ مردم درک و تحلیل و شعور سیاسى نداشته باشند. اما حکومتى که می‌خواهد به دست مردم کارهاى بزرگ را انجام دهد، نظام را می‌خواهد با قدرت بى‌پایان مردم به سرمنزل مقصود برساند و مردم را همه چیز نظام می‌داند، مگر مردمش به خصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجویش- میتوانند غیر سیاسى باشند؟! مگر می‌شود؟! عالِمترین عالِم‌ها و دانشمندترین دانشمندها را هم اگر مغز و فهم سیاسى نداشته باشند، دشمن با یک آبنبات تُرش می‌تواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش کند و در جهت اهداف خودش قرار دهد. این نکات ریز را باید جوانان ما درک کنند.»


به گزارش خبرآنلاین، این جملات بیانات رهبر انقلاب در تاریخ 12 آبان 72 است که در کنار سایر رهنمودهای ایشان در کتابی برای آموزش تحلیل سیاسی کنار هم نشسته است. کتاب دستینه‌ای راه‌گشا برای جوانان دانشجو و فعالان سیاسی است که می‌شود از روی دسته‌بندی آن، تحلیل‌های سیاسی رایج و مرسوم را نقد کرد. کتابی برای پاسخ به این دغدغه: «روش تحلیل سیاسی». کتابی برگرفته از بیانات رهبر انقلاب که در طول سنوات گذشته از راه و روش تحلیل مسائل سیاسی سخن گفته بودند. از ویژگی‌های کتاب این است که علاوه‌بر ویژگی‌های مهارتی، کاربرد آن در سخنان رهبر انقلاب به صورت مصداقی نشان داده شده است.


کتاب با مقدمه‌ای در ضرورت تحلیل سیاسی به قلم دکتر عباس‌علی رهبر، استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی آغاز می‌شود. پس از آن کل متن خلاصه می‌شود در دو گفتار؛ گفتار اول، مقدمات لازم برای تحلیل سیاسی و گفتار دوم، مهارت‌ها و فنون تحلیل سیاسی است. در انتهای کتاب هم دو تمرین برای به‌کاربستن روش تحلیل سیاسی آمده است؛ یکی درباره مذاکره با آمریکا و دوم تحلیل کلان انقلاب اسلامی. در مقدمه این کتاب آمده است: برای تحلیل درست یک پدیده‌ سیاسی، باید روش و منطق درستی داشت. «الزام روشی» به عنوان یک شاخص مهم در مباحث روز علمی مرتبط با «تحلیل سیاسی» مورد توجّه جدّی است ... تحلیل سیاسی روشمند می‌تواند به ارتقاء آگاهی، بینش و بصیرت جامعه کمک شایانی کند. با این ابزار است که فرد در جامعه ضمن شناخت منطقی و صحیح پدیده‌های سیاسی، در فضای غبارآلود فتنه و در هنگام درهم آمیختگی حق و باطل، می‌تواند گرفتار حیرت نشود و در لحظات حساس که باید نقش تاریخی و تکلیف شرعی خود را انجام دهد، قادر باشد با استفاده‌ مناسب از ابزار و فنون تحلیل سیاسی، به تصمیمی مناسب، دقیق و صحیح برسد.

آنطور که ناشر گزارش داده، عنصر «روش» در تحلیل سیاسی از آن جهت اهمیّت می‌یابد که افراد را از نخستین گام تحلیل- یعنی حساسیّت نسبت به مسائل و جمع‌آوری اطّلاعات لازم درباره‌ی ابعاد آنها- تا جمع‌بندی و استنتاج از اطّلاعات گرد‌آوری شده یاری میکند و ذهن آنها را انسجام می بخشد. البته منظور این مجموعه به هیچ‌وجه نگاهی خشک، فرآیندی و مهندسی شده به «روش» به مثابه یک تابع ریاضی نیست. حتی شاید نتوان مرزبندی و توالی زمانی خاصّی بین مراحل فوق قائل شد، اما تلاش شده تا مقوّمات اصلی روش شناختی تحلیل سیاسی که رهبر انقلاب اسلامی در لابه لای بیاناتشان نسبت به آنها متذّکر شده‌اند، جمع‌آوری شود. مجموعه‌ی حاضر، در قالب یک کتاب کار و در دو گفتار و دو ضمیمه تنظیم شده است.

بنابراین گزارش، فصل نخست این کتاب به مقدّمات و پیش نیازهای ضروری جهت کسب آمادگی‌های لازم برای تحلیل سیاسی پرداخته است. این فصل درحقیقت ویژگی‌های کل نگرانه‌ی روحی، ذهنی و رفتاری یک عنصر متفکّر و فعّال سیاسی را برشمرده است؛ ویژگی‌هایی که بدون کسب آن‌ها توان تحلیل سیاسی در مسائل جزئی و عینی از او سلب میشود. فصل دوم در دو بخش ایجابی و سلبی، گام‌ها و بایسته‌های یک تحلیل سیاسی خوب و متقن را مشخّص ساخته است. در بخش ضمیمه نیز دو نمونه از تحلیل‌های رهبر انقلاب اسلامی از دو موضوع «مذاکره‌ی ایران و آمریکا» و «نگاه تحلیلی کلان به انقلاب اسلامی» به منظور تمرین خوانندگان و تطبیق نکات روشی مذکور در متن کتاب با تحلیل‌های صورت‌گرفته توسط رهبر انقلاب ارائه شده است. برخی موارد نیز به صورت مثال‌هایی حل‌شده در پیش روی خوانندگان محترم قرار گرفته است.


6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 0
    سلام حداقل كتابها را بصورت پي دي اف قرار دهيد تا بتوانند از آن استفاده نمايند