مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: اشکالات جدی به پیش‌نویس سند امنیت زنان و کودکان وجود داشته و یکی از برنامه‌های ما در سال ۹۳ این است که تدوین سند را به صورت جدی دنبال کنیم.

فهیمه فرهمند‌پور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: تا زمانی که زنان تنها دغدغه زنان را داشته باشند و دیگر هیچ کسی چنین دغدغه‌ای را نداشته باشد، کار پیش نمی‌رود در واقع باید تمام مسئولان موضوع زنان دغدغه‌شان باشند.

وی با بیان اینکه حضور رسانه‌ها در نشست‌های خبری مربوط به زنان باعث می‌شود که ما نگران پاسخگویی نسبت به عملکرد خود باشیم، ادامه داد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند هر چقدر برای حوزه زنان سرمایه‌گذاری کنیم باز هم کم است و ضرر نکرده و جا برای سرمایه‌گذاری وجود دارد در واقع این موضوع نشان می‌دهد که حوزه زنان بسیار مهم است.

اهم اظهارات وی به نقل از تسنیم در ادامه آمده است:

- رویکرد دولت یازدهم در بحث انتخابات توجه به مسئله زنان بوده که اکنون بعد از انتخابات این امر وجود دارد ولی باید به طور کلی حوزه زنان دغدغه همه باشد.

- دولت کماکان به شعار خود وفادار و پای‌بند وعده‌های خود است و توجه به زنان را در اولویت خود قرار داده است.

- خوشبختانه وزیر کشور نسبت به مسائل زنان توجه ویژه‌ای داشته و بنده با توجه به اینکه دو ماه است که در وزارت کشور مسئولیت دارم توجه، اهتمام و حمایت جدی وزیر را از نزدیک مشاهده کردم.

- مهمترین بند ماموریت حوزه زنان، سیاست‌گذاری در این حوزه است.

- پرهیز از عملکرد اجرایی مستقیم از رویکردهای جدید ما بوده که بر آن توجه داریم.

- می‌خواهیم تیم قوی زنان برای ماموریت در ستاد را تشکیل دهیم چرا که نمی‌توانیم در این برهه کار را با افراد غیرتوانمند و غیرماهر پیش ببریم.

- تمام ماموریت‌ها را از طریق بدنه استانداری‌های ۳۱ استان پیش‌ می‌بریم و بحث جدی ما تقویت تعامل با سایر دستگاه‌ها است. همچنین به دنبال ارتقای کارکرد کارگروه زنان در ۳۱ استان هستیم که یکی از کارگروه‌ها زنان و خانواده است.

- کارگروه زنان و خانواده از بخش های مختلف در سطح استان نماینده‌ای را انتخاب می‌کنند.

- می‌خواهیم در سال ۹۳ بانک اطلاعاتی کامل و یکپارچه در کل کشور تشکیل دهیم. شناسایی ظرفیت انسانی، فرهنگی و اجتماعی زنان در سطح کشور از مباحثی است که ما به طور جدی آن را دنبال کرده و به آن توجه داریم.

- به عنوان اولین نشست در دولت یازدهم، فردا نشستی با مدیران کل امور بانوان استاندارهای سراسر کشور داریم.

- برخی به سوی حذف اداره کل امور زنان رفتند که این امر به نفع زنان نیست و معاونت امور زن و خانواده ریاست جمهوری مسئول پیگیری این موضوع است.

- در خصوص ان‌جوهای مربوط به بانوان، برخی ان‌جوها با حضور تمام زنان تشکیل شده و مسائل مربوط به زنان را دنبال می‌کند ولی برخی ان‌جوها عضو مرد دارند ولی در حوزه زنان فعالیت می‌کنند که هر دو تعریف مهم است.

- وزیر کشور خود رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند که در این ستاد کارگروه تخصصی برای مقابله به مواد مخدر در حوزه زنان وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به حوزه زنان است. نماینده دستگاه‌های مختلف در این کارگروه عضو بوده و بنده از سوی وزارت کشور در این کارگروه حضور دارم.موضوع اعتیاد زنان نیز در این کارگروه رسیدگی می‌شود.

- در سال‌های گذشته موازی کاری‌ها و چالش‌ها به ما آسیب رسانده و ما به دنبال تعالمی سازنده در حوزه زنان هستیم.

- سند امنیت زنان و کودکان را بایدبرای سال ۹۳ پیش‌بینی درست کرده و مکانیزم آن را درست کنیم که گزارشات اولیه در این زمینه ارائه شده است.

- موضوع گشت ارشاد جزو ماموریت‌های ما نبوده و در حوزه ما نیست. گشت ارشاد مربوط به نیروی انتظامی و شورای اجتماعی و به ریاست وزیر کشور و معاون وی بوده و امنیت زنان زیر نظر این شورا است. بنده از طرف وزارت کشور در این شورا عضو هستم بنابراین باید تعامل میان این بخش‌ها صورت گیرد.

- بحث امنیت زنان بخش‌های متنوعی را شامل می‌شود و بخش‌های دیگر نیز با این موضوع در ارتباط هستند ازجمله آن می‌توان به نیروی انتظامی،‌ صیانت از حقوق شهروندی و امور زنان وزارت کشور و اداره کل عفاف و حجاب اشاره کرد که باید هماهنگی در میان این بخش‌ها صورت گیرد.

- در راستای اعتیاد زنان راهکارها و برنامه‌های بسیاری وجود دارد که در سال آینده صورت خواهد گرفت ولی بنده نمی‌توانم اعلام کنم.

- در خصوص ماده ۲۳۰ نیز که در دولت قبل در ۱۳ کارگروه در این زمینه تلاش شد و مقدمات آن انجام شد، باید بگویم این کارگروه تلاش کرد تا زمینه پیشنهاد، تدوین و تصویب برنامه و عمل به این ماده و برنامه جامع اجرایی تنظیم و ابلاغ شود و این امر صورت گرفت ولی ماده ۲۳۰ سرجای خود است و الزامات آن نیز وجود دارد مگر اینکه تصمیم بگیرند بازنگری در این زمینه صورت گیرد.

- براساس ماده ۲۲۷ برنامه توسعه سند امنیت زنان و کودکان که تدوین شد، پیش‌نویسی در دولت قبل مورد بررسی و تدوین قرار گرفت که مدیریت آن به عهده وزارت کشور سپرده شد. اما این سند در حال حاضر پاسخگوی نیازها نبوده و به دلیل کمبود اعتبار در سال گذشته اجرایی نشد.

- اشکالات جدی به پیش‌نویس سند وارد است که البته این موضوع به تنظیم‌کننده سند بازنمی‌گردد چرا که ظرفیت تدوین سند را نداشته و ما در برنامه‌های سال ۹۳ تدوین سند به صورت جدی را دنبال خواهیم کرد.

- برای برنامه‌های حوزه زنان به دلیل تامین منابع مالی دچار مشکل بوده و هستیم و وجود حساسیت و دغدغه‌ها به نفع کلان وجود نداشته و تنها به عهده یک فرد بوده که در سال ۸۴ اختصاص ۲۵ صدم درصد از کل اعتبارات استانی به برنامه حوزه زنان و خانواده داده شد که با این امر کارهای بسیار خوبی صورت گرفت. متاسفانه اختصاص ضریب خاص از بین رفت که البته در بودجه ۹۲ نیز در بحث ملاحظات اجرایی بعد از تنظیم بودجه یک صدم پیش‌بینی می‌شد و کل استان می‌توانست به این بخش یک صدم بودجه خود را اختصاص دهد.

- این اختصاص الزام نبوده و همچنین در لایحه بودجه از سوی مجلس پیش‌بینی در این زمینه صورت نگرفت اما باز هم امیدواریم در ملاحظات اجرایی یک صدم درصد در حد مجاز برای امور زنان پیش‌بینی شود.

- در خصوص افزایش جمعیت باید بگوییم این موضوع در ماموریت ما نیست ولی در حوزه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بوده و یکی از بحث‌های جدی است که برنامه جامع تحکیم خانواده و ماده ۲۳۰ نیز به این موضوع توجه دارد و ماموریت دستگاه‌ها به این موضوع را مشخص می‌کند. قطعا حمایت از مادران بحث جدی بوده و پیش‌بینی ملاحظات برای فرزندآوری نیز در دستور کار خواهد بود.

- هفته آینده یکشنبه ۱۱ اسفند میزبان نشست علمی یک روزه به عنوان دولت و خانواده هستیم. می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا دولت در زمینه خانواده می‌خواهد دخالت کند یا خیر و این مداخله تا چه حد باید باشد.

- تولید ادبیات مرتبط با این حوزه باید صورت گرفته و حمایت از پژوهشگران و پروژه‌های پژوهشی نیز امر مهمی است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    7 0
    فقط زنان زنان. انگار مردها آدم نیستند!!!