جریان فرهنگی ما مردان بزرگ می‌طلبد / انتقادهای تند ابراهیم حاتمی‌کیا از مدیران جشنواره فجر

مهر نوشت:

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینمای ایران در برنامه نقد و بررسی این فیلم در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران که عصر امروز چهارشنبه سی‌‎ام بهمن برگزار شد، حضور یافت و به انتقادهای تند علیه جریان سینمایی کشور و جشنواره فیلم فجر پرداخت.

حاتمی‌کیا بعد از نمایش فیلم «چ» و با تشویق حاضران در سالن روی صحنه رفت و گفت: «در طول ساختن فیلم «چ» تنها دل‌مشغولی من این بود که نسل فرزندان ما با «چ» ارتباط بگیرند زیرا احساس می‌کنم که باید شهدایی چون چمران و اصغر وصالی بیشتر مورد توجه این نسل واقع شوند و به کمک آن‌ها نسل امروز این شهیدان و آن دوران مهم را بیشتر در ذهن بسپارد.»

وی افزود: «تاریخ انقلاب بخصوص اوایل آن پر از حادثه‌ها و فراز و نشیب‌هایی بود که از دید ما هنرمندان این حوادث، حوادثی دراماتیک بوده که در جنگ و بعد از جنگ گم شده و کمتر گفته می‌شود و متاسفانه شاید در اذهان باقی نمانند.»

وی روایت فیلم «چ» را روایت ایران پرتلاطم سالهای اول انقلاب دانست و بیان کرد: «فیلم «چ» ۶ ماه بعد از انقلاب را توضیح می‌دهد که شاید در آن روز‌ها ما و همسالان ما به مهمی آن وقایع توجه نمی‌کردند. وقتی مسئله برایمان روشن‌تر می‌شود که بنگریم شورش‌های مصر، اتفاقات مهمی که در لیبی و تونس رخ داد و یا تراژدی سوریه همگی می‌توانست در ایران نیز رخ دهد.»

این کارگردان دفاع مقدسی اذعان کرد: «این حقانیت خون بچه‌هایی است که در ابتدای انقلاب جانانه ایستاده و با مظلومیت خودشان و با انرژی زیاد جلوی اتفاقات ناگوار را گرفتند. خون‌ها آنهاست که این کشور را سرپا نگه داشت و اگر نبود رهبر کبیر انقلاب و کسی که ناخدای کشتی ایران در آن روز‌ها بود‌‌ همان بلایی که سر کشورهای عربی امروز آمده بر سر ما نیز می‌آمد.»

حاتمی کیا به نگاه مهربانانه‌ای که نسبت به ‌نژاد کرد در فیلم «چ» داشته است اشاره کرد و گفت: «برخی جا‌ها ناراحتند که نکند نگاه مهربانانه‌ای نسبت به‌ نژاد مظلوم کرد در فیلم «چ» نداشته باشیم که من می‌گویم شهید چمران و شهید وصالی و دوستانش به کمک تظلم خواهی پاوه‌ای برخاسته‌اند من سعی کرده‌ام این جریان را منعکس کنم.»

وی افزود: «می‌دانم که این بسیار تراژیک است که دو هم لباس و دو همزبان در مقابل هم اسلحه بکشند مانند آنچه که در پاوه و یا عملیات مرصاد اتفاق افتاد، اما من ناگزیر به بیان واقعیت‌ها بودم.»

حاتمی کیا خاطرنشان کرد: «من برای‌نژاد کرد احترام ویژه‌ای قائلم بخصوص برای اورامی‌ها و پاوه‌ای که خود آن‌ها از چمران و دستمال سرخ‌ها خواستند که به کمکشان بروند هر چند مطمئنم بعد از اکران فیلم وسواس و خناس‌هایی هستند که این مسئله را طور دیگری جلوه بدهند.»

وی چمران را متعلق به همه مردم دانست و از همه افراد خواست که کسی را مصادره نکنند چراکه همانا مصادره کردن این افراد کاستن از عظمتشان است.

کارگردان فیلم «چ» در بخش دیگری از سخنان خود به حضور نیافتنش در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: «جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان برای من مهم نبود و من به مراسم اختتامیه آن نرفتم چون احساس کردم مدیران این جشنواره چه آگاهانه و چه ناآگاهانه مراسم را با آرایش خاص چیدمان کردند.»

وی خود و فیلم «چ» را مقبول جریان سینمایی جشنواره فیلم فجر ندانست و بیان کرد: «متاسفانه جشنواره فیلم فجر ما و بخصوص مدیریت آن ساختار خود را و نیز الگو‌هایشان را از آن طرف آب می‌گیرند و رد کارپت می‌اندازند ولی من به آن‌ها می‌گویم که به جای اینکه به این توجه کنید که چه رنگی زیر کفش‌هایمان پهن شود به افکارمان نگاه کنیم.»

این کارگردان پاشنه آشیل سینمای ایران را عدم توجه به فیلم «چ» و امثال فیلم‌های ساخته شده با این مضمون دانست و اذعان کرد: «وقتی فیلم «چ» حتی در حوزه فیلمنامه به عنوان مضمون واجد شرایط انتخاب نمی‌شود این معنی را می‌دهد که این گونه مسائل، مسئله دوستان ما در جشنواره فجر نیست.»

وی ورود به دنیای اول انقلاب را به میدان مین تشبیه کرد و گفت: «اول انقلاب دوران پیچیده‌ای بود و ورود به این دنیا کار بسیار سختی است و کسی که به این دنیا ورود می‌کند به مانند کسی است که پا در میدان مین می‌گذارد. در چنین شرایطی وقتی می‌بینیم که به فیلم «چ» که برهه‌ای مهم از دوران ابتدای انقلاب را به تصویر می‌کشد مورد توجه قرار نمی‌گیرد ناخوشایند به نظر می‌رسد.»

کارگردان «موج مرده» به این نکته اشاره کرد که در جشنواره فیلم فجر به او گفته‌اند که قرار است از دست رئیس جمهور جایزه بگیرد پس به این فیلم جایزه‌ای ندادند و در این رابطه گفت: «دوستان جشنواره فجر می‌خواهند من را وابسته به نظام تعریف کنند که از دست همکاران خود جایزه نگرفته، اما از دست رئیس جمهور جایزه می‌گیرد. پس هوشمندی به من می‌گوید غریب بایستم. ضمن اینکه من از این شیشه‌های سیمرغی که به سینماگران می‌دهند زیاد دارم و حتی دیگر در طاقچه خانه خود جای یکی دیگر را ندارم.»

حاتمی‌کیا با انتقاد از علی معلم که حاتمی‌کیا را به رفتار قیم‌مابانه متهم کرده بود گفت: «من قیم‌مابانه رفتار می‌کنم یا شمایی که در هر حکومتی هستید. یک روز با پاپیون هستید، یک روز با کراوات و یک روز با پیراهن سفید، شمایی که در دولت احمدی‌نژاد هستید و در دولت روحانی و خاتمی. من قیم هستم یا شما؟»

وی از اینکه همکاران سینمایی‌اش در انتخاب فیلم‌های بر‌تر جشنواره فیلم فجر به فیلم‌هایی مانند «چ» و «شیار ۱۴۳» توجهی نکردند انتقاد کرد و افزود: «بازی زیبای خانم مریلای زارعی در «شیار ۱۴۳» ستودنی است و باید آسیب‌شناسی شود که چرا این گونه می‌شود که جشنواره ما با نگاه ساده‌لوحانه دوستان به جشنواره هنری و سلیقه‌ای ربط داده می‌شود.

حاتمی کیا در پایان سخنان خود خطاب به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت: «آقای روحانی! جریان فرهنگی ما مردان بزرگ می‌طلبد نه مردانی که ۲۴ ساعت پای حرف خود می‌ایستند. من بابت این نوع سخن گفتن هزینه دادم و افتخار من این است که با همین‌ها حرف‌ها است که اسم من پیش شما جوانان عزیز مطرح می‌شود.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايراني IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    اقاي حاتمي كيا عزيز قضاوت در مورد حرف ها تون نميكنم ولي يه توصيه بترس از روزي كه شما و حرف هاتون رو رسانه هايي چون فارس نيوز و رجا و كيهان حلوا حلوا كنن عزيز دل شما خوب ميدوني مشكل فرهنگ ما مديران جشنواره نيستن اونايي هستن كه از بيرون فرهنگ به اسم انقلاب برا مقاصد جناحي نسخه ميپيچن
  • امیر IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    آقای حاتمی کیا و درویش امثالهم چه انتظاری دارن، بودجه های چندمیلیاردی که می گیرن و جایزه های جشنواره هم که بینشون تقسیم می شه بازم اعتراض می کنن!! الان آقای حاتمی کیا ناراحته که چرا جایزه فیلمنامه رو نگرفته و بی عدالتی شده، ولی معتقده بقیه جایزه هایی که همون داورا به فیلمشون دادن عین عدالت بوده!!!؟؟ با این اوضاع بقیه فیلم سازا که نه پولی دارن نه رانتی و حتی وقتی حقشونه جایزشون رو می دن به بقیه باید چی بگن
    • بی نام RO ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      28 24
      بی انصافی نکن! اگه بودجه‌ فیلمهای حاتمی کیا رو دولت می‌داد که این همه فیلمهاش سالهای اخیر توقیف نمی‌شد. اگه متنو بخونی حاتمی کیا گفته حس کرده میخوان بهش تهمت فیلم ساز سفارشی بزنند. در ضمن این جمله حاتمی کیا هم خیلی معناداره : « من به مراسم اختتامیه آن نرفتم چون احساس کردم مدیران این جشنواره چه آگاهانه و چه ناآگاهانه مراسم را با آرایش خاص چیدمان کردند.»
    • احمدرضا A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      22 18
      بله اکثر سیمرغ ها بین این دو نفر تقسیم شد ولی چه سیمرغ هایی ؟ در چه بخش هایی جایزه گرفتند ؟ 3-4 جایزه اصلی جشنواره به چه فیلم هایی رسید ؟ بخش هایی از حرف شما درسته ولی باید بدونید که آقای حاتمی کیا بیشتر از هیئت داوری به خاطر محافظه کاری (سیاسی کاری ) ناراحت هستند .
    • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      26 40
      میلیارد خرج کرده معلوم نیست از کجا. همه جایزه ها رم میخواسته.
  • دوستدار روبان قرمز IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    اقای حاتمی کیا شما از زمان جنگ وتا به امروز فیلمهایتان را ساخته و می سازید و بقول خودتان دیگر جایی برای سیمرغ ندارید.اما یادتان باشد اساتیدی مثل بیضایی ،تقوایی،نادری،امیر یوسفی ،کاهانی،بنی اعتماد،عیاری ،قبادی ،پناهی و نیز بسیاری ازجوان با استعداد یا مجبور به هجرت شدند یا خانه نشین شدند و یا به صبر ایوب پنا بردند .این بزرگان حتی تریبون کوچکی برای اظهار نظر هم ندارن ،پس اگر قرار بر گله و شکایت باشد بسیاری از این افراد نسبت به شما اصلح ترند.
    • ا.س IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      36 21
      ایشون جزو اهالی سینما هستند و حق اعتراض هم دارن ، چه کسی تعیین میکنه که اصلح تره؟! ایشون از هیئت داوران ایراد گرفتن بعد همه توی اختتامیه دیدن که همچین بی راه نبوده این اعتراض.
    • رضا IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      37 27
      اساتیدی مثل نادری،امیر یوسفی ،کاهانی،بنی اعتماد،عیاری ،قبادی ،پناهی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
    • من IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      77 15
      امیریوسفی استاد شد به همین زودی؟
  • اکبر FI ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    سلام.بهش بگو اگر فیلمت بیشتر جایزه میبرد همه چی خوب بود.دوره قبل که جرات اظهار نظر نداشتی حالا صدات دراومده.
    • hamed A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      35 18
      حاتمی کیا همیشه نظرش رو صادقانه گفته فرقی نمی کننه چه دولتی باشه
    • علي A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      18 9
      دوره قبل فيلم "گزارش يك جشن" را ساخت و توقيف شد. دوره قبل ترش هم " به رنگ ارغوان" را ساخت و توقيف شد. كدام سكوت؟ اعتراض از اين رساتر؟
    • بهرام A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      2 0
      علی راست میگه، من خودم دیدم چند بار تو تلویزیون از وضع موجود انتقاد کرد ، یه بار هم گفت کشور به اصلاحات نیاز داره.حاتمی کیا همیشه حرف حق زده و چون ما خیلی چیزا رو نمیدونیم پس بهتره قضاوت نکنیم.
  • مهدی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    23 20
    زمانی که نارضایتی خودتون را از فیلم جدایی اصغرفرهادی اعلام کردید ،تعجب کردم از شما که تو اون زمان حساس چه جای این صحبت بود،و الان هم با وجود تعلق گرفتن تقریبا نیمی از سیمرغهای فجر به فیلم چ باز هم ناراضی هستید و بغض کرده اید .آقای حانمی کیا هنرمندان بزرگ به خاطر سخنرانی هایی که نکردند و فیلمهایی که نساختن و حرفهایی که میتوانستند بزنند ولی نزدند بزرگ شدند، بعید میدانم کلام شما در چند سال اخیر نقطه روشن وقابل دفاعی در کارنامه سازنده "دیده بان" باشد.
  • جمشید ترابران A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    12 11
    حاج ابراهیم سلام. لطفا کلاه خودتون رو قاضی کنید. بی زحمت یه بار دیگه متن اظهارات امروزتون رو مرور کنید و با حرف های خودتون بعد از شانزدهمین جشنواره فجر (1376) مقایسه کنید. حاج ابراهیم موفق و منصف باشید الهی. حاج ابراهیم خداحافظ فعلا.
  • بی نام CN ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    12 15
    آقای حاتمی کیای عزیز. چند تا سوال دارم ازخودت بپرس یک کم هم فکر کن. شما الان لباس جنگ پوشیدی یا لباس زندگی؟ شما فرموده بودید که فرش قرمز دوست ندارید پس چرا فیلمتان را به جشنواره فرستادید و اکنون میفرمایید که مراسم آن برایتان اهمیتی نداشت؟ آقای عزیز باید به موقع به هر چیزی پرداخت. در دوران حال زندگی کنید که دستاورد های جنگ و انقلابتان را همان برادارن و فرزندان انقلاب بر باد ندهند!
  • رهگذر A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    30 8
    مسئله سیمرغ نیست "وقتی فیلم «چ» حتی در حوزه فیلمنامه به عنوان مضمون واجد شرایط انتخاب نمی‌شود این معنی را می‌دهد که این گونه مسائل، مسئله دوستان ما در جشنواره فجر نیست." انصافا اونایی که آذر شهدخت و پرویز دیدن واقعا حقش بود که بهترین فیلم باشه؟ معلوم بود که یه رفیق بازیهایی شده دیگه...
  • فاطمه سادات A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    26 18
    اقای حاتمی کیا در 8سال گذشته کجا بودید؟ چرا هر گز به هیچ چیز اعتراض نکردید؟ 8سال گذشته جشنواره و اقتصاد و سیاست و فرهنگ و حال مردم گل و بلبل بود؟!!! بی جهت نیست شدید سوگلی سایت های تند رویی مثل رجا نیوز و روزنامه ی کیهان !!! شما خیبری ای هستید که دیگه سوز نداره فقط دود داره...
  • بی نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    27 16
    ایول ایول حاج ابراهیمو ایول
  • مالک امیری A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    14 19
    تا قبل از این اظهار نظرها ، دوست داشتم ، هم خودتو هم فیلمهات رو . اما از این به بعد فقط عروسی خوبان رو دوست دارم نه وصل نیکان رو...........
  • عباس IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    17 17
    نمی دونم دیگه این اقا چشه.
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    18 13
    آقای حاتمی کیا.بد نبود اگر دنبال حق بودید حرفی هم از آنها که مثل بیضایی کاملا حذف شده اند می بردید.
  • الی A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    19 11
    قلبم به درد اومد وقتی حرفهای حاتمی کیا رو خوندم ، کاش یکم منصف بودی، واقعا متاسفم ، شما 8 سال با اینکه نزاشتن فیلمتون اکران بشه سکوت کردید حالا چی شده که مدعی شدید!!!!!! 8 سال بی قانونی ، تبعیض یادتون رفت!!!!! مهم نیست خدای آقای روحانی هم بزرگه
  • حمید A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    16 18
    حاتمی کیا محبوب دل های مردم هست و با نگاه های سیاسی این ور و اون ور حذف نخواهد شد درود بر مرد حقیقت آقای حاتمی کیا اقلیت پرمدعا روزهای سختی را برایتان تدارک دیده اند در پناه حق پیروز خواهی بود
  • باقری A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    6 7
    همه جایزه هارو که تقسیم کردند بین فیلم شما ورستاخیزدیگه چی می خواستید مثلا؟در سالهای قبل که وضعیت همکارانتون وسینمابد بود گله وشکایتی به اوضاع سینما ومدیران فرهنگیش نداشتید یا نه آنها به اندازه کافی مردان بزرگی بودند ! از این اظهارات در دولت قبل هم میکردید یا نه به ضررتون تمام میشد؟!! حالا که فضا باز شده دل و جرات هم زیاد شده
  • ahmad IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    7 0
    آقای حاتمی کیا، سازنده روبان و آژانس و دیده بان، ایکاش اسم روحانی رو نمی آوردی، که20:30 اینجوری حرفاتو پخش کنه...
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 3
    من کلن نظری ندارم