ناپایداری، رهاشدگی و به امان خدا بودن پاکستان بی شباهت به یک تومور سرطانی نیست . دست به جراحی و برداشتن بافت فاسد زده شود بلافاصله سلول های سرطانی در تمامی بدن پخش میشوند و کار از کار خواهد گذشت. تدبیر به هیج وجه به معنای اقدام مستقیم نیست. حمله نظامی به پاکستان بزنیم که چه بشود؟.

چند روز پیش و پس از واقعه گروگان گیری مرزبانان ایرانی توسط تروریست های موسوم به جیش العدل مطلبی در باره این اقدام تروریستی و نقش پاکستان درآن نوشته و نسبت به بی تفاوتی آشکار دولت و مقام های امنیتی پاکستان به این موضوع همچون سایر هموطنان ابراز ناراحتی کردم. اینکه دولت و مقام های امنیتی پاکستان را جدا میکنم بی علت نیست. در کنار بی کفایتی دولت مرکزی که شکی در آن نیست ، ارتش این کشور مسئول  اکثر این نابسامانی هاست و کاری به دولت مرکزی ندارد و ساز بی کوک خود را مینوازد.به همین دلیل کشور های مرتبط با پاکستان  معمولا و عملا دو نوع مناسبات با پاکستان بر قرار میکنند. یکی سیاسی ودیپلماتیک با اسلام آباد(دولت) دوم نظامی وامنیتی با کراچی و پیشاور(ارتش). به همین دلیل کنسولگری کشور هایی مانند ایالات متحده،بریتانیا ،امارات ،عربستان و قطر در این شهر ها اهمیتی فراتر از سفارت خانه های دولت متبوعشان در اسلام آباد دارند.
مطلب منتشره با واکنش هایی از سوی کاربران و نیز دیگر منابع خبری روبرو شد. صرف نظر از پاره ای دیدگاه های متفاوت ،شاه بیت همه این نظرات درخواست دخالت مستقیم نظامی علیه خاک پاکستان از سوی ایران بود. از لشکر کشی گرفته تا حمله پهباد ها، مجموعاعملیاتی نظامی را درخواست کرده بودند.اینکه از مطلب انتشار یافته چطور چنین برداشت جنگاورانه ای صورت گرفت؟برای من جای سوال دارد! اما این مهم نیست، آنچه بیشترموجب تعجب شد به کار بردن ادبیاتی مشابه و تندتر در فضای رسمی کشوربود که درسخنان وزیر کشورتجلی یافت.
خب البته قطار فشنگ بستن و گلوله در لوله تانک گذاشتن و خمپاره پرتاب کردن آنهم به سوی کشوری بی حساب و کتاب مانند پاکستان کار 1 دقیقه است،اما آخرش چی؟کار تمام میشود؟ . آنهائی که در ورای پنجره یک عملیات تروریستی تمایل به گشودن دروازه های جنگ در منطقه را دارند ،آیا ارزیابی دقیقی از عواقب غیر قابل جبران و محاسبه نشده پیشنهاد خود دارند؟. مسائل امنیتی پیرامونی ایران کم نبوده نیست ،اما حل این مسائل و مدیریت آنها مگر فقط با تیغ جراحی امکان پذیر است؟ حتی به صورت تئوریک طرح آن نه به صلاح کشور است(حتی در شرایط عادی )و نه الزاما امنیتی پایدار را به ارمغان خواهد آورد. فراموش نکنید حتی طی سالهای 58 تا 59 دخالت ها و اقدامات ضد امنیتی دولت عراق موجب این نشد ایران به خاک عراق حمله کند و تا زمان تجاوز رسمی عراق، ایران به مقابله تمام عیار نظامی برنخاست.
ناپایداری ، رهاشده گی و به امان خدا بودن پاکستان بی شباهت به یک تومور سرطانی نیست . دست به جراحی و برداشتن بافت فاسد زده شود بلافاصله سلول های سرطانی در تمامی بدن پخش میشوند و کار از کار خواهد گذشت. تدبیر به هیج وجه به معنای اقدام مستقیم نیست. حمله نظامی به پاکستان بزنیم که چه بشود؟
پس چه باید کرد؟ ضرورت دارد تهران در هر رده ای صلاح میداند اما ورای دولت پاکستان، با ارتش و نهاد های امنیتی خصوصا(تاکید میکنم خصوصا) سازمان اطلاعات ارتش این کشور موسوم به آی - اس - آی وارد گفتگو های ویژه امنیتی شده و بازبانی که برای آنها آشناست مذاکراتی کاربردی به عمل آورد. سر رشته تمامی نابسامانی های منطقه ای در دست این نهاد ها خصوصا اطلاعات ارتش پاکستان است. ما که با زبان استراتژیست های امنیتی آشنا نیستیم و آن را نمی فهمیم و نمیدانیم در مذاکرات حساس میان آنها چه میگذرد. اما مطمئنم زبان یکدیگر راخوب میفهمند.لطفا طالبان جنگ متوجه عواقب خطرناک پیشنهاد خود باشند.matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    نوسینده محترم جوری صحبت میکند و منت میگذارد که نباید به پاکستان حمله کنیم که گویا فراموش کردند که حمله به پاکستان یعنی چه. پاکستانی که با 180 میلیون جمعیت، ارتش کاملا مجهز با نیروی هوایی قوی و سرحال (نه فانتوم دهه 50 میلادی) همچنین ســــلــــــاح اتــــــــــــمـــی که جتی با ارتش هند موازنه قوا دارد.
    • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      12 0
      مرگ بر تروریست
    • طاها US ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      7 6
      کسی نگفته که به نظام پاکستان حمله کنیم که. حرف اینه که به گروه‌های مزاحم حمله کنیم. همون طور که ایران بعد از جنگ به پایگاه منافقین و به نظرم گاهی هم به کردهای عراق حمله می‌کرد، برای این که جلوی گردن‌کشی‌های بیش از اندازه‌ی اون‌ها رو بگیره
    • رضا A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
      12 6
      اگه ارتش پاکستان انقدر قوی بود که هواپیماهای آمریکایی روزی یه بار خاکشو شخم نمی زدن.جک نگو دیگه بابا.
  • رکسانا IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    درسته پاکستان در حال حاضر یک کشور آشوب زده و.... به نظر می رسه، اما مگه میشه این کشور رو تا این اندازه دست کم گرفت؟ اول اینکه، ارتش پاکستان ارتش قدرتمندی ست (شاید نه به اندازه ایران، ولی ارتش قدرتمندی ست)، دوم اینکه، پاکستانی ها در زمان رویدادهایی مثل جنگ و غیره مردمانی متعصب و به شدت وطن پرستی هستند (عِرق ملی و وطن پرستی تنها مخصوص ایرانی ها نبوده و نیست)، سوم اینکه، طالبان و گروه های القاعده و جهادی ارتباط ویژه ای با پاکستان و سازمان اطلاعاتی و امنیتی این کشور دارند (کافی ست آتش جنگ سر گرفته شود تا مثل مور و ملخ روانه ی مرزهای ایران و....شوند). پس آنقدرها هم آسان نیست که در این دوره و زمانه سخن از جنگ با پاکستان بگوییم بدون اینکه به عواقب وحشتناک آن نیندیشیم.
    • نيوشا A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      9 6
      اگر برادر خودت هم جزوه گروگان گيرا بود همين جور مينشستي و منطق ميبافتي؟!!
    • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      6 7
      اگر عرق ملی داشتند نمیذاشتن آمریکایی ها با پهپاد اون ها رو هدف حمله قرار بدن
  • رکسانا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    72 6
    در ضمن هم پیمانان غربی پاکستان و منطقه ای پاکستان رو هم نمیشه نادیده گرفت. شاید یک زمانی (البته شاید، چون اجازه فرمان شروع جنگ از سوی رژیم ایران بعید به نظر می رسد) آغزگر جنگ با پاکستان باشیم اما به طور قطع یقین پایان دهنده ی آن نخواهیم بود و پا در تله ای گذاشته ایم که میزان جراحت و آسیب هایش برای کشورمان غیرقابل پیش بینی خواهد بود.
    • بی نام RO ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      7 7
      دولت جنگ راعلیه خاک دیگران شروع میکنه؟این یک برداشت نادرست است عملیات محدود دقیق هدفمندوماثر علیه آشیانه تروریستهااگرهوشمندانه اجراشود جنگ تمام عیارتلقی نشده وخیلی ازکشورها مثل ترکیه آمریکاه درحال حاظرانجام میدهندومسئولیت آنراهم نمیپذیرند ایران هم بعدازجنگ چنین عملیات هایی درخاک عراق انجام میداد.
  • آلفردو SE ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    5 0
    جناب نویسنده، ظاهرا شوخی تون گرفته! جنگ؟ آن هم با یک کشور همسایه و آن هم پاکستان؟ شما از ارتش مجهز و نیروی هوایی به روز و قدرتمند پاکستان هم اطلاعی دارید؟ الجیش فقط یک گروه چند صد نفره است ولی پاکستان یک کشور 180 میلیونی با میلیون ها آدم افراطی و متعصب!
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    7 0
    پاکستان بمب اتمی داره
  • بی نام EU ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    5 1
    خیلی ببخشید حدود بیست سال پیش کشور افغانستان جنگ زده تعدادی از هموطنان ما را شهید کرد ، لذا خواهشمند است با پاکستان نیز همان کاری را بکنیم که با افغانستان کردیم، یعنی برای افغانستان امدیم بزرگراه ساختیم ،کمک انسانی نمودیم
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    27 0
    پس این همه صبح تا شب تلوزیون میگه پهپادهای پیشرفته و غیره خب از همینا مرز رو رصد کنن. نکنه خالی بستین و همش شانتاژ خبری بوده عزیزم
  • kjlnm A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    4 0
    شما رو بخدا خجالت بکشید حرف جنگ میزنید تو این شرایط!!!
  • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    3 0
    پاکستان به عمد مرز ایران را در اختیار اقوام گذاشته و فقط گذرگاهها در اختیار ارتش میباشد و در امد مردم را هم از قاچاق همه چیز تامین میکند لازم به ذکر است حالا اهمیت ژاندارمری مشخص میشود زیرا یک یگان ویژه با تجهیزات ارتش بود که قادر بود مرزها را اصولی کنترل کند ولی الان شما هرچه بگویید فقط بودجه طلب میشود برای کارهای بی نتیجه مثل خندق و دیوار و...... انگار که در زمان عهد عتیق زندگی میکنیم
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    8 3
    جنگ با آمریکا به مراتب راحت تر از پاکستان است.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    2 2
    لازم به ذکره که منظور وزیر کشور عملیات گسترده در خاک پاکستان نبوده.منظور ایشان عملیات در مناطق همجوار مرز ایران به منظور آزادی گروگانها و ایجاد حاشیه امن در این مناطق برای ممانعت از حملات آینده تروریستها از این مناطف به داخل خاک ایران هست. کجای این موضوع اشکال داره؟وقتی شاهد حملات مکرر از این مناطق برضد ایران هستیم و تذکرات ایران به پاکستان تاثیری نداشته باید چه کنیم؟دست رو دست بذاریم تا شاهد نا امنی بیشتر در سیستان باشیم؟خوانندگانی که قدرت ارتش پاکستان رو به رخ میکشند توجه کنند که اگه ارتش این کشور قدرت و غیرتی داشت ذلیل پهپادهای آمریکایی نبود. از کدوم قدرت صحبت میکنید؟سلاح اتمی؟کدوم کشوری میتونه از سلاح اتمی استفاده کنه که پاکستان دومیش باشه؟سلاح اتمی فقط توی ویترین کشورهاست.جدی نگیریدش.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    5 0
    چه راحت از جنگ حرف ميزنن! انگار فيلمه!
  • سپهبد A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    3 24
    ببخشید. این کامنتها رو که میخونم برام عجیبه. آیا اینها از توان نظامی ایران خبر ندارند؟ آی پی ها نشون میده از ایران هستند. پس چرا اینقدر بی اطلاع هستند؟ یه نگاه به سوریه بندازین. یه طرف عربستان و قطر و ترکیه با انواع اقسام کمکهای آمریکا. طرف دیگه دست پرورده ایران حزب الله. تازه ایران به سوریه ارتش نفرستاده. حزب الله یه ماکت بسیار کوچکی از توان ایران هست. بذارین خیالتون رو راحت کنم. تو میون کشورهای مسلمون و خاور میانه کسی حریف ایران نیست. اسراییل با اون ید بیضاش که وقتی اسمش میاد اعراب لرزه به تنشون میوفته اسم حزب الله که میاد مو به تنش راست میشه. دست و پا زدنهای اینها رو بر سر توافق هسته ای ایران ببینید تا بفهمید فدرت ما چقدره. پاکستان در مقابل اسراییل عددی به حساب نمیاد. یه خرده فکر کنید.
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    8 2
    از قدیم گفتن مالتو سفت بگیر همسایه ات رو دزد نکن ما هم مرزامون رو سفت بگیریم و امنیتش رو مکانیزه و الکترونیکی کنیم ازین مشکلات پیش نمیاد برامون
  • بی نام IT ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    6 1
    اونوقت پاکستان با یه بمب اتم کار تهران رو تموم می کنه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    6 0
    اخه عزيزان من منظور از حمله وازادي گروگان ها حمله همه جانبه به پاكستان نيست،،،، منظور يك حمله چريكي و غافلگيرانه ست .... در ضمن به علت احتياج انرژي پاكستان به خود ميشود از اين اهرم هم استفاده كرد مثل تركيه
  • متین مسلم IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    4 1
    دوستان منتقد لطفا مطلب را به دقت بخوانند یا به مطلب قبلی مراجعه کنند که در همین قسمت وبلاگ قابل دسترسی است. کدام انسان صاحب وجدانی ست که نگران فرزندان اسیر مان در دست این تروریست ها نباشد؟اما بر خورد با هر پدیده امنیتی با ید در حد و اندازه خودش باشد.جنگ حلال مشکلات نیست و هیچ ملتی را خوشبخت نکرده است مگر در صورت مورد تجاوز قرار گرفتن شبیه حمله عراق به ایران که موجب شد مردم ایران صفحه ای پر افتخارو سراسر سربلندی از رشادت و جانفشانی در تاریخ برجای بگذارند. با واقعیات احساسی برخورد نکنیم
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    7 2
    قدرت پاکستان بدون بمب اتم در زمین و هوا تقریباً دو برابر ایران است، و فقط نیروی دریایی ما از آنها بهتر است.
  • حسین IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    4 2
    به نظر من تنها راه مبارزه با تروریسم در شرق کشور اخراج فوری وبدون قیدوشرط اطباع غیرمجاز افغانی وپاکستانی از کشور است ولی به دلایل نامعلوم متاسفانه دولت ما انها را اخراج نمیکند و جوانهای این مملکت باید تاوان این سیاست غلط را در حوزه های امنیت واشتغال بدهند.