۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹

دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: با وجود برداشته شدن تحریمها و واردات بهتر و آسانتر مواد اولیه دارو، نباید انتظار داشت دارو ارزان شود.

امید سلیمی بنی: دکتر جلیل سعیدلو به روزنامه خبر گفت: در شرایط فعلی، قیمت سایر اقلام مورد نیاز جامعه، تابعی از شرایط اقتصادی است و نمی توان انتظار داشت دارو از قواعد اقتصادی تبعیت نکند، لذا در این شرایط، تولید کنندگان دارو، توان کاهش قیمت محصولات خود را نخواهند داشت.

مشروح گفتگو با دبیر انجمن داروسازان تهران را بخوانید؛

با برداشته شدن تحریمها واردات دارو نیز آزاد شده، آیا این مسئله باعث ارزانی قیمت دارو می شود؟

داروهایی که وارد می شود، عمدتا ار نظر قیمت، طوری است که بین 7 تا 10 برابر قیمت داروهای داخلی، بها دارد. این داروها، مخاطب خود را دارد و مربوط به بیمارانی می شود که نیاز به داروهایی دارند که مشابه داخلی ندارد، یا اگر مشابه داخلی برای آنها وجود داشته باشد، ترجیح می دهند داروی خارجی مصرف کنند. از نظر استطاعت خرید کالاهای مختلف، بیماران نیز دو گروه هستند و پزشک با توجه به شرایطی که بیمار دارد، ممکن است داروی خارجی تجویز کند.


یعنی نباید انتظار داشت داروهای وارداتی، تاثیری روی قیمت کلی دارو در جامعه بگذارد؟

حضور داروهای خارجی از نظر ارتقای کیفیت داروهای داخلی می تواند موثر باشد، منتهی به گونه ای باشد که صنعت داخلی را تهدید نکند. شرایط در حال حاضر تغییری نکرده، به شرایط قبل از تحریم برگشته ایم. چیزی عوض نشده است.


ولی آمارها می گوید شرکتهای واردکننده دارو، دو برابر تولیدکنندگان داخلی است، چطور ممکن است برداشتن تحریمها، در قیمت دارو موثر نباشد؟

دراین آمار باید تعداد اقلام دارویی و ارزش ریالی آنها را مجزا کرد. حدود 95 درصد تعداد داروها، یعنی ارقام فارماکوپه کشور، داروهای تولید داخل است. منتهی 5 درصد باقیمانده که وارداتی است، معمولا داروهای هایتک (فناوری بالا) است و کشورهای خاصی تولید می کنند و ممکن است ما صنعت تولید آنها را نداشته باشیم. بعضا داروهای وارداتی ممکن است مشابه تولید داخل نیز داشته باشند ولی این آمار از نظر ریالی، معنای دیگری می دهد. ارزش ریالی آن 5 درصد داروی وارداتی، حدود 40 تا 45 درصد قیمت داروهای موجود در کشور را شامل می شود.


حتی برداشتن تحریم واردات مواد اولیه نیز دارو را ارزانتر نمی کند؟

این را در نظر بگیرید حدود 25 درصد مواد اولیه دارو در داخل تولید می شود. باید کلیه عوامل موثر در قیمت دارو شامل مواد اولیه، عوامل انسانی، دستمزد، چرخه تولید و سایر عوامل را در نظر داشت. عوامل تاثیرگذار روی قیمت می تواند روی این مسایل نیز تاثیر بگذارد.


آیا برداشتن تحریمها، باعث نمی شود تولیدات داخلی دارو، از بین برود؟

ظرفیت بلااستفاده برای تولید دارو، در کشور زیاد داریم. از یک سمت باید می توانستیم صادرتمان را افزایش دهیم تا واردات متقابل دارو نتواند این تولیدات را تحت الشعاع قرار دهد. متاسفانه در سالهای اخیر این دو مسئله موازنه نداشته است. یعنی صادرات آنطور که باید انجام نشده و از آن طرف، به واسطه چندین عامل، داروهای زیادی را وارد کرده ایم. کشور ما می تواند هم صادر کننده، هم تولید کننده و هم وارد کننده دارو باشد ولی تعادل اینها با سیاسگذاری تعرفه ای باید انجام شود تا هم دارو در دسترس مردم باشد و هم اینکه هزینه های درمان و سهم مردم از درمان افزایش نیابد.


پیش بینی شما از قیمت آینده دارو چیست؟

برداشتن تحریمها، ممکن است دست بالا تا 10 درصد هزینه ها را در واردات دارو کاهش دهد. ولی در نهایت، وقتی در جامعه، تورم داریم، دارو نیز از این روند استثئا نیست. قیمت دارو با روند فعلی اقتصادی، مطمئنا نمی تواند رو به عقب برگردد. اگر این کار را بکنیم، عملیات بسیاری از کارخانجات و تولید کنندگان منجر به عدم تعادل و در نهایت توقف تولید می شوند. نمی توانیم دارو را از سایر کالاها جدا کنیم و بگوییم این کالا از قواعد دیگر اقتصادی تبعیت نمی کند. شما اگر توانستید قیمت خودرو و مسکن و دیگر مسایل را پاتیین بیاورید، باید انتظار داشت قیمت دارو نیز کاهش یابد.

47/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    اگه ارزان بشه باید تعجب کرد!
  • بی نام A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    چی شد تا حالا همه چی 100 تولید داخلی بود این تحریما حداقل خوبیش این بود که فهمیدیم هیچی تولید داخلی نداریم
  • بی نام A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    فقط موقع بالا رفتن با هم مسابقه میگذارند۰۰۰۰۰ نفرین بر هر چی گران فروش و کم فروش
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    تا وقتی در جامعه دلال و رانت خوار داریم بعید است دارو ارزان شود ... این است داستان هر روز ایران ما