وزیر بهداشت: گزارش پارازیت سری نیست/ اولویت اول بهبود شبکه بهداشتی مناطق محروم است

وزیر بهداشت گفت: کمیته‌ای برای پیگیری پارازیت تشکیل شده است و اگر گزارشی از این مورد تهیه شد در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و سری نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در هشتاد و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: کمیته‌ای برای پیگیری موضوع پارازیتها تشکیل شده است ،اما اگر تاخیری در ارائه گزارش باشد به دلیل حجم کاری بالا در این بخش است و ارتباطی به سری بودن آن ندارد.

او در جمع خبرنگاران گفت: ما این موضوع را پیگیری می کنیم تا به بک نتیجه برسیم.

این در حالی است که در باره تاثیر پارازیتها چندی پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به ایسنا اعلام کرد :به طور کلی با بررسی‌هایی که انجام شده، می‌توان گفت که هیچ جای نگرانی از بابت تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم نیست و عمدتا سطح آنها در حد استانداردهای بین‌المللی است.

وزیر بهداشت گفت: همه جای دنیا پارازیت است. موبایل، ماهواره، سیم‌های برق و صداها پارازیت‌ دارند که می‌توان گفت به طور کلی بخشی از تکنولوژی می‌تواند مضر باشد و باید تاثیر پارازیت‌ها را نیز به عنوان بخشی از تکنولوژی بررسی کرد.
او ادامه داد: وظیفه ماست که اگر میزان پارازیت‌ها خارج از استانداردها باشد هشدار دهیم که به همین منظور اقدامات لازم انجام شد.

خلاصه مهمترین اظهارات او  در این برنامه بدین شرح است:

-اگر قرار باشد بخشی از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در اختیار وزارت بهداشت گذاشته شود، در اینصورت تفاهم نامه ای بین این وزارتخانه و بیمه ها منعقد خواهد شد و این بودجه صرف بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی مناطق روستایی و محروم می‌شود.

- اولویت اول وزارت بهداشت بهبود و بازسازی شبکه های بهداشتی درمانی در مناطق روستایی، عشایری، حاشیه شهرها و گسترش آن در کلانشهرهاست.

- توسعه کمی نامناسب آموزش پزشکی از دو جهت برای مردم پرهزینه است، یک مورد به همین نکته‌ای که گفته شد باز می‌گردد و نکته دیگر در مورد آن است که افرادی که در مراکزی تربیت می‌شوند که بیمار کافی برای آموزش و کسب مهارت دانشجویان پزشکی را ندارند وارد نظام سلامت می‌شوند و از این منظر تشخیص و درمان‌های اشتباه آنها برای مردم هزینه‌بر بوده و به صلاح نیست.

- باید جلوی تقاضاهای بی‌حد و حصر برای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی گرفته شود، و طرح آمایش سرزمین به نوعی اجازه می‌دهد که در شهرهای لازم رشته‌ها و دانشگاه‌های مورد نیاز گسترش پیدا کنند و این دانشگاه‌های ایجاد شده مثل قطب آموزشی کشور باشند.

- تربیت نیروی متخصص برای تحول نظام سلامت از دیگر اهداف وزارت بهداشت در زمینه آموزش پزشکی است.

- در مورد پزشک خانواده این پزشکان همان پزشکان عمومی بودند که تنها نام آنها عوض شده بود و معلوم نبود که هدف از ایجاد طرح پزشک خانواده چیست؟ اگر بخواهیم نظام ارجاع درستی را در نظام سلامت کشور مستقر کنیم لازم است آموزش‌های مورد نیاز به پزشکان داده شود که شورای آموزش پزشکی و تخصصی این وظیفه را بر عهده دارد.

- مهمترین چالش نظام سلامت کمبود اعتبارات این حوزه است و اختصاص درآمدهای ناشی از فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت یکی از اصلی‌ترین راهکارها در حل مشکلات سلامت است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    2 18
    علی رغم اینکه تائید شده پارازیت و امواج معمولی تاثیری بر سلامت ندارند ولی همواره و مجدد موضوع را پیگیری میکنید. به نظرم بیشتر بحث پوشش دادن مشکلات اقتصادی و مالی و فسادهای مواجه با آن را با این گزارشات شکار خرس و پلنگ و پارازیت و .... مد نظر دارید.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      28 1
      میشه مرجعی که تأیید کرده پارازیت تأثیری بر سلامت نداره رو بفرمایید؟