معاون سلامت آموزش و پرورش: صدای پیشگیری از آسیب‌ها باید از کف حیاط مدرسه به گوش برسد

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: هیچ کسی در مدرسه معتاد نمی‌شود و رویکرد ما این است که دانش آموز معتاد نباید اخراج شود بلکه باید ارجاع شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز درباره مشکلات تربیت بدنی در آموزش و پرورش توضیحاتی داد.
او درباره دانش آموزان معتاد گفت: در دوره گذشته بحث شیوع‌شناسی را انجام ندادند تا امروز بتوانیم آمار دقیق آن‌ها را اعلام کنیم، باید شیوع‌شناسی در سطح جامعه و نوجوانان انجام شود. البته این نکته نیز مطرح است که سوالات شیوع‌شناسی خود تشویق کننده و ترغیب کننده به اعتیاد است.
او گفت: جلساتی را با معاونان و اعضای پژوهشگاه تعلیم و تربیت برگزار کرده‌ایم تا ابزارهای لازم برای شیوع‌شناسی اعتیاد در میان دانش آموزان را در اختیار ما بگذارند.
حمیدی درباره موضوع ایدز در کتابهای درسی گفت: در بحث ایدز نیز باید بگویم که وزارت بهداشت اعلام کرده آمار‌ها در حال رشد است و ما در کتب درسی به پیشگیری از ایدز اشاره کرده‌ایم و برای معلمان نیز دوره آموزشی 8 ساعته برگزار می‌کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از عوامل بازدارنده ما در آموزش ایدز بحث قبح زدایی است هم اکنون سه نفر از مدیران اجرایی وزارت بهداشت در اتاق فکر و سلامت عضو هستند که در رابطه با بحث ایدز بحث‌هایی را کرده‌ایم و همکاری تنگاتنگی با وزارت بهداشت داریم اما برخی ملاحظات بازدارنده است بنابراین تمرکزمان بیشتر بر آموزش معلمان و مربیان بهداشت است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: ما معتقدیم صدای پیشگیری از آسیب‌ها باید از کف حیاط مدرسه به گوش برسد و پررنگ‌تر شود ،بنابراین بر روی توانمند شدن دانش آموزان در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنیم.
خلاصه مهمترین اظهارات او در جدول زیر می آید:

موضوع شرح موضوع
رشته های جدید ورزش مدارس
- اتاق فکر ما و سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی این موضوع هستند تا متوجه شویم اقتضائات موجود چیست؟باید امکانات مدارس را هم در نظر بگیریم هم‌اکنون برای بازی والیبال دانش‌آموزان یک کلاس در حیاط مدرسه، بسیاری از دانش‌آموزان باید تماشاچی باشند.
-هم‌اکنون 2 هزار و 956 فضای سرپوشیده برون مدرسه‌ای داریم که 798 پروژه نیمه تمام است که از این تعداد 143 استخر سرپوشیده و 8 استخر روباز نیز نیمه تمام است در چنین وضعیتی ورزش دختران در اولویت استفاده از فضاهای سرپوشیده قرار دارد.
طرح ملی ورزش مدارس
- قطار در حال حرکت طرح‌های ورزشی باید بازنگری شود اما تلاش ما بر این است که در مقطع ابتدایی سواد حرکتی دانش‌آموزان را در 3 پایه نخست افزایش دهیم.
- اگر سواد حرکتی در 3 پایه اول شکل نگیرد و سن سواد حرکتی دانش‌آموز بگذرد دیگر نمی‌توان برای کارهای قهرمانی و حرفه‌ای بر روی این دانش آموز سرمایه‌گذاری کرد بنابراین در این 3 پایه متمرکز بر مهارت‌های پایه و توانایی‌های حرکتی هستیم.
- طرح سباح (شنای دانش آموزی)، تنیس روی میز و ژیمناستیک که از گذشته ابلاغ شده است این طرح‌ها همچنان ادامه دارد.
- واقعیت این است که هنوز از طرح سباح که برای آموزش شنا به دانش آموزان بود به استخرها بدهکار هستیم. طرح‌های ملی زمانی که به مرحله اجرا درمی‌آید باید تمام جوانب بررسی شود یعنی اینکه بررسی کنیم این طرح ورزشی تا چه اندازه با امکانات، منابع مالی و انسانی و وضعیت کف حیاط مدرسه متناسب است.
- هم اکنون آموزش و پرورش به اندازه کافی استخر ندارد و منابع کافی را برای اجرای طرح سباح نیز نداریم در حقیقت میزان هزینه برای طرح سباح با اعتبارات یک سال معاونت تربیت بدنی برابری می کند در چنین وضعیتی در سال تحصیلی جاری ضمن تاکید برای اجرای طرح سباح عنوان شد که وضعیت امکانات و شرایط مدارس را نیز در نظر بگیریم به گونه‌ای که طرح سباح در مدارس غیردولتی الزامی شد و در مدارس دولتی تاکید شده در جاهایی که آموزش و پرورش استخر دارد این طرح به اجرا دربیاید.
کمبود مربی بهداشت - پنج هزار و 700 نفر مراقب بهداشت در مدارس داریم و در حال مذاکره با دانشگاه فرهنگیان هستیم تا در رشته بهداشت مدارس دانشجو جذب کند.
- از معلمان مازاد برای بخش مربی بهداشت استفاده می‌کنیم و در تلاش هستیم تا مجوزهای لازم را از دولت برای استخدام مربیان بهداشت اخذ کنیم.
کمبود مربی ورزش
- هم‌اکنون تعداد معلمان تربیت بدنی 33 هزار نفر است که 2هزار نفر در بخش اداری، سالن‌ها و اماکن ورزشی مشغول به فعالیتند همچنین دانشگاه فرهنگیان تعداد مناسبی دانشجو در رشته تربیت بدنی جذب کرده است. معتقدیم که عادت به ورزش باید از مدارس شکل بگیرد و در کنار دختران، پسران نیز با فقر حرکتی مواجه هستند.
- در حوزه تربیت بدنی تلاش بر این است که مرکز فعالیت‌ها را به طرف مدرسه ببریم و المپیادهای درون مدرسه‌ای، احیای طرح مدرسه قهرمانی در دستور کار قرار دارد که تمرکز و اولویت کار ما با مدارس ابتدایی است.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =