بورس روی سر چه کسانی ریخت؟ / نگرانی در مورد انتقال سرمایه ها به بازار مسکن

نزول ناگهانی شاخص کل بورس تهران به معنای بروز بحران در بازارهای مالی کشور تلقی می شود.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ریزش ناگهانی شاخص بورس تهران بزرگترین ضربه ناگهانی به بازارهای مالی ایران به حساب می آید چراکه پس از نزول شاخص بهای سکه در بازار افزایش یافت وحتی نشانه ای از رشد قیمت در بازار مسکن نیز مشاهده شد.

براساس اطلاعات رسمی از از روزی که بهره مالکانه معادن و نرخ خوارک شرکتهای پتروشیمی در مجلس به تصویب رسیده است 43 هزار میلیارد تومان از ارزش بورس و 15 هزار میلیارد تومان از ارزش فرابورس کاسته شده است.

این دو اتفاق سبب شده تا گروهی از سهامداران حتی دراعتراض به وضعیت بازار مقابل ساختمان بورس تجمع کنند. در صورتی که وضعیت بازار سرمایه به همین شکل ادامه پیدا کند، سرمایه بیش از 6 میلیون و 500 هزار سهامدار حقوقی به شدت در خطر قرار می گیرد.

سعید لیلاز تحلیلگر در این مورد می گوید:« رشد ناگهانی بورس طی ماه های گذشته این نگرانی را ایجاد کرده بود تا بازار سرمایه با حباب مواجه شود. در حال حاضر هم اثرات ترکیدن حباب در بازار دیده می شود.»

پس از انتشار خبر بازدهی 132 درصدی بازار سرمایه طی سه ماه، بخش مهمی از نقدینگی سرگردان کشور به سمت بورس حرکت کرد. حتی رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر داده که طی ماه های گذشته بخشی از سرمایه های مردم از بازار مسکن به سمت بورس رفته است. او می گوید:« شماری از مردم با هدف سرمایه‌گذاری در بورس، اقدام به فروش واحدهای خود کرده‌اند که در صورت ایجاد مشکل در بازار بورس، پیش‌بینی می‌شود همین افراد بلافاصله سرمایه خود را از این بخش خارج و دوباره به بخش بازار مسکن منتقل خواهند کرد و این جابه‌جایی به منزله ایجاد بحران برای هر دو بخش، یعنی بورس و مسکن خواهد بود.»

موج اعتراض ها به وضعیت بازار سرمایه حتی از نامه نگاری های رسمی و تجمعات اعتراض آمیز هم فراتر رفته است. برخی سهامداران در شبکه های اجتماعی از برگه های سهام به عنوان « کاغذ پاره» یاد می کنند. آنها به شدت نسبت به عدم نقدشوندگی برگه های سهام اعتراض دارند.

مدیران بورسی افزایش نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی را دلیل اصلی بحران بازار می دانند. در همین حال خبرگزاری های کشور اعلام کرده اند روز دوشنبه در صحن علنی مجلس موضوع تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها مطرح می شود. همچنین معاون رئیس جمهور به تازگی اعلام کرده است:« نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید کمتر از 10 سنت باشد. منتظر نظر شورای نگهبان درباره تبصره هدفمندی یارانه‌ها هستیم. رشد و جهش بزرگی در این باره در بودجه 93 رخ داد ولی باید واقع‌بینانه حرکت کرد و به منظور اینکه علاوه بر واحدهای تولیدی قدرت استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش وجود داشته باشد دولت اعتقاد دارد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به زیر 10 سنت برسد به همین منظور اعداد مختلفی را مدنظر داریم که در صورت امکان ارائه خواهیم داد.»

تحولات اخیر موجب شده تا 58 هزار میلیارد تومان از ارزش بورس و فرابورس کاسته شود. این درحالی است که کل رقم مورد مناقشه در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها تنها 2هزار و 200 میلیارد تومان است.

سقوط شاخص بورس و همچنین افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب شده تا بازار طلا رونق دوباره ای پیدا کند. درحال حاضر بزرگترین نگرانی انتقال سرمایه ها از بورس به بازار مسکن است.

شاخص

به نظر می رسد مهمترین تحلیل در مورد وضعیت بورس از سوی فرهاد رهبر بیان شده باشد. او می گوید:« بورس ما یک سوداگر است که در درون آن، نوآوری وجود ندارد، ضمن اینکه مادامی که سودآوری را متکی به نوآوری نکنیم، همین بساط خواهد ماند و وضعیت اقتصادی را نمی‌توان پیش بینی کرد.»

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمان IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    118 7
    یکی از نکات مهم این روزهای بورس آن است که نمیشه «بلافاصله سرمایه خود را خارج کرد». در واقع نقدشوندگی سهام به شدت کم شده.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      29 0
      مسکن هم همینطور شده،الان به هر بنگاهی مراجعه کنید خانه برای فروش زیاده اما خریدار نداره!
  • عرشیا A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    اتفاقا این سقوط ارزش سهام بسیار هم بجا و منطقی است .وقتی انروزها که شاخص سهام بصورت فله ای و روزی بیش از 2000 واحد ( بطرز کاملا مسخره ای ) رشد میکرد و حضرات باد به غبغب می انداختند و بورس نیویورک و پاریس و لندن و فرانکفورت را به سخره میگرفتند باید فکر این روزهای جالب توجه !!! را هم میکردند .
    • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      11 21
      شاخص کل هیچوقت روزی 2000 تا مثبت نشده برادر عزیز!
    • علیرضا IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      1 2
      خوشحال نباش خوش غیرت!!!!
  • سعدى A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    4 1
    براساس مطالب گزارش فوق. دراين صورت فقط بايستى زيانهامتوجهّ شركتهاى پتروشيمى و صنايع وشركتهاى وابسته به اين صنعت ميگرديد. درحاليكه ميبينيم ريزش دركل صنايع وشركتها وجود دارد. پس فقط ميتوان گفت صعود بيدليل وباسرعت غيرقابل باوردرمدت زمانى بسياركوتاه باعث جذب سرمايه هاى ريز ودرشت گرديد. آنگاه به يكباره واقعيتها خودراعريان كرده وباعث ضروزيان اشخاصى شد كه بدون مطالعه سرمايه هاى كوچك وبزرگ خودرابسمت بورس سوق دادند واينك هاج و واج و با دهان باز باور اين زيانها برايشان سخت وغيرقابل باوراست. ! بله حباب به يكباره تركيدوافراد باسرمايه هاى كوچك بيشتربازنده اين بازى هستند. زيرا سرمايه هاى بزرگ طى مدت معقول ميتوانندخودشان را جمع وجوركنند ونابود نشوند
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    23 4
    موج اعتراض؟‌خيلي جالبه! كسي كه مياد در بازار سرمايه با بالا و پايين زياد مواجه ميشه و بايد جنبه اش رو داشته باشه!‌ معلومه كه بازاري كه تا 130 درصد در يكسال رشد كرده شايد بالاخره مدتي هم نزول كنه ديگه... يعني اگر اعتراض كنن سهامها ارزششون تغيير ميكنه
  • مهر US ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    12 22
    سونامی مسکن در راه است
    • بی نام IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      10 14
      چه منفی بدهید چه ندهید سونامی قیمت مسکن در راه هست با دوستمان موافقم
  • حسین A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    25 5
    زمان احمدی نژاد مثل هر کار دیگرش با دروغ و تزویر این بورس رو بیخودی بادش کردند الان داره بادش خالی میشه و به نرخ های واقعی اش میرسه .بورس نماد و شاخص اقتصاد یک کشور است مگر چه اتفاقی افتاده بود که شاخص خا به 84هزار باید برسد ؟سایپا و ایران خودرو با 1000 میلیارد ضرر انباشته از قیمت 80 تومان هر سهم سایپا برسد به 190 تومان ؟! درحالیکه تولیدش پایین اومده فروشش پایین اومده قیمت تمام شده اش بالا رفته و...این ها نشان میدهد که شاخص الکی بالا رفته بود.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    19 4
    "گروهی از سهامداران حتی دراعتراض به وضعیت بازار مقابل ساختمان بورس تجمع کنند". اون زمان که بورس سود آوری داشت خریدن سهام رو از زرنگی خودشون می دونستند ,الان اعتراض می کنند؟
  • محمد IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    10 0
    چرا برای نوشتن چنین مقالاتی از کسانی که ضرر دیده اند و در عین حال سالهای زیادی هم در بورس بوده اند کمک نمی گیرید؟؟؟ سهام مرتبط با نرخ خوراک پتروشیمی ها یا بهره مالکانه کمترین کاهش را در این مدت داشته اند در حالی که برخی سهام که تا نصف قیمت ماه گذشته کاهش یافته اند، هیچ ربطی به این مسائل ندارند چرا از مافیای بورس نمی نویسید؟ چرا از صف های خرید و فروش ساختگی نمی نویسید؟ چرا از جلوگیری سازمان بورس از ارائه اطلاعات واقعی شرکت ها نمی نویسید؟ چرا؟ چرا برای نوشتن چنین مقالاتی حتی زحمت بررسی چند فروم بورسی را به خود نمی دهید؟؟؟ تا کی باید از ......
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    22 1
    روی سر حقیقی های بدبخت تازه وارد فرو ریخت من ۶۰ تومن پولمو اوردم الان شده ۴۰ تومن.
    • بی نام RS ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      3 2
      حتما خیلی دیر وارد بازار شدی
  • بى نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    12 2
    مى خاين روح وجان تازه به دلال جماعت بدين!!!! اميدوارى بدين. انشالله که اين طور نيست. به لطف خداوند متعال و دعاى مردم اميدشون نا اميدبشه انشاءها.
    • دلال A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      4 1
      ما هم تا حالا امیدوار بودیم وصبر کردیم.
  • بی نام RO ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    12 6
    واقعا کاغذ پاره.آپارتمان را حداقل می دادیم اجاره.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    19 4
    سرمایه گذاری کردید اگر سود انچنانی میکردید خودتان کرده بودید اما ضرر کردید جر میزنید و از زمین و زمان طلبکارید
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    15 0
    بورس روی سر من بدبخت ریخته که تا الان 50 درصد از سرمایه ام رو از دست دادم. سبد سهام من شامل 15 تا سهم مختلف از صنایع مختلف بود که همشون ضرر کردن.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    15 2
    دیوار بورس روی اقتصاد ایران ریخت تا دیوار بی اعتمادی به اقتصاد ایران بلندتر از همیشه بشه و باعث رونق سوداگری های بیشتر در عرصه مسکن و طلا و خودرو بشه و همچنین باعث ورشستگی تولید و تولید کننده و در نتیجه واردات بی رویه و تورم گسترده بشه . اقتصاد ایران دچار بیماری است که قصد آن چند برابر کردن پول با خود پول و بدور از تولید و روشهای اقتصادی مثبت است که بهره بانکی بالا نیز به این وضعیت دامن خواهد زد .
  • زهرا IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    3 2
    خيلي ممنون كه لااقل يه چيزي راجع به بورس نوشتيد . دولت و مسئولان كه خودشون رو زدن به بي خيالي . پول مردم به خاطر وعده هاي دولت به بورس سرازير شد ولي الان هر روز داره از ارزشش كم ميشه و خبري از وزير اقتصاد و ... نيست . آخه اين درسته ؟ اين درسته كه از سرمايه هاي خرد و كلان مردم كه از بازار كشيده شد و به سمت بورس روانه شد سواستفاده بشه و بعد كه مقداري تورم كم شد بي خيال اونا شد ؟ يعني اين اوضاع تا كي ادامه پيدا مي كنه ؟ فكر اعصاب مردم باشيد هر روز يه بحران ..
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    11 9
    مافیای مسکن زور بیشتری در ایران دارد با همین ترفند قصد داردمسکن را از رکود خارج کند چون آنها علت رکود در مسکن را رونق بورس میدانند ولی بدانید این ترفند موثر نیست علت رکود مسکن بنیادی است نه انتقال سرمایه به بخش دیگر
  • من جهان سومی ( یه آدم معمولی ) A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    3 0
    دوستی دارم که تازه سرمایه اش را برده بود بورس و الان داره ضرر میده از سرمایه اصلی اش هم . جالبه گزارشی از نظرات این جور آدم ها را منعکس کنید چون متاسفانه شرکت های حقوقی توی این تلاطم بازار بیشترین سود را بردن . باور می کنید وقتی شاخص کل اینقدر اومده پایین سهام یه شرکت بیمه ای یکی از بانک ها تو یه مدت کوتاه 40 برابر شده . جالب نیست اینها ؟ در واقع دود اختلاف سهامداران بزرگ بورس و دولت سر قضیه پتروشیمی ها داره به چشم سهام داران کوچک میره کسی هم نیست به تخلفات بازار رسیدگی کنه.
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    4 1
    من کل مباحث بودجه را دنبال کردم.نمایندگان با بی مسئولیتی و بیتوجهی نرخ ها را افزایش دادند تا کشور اینبار از طرف مجلس دچار بحران شود.
  • ali A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    15 7
    نه توروخدا جان مادرتون مسکن نه. بذارین ما زندگیمونو بکنیم!
  • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    4 0
    این نمودارو کدوم استادی تهیه کرده؟ شاخص از 89هزار به 79 رسیده بعدشم سهامها 50درصد افت قیمت داشتن
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    14 7
    سرمایه ها به بازار مسکن سلام کرد .
  • محمد A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    6 6
    حالااگرسرمایه بطرف بازارمسکن وساخت وسازوایجاداشتغال برودویادربخش کشاورزی سرمایه گذاری شودچه اشکالی داردکه یکعده ازاینکه بازارسکه وارزودلالی موبایل ولب تاب خدای نخواسته ! ازرونق بیافتد ناراحت هستندرونق اقتصادی کشورهای پیشرفته رابارونق بازارمسکن وکشاورزی وسایرفعالیتهای تولیدی میسنجنددرکشورمابارونق قیمت سکه وارزخارجی!!مطمئنااگرمسکن زیادساخته شودقیمت انهم به ثبات میرسد عینامثل کشاورزی وسایرکارهای تولیدی که قیمتهارابه ثبات میرساندبالاخره تولیدکننده هم باید سودببرددرموردمسکن بانکهابایدوام زیادتربابازپرداخت طولانی تربدهنددرضمن نباید توقع باشدجوان بمحض فارغ التحصیلی همه چیزراشته باشدبایدتلاش فراوان کند که زندگی بهتری بسازد.
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    8 2
    لابد مسکن هم امریکا هست که بزرگترین نگرانی این شده که نقدینگی از بورس زیانده به مسکن برود
  • هادی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    11 14
    بازار مسکن همین الان هم حباب داره، الان هم با این قیمتها خریدار کم هست، یعنی توان خرید کم هست، حالا گرونتر هم بشه؟؟؟؟؟
  • صدرا IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    15 1
    وقتی الکی بورس همش بالا میره باید منتظر این روزا هم بود. مگه میشه وقتی کل اقتصاد مملکت دچار رشد منفی هستش و اکثر صنایع و تولیدات خوابیده اونوقت بورس هی رکورد بزنه و سوددهی های غیر عادی داشته باشه؟ معلوم بود حبابه
  • محمد A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    10 3
    خوشحالم که اپارتمانامو نفروختم. چون نمیدونستم با پولش چه سرمایه گذاری مطمعنی میشه انجام داد .
  • شرافت FI ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    7 2
    اولا رشد بازار طلا هیچ ربطی به سقوط بورس نداره و مربوط به رشد انس جهانی است . ثانیا رشد سرطان وار بورس در یکسال گذشته چه گلی به سر مردم زده . جز رکود . تورم . بیکاری . ورشکستگی . و هزار بدبختی دیگر . به امید حق با سقوط هرچه بیشتر شاخصها ی بورس . این سرمایهای حبس شده در بورس به بازار کار . تولید و سازندگی این مملکت بر گردد . انشا الله
  • رضا IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    18 0
    نميشه كه هم خدا رو خواست هم خرمارو ! بايد تصميم بگيريم مرگ بر اين و اون ميخواييم يا رشد اقتصادي!
  • بی نام DE ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 2
    سلام و روز بخیر میشه یه موضوع پیشنهاد بدم اگر خوب بو یه مقاله واسش بنویسید: مقایسه بازار دلار و بورس و تاثیرات آن بر مردم چون بنظر بازار بورس کمتر از بازار دلار نیست و همانطور که وزارت اطلاعات در موقعه نوسان شدید دلار مداخله میکنه ما میخوایم الان مداخله کنه تو بورس. دادستان محترم کجائید که داد ما بستانی اموال ما رو به یغما بردن. با تشکر
  • توماج IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    9 7
    از این به بعد فقط طلا.مسکن که هر روز بدتر میشه و بورس هم که از اول هم معلوم بود بادکنکی بیش نیست.تازه بعد از طلا هم حساب پس انداز تو بانک. اصلا وارد ریسک بورس . مسکن نشید.
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    5 0
    مملكتي كه رشد اقتصادي ندارد!! بهتربگيم منفي بينهايت است خودگواه همه چيزاست!!!
  • بی نام US ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    7 0
    لطفا بگید که شاخص اشتباه محاسباتی داره ، موقع بالا رفتن بیشتر از رشد شرکت ها بالا میره ، موقع پایین اومدن کمتر از بازار مثلا الان همه سهم ها بین 35 تا 70 درصد کاهش ارزش داشتن ولی شاخص فقط 10 درصد پایین اومده
  • حسن A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    1 0
    اقتصاد با دروغ گفتن وسیایت بازی درست نمیشود وزیر اقتصاد ورئیس بانک مرکزی چند ماه پیش گفتند نرخ سو د بانکی را افزایش میدهند وسپرده گذاران بانکی را با دروغ سرگردان کردند و انها هم ارزش دارائی خود را از دست دادند و باعث رشد حبابی بورس شدند و الان هم از چند طرف مشکل ایجاد کردند هم بورس سقوط کرده هم بانکها خالی شدند واز همه بدتر اینکه دم عیدی پولهای سرگردان را برای ایجاد بحران در ضروریات مردم از جمله مسکن وطلا خورد وخوراک وغیره بکار گیرند ودوباره تورم بالا رود پس هر چه زودتر برای سود بانکی نه ضرر بانکی تصمیم عاقلانه بگیرند و مردم را دوباره گرفتار تورم وگرانی نکنند
  • افشین IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 2
    من خودم با کلی ضرر در حال خروج از بازارم و هرگز مسببان این اتفاق شوم رو نمی بخشم. این راهش نبود آقای طیب نیا برای جمع کردن نقدینگی مردم.
  • مهدی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 4
    اواخر مرداد 30 ملیون تومن باقرض و وام و ... جور کردم اومدم تو بورس . ظرف 5 ماه 16 تومن سود کرد م عمده پولمو کشیدم بیرون. عالی بود ..العانم موقع خریده . بورس ایران جای حرفه ایهاست ... از 15 اسفند رشد بورس شروع میشه ... از ما گفتن . .
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    3 0
    مسکن، دلار، سکه، سهام های بورس همه بالا رفتند ولی بی برنامه! هیچ کدوم با توجه به درآمد مردم بالا نرفتند، دلیل اقتصادی نداشتند، حالا همشون میان پایین تا به قیمت واقعی نزدیک بشوند...
  • مهدی IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    4 23
    افزایش نوجومی قیمت مسکن در راه هست
    • بی نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      2 0
      مثلا الان متری 3 تا 5 ملیونه امثال ماها نمیتونیم بهش فکر کنیم .انوقت چطوری سونامی میشه.ها؟ دلال ها اومدن کامنت گذاری.مسکن بشه متری 10 تا 20 ملیون ما میخوایم بخریم؟ اینا رو علی لابی وبنگر و جباری ها میتونن.پس همه مسکنا تون رو بدین به اینا جناب دلال
  • بی نام RO ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    5 1
    واقعانمیدونم اینایی که به ارزان شدن مسکن و....منفی میدن منظورشون چیه؟صددرصدبساز وبفروش هستن که فقط هدفشون سود کردن خودشونه.مطمئن باشیددیگه درقیمت مسکن حباب ایجادنخواهدشدچون مردم دیگه قدرت خریدندارن وهمه آگاه ترشدن نسبت به قیمتها.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    7 4
    تجربه نشان داده است که رابطه مسکن با بورس همیشه مثل الکلنگ می باشد و هر وقت بورس در اوج باشد بازار مسکن رونق ندارد و هر وقت بورس در شرایط الان باشد مسکن به اوج می رسد
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 3
    دلم خنک شد . تا مردم بفهمن بازاری که هنوز 80 درصدش دست خود مردم مسکنه . با حرفای دولتیا رفتید سراغ بورس حالا بکشید .