۰ نفر
۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳

نگرانی از کاهش ها اخیر شاخص، سرمایه گذاران بیشماری را در صف فروش ها طولانی قرار داده و آن ها را برای خروج هرچند با شناسایی ضرر مصمم ساخته است.

مریم الله یار: جو روانی منفی بازار بسیاری از سهامی را که از مصوبات و هدفمندی یارانه ها در فاز دوم تاثیرپذیر نیستند را هم منفی و سهامدارانش را مغبون ساخته است.

بازار سرمایه پرونده معاملات این هفته را درحالی بایگانی کرد که تردید و بی اعتمادی به روزهای آتی بازار، سرمایه گذاران را نگران کرده است.

مهرداد صدرآرا تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص به ایران و جهان می گوید: بازار این هفته هم همانند هفته های گذشته با رکود در معاملات شروع شد و سبز بودن شاخص در روزهای ابتدایی هفته که ناشی از حمایت حقوقی ها بود، تداومی نداشت در نهایت شاخص با ثبت 956واحد کاهش به معاملات این هفته پایان داد. وی به تصویب نرخ خوراک پتروشیمی ها اشاره کرده و می گوید: هرچند نرخ خوراک بر برخی از نماد های بزرگ همچون فارس و جم و شاراک به این دلیل که خوراک آن ها مایع است، تأثیری ندارد، ولی از آنجایی که موج بدبینی به شرایط فعلی پتروشیمی ها وارد شده، تمام گروه را متاثر ساخته است.

 صدرآرا یادآور می شود: باید پذیرفت که سهامداران بعد از سقوط های اخیر بد بین شده و با هر جرقه ای آماده خروج از بازار هستند. از سوی دیگر  با توجه به عدم توجه مجلس به این مسئله و حتی کم توجهی دولت به این سقوط‌ها دامنه این  بدبینی ها گسترش یافته است. این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت:‎ بازار پتانسیل رشد دارد  ولی قلب بازار از این نوسانات ترسیده و انتشار این اخبار منفی و حتی غیرمثبت هم این ترس را افزایش می دهد.

وی در خصوص گروه بانکی ها می گوید: بانک ها برخلاف اینکه در زمره پرمعامله ترین‌های این هفته بودند ولی به ناچار محکوم به سقوط بودند.  چراکه هنوز خاطره سقوط بازار در دل سهامداران در همه صنایع وجود دارد.

این کارشناس تصریح می کند: برای برون رفت از نوسانات شدید و نزولی در بازار باید موجی از اخبار مناسب و مثبت به بازار تزریق شود با اخبار ضد و نقیض و منفی نمی توان انتظار رشد در هیچ صنعتی را داشت.

مهرداد صدرآرا به صنایع جذاب پرداخته و ادامه می دهد: با توجه به اینکه صنایع جذاب با درنظرداشتن موج روانی منفی در بازار مصداقی ندارد، شاید بتوان صنایعی که به دلیل موج روانی منفی، کاهش قیمت داشتند را در این گروه قرار داد. وی خاطر نشان کرد: صنایع بانکی، رایانه ای و برخی نمادهای پتروشیمی که مصوبه اخیر مجلس برآنها تاثیر ندارد، در این زمره اند.

35222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جهان A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    98 3
    شما هم مثل صدا و سیمافقط به دنبال تبلیغات الکی هستید ما با تبلیغات شما رسانه ها صدا و سیماو ... وارد بورس شدیم الان سرمایه مون نصف شده هر روز داریم ضرر میدیم و هیچ رسانه ای نیست که بیاید به داد ما برسه نزدیک یه ماهه که سهمهای ما داره سقوط میکنه و مسئولین محترم بورس فقط دارن شاخص بورسو کنترل میکنن که به همه بگن ما مدیران لایقی هستیم و ما بهترینیم و فقط آمار الکی میدید ما مردم ساده چوب بازی های سیاسی شما رسانه ها و مسئولین بورسی و کشوری میخوریم خدا جوابتون بده
    • . A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
      4 0
      این که چیز تازه ای نیست . تقصیر کسی نیست که شما بدون آگاهی لازم رفتی سهم خریدی . شنونده باید عاقل باشه
  • مردمی IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    78 4
    دوباره فریبکاری. میخواهید قیمتها بره بالا تا سهامتون رو بفروشید و خارج شید. مردم رو .....گیرآوردید؟ نظرم رو که نمیذارید ولی میگم
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    5 0
    مجلس کمر سهامداران را شکست هر چند سازمان بورس هم بی تقصیر نبود الخصوص با انتقام سهام 14 شرکت از بازار پایه فرابورس به بازار توافقی
  • رضا A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    5 0
    فقط دروغ .تمام سرمایه یک ملت با دغل بازی عده ای دود شد ودولت تدبیر در بی تدبیری مطلق بسر می برد ونمایندگان کارت هدیه بگیر هم مست از این بی تدبیری
  • بورس باز قدیمی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    9 0
    نگرانی از ریزش هنوز ریزش اصلی در راه است. بورس بزرگترین دروغ قانونی در این مملکت است. در مملکتی که بانک مرکزی آن در تحریم است و مردم قدرت خرید را ا به 3 از دست داده اند . چگونه شرکت یا کارخانه ایی می تواند سود ده باشد//؟ مگر به دروغ و روی کاغذ برای فریب مردم.
  • مهدی A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    5 0
    جناب ریاست محترم جمهوری آقای روحانی چند ماه پیش به خاطر دفاع از بازار سرمایه وبورس کشور وجلوگیری از سفته بازی ودلال بازی در بازار باچند نفردگیر شدم و مورد انتقاد قرار گرفتم ولی حالا بعد از گذشت چند ماه همان آدمها با توهین های زیاد به ما که خواستیم کمکی در اقتصاد داشته باشیم القالب زشت و.... میدهند در کنار همه اینها از دست رفتن سرمایه مان که دیگر دردی لاعلاج لطفاً همین امروز موضع گیری مشخص نمایید که فردا بسیار دیر است .
  • بی نام EU ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    4 0
    تا گزارشات مالی شرکتها شفاف نشه وضع همینه حتی اگر به زور خبر های مثبت یه مدت بازهم بازار مثبت بشه باز گرفتار عدم شفافیت گزارشات مالی شرکتها و عدم ارائه گزارشات درست می شه . آخه مگه می شه شرکت ها نه آمار تولید و فروش محصولاتشان را شفاف اعلام نکنند ؟ و نه آمار خرید و مصرف مواد اولیه را؟ آنوقت بازار به چی اعتماد کنه؟
  • بی نام US ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    5 0
    تازه نگرانی؟ ما نابود شدیم. من که همه سهم هام بنیادی و آینده دار بودند یک سوم سرمایه ام رو ضرر کردم اومدم بیرون. اتازه به جز یه سری که صف بود و نتونستم بفروشم . یک سوم سرمایه برای یه کارمند که ماهی یه میلیون می گیره کمه؟ پس انداز یک سالم بود! جالبه که نه وزیر اقتصاد نه رئیس سازمان بورس و نه هیچ مسئول دیگه به روی خودشون هم نمی آرند! خواهش می کنم نظرم و بذار ...دلم خونه حسابی.
  • محمد A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    7 0
    اغلب سهامداران خرد در کمتر از دوماه بیش از 60%ضرر کرده اند درحالی که شاخص بورس کمتر از 10% افت داشته . آقای صالح (آبادی!) اگر سرمایه زن و بچه خودت هم تو بازار بود بازم توی رسانه ملی به مردم دروغ میگفتی که بازار داره نوسان طبیعی میکنه؟؟ ما که میدونیم جنگ لابی های شما و دولت جدید شدت گرفته . اما این ته نامردیه که ما این وسط چوبشو بخوریم . تا گند کارهایتان بیش ازین درنیامده خودتان و مجموعتان استعفا بدهید و بورس را به همین دولت واگذارید که هر تصمیمی دارد خودش برایش بگیرد. ما سهامداران میدانیم که نرخ خوراک و ...تنها بهانه ای برای دعواهای سیاسی شما بوده و آب از چشمه گلالود است !!! لطفا تا دیر نشده به نظر اهالی بازار احترام گذاشته و استعفا بدهید. شما هم منتشر نکن ولی مهم اینه ک حرف دل همه است
  • مهران A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    5 0
    خروج سریع از بازار.