تحقق پیش بینی فریدمن/ بازی که جوان ویتنامی را میلیاردر کرد

بازی طراحی شده توسط یک جوان ویتنامی باعث شده درآمد روزانه او معادل متوسط درآمد سالانه یک آمریکایی باشد.

 

آرش پورابراهیمی: توماس فریدمن چند سال پیش به آمریکایی ها هشدار داد که مراقب تبعات توزیع برابرتر دانش و تکنولوژی در جهان باشند، اکنون به نظر می‏رسد که نگرانی او بی مورد نبوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، توماس فریدمن، روزنامه نگاری که در مورد تجارت بین الملل مطالب بسیاری را منتشر کرده در کتاب پرفروش "جهان مسطح است" (The World is Flat) در سال 2005 به آمریکایی ها هشدار داد که توزیع برابرتر فرصت ها در اقتصاد جهان در آینده به چالشی برای آمریکایی ها تبدیل خواهد شد. به اعتقاد فریدمن، رشد پدیده جهانی سازی باعث بیدار شدن اقتصاد و کسب و کارها در دیگر نقاط جهان شده است. او با اشاره به خاطرات سفرش به هند می‏ نویسد: طراح آمریکایی می‏تواند در یک کنفرانس آنلاین با برنامه نویسش در هند صحبت کند و هر دوی آن ها همزمان با تولیدکننده آسیایی در ارتباط باشند .

به اعتقاد توماس فریدمن، امروز یک نوجوان چهارده ساله در رومانی یا بنگلور هند و یا حتی ویتنام به همه اطلاعات، ابزار و نرم افزارهای لازم دسترسی دارد و می‏تواند از آن ها برای توسعه دانش و عملی ساختن ایده هایش بهره ببرد. او از پدیده دسترسی همزمان بسیاری از مردم جهان به ابزارها و اطلاعات جدید به عنوان "مسطح شدن زمین" یاد کرد و نوشت که زمین بازی اقتصاد جهانی بیش از هر زمان دیگری مسطح شده و دیگر برای پیشرفت و نوآوری نیازی به حضور در اقتصادهای توسعه یافته مانند آمریکا نیست. زمانی که توماس فریدمن برای مثال آوردن از اصطلاح نوجوان چهارده ساله ویتنامی استفاده می‏کرد احتمالا تصور نمی‏کرد که پیش بینی او خیلی زود محقق شود. بازی فلپی برد (Flappy Bird) که شاید در فارسی بتوان آن را "پرنده آویزان" نامید و توسط یک جوان ویتنامی طراحی شده طی چند هفته اخیر به یکی از پرحاشیه ترین موضوعات جهان تکنولوژی تبدیل شده است. این بازی با ساختاری به شدت ساده و حتی پیش پا افتاده، تا جایی که خبرنگار بخش تکنولوژی بی بی سی از گرافیک بازی به عنوان پدیده ای مربوط به 25 سال قبل یاد می‏کند، توسط یک جوان ویتنامی ساکن هانوی طراحی و عرضه شد و به سرعت به یکی از محبوب ترین بازی ها در میان کابران تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها تبدیل شد چرا که به رغم طراحی ساده اش به شدت جذاب و سرگرم کننده و حتی اعتیاد آور است.

 این بازی بیش از پنجاه میلیون بار دانلود شده و یکی از محبوب ترین بازی های سال جاری میلادی محسوب می‏ شود. هرچند که طراح ویتنامی بازی به خاطر شدت توجهات به او بازی فلپی برد را از روی اپل استور و گوگل درایو پاک کرده و دیگر امکان دانلود بازی وجود ندارد اما همین حالا هم درآمد ناشی از تبلیغات داخل بازی درآمدی معادل 50 هزار دلار در روز را برای این جوان ویتنامی به ارمغان آورده است و این در حالی است که درآمد سرانه در آمریکا در یک سال حدود 50 هزار دلار است. زمانی که فریدمن حدود نه سال پیش به آمریکایی ها نسبت به مسطح شدن زمین هشدار داد و به آن ها گفت که باید نظام آموزشی خود را متحول کنند و در غیر اینصورت با چالشی جدی از سوی استعدادهای دیگر کشورها مواجه خواهند شد احتمالا حدس می‏زد که در آینده ای نه چندان دور، جوانی ساکن یکی از کشورهای در حال توسعه (مانند ویتنام) با کمک دسترسی به اینترنت که دسترسی به دانش روز و ابزارهای مدرن را فراهم می‏کند، می‏تواند در یک روز به اندازه متوسط درآمد یک آمریکایی در یک سال درآمد داشته باشد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    3 0
    یکی از هوشمندانه ترین نظریات همین نظریه جهان مسطح است.شاید با در نظر گرفتن این نظریه دیگر باید به اجتماع به عنوان یک دایره نگاه کرد نه یک هرم
  • سبحان A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    7 2
    جالبه که امریکا پیشرفت هیچ کشوری را نمیخواهد...