همایش " بحران مالی جهانی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها " با حضور جمعی از تجار و فعالان اقتصادی در محل اتاق زنجان برگزار شد.

گروه اقتصادی: همایش " بحران مالی جهانی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها " با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی کشور در محل اتاق زنجان برگزار شد.

دکتر محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران در این همایش با اشاره به سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای سیاسی و فرهنگی آن گفت: وقتی به حوزه اقتصاد نگاه می کنیم به نظر می رسد که حتماً می توانستیم بهتر از این عمل کنیم. مدت ها ذهن ما به سوی دولت سالاری سوق پیدا کرد و مانع از آن شد که ظرفیت های ایران به طور کامل شکوفا شود.

وی با اشاره به ریشه های بحران اقتصادی جهان گفت: ریشه های این بحران به فرایند جهانی شدن باز می گردد و ما در دهه های گذشته پیوستگی های ارتباطی و اقتصادی را در جهان شاهد بوده ایم و اگر مشکلی در نقطه ای از جهان بروز پیدا کند به سرعت در جهان گسترش می یابد.

وی افزود: در حال حاضر بحران اعتماد در جریان سرمایه جهانی به وجود آمده است و جریان سرمایه جهانی در دنیا دیگر به شکل سابق عمل نخواهد کرد.

 دکتر نهاوندیان یکی از نتایج قطعی بحران جهانی اقتصاد را تغییر رابطه بخش مالی و بخش واقعی دانست و تصریح کرد: مبادلات بخش مالی 70 برابر بخش واقعی عمل می کرد و این یعنی درآمدهای کاذب در اروپا و آمریکا بیش از 80 درصد تولید ناخالص ملی و اشتغال به بخش خدمات از جمله خدمات مالی انتقال پیدا کرده است.

وی اقتصادهایی که دارای بخش واقعی بزرگ هستند را در این بحران دارای شانس بسشتری دانست و گفت: دوره تکیه به بخش مالی به پایان رسید. منابع طبیعی، نیروی انسانی، بازار بزرگ بخش واقعی به شمار می آید که ایران از این نظر دارای جایگاه مطلوبی است.

رئیس اتاق ایران افزود: در این جنگ سربازان ما واحدهای تولیدی هستند، تولیدی که ارزش افزوده ایجاد می کند و ما باید تا 2 سال استقامت کنیم.

وی در ادامه گفت: کشورهایی که مشکل را در کاهش تقاضا دیده اند، حمایت خود را به سمت واحدهای تولیدی سوق داده اند. مانند چین که در نظر دارد 800 میلیارد دلار به واحدهای تولیدی خود کمک کند و در هند نرخ ذخیره قانونی بانک ها را پایین آورده اند تا بانک ها تسهیلات خود را پایین بیاورند.

دکتر نهاوندیان با تاکید بر سرپا نگه داشتن واحد های تولیدی در این بحران خاطرنشان کرد: اگر واحد تولیدی متوقف شود و بعد این موضوع تبدیل به یک مساله اجتماعی شود، هزینه ها بالاتر خواهد رفت؛ در حالی که اکنون می توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم .

وی افزود: اکنون وقت آن نیست که فشار جدیدی به واحدهای تولیدی بیاوریم بلکه وقت مهربانی با واحدهای تولیدی است.

وی با اشاره به لزوم طراحی بسته حمایتی با رویکرد تولیدی در کشور یادآور شد: باید به صادرکنندگان کمک کنیم که سهم خود را در بازار جهانی از دست ندهند و اگر نیاز به تجدید نظر در نرخ ارز دارد باید اقدام شود و هزینه مالی تولیدکننده را پایین بیاوریم و توقع می رود که در بودجه امسال برنامه زمانبندی شده حمایت را ببینیم.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر ضرورت " زمان آگاهی " گفت: در اجرای سیاست های اصلاحی در اقتصاد کشور باید " زمان آگاهی " داشته باشیم و اینکه بهترین زمان برای اجرای اصلاحات اقتصادی چه موقع است.

وی تصریح کرد: در تصمیمی که می خواهیم در مورد قیمت های سوخت بگیریم باید توجه کنیم که آثار آن بر روی واحدهای تولیدی چیست؟

وی نکته اصلی در مدیریت یک اقتصاد را حرکت چرخه تولید دانست و گفت: برای اصلاح اقتصادی در کشور باید برای چرخه نقدینگی، راه حل جایگزین انتخاب کرده و به واحدهای تولیدی تسهیلات اعطا شود.

 

سیاستگذاران اقتصادی کشور از چرخه تولید حراست کنند
دکتر نهاوندیان در ادامه به سیاستگذاران اقتصادی کشور توصیه کرد که همه از چرخه تولید حراست کرده و به جای تاکید بر بدهی های معوقه، وضعیت چرخش کار واحدهای تولیدی را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به مشکل تقاضا در بازار جهانی گفت: باید صندوق های تضمین محصولات تولیدی داشته باشیم و اکنون بحث صندوق های فروش تهاتری در خصوص برخی از کالاها در دنیا مطرح است و این مفهوم صندوق تثبیت و تضمین است.

 

کاهش ارزش سهام زیان های هنگفتی را به تولید تحمیل کرد
" ابراهیم جمیلی " رئیس اتاق زنجان نیز در این همایش با اشاره به ریشه های بحران اقتصاد جهانی گفت: اکنون دنیا در بحران است و کشور و منطقه خاصی مدنظر نیست، بنابراین گذار از این بحران نیازمند همکاری است.

وی افزود: در کشورهای مختلف برای حفظ تولید در شرایط بحران بسته های حمایتی تحت عناوین مختلف طراحی شده است اما در ایران هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به بهره برداری از بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در زنجان گفت: وقتی قیمت های جهانی سرب و روی در جهان به 4 هزار و 500 دلار رسید دولت با طرح عوارض 30 درصدی از صادرات آن جلوگیری کرد و به نوعی خودمان را تحریم کردیم.

وی با اشاره به تعطیلی 50 واحد کود در زنجان و بیکاری هزار نفر تصریح کرد: کشور در سال87 ، 5/24 درصد تورم داشته است و با توجه به تثبیت نرخ ارز واحدهای تولیدی مزیت های صادراتی خود را از دست داده اند.

جمیلی تامین نقدینگی را مشکل دیگر واحدهای تولیدی دانست و تصریح کرد: شاخص بورس نشان می دهد که ما به سال82 بازگشته ایم و کاهش ارزش سهام زیان های هنگفتی را به تولید تحمیل کرده است.

وی با اشاره به پیشنهاد اتاق ایران برای تشکیل صندوق حمایت کالایی خاطرنشان کرد: تشکیل این صندوق به معنای حمایت از تولید است و می توانیم به جای ذخیره ارزی، ذخیره کالایی داشته باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =