سلام هستی/ ماجرای بازگشت دخترکی ۹ ساله از اندونزی به ایران که مادرش قربانی قاچاقچیان انسان شد

هستی 9 ساله که 5 ماه پیش توسط قاچاقچیان انسان در اقیانوس به همراه مادرش غرق شده بود و به صورت معجزه‌آسایی نجات یافت، بدون مادر به ایران بازگشت.

یاسین حق‌پرست: ساعت 7 شب بود که خبر دادند باید ساعت 1 صبح در فرودگاه امام باشیم تا دختربچه 9 ساله‌ای را که به همراه نماینده سازمان ملل در امور مهاجرت به ایران آمده است، ببینیم و با او مصاحبه کنیم. اما این انتظار بیشتر طول کشید و هواپیمای هستی‌کوچولو در ساعت 2:35 دقیقه در فرودگاه امام نشست. 

خبرنگاران زیادی آمده بودند تا با هستی صحبت کنند و پرسش‌های ریز و درشتی بود که آماده می‌کردند تا بپرسند. اما ثانیه‌ها و دقیقه‌ها به کندی می‌گذشت و هستی که قرار بود از جایگاه مسافران ویژه وارد شود، نمی‌آمد.

هرکسی چیزی می‌گفت تا اینکه ساعت 3:30صبح کودکی با چشمان درشت اما بهت‌زده و در حالی که دستش را در دست خانمی داده بود و به شدت به وی چسبیده بود، از جایگاه مخصوص وارد شد. همه او را احاطه کردیم و هر کسی چیزی می‌پرسید؛

- هستی سلام... خوشحالی که به ایران آمدی؟!

هستی بدون مکث و بلند گفت: نه خوشحال نیستم!

ما تعجب کردیم! چرا؟!

- دوستانت اینجا هستند.

هستی با همان بی‌پروایی گفت: نه دوستان من اینجا نیستند. دوستان من آنجا (اندونزی) هستند.

مسئولان بهزیستی که پشت دخترک بودند، با لبخند به میان صحبت دختر آمدند و گفتند: نه اینجا را دوست داری شوخی می‌کنی.
هستی با نگاهی محکم گفت: نه واقعاً گفتم دوستان من آنجا هستند.

جسارت دخترک باعث شد تا معاون استانی بهزیستی، خانم تقی‌پور و آقای فاطمی‌نیا، مسئول امور بین‌الملل این سازمان خود را به هستی نزدیک کنند و پرسش‌های خبرنگاران را خود پاسخ بدهند. در این میان خانمی که گفته می شد مدیر مسئول مؤسسه خیریه مهر ایرانیان است، به هستی گفت: حالا اینجا دوستان جدیدی پیدا می‌کنی که به آنها علاقه‌مند می‌شوی.

کودک که تمام مدت به وی چسبیده بود،‌ آرام شد و پذیرفت.

قرار بود همه به یکی از مؤسسات زیر نظر سازمان بهزیستی که مؤسسه خیریه مهر ایرانیان بود، برویم. این مؤسسه به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و حدود 20 دختر زیر 17 سال را که بی‌سرپرست هستند و به صورت شبانه‌روزی اداره می‌شوند، نگهداری می‌کند. گفته می‌شود که این مؤسسه یکی از بهترین مؤسسات زیر نظر بهزیستی است که بسیار خوب اداره می‌شود و درواقع آبروی این سازمان است.

جالب آن که هیچ فردی از فامیل و خانواده هستی‌کوچولو آنجا نبودند حتی رؤسای سازمان بهزیستی هم نیامدند. متأسفانه این کودک که مدت‌ها پیش جدایی پدر و مادرش را تجربه کرده بود، به همراه مادر و به تنهایی به اندونزی برای پناهندگی استرالیا رفته بودند و پس از اینکه به گفته خودش توسط قاچاقچیان انسان در اقیانوس و در منطقه کوسه‌های سفید غرق شدند، توسط مردی با تیوپ نجات پیدا کردند و به اندونزی بازگردانده شدند. اما مادر وی که بیماری دیابت داشته است، در بیمارستان بستری شده و با وجودی که اندونزی کشوری مرفه و شناخته‌شده است، اما این زن بی‌پناه در حالی که از بیماری دیابت رنج می‌برده و نیازمند انسولین بوده است، سه روز متوالی بدون انسولین در بیمارستان نگهداری شده و جان به جان آفرین سپرد و دخترک خود را تنها گذاشت.

پس از این اتفاق پناهجویان زیادی در اندونزی حاضر می‌شوند سرپرستی هستی‌کوچولو را برعهده بگیرند اما در این میان قرعه فال به نام مردی عرب‌زبان که نامش آقااکبر است می‌افتد. وی به همراه همسر و دختر کوچکش به اندونزی مهاجرت کرده است که سرپرستی هستی را هم قبول می‌کند. میان این هستی و این خانواده ارتباط قوی روحی برقرار می شود طوری که وقتی قرار می‌شود هستی به ایران بازگردانده شود، آقااکبر با گریه و ناراحتی وی را به مأمور سازمان ملل می‌سپارد.

ایرانیان در سراسر دنیا کمپینی تشکیل داده‌اند تا این دختر را به کشورمان بازگردانند اما پس از اینکه وی به ایران آمد، این کمپین و سرو صدایی که برای گرفتن هستی‌کوچولو بلند شده بود، خاموش شد.

اولین شب ورود هستی به ایران، مسئولان بهزیستی برخوردی مناسب با خبرنگاران داشتند و حتی ما را برای تولد 9 سالگی وی در روز بعد به مؤسسه مهر ایرانیان دعوت کردند. اما روز تولد هستی نه‌تنها حاضر نبودند بلکه با فرستادن یکی از معاونان اجتماعی شمیرانات به مراسم، مانع از تهیه مصاحبه و گرفتن عکس از هستی شدند. این معاون حتی حضور خبرنگاران را هم زیر سؤال برد و برخوردی بسیار غیرحرفه‌ای و نامناسب با آنها داشت و باعث شد تا همه به حالت قهر مراسم را ترک کنند.

گفته می‌شود که هستی‌کوچولو قرار است که به خوزستان برده شود و از آنجا که پدرش علاقه‌مند به نگهداری وی نیست، به یکی از مراکز بهزیستی سپرده می‌شود.

پیش از این وزارت امور خارجه برای پدر هستی ویزا گرفت تا خودش شخصاً به اندونزی برود و دخترش را بیاورد اما وی نپذیرفته و گفته بود که بهتر است همانجا بماند. پدربزرگ و فامیل این دختر کوچک هم توانایی نگهداری وی را ندارند.

هستی‌کوچولو که تنها امید و عشق مادرش بود، چه آینده‌ای خواهد داشت؟ آیا مانند خیلی از کودکان بی‌سرپرست در یکی از مراکز محروم بهزیستی در شهرستان‌ها خاموش می‌شود و قربانی فراموشی مسئولان خواهد شد؟! آیا هستی تولد 10 سالگی‌اش را همچنان با شادی خواهد گرفت؟!

دیروز هستی 9 سالگی‌ خود را با شادی و شعف در کنار دختران کوچک که همه سرنوشت او را داشتند، جشن گرفت. دخترانی که غمخواری دارند که آینده‌شان را روشن کرده است. اما آیا هستی‌کوچولو غمخواری خواهد داشت تا به آینده‌اش امیدوار شود؟

۴۵۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام. IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    172 5
    برأي دولت و خودمون متاسفم وبرأي سلامتي ،شادي و خوشبختي هستي عزيز دعا ميكنم
    • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      برای دولت مهرورزی متاسف باش که با بی تدبیری همه را از کشور فراری داد
    • مرتضی IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      85 23
      دلیل اصلی فرار این خانم و دختر کوچکش فقری است که در هشت سال توسط آقای احمدی نژاد در کشور به وجو آمد.ان شا الله توسط آقای روحانی جبران شود.
  • بابک A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    ما هم داریم با این شرایط سخت تو ایران زندگی میکنیم.و با بالا پایینش میسازیم. ولی هیچ موقع جون خودمون و خانواده را با این روش به خطر نمیندازیم. ارزش نداره. خود این خانم مقصر است تا حدودی.
    • صنم A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      4 1
      کسایی که منفی دادن یعنی قبول ندارن که هر چند الان شرایط زندگی تو ایران سخت شده ولی آیا واقعا ارزششو داره که آدم جون خودش و از اون بدتر جون بچه اش را به خطر بندازه اینطوری؟؟ یعنی آدم حتی اگر فقط 10 درصد احتمال غرق شدن بده که در واقعیت احتمالش خیلی خیلی بیشتره ، بمونه تو ایران و با مشکلات کنار بیاد بهتره یا این جوری بچه اش بی سرپرست بشه؟؟ متاسفانه مردم ما بیشتر روی احساسات تصمیم میگیرند و قضاوت می کنند نه عقل.
  • مصطفی A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    55 0
    (گفته می‌شود که هستی‌کوچولو قرار است که به خوزستان برده شود و از آنجا که پدرش علاقه‌مند به نگهداری وی نیست، به یکی از مراکز بهزیستی سپرده می‌شود.) پدر به این سنگدلی؟ بهتره اسمتو عوض کنی به این افراد نه پدر میشه گفت نه مرد.
  • مردم ایران IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    104 2
    در ایران حتی کادرهای غبر متخصص بیمارستانی خصوصا کسانی که در بخشهای تخصصی غدد کار میکنند میتوانند کمای دیابتی رو منیج کنند . بعیده که مادر هستی بخاطر عدم تزریق انسولین فوت کرده باشه حتی خود این بیماران نسبت به بیماری دیابت کاملا اورینت هستند . اگر اینطور باشه یعنی قتل عمد صددرصد و پزشکان اندونزییایی یعنی خر داغ کن .
    • بی نام AE ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      99 3
      توانایی مالیشو دارم خیلی هم دوست دارم سرپرستیشو به عهده بگیرم ولی مجردم اجازه نمیدن !!! جای این کوچولو ها بهزیستی و خیابونا نیست .... واقعا جای تاسف داره
    • یک شهروند IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      55 1
      سلام بی نام عزیزی که می خوای سرپرستی هستی را به عهده بگیری اما مجردی.ضمن تقدیر از تصمیم بزرگی که گرفتید باید خدمتتون عرض کنم که اگر شرایط سنی شما بخوره و خانوم هم باشید با وجود مجرد بودنتون می تونید سرپرستی اش را به عهده بگیرید.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    462 2
    اينكه دوست نداشته بياد چرا اوردندش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ميذاشتن اونجا بمونه حداقل يه خونواده داشت كه توش احساس ارامش كنه!!!!!!! كاش ماها يه جاهايي دايه بهتر از مادر نميشديم و ميذاشتيم بقيه راحت زندگيشونو بكنن با اين بابايي كه اين داره به مادرش حق دادم ك طلاق گرفته
    • بی نام EU ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      207 1
      به خدا قسم تو تمام سایتها و وبلاگهایی که خبرهای مربوط به برگردوندن هستی رو مینوشتند کامنت گذاشتم و التماس کردم که این کارو نکنید و بذارید این بچه همونجا با خانواده ای که بهشون خو گرفته زندگی کنه و بعد از جدایی پدر و مادرش و از دست دادن مادرش شما دیگه ضربه روحی سوم رو با جدا کردنش از محیطی که به اون خو گرفته به این طفل معصوم وارد نکنید ولی طبق معمول صدای ما مردم هیچ وقت به مسئولان عقل کل و برج عاج نشین این مملکت نمیرسه!نمیدونم اقایون عقل کل چه اینده درخشانی رو برای این طفل معصوم تو ایران اونهم تو بهزیستی متصور بودند که اونو به این کشور برگردوندند!جوونهای که پیش خانواده و با امکانات زندگی میکنند تو این کشور هیچ اینده روشن و امیدبخشی ندارند دیگه چه برسه به یه دختر که تو بهزیستی بخواد بزرگ شه
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      197 1
      با سلام زمانی که یک خانواده این دختر را به فرزندی قبول کرده و ظاهرا رفتار خوبی هم با اون داشته ان چرا اصرار به آوردن این کودک به ایران بود تا در یک مر کز بهزیستی بزرگ شود.
    • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      70 0
      یک قانون بیخود و سفت و سختی داره این دادن سرپرستی بچه ها حتی برای خود ایرانیان. اون بنده خدا که اهل اینجا هم نبوده. تقریبا یعنی غیر ممکن. مسئولان هم فقط اون دختر رو اینجا میارن اونم به زور و بر خلاف میل پدرش. بعدش چی میشه؟ خدا میدونه.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      6 52
      1-اون عزيزي كه توانايي مالي داري ولي مجردي خوب اگه توانايي مالي داري برو زن بگير تا مجرد نباشي 2- كي گفته اندونزي كشور ثروتمنديه (در متن خبر نوشته شده بود) اتفاقا اوضاع مالي ايرانيها خيلي بهتر از اندونزي هاست بيمارستانها ش هم كه واو.يلا اصلا با ايران قابل مقايسه نيست من كه اصلا از علت مرگ مادر هستي تعجب نكردم 3- من موندم حيرون كه اين آدماي كه از طريق اندونزي ميخوان قاچاقي برن استراليا چه جور آدماي هستن اون مادر كه اون جوري باباش كه حاضر نشده حتي با بليط مجاني پاشه بره دخترش و بياره دختره اومده بين يك عده آدم كه زبونش و ميفهمن اونوقت اين جوري ميگه وا... ما كه نشد اين جماعت و بفهميم...
    • با نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      40 0
      ای بابا ، نوشتی تو تمام سایتها و وبلاگهایی که خبرهای مربوط به برگردوندن هستی رو مینوشتند کامنت گذاشتم. کدوم مسئولی نفع این بچه رو می پذیره.همشون فقط به منافع خودشون فکر می کنن. باعث تاسف واقعا. دوست دارید با بچه شما هم اینطوری برخورد بشه؟(مسئولان دلسوز!!!!!)
  • خانوم مارپل IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    63 0
    حیف اسم پدر...نمیدونم از این خوشحال باشم پدری دارم که حاضره برای بچه هاش جون بده یا ناراحت از اینکه یه همچین فردیم وجود داره؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    88 1
    بیچاره بچه آواره و بی کس شده. واقعا چرا به جایی رسیدیم که برای زندگی تو کشوری با شرایط بهتر باید اینقدر ریسک کنیم.
  • مصطفی1 A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    107 0
    من حاضرم با وجود دوتا بچه ای که دارم سرپرستی این دختر به عهده بگیرم
    • پارسا IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      17 4
      دمت جییییییییییز
    • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      1 4
      آقا شکیب؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    گاهی بعضی از عزیزانی که کامنت میگذارند خیلی ناشکری می کنند طوری صحبت می کنند که انگار کشورهای دیگه بهشته و اگه بری به یکیشون دیگه غصه ها تموم میشه و فقط ایرانه که مادر غمها و مشکلاته. ولی باید باور کرد و فرمایش خداوند را با جان و دل پذیرفت که « لقد خلقنا الانسان فی کبد» انسان در سختی خلق شده و هیچ انسان و هیچ مملکتی نیست که فقط در راحتی باشه و یا فقط در سختی باشه. روزهای سختی و خوشی برای همه هست فقط باید در این بین ببینیم رضایت خدا کجاست در ایران بودن یا در آمریکا و ... بودن . ولی خدا را شکر که در کشوری هستیم اسلامی و شیعه، به شادی اهلبیت(علیهم السلام) شادی میکنیم و در غمشان غمگینیم. بزرگانی بودند که در اوج فقر دنیایی ، بی نیاز بودند و این فقر نردبان صعودشان به سوی بهشت و رضوان الهی.
  • نسرین A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    60 0
    یه خسته نباشید و دست مریزاد خدمت پدر این هستی کوچولو ... واقعا متاسفم که فرزندان ما قربانی کینه و خودخواهی های ما می شم ....
  • امیررضا A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    45 5
    اندونزی کشوری مرفه و شناخته‌شده است!!!؟؟؟ جلل خالق!
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    82 0
    خیلی عجیبه!!! از کسی که سرپرستیش رو قبول کرده بود و دسوتش داشت با گریه گرفتنش، آوردن دادن دست بهزیستی! اونم یه دختر 9 ساله که به تازگی مادرش رو از دست داده و به سختی دلبسته یه خانواده دیگه شده بود. واقعا شرم آوره.
  • z IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    87 1
    سفارت ايران تو اندونزي چي كار ميكرده كه اين مادر اين طفلي تو بيمارستان به اين وضع از دنيا بره!!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    129 0
    پدر نامرد و بی عاطفه این دختر معصوم باید از این وضعیت خجالت بکشد .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    71 2
    بچه راست گفت .برای چی به زور اوردینش .خود شیرن ها تو یتیم خونه ی اندونزی می موند بهتر بود تا کسی که تو ایران نداره .او پدر وفامیل بی غیرت هم که نگرش نداشتند .وای به مردم ایران وبه فامیل بی غیرت این بچه .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    49 1
    کاش مسئولین می گذاشتند مادر این بچه که حتما اون دنیا هم چشمش دنبال سرنوشت دخترشه؛ این آسایش و آرامش بعد از مرگ رو داشته باشه که بچه اش توی کشوری بزرگ شه که اون برای بودن توی اونجا جووون داده.. کسی که به این شکل از اینجا و آدم هاش بریده قطعا آرزوش این بوده که بچه اش تو کشور دیگه ای بزرگ بشه.. کاش به آرزوی یه مادر مرده لااقل احترام می گذاشتند.
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    32 6
    البته پدر هستی در فرودگاه بوده تا ساعت 9 صبح دنبال هستی میگشته... هیچ کدوم از مسئولان بهزیستی هم با پدرش هماهنگ نکرده بودند و در حالیکه هستی در قسمت تشریفات بوده پدرش در سالن اصلی منتظرش بوده... پدرش این دو روز تو تهران در هتل بوده و در به در دنبال هستی میگشته و هیچ کدوم از مسئولان بهزیستی هم جوابش رو نمیدادند... این ها مطلب هایی که روزنامه هفت صبح امروز تو گزارشش نوشته
  • تیاکیا A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    75 5
    این کودک هم با این سن و سال فهمیده شرایط زندگی تو خارج بهتر از اینجاست و آینده ی خوبی تو این کشور براش نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    17 0
    فكرميكردم پدرش فوت كرده!يعني ازنظر قانوني يه پدر ميتونه سرپرستي ِ بچه ش رو قبول نكنه؟(وقتي مادر بچه فوت كرده)
    • بی نام EU ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      15 0
      حالا اصلا شما فرض کن قانون همچین پدری رو مجبور کنه سرپرستی دخترش رو قبول کنه؛به نظر جنابعالی همچین پدری که حاضر نشده بره دختر تک و تنها و غریبش رو از یه کشور خارجی برگردونه و حتی وقتی خود دولت اوردتش ایران حاضر به قبولش نشده؛قراره چه گلی به سر این بدخت بزنه که بخوان به زور سرپرستیش رو بهش بدن؟!
  • علي US ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    34 2
    يك كار تبليغاتي خالي از عقل! جاي تاسفه كه بچه را از لحاظ روحي شكنجه دادند. آوردينش كه چي بشه؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    19 0
    چطور به یک موسسه اجازه میدن خودش را متولی دختر مردم بدونه؟ چرا مسئولین به اینجا که میرسه خودشون را ولی مردم میدونن و دختر معصوم را بدون رضایت خودش و پدرش به ایران برمیگردانند و به یک به زیستی میسپرند؟ مگر خانواده ای که هستی را به فرزندی قبول کردند و هستی هم از انها رضایت داره و حتما مسئولین هم میتوانستند از وضع و حال و اینده اون پیگیر باشند کم از بهزیستی داره؟ جای تاسف داره که کودک معصوم را پس از دو ضربه روحی جدا شدن والدین و مرگ مادر حالا ناخواسته به کشور برمیگردانند و به بهزیستی میسپارند!!!؟
  • مریم A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    20 3
    بچه ها من این خانواده رو تو آبادان میشناسم . پدرش به ما می گفت انقدر گریه کردم و داد و بیداد راه انداختم که بهم ویزا بدن اما نمیدادن !!! دارم شاخ درمیارم یعنی همه حرفاش دروغ بود ؟؟؟؟؟ آخه واسه چی اوردینش؟؟ بهزیستی هم شد جا؟؟؟ بمیرم واسه مادرش که تنش داره تو گور می لرزه
    • كامران IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      5 0
      پس چرا پدرش دختر را قبول نكرده؟ چرا در فرودگاه نبوده ؟ حتا براش تاكسي نفرستادن؟؟
  • میثم A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    37 2
    من متاهلم بچه ای هم ندارم و مشکل مالی هم ندارم در ضمن در خوزستانم خواهش میکنم راه ارتباط با این کودک و یا مسئولین مربوطه را بمن نشون بدید با کمال میل سرپرستی این عزیز زیبا رو قبول میکنم
    • mona IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      32 2
      آقای میثم عزیر اگه مشکل مالی نداری و میتونی قبولش کنی که بهترین کار دنیا رو کردی ،‌توروخدا این کار پیگیری کن . بخدا ثواب دارم .جیگرم آتیش گرفت . منتظر خبرای خوش ازت هستیم . موفق باشی .
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    25 2
    وااااااااااااای خدای من باورم نمیشه. یعنی این طفل معصوم تو اندونزی خانواده ای پیدا کرده که دوسش داشتند اونوقت جداش کردن ورداشتن اوردنش ایران که تو بهزیستی زندگی کنه؟!!!! اینجا که حتی پدرشم نمیخادش. ما واقعا چه مردمی هستیم من از شما مپرسم؟ بعد راجع به اون اقایی که رضایت خدا و ایران و امریکا و شیعه و غم وشادی میکنه فکر کنم اشتباه گرفتین همه جا که نباید ازین حرفا زد عزیز من.........
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    4 0
    "قربانی فراموشی مسئولان خواهد شد؟" مردم ایران خوب یاد گرفته اند فرافکنی کنند هیچ جای دنیا به این نحو فرافکنی نمی شود همه تقصیر ها به گردن مسولان است پس این مردم چی هیچ گونه مسولیت اجتماعی ندارند وقتی پدر بچه حاضر به نگهداری نیست مسولان چه کار کنند مسولا واقعی مردمند اما نمی فهمند
  • بی نام RO ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    8 0
    خدا میدونه چندتا از هموطنان عزیزمون تو اندونزی و در راه رسیدن به استرالیا جان خودشون رو از دست دادن سفارت ایران هم که عملا هیچ کاری برای ایرانی های خارج از کشور نمیکنه و اونها رو اصلا شهروند ایران نمیدونه خدایا خودت به داد مردم برس
  • شاهد A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    2 0
    من اندونزي زندگي ميكنم اين دختر رو از زماني كه مادرش هنوز در بيمارستان بود و فوت نشده بود ديدم ،چقدر خوش زبون ،مهربون بود ،اونقدر كه ما چهار نفر بوديم ،همه جذب اين دختر كوچولو شديم ،فرداي اون روز مادرش فوت كرد ،ما خيلي متاثر شديم ،و از اوضاع خانوادگي اون داخل ايران هم با خبر شديم ،خدا ميدونه شايد بيشتر از پنجاه خانواده ايراني حاضر شدند اين دختر رو به فرزندي بگيرند ،بعد از اون خانواده هاي ايراني و خارجي در اروپا و امريكا التماس ميكردند تا هستي رو با هزينه خودشون به كشورهاشون ببرند ،يك خانواده ايتاليايي كه زن و شوهر مهندس بودن ،يه خانواده پزشك ايراني در كانادا ،و چند خانواده ايراني در امريكا هر چه تلاش كردند ،نشد ،ميگفتند پدر هستي دخترش رو ميخواد
  • عباس درخشنده A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    1 0
    ایا میتوانم سرپرستی هستی رو بعهدم بزارن از هر لحاض در رفاهیت بسر میبرم