ایسنا نوشت:

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه طرح خدمت پزشکی فشار و اجباری است که بر دانش آموختگان پزشکی وارد می‌شود، گفت: طی یک دوره ده ساله طرح خدمت پزشکان اصلاح و اختیاری می‌شود.

دکتر میر محسن ضیایی با بیان اینکه طی خدمت پزشکان در مناطق محروم زمانی به دلیل عدم توزیع عادلانه نیروی درمانی در کشور اعمال شده است، خاطر نشان کرد: اجرای طرح خدمت پزشکان طی سال‌ها ادامه پیدا کرد و با توجه به نیاز مناطق محروم و اینکه پزشکان بر اساس انتخاب خود وارد این مناطق نمی‌شوند چاره‌ای جز ادامه اجرای این طرح وجود نداشت.

وی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن خواست دانش آموختگان پزشکی که برخی از آنها نخبه ترین افراد جامعه هستند این افراد به مناطق محروم فرستاده می شوند اظهار کرد: با این شرایط نمی توان از این پزشکان انتظار داشت خدمت خوبی ارائه دهند ضمن آنکه امکانات مناسب جهت ارائه خدمات پزشکی نیز در این مناطق محروم و کمتر برخوردار وجود ندارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی یک برنامه 10 ساله شرایطی به وجود خواهد آمد که خدمت اختیاری جانشین طرح خدمت اجباری خواهد شد افزود: با تمهیداتی که طی ده سال صورت می‌گیرد نظام بهداشت و درمان از این مراجعه عبور خواهد کرد.

وی یکی از برنامه‌های مورد نظر در ده سال آینده را طرح بومی گزینی دانست و گفت: طرح بومی گزینی به این معنا است که افراد در همان دانشگاه محل زندگی تحصیل کرده و سپس در همان جا به ارائه خدمت بپردازند.

ضیایی درباره نحوه اعمال این طرح تصریح کرد: بر اساس طرح بومی گزینی 30 درصد ورودی هر دانشگاه به افراد بومی همان منطقه اختصاص می‌یابد. در حال حاضر قانون مربوطه به این طرح وجود دارد و وزارت بهداشت نیز در حال طراحی آیین‌نامه آن است تا در زمان مشخص اعمال شود.

 

پرداختی ثابت به پزشکان مناطق محروم

به گفته وی تغییر تعرفه‌های پزشکی در مناطق محروم از دیگر تمهیدات وزارت بهداشت در جهت بازبینی طرح خدمت پزشکی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در این باره اظهار کرد: در واقع ما به ازای ارائه خدمت در مناطق دور دست باید بیش از ما به ازای ارائه خدمت در شهرهای بزرگ و برخوردار باشد و تا در نهایت سوء خدمت در مناطق محروم به گونه‌ای که افراد به دلخواه دارد این مناطق شوند.

وی افزود: چگونگی تعریف این تعرفه ما نیز از جمله مواردی است که باید بررسی شده و تعیین شود تفاوت میان سود خدمت در شهرهای بزرگ و مناطق مردم چقدر باشد.

ضیایی در ادامه با اشاره به اینکه پرداختی ثابت به پزشکان مناطق محروم از دیگر عواملی است که می‌تواند حضور پزشکان را در این مناطق تضمین کند خاطر نشان کرد: این پرداخت ثابت باعث می‌شود حضور نیروی پزشکی در مناطق کمتر برخوردار تضمین شود و علاوه بر آن نیاز مناطق محروم نیز به نیرو تامین شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم ایجاد توسعه در مناطق محروم گفت: علاوه بر موارد ذکر شده لازم است توسعه و رفاه را در مناطق محروم افزایش داد تا شرایط زندگی ساکنان این مناطق بهبود یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه بخشی از تمهیدات در نظر گرفته شده مربوط به اختیارات وزارت بهداشت و برخی دیگر خارج از حوزه اختیارات این وزارتخانه است، تصریح کرد: پروسه ده ساله در نظر گرفته شده جهت اعمال تغییرات در طرح خدمت پزشکی به گونه‌ایست که پس از اعمال آن علاوه بر آنکه پزشکان به دلخواه و داوطلبانه در مناطق محروم و کمتر برخوردار وارد می‌شوند بلکه خدمات پزشکی بهتری نیز در این مناطق ارائه داده خواهد شد.

ضیایی در ادامه درباره امکان ورود بخش خصوصی در امر ارائه خدمات پزشکی به مناطق محروم اظهار کرد: به دلیل عدم وجود امکانات اقتصادی مناسب جهت تامین سود در حال حاضر شرایط لازم جهت ورود بخش خصوصی به این مناطق وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: لازم است دولت برای ایجاد شرایط مناسب و توسعه این مناطق دوردست و محروم سرمایه گذاری کند تا امکان ورود بخش خصوصی نیز ایجاد شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    24 3
    سلام،جناب آقای ضیایی توجه داشته باشندکه بیش از30درصدمراکزبهداشتی درمانی نه درمناطق محروم بلکه درمناطق برخوردارفاقدپزشک هستندودروضعیت فعلی تااصلاح حقوق پزشکان عمومی طرح پزشکان مرهم موقتی است براین زخم بهداشتی درمانی کشورهرچند که خودطرح لایحه ظلم وتبعیضی است که درحق پزشکان عمومی رواداشته می شود.حقوقی که به پزشکان عمومی شاغل درمراکز بهداشتی درمانی پرداخت می شودمایه شرم وخجالت وزارت بهداشت است که باید هرچه سریعتر اصلاح شودحقوقی که ازدرآمدیک میوه فروش سرمحل بسیارکمتراست.پزشکان عمومی نخبگان کشوروشاگردان ممتازدوران دانش آموزی ورتبه های یک ودورقمی کنکور هستندوبرای کسب دکترای پزشکی ماراتن 300 واحد پزشکی وکشیکهای شبانه سنگین را می گذرانندوپس ازفارغ التحصیلی بدلیل بی توجهی مسئولین دچارافسردگی میشوند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    6 1
    به عمل كار برآيد!
  • سیروس IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    11 0
    شما برای طول 3ونیم ساله دولت حاضر هم بتونی تصمیم بگیری هنر کردی حال صحبت از دوره 10 ساله میکنی؟دلت خوشه؟
  • خانوم مارپل IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    1 9
    من از دو روز دیگه رسما دانشجوی پزشکی به حساب میام.تا 7سال دیگه طرح برداشته میشه یاالکی دلمو صابون نزنم؟!!
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    7 7
    طرح نباید برداشته شود بلکه باید اصلاح ساختاری پیدا کند وگرنه مناطق محروم بدون پزشک می شوند و فارغ التحصیلان به دلیل دوری از شرایط کار مشکل سواد پیدا می کنند.
  • محمدزاده IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    7 0
    تورو خدا این مشکل خرید و فروش اختراع پزشکی در جهت معافیت از طرح رو چاپ کنید شاید وزارت بهداشت توجه کند
  • محمدزاده IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    9 1
    وزارت محترم بهداشت الان بسیاری از دانشجویان متمول پزشکی با پرداخت 20 تا 30 تومان یک اختراع پزشکی را از مخترع میخرند و با تبت آن به نام خود به راحتی به عنوان مخترع از طرح پزشکی " معاف" میشوند!! علی رغم اعتراضات دیگر دانشجویان به این روند قانون گریزی وزارت بهداشت هیچ برخوردی با متخلفان نمیکند!! الان دانشجوی متمول و قانون گریز دیگه با پول طرح را دور میزنه و ما که پول نداریم باید به منطقه محروم بریم!! چرا جلوی این روند غیرقانونی را نمیگیرید؟ دانشجویان باید همه در برابر قانون مساوی باشند!! چرا وزارت با این مسئله که مورد اعتراض بسیاری از دانشجویان شده برخورد قاطع نمیکند؟؟؟خبرآنلاین توروخدا صذای ما دانشجویان مظلوم را به گوش مسئولین برسان!!
    • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      3 1
      چرا وزارت بهداشت برخورد نمی‌کنه؟؟؟ من الان توی کرمانشاه دارم طرح میگذرونم واقعا با حقوق کم،امکانات کم دارم کار می‌کنم!! چرا وزارت بهداشت ، با این متخلفین،برخورد نمی‌کنه؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      5 0
      چرا وزارت بهداشت برخورد نمی‌کنه؟؟؟ من الان توی کرمانشاه دارم طرح میگذرونم واقعا با حقوق کم،امکانات کم دارم کار می‌کنم!! چرا وزارت بهداشت ، با این متخلفین،برخورد نمی‌کنه؟ پول میدان ،اختراع میخرن،میگن ما مبتکر و مخترع پزشکی‌ هستیم و راحت از طرح پزشکی‌ معاف میشن!! واقعا ظلم بزرگیه در حق ما!!
  • علی A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    7 4
    من سال اینده میرم طرح دو سال از بهترین سالهای عمرو اونجا بدون پول و امکانات می‌گذرانیم هنوز میترسم ازدواج کنم، عاشق یه دختری شدم ولی چون پول ندارم و ماشین ندارم و خونه ندارم میترسم حتی بهش فکر کنم بعد میگید چرا سن ازدواج رفته بالا،
    • ناشناس A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      4 4
      سلام علی جان.متاسفانه به دانشجوی پزشکی خیلی ظلم میشه.بعد هفت سال درس و دوسال طرح تازه دوسال بخونی بری رزیدنتی قبول بشی چهارسال باحقوق ششصد هزار سپری کنی خوابگاه متاهلین هم درعمل نمیدن به آسونی.بهتره کسی بره پزشکی که تا سن سی وچهار سالگی از لحاظ مالی بتونه به بقیه تکیه کنه .یاعمومی کار کنه وهمیشه در حسرت تخصص بمونه .ولی به نظر من یه مدت عمومی کار کن وپول جمع کن.مرکز ترک اعتیاد درامد خوبی داره.آدم وقتی نیازهای اساسی ترش براورده نمیشه نمیتونه از درس خوندن لذت ببره.به نظرم به اون خانم علاقتو ابراز کن.اگر دوست داشتن دوطرفه باشه سختی هارو تحمل میکنه هرچند سخته ولی امتحان کن. واز شکست هم نترس.شجاع وقوی باش.آدم اگر ریسک نکنه هیچوقت به آرزوهاش نمیرسه.
  • محمد A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    1 0
    .آقای دکتر ضیایی.آزمون پیشکارورزی اسفند 92 سخت ترین آزمون دوره های برگزاری این آزمون بود.پر بود از سوالای غیراستاندارد.اونوقت به دانشجویان آزمون پیشکارورزی شهریور92 که اونقدر ساده بود تا نمره 70 قبول شدن.چرا مارو با نمره 73 انداختین.