سازمان غذا و دارو با انتشار فهرستی ۱۰ قلم دارویی که بیشتر از سایر داروها توسط پزشکان کشور تجویز شده است را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بر اساس جدولی که سازمان غذا و دارو تهیه کرده است و البته برخلاف تصورات، مسکن ها در صدر نیستند؛ آمپول دگزامتازون با ۱۲.۱ درصد، بیشترین سهم را از داروهای تجویزی پزشکان ایرانی را به خود اختصاص داده است.

همچنین، قرص ادالت کولد یا همان سرماخوردگی بزرگسالان با ۶.۲ درصد و کپسول آموکسی سیلین نیز با ۵.۶۵ درصد، به ترتیب در رده های دوم و سوم این جدول قرار دارند.

در جدول زیر ۱۰ قلم داروی اول تجویز شده توسط پزشکان ایرانی در سال ۹۰ را می بینید؛

ردیف نام دارو درصد تجویز شده
۱ آمپول دگزامتازون ۱۲.۱
۲  قرص ادالت کولد (سرماخوردگی بزرگسالان) ۶.۲
۳ کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ ۵.۶۵
۴ قرص مترونیدازول ۲۵۰ ۴.۷۱
۵ قرص سفکسیم ۴۰۰ ۴.۵۶
۶ آمپول پنی‌سیلین ۶-۳-۳ ۴.۱۵
۷ شربت دیفن هیدرامین ۴.۱۴
۸ شربت دیفن هیدرامین کامپاند ۴.۱۲
۹ کپسول امپرازول ۲۰ ۴.۱۱
۱۰ استامینوفن کدیین (۳۰۰+۲۰) ۳.۸۷

 

همانطور که در جدول می بینید، داروهای لیست شده، عجیب و غریب نیستند و البته بسیار هم معمولی محسوب می شوند. ضمن اینکه استامینوفن در صدر نیست. البته دلیل در صدر نبودن مسکن ها، امکان تهیه بدون نسخه آنهاست. هرچند که بیشتر داروخانه ها برای عمده این ۱۰ داروی فهرست شده هم از بیمار نسخه طلب نمی کنند. درواقع این داروها،‌ جزئی از داروخانه های خانگی و خود تجویزی ما ایرانی هاست.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهره A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    98 33
    وقتی در کشوری دکترها تجارت می کنند . اول پول برایشان مهم است تا جان یک انسان . پس مردم خود بسوی داروهایی می روند که دردشان را درمان کنند.
    • میثم IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      10 19
      عزیزجان میخواستی شما هم هوشت خوب باشه و درس بخونی و دکتر بشی و الگو بشی واسه بقیه ی دکترا.حالا که نشدی همه ی دکترا رو با یه چوب نرون!
    • جلال IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      12 0
      قرار گرفتن "دگزامتازون" و "سفیکسیم" در در رده های بالای این جدول فاجعه هست
    • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      12 7
      گرچه چاپ نمیکنی نظرمو خبر آنلاین و سو گیریت کاملا مشخصه ولی بدون در مملکتی هستیم که تعرفه معاینه یک الاغ از انسان بیشتره میگی نه از دوستان دامپزشک بپرس.البته حتما دلیلش رو روسای شما بهتر میدونند.
  • عرشیا A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    66 3
    وقتی تمام ما ایرانیها به نوعی یک طبیب حاذق هستیم و به محض یک عطسه یا سرفه سراغ یک 6.3.3 و یک دگزامتازون میرویم واقعا نباید نوبل پزشکی رو به کل جمعیت ایران تقدیم کنن ؟!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      43 1
      ایرانی ها علاوه بر پزشکی در کارهای مهندسی ساختمان ،مکانیکی ،آشپزی،ممشاوره های اقتصادی مهارت و تبحر و دانش خاصی دارند و در تمام زمینه ها از قبیل تحلیل مسائل سیاسی اقتصادی اجتماعی صاحب نظرند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    47 8
    بدترین داروی دنیا دگزامتازون هست.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      15 2
      جالبه که این داروی کورتون دار که خود پزشکا نسبت به مصرفش هشدار میدن بیشترین تجویز رو داره!
    • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      12 6
      با شما کاملا موافقم کافیه شب نصف شبی خدایی ناکرده دچار یک بیماری بشی حالا بیماری حاد در حد مرگ خدایی ناخواسته یا یک بیماری معمولی اولین گزینه تزریق دگزا است که می گوید برو این آمپول رو بزن بعد هم که معلومه مست می شی می گی خوبم و رها می کنند بری خونه ت اونا هم می رن به ادامه خوابشون برسن این برای خودم پیش آمده در طی یک ماهی که درگیری سرماخورده گی حاد بودم بارها دچار تنگ نفس و وقفه تنفسی لحظه ایی همراه با فشار خون شدم رفتم همین بیمارستان معروف تحت پوشش به ام دگزا تجویز کردند بدون این که سابقه آمدن چندین باره ام را بپرسند خودم که گفتم گفتند عیبی نداره چاره چیه برو اینو بزن یه سرم بگیر بهتر می شی و شدم یعنی در این حد که حضرات پزشکان بتوانند بروند و ادامه خواب شان را از سر بگیرند شاهدش هم دفترچه
    • بی نام EU ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      9 1
      مضرترين و فاجعه بارترين داروي دنيا دگزامتازون است اگر عوارضش را بدانيد يكبار هم بي جهت و سرخود سراغش نخواهيد رفت
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    6 2
    مگه کدیین 20+300 هم داریم؟ من گه از داروخانه میگیرم 10+300 هستش!!
  • یک پزشک IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    28 15
    1-دگزامتازون خیلی هم خوبه به شرط اینکه درست مصرف بشه، این دارو و بقیه کورتون ها کمک فوق العاده به پزشکی کردن2- ویزیت متخصص توی بیمارستان های دولتی 7700 تومانه که با دفترچه میشه 1800 پس این امکان واسه همه هست به پزشک ارزون دسترسی داشته باشن، واسه رفتن توی تهران مسیری که با اتوبوس 500تومن میشه آژانس 20000 می گیره، ما هم انتظار داریم پیش معروفترین جراح بریم اما ویزیتش و دستمزدش مثله بقیه باشه 3-اگر دولت توی بیمارستان های خودش سخت گیری کنه و خارج از اون ویزیت رو آزاد کنه و به جاش مالیات بگیره (با نظارت و سختگیرانه) دیگه نمی صرفه زیاد پول بگبرن4- مردم هنوز نفهمیدن مشکل از بیمه هاست نه از پزشکا، ویزیت ها خیلی کمه حتی زیرمیزی هایی که می گیرن نزدیک به قیمت توی بقیه کشورهاست، فقط اونجا پولو بیمه میده
    • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      8 18
      وقتي كه پزشكان خود از يك سو سياستگزار مي شوند و از يك سو فروشنده (همان خدماتي كه سياستگزاري كرده اند ) وضع مملكت بهتر از اين نميشه. اگر كل بودجه كشور را به بخش سلامت بدهند تا خدمات مجاني در كشور ارائه شود اما پزشكان چنان سياستي ايجاد مي كنند تا 2 سال بعدش باز همه چيز پولي شود. چون ابتدا به ساكن در بخش سلامت سياستي را انتخاب مي كنند كه به نفع جيب خودشان باشد و نه مردم.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      17 10
      زیر میزی حیا کن طبابت رو رها کن .
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      21 1
      دکترجان حاضریم برای آرایش کردن خودمون 60 هزار تومن بپردازیم برای یک مهمانی. ولی برای سلامتی مون دکتر متخصص میخایم اونم تو مطب خصوصی تر و تمیزش .فقط پول ویزیتش باید خیلی خیلی کم باشه
    • میثم IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      12 19
      پزشک ارزونی که شما ازش حرف میزنین وقتی برای فشار 24 برمیداره یهو آمپول وریدی برای کاهش فشار بیمار میزنه و باعث افت سریع فشار و سکته فرد میشه دیگه جای اعتمادی برای مراجعه نمیزاره پزشک جان شما بهتره یکم درس تجارت یاد بگیری که ار غافله و سایر رفقاتون عقب نمونی !!!
  • محمد IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    7 1
    خود درمانی و پول نداری....با یه دگزا هم بدنت حال میاد و هم سریع خوب میشی و طرف مقابل از عوارضش هم کاملا بی اطلاع هستش مخصوصا پوکی استخوان
  • nima A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    12 4
    هر بار تزریق آمپول دگزامتازون که از خانواده ی کورتون هاست و سرکوبگر سیستم ایمنی در جهت تخفیف التهابات است منجر به این می شود که تا 3 ماه سیستم ایمنی کارایی ابتدایی خود را نداشته و ضعیفتر عمل نماید. خبرآنلاین حتما اطلاع رسانی کن. جان مردم بازیچه نیست
  • امید حق A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    19 2
    خانم شهره عزیز نرخ ویزیت پزشکان زیاد نیست واز کشورهای همسایه هم کمتر است مشکل دراینجاست که بیمه های درمانی طبق قانون اساسی باید 70درصد هزینه درمان را بپردازند اما 20 درصد را پرداخت میکنن وپزشکانرا با بیماران درگیر میکنند .تازه همین 20درصد را هم کسورات میزنند بدهی بیمارستانها را نمی دهند سقف برگه بیمه تعیین میکنند نوع و تعداد داروی تجویزی را برای پزشکان تعیین میکنند
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    8 0
    تو آلمان پنی سیلین جز داروهای بیمارستانی محسوب می شه که اصلا تو داروخانه ها نیست و بندرت و در موارد خاص تجویز می شه. متاسفم برای دکترهای ایرانی که اینقدر آنتی بیوتیک های قوی برای بیماران تجویز می کنند. یک سال و نیمه که برای تحصیل به آلمان اومدم، مرتب گلوم عفونت می کنه (ماهی یکبار) اما دکترهای آلمان به من دارو نمی دهند و می گن خودش خوب می شه و دارو فایده ای نداره. نهایتش یک آب نبات نعنایی به من می دهند که هر یک ساعت بذارم تو دهانم که گلوم خشک نباشه، یا یک دمنوش گیاهی با عسل! وقتی من اسم آنتی بیوتیک هایی که تو ایران مصرف می کردم رو براشون لیست می کنم و می گم من باید دارو بخورم که خوب بشم، خیلی تعجب می کنند و می گن: نه، دیگه نباید بخوری! بدنت قوی می شه.
  • یک پزشک A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    7 5
    "متاسفم برای دکترهای ایرانی که اینقدر آنتی بیوتیک های قوی برای بیماران تجویز می کنند" کاش شما هم جای من بودین... مریض بدون دارو از مطب بیرون نمیره، خیلیا اینجورین، اکثرا اینجورین، مریض میاد فقط می خواد از مهر تو استفاده کنه، کل نسخه رو بهت دیکته می کنه... این قضیه از دست پزشک ها به تنهایی خارجه... فرهنگ سازی گسترده می خواد... ما از شما عوارض دارو رو بهتر می شناسیم وقتی مریضی که واسش توضیح میدی دلش به حال خودش نمی سوزه چرا من باید دلم بسوزه؟