وزیر بهداشت کمتر از ۳ ماه پس از بحران واکسن فلج اطفال در ایران که با واردات برطرف شد، از تبدیل شدن ایران به وارد کننده واکسن ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ هرسال وزارت بهداشت با واردات واکسن هایی مانند آنفلوآنزا مشکل داشت. اما امسال واکسن فلج اطفال هم پیدا نمی شد. دلیل هم مشکلی بود که در سرم سازی رازی بوجود آمده بود. این درحالی است که ایران صادرکننده قدیمی واکسن حداقل به کشورهای منطقه بود. حتی در موردی ایران واکسن به آمریکا هم صادر کرد؛ همین سال گذشته میلادی.

وزیر بهداشت اما اکنون از واردات واکسن به کشور ابراز تاسف کرده است.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی، در جلسه امروز شورای فناوری های سلامت وزرات بهداشت دراین باره گفت: مایه سرشکستگی است که ایران از صادر کننده واکسن به کشوری وارد کننده تبدیل شده است در حالی که به اذعان همه، تولیدات ایران بسیار با کیفیت تر از تولیدات برخی از کشورهای تولید کننده واکسن است.

واو مشکلات فعلی این حوزه را عدم هماهنگی بین دستگاه های موجود تولید کننده و ناظر، عدم پرداخت مکفی حقوق تولیدکنندگان داخلی و نرسیدن به استانداردهای تولیدی بین المللی دانست و گفت: چرا باید برای واردات برخی از واکسن های خارجی بی کیفیت هزینه کنیم ولی قیمت واقعی و حقوق کافی تولید کننده داخلی را نپردازیم؟

آنطور که پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت گزارش داده است، وزیر بهداشت گفته که باید در مدت ۴ سال آینده واردات واکسن قطع شود: باید برای رسیدن به خودکفایی در تولید واکسن ها برنامه ریزی شود و این حداقل کاری است که دولت باید انجام دهد و طی 4 سال آینده واردات واکسن پذیرفته نیست. شورای فناوری های سلامت در این خصوص جلسه های متعدد تشکیل دهد و تا پایان سال نتایج این جلسات را برای حمایت طلبی از دولت ارائه کند تا به رییس جمهوری ارائه دهیم.

او گفت: لزومی ندارد که تمام بار تولید واکسن بر دوش بخش ها دولتی باشد، باید بخش خصوصی به این میدان وارد شود. سیاستگزاری عرصه سلامت از جمله بخش واکسن ها به عهده وزارت بهداشت است و باید تا آخر سال وضعیت قراردادهایی که می خواهیم با بخش خصوصی در این خصوص منعقد کنیم، توسط کارگروه های شورای فناوری های سلامت مشخص شود.

هاشمی گفت: وقتی دانش فنی تولید واکسن که یکی از مهم ترین مراحل تولید است در کشور وجود دارد واردات واکسن هیچ توجیه و معنایی ندارد. البته برای رفع نیازهای فعلی کشور شاید لازم باشد برخی از واکسن ها را همچنان وارد کنیم ولی در درازمدت واردات واکسن هیچ توجیهی ندارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    35 19
    بار تولید واکسن باید بر دوش بخش ها دولتی ها باشد چون بخش خصوصی فقط به فکر جیب خود است
    • محسن IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      9 3
      هموطن دور از وطن، رشد تمام کشورها و جوامع مرهون ورود بخش خصوصی به تولید است، شما درست میفرمایید بخش خصوصی چون بفکر جیب خود است تمام دانایی و توانمندی خود را صرف تولید و عرضه کالایی رقابتی میکند که اگردولت به وظیفه ذاتی خود که همانا نظارت و کنترل است عمل کند نتیجه آن رفاه و سربلندی جامعه خواهد بود.
    • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      11 1
      آره راست میگی بخش دولتی به فکر جیب ماست همیشه!!!
    • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      3 1
      باید حتمن به عهده بخش خصوصی باشد و رقابت در بخش خصوصی قیمت را پایین بیاورد و در کنار آن دولت با نظارت صحیح و تبین کد ها و استاندارهای لازم و سیستم مجوز و کنترل منظم و دقیق کیفیت را تضمین کند. چرا هر کسی در هر موردی نظر قطعی می دهد. ایرانیها در همه موارد با جسارت و روی زیاد نظر کارشناسی و قوی و قطعی می دهند متاسفانه این عادت بد بدجوری در ما نهادینه شده و یکی از دلایل عقب ماندگی ماست که همه در هر موردی با قطعیت نظر کارشناسی می دهند.
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    12 0
    واقعا متاسف شدم. کشور ما در طرح مبارزه بین المللی با فلج اطفال سابقه دارد. حالا به کجا رسیده ایم!!!
  • دکتر قرارداد معین IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    12 0
    اقای وزیر شما یک سری به موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی بزنید با چند نفر از دکترهای موسسه صحبت کنید.به راحتی متوجه خواهید شد دلیل اصلی چیست. من به عنوان یکی از نیروهای تحصیل کرده با مدرک دکترا با هشت سال تجربه در تولید واکسن میزان دریافتی ام از کارگر و تکنسین زیر دستم هم کمتر است.بعد 8 سال هنوز به ما فیش حقوقی نمیدهند، هنوز معرفی نامه حتی برای 1 میلیون و کمتر هم نمیدهند تامرهمی بر روی زخمهایمان بگذاریم.هنوز نمیدانیم که آیا سال بعد با ما قرارداد بسته خواهد شد یا نه.با اینکه گلوگاه تولید واکسن در دست امثال ماست اما هیچ امیدی حتی برای فردایمان نداریم.در حالی که مدیران بعضا غیر مرتبط همه چیز را برای خود میخواهند اما ...همه مان کار بعداز ظهر داریم و بجای مطالعه مشغول رتق و فتق مشکلاتمان
  • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    9 0
    اتفاقا بخش خصوصی چون پولش بادآورده نیست، به خوبی از سرمایه و توانایی نیروهای خودش استفاده می کند ولی بخش دولتی هیچ وقت ارزش سرمایه و نیروی انسانی خود را نمی داند
  • مدافع افراد فلج IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    2 0
    با سلام جناب آقای وزیر اگر اول مشکل به قول خود شما ( عدم هماهنگی بین دستگاه های موجود تولید کننده و ناظر، عدم پرداخت مکفی حقوق تولیدکنندگان داخلی و نرسیدن به استانداردهای تولیدی بین المللی ) را با کار کارشناسی قبلی حل کنید بعدا واردات واکسن فلج اطفال را قطع کنید چرا که در غیر اینصورت با کلی فلج روبرو خواهید بود و....... ممنون