سدی که نامش شفا است، اما زندگی را درومی کند!

به رغم مخالفت اغلب کارشناسان، وزارت نیرو همچنان اصرار به تخریب 319 هکتار از رویشگاه جنگلی و منحصر به فرد هیرکانی در استان گیلان را دارد تا سدی با نام شفارود را بسازد! چرا؟

    اخیراً دکتر مجید مخدوم که از او با عنوان پدر دانش ارزیابی محیط زیست در ایران یاد می‌شود در گفتگو با روزنامه قانون به تاریخ چهارم بهمن 1392، جمله‌ای کلیدی در باره سد شفارود گفت: «از نظر من به عنوان یک ارزیاب کهنه‌کار این پروژه بدون ارزیابی هم مردود است.» افزون بر آن، دکتر هادی کیا دلیری، استاد دانشگاه و رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران در مخالفت با احدات این بلندترین سد ایران، می‌گوید: «چه دلیل محکمی وجود دارد که در پر باران‌ترین منطقه کشور، با وجود رطوبت بسیار بالا که روی سقف خانه‌ها هم گیاهان به راحتی سبز می‌شوند، سد ساخته شود؟ چه هدفی می‌تواند پشت این تصمیم باشد که ما حاضریم برای رسیدن به آن، جنگل‌هایی را که هر هکتار آنها قادر به نگهداری بیش از ۲۰۰۰ متر مکعب آب هستند از بین ببریم؟ برای من به عنوان یک اکولوژیست و جنگل‌بان این بیشتر شبیه به یک شوخی است. به اندازه‌ کافی جنگل‌ها را تخریب کرده‌ایم، این دیگر خون گرفتن از یک بیمار رو به مرگ است.»
    در عین حال، افزون بر خسارت‌های جبران‌ناپذیری که به بوم‌سازگان (اکوسیستم) هیرکانی در اثر نابودی 319 هکتار جنگل انبوه هیرکانی وارد می‌شود، ساخت سد شفارود، یعنی کوچ اجباری بیش از 500 خانوار و یک حاشیه‌نشینی اجباری دیگر در استان گیلان که خود می‌تواند تبعات اجتماعی بسیار خطرناکی به بار آورد.
    البته ساخت سد شفارود ظاهراً برای همه بد نیست! به عنوان مثال، در این گزارش می‌خوانیم که حدود یک میلیون اصله درخت قطع شده در این پروژه، می‌تواند تداوم حیات یکی از شرکت‌های مشهور بهره‌بردار از چوب جنگلی را تا مدت‌ها بیمه کند!
    به هرحال، از آنجا که تاکنون فقط 10 درصد از عملیات اجرایی این سد انجام گرفته، انتظار می‌رود تا وزارت نیرو هرچه زودتر نسبت به بازنگری در ادامه‌ی ساخت چنین جرثومه‌ی مرگ‌آوری در استان گیلان اقدام کند تا بر شمار تراژدی‌های شگفت‌انگیزش چون سد لار، سد سفید رود، سد پانزده خرداد، سد گتوند، سد سیوند، سد ملاصدرا، سد تنگ سرخ، سد شهید مدنی تبریز، سد هراز، سد سیمره، سد کرخه، سد کریت طبس، سد فرخی قاین، سد غدیر باباحیدر و ... افزوده نگردد!
    گفتنی آن که یکی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه محیط زیست امسال که از 24 الی 27 بهمن در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، موضوع مناظره پیرامون مدیریت آب در کشور - به ویژه بحث سدسازی و طرح‌های انتقال آب - خواهد بود که امیدوارم دوستداران این حوزه از آن استقبال کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد ملایری IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    79 2
    وای از سدهایی که جان می گیرند ... وای ... ممنون از اطلاع رسانی خوب خبرآن لاین.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    18 1
    اندر حکایت وزارت نیرو همین بس که ابتدا پیمانکار انتخاب و کار واگذار و سپس ترک تشریفات مناقصه و دیگر سر و بند قانونی و روشهای دیگر ابلاغ میگردد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مردم ایران A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 0
    اگر قرار باشه شرکت ..... اونو بسازه باید بهر قیمتی ساخته بشه ولو هزاران برابر خسارت بار باشه .
  • شين A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    46 1
    شفايي كه جفا كرد .
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    44 1
    واقعاً باید تأسف خورد ... عده ای بیسواد در وزارتخانه ها کمر همت بر نابودی این کشور و منابع ملی که متعلق به مردم می باشد بسته اند.
    • كاظم IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      16 0
      دورود!
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    30 0
    اقای روحانی مستقیما مداخله کنند.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    27 2
    تازه پیمانکار ان یکی از بدنامترین ترین شرکتهای کشور است(ژیان) کافی است به پروژه فعلی ان د کردستان سری بزنید
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    22 0
    واقعا ماملت لياقت نعمت هاي خدا را نداريم به كشوري كه حجم عظيمي از ان مناطق صحرائي است گنجينه اي از جنگل ها سرسبز را اعطا كرده و ما چنين بي بصيرت نابودشان مي كنيم كاش يك دهم غيرتي را كه براي يك تيم باشگاهي يا فلان موضوع پيش پاافتاده نشان مي دهيم براي جنگل هاي كشورمان نشان مي داديم..... نسلهاي قديمي اين جنگل ها را براي ما حفظ كردند وظيفه ما هم ظاهرا اينست كه چيزي براي آيندگان نگذاريم!
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    19 0
    تو را خدا یه کاری بکنین! آخه حیف این جنگلا نیست!! پیمانکارشم که واقعا نوبره (شرکت ژیان) یکی از بدنامترین ها تو کشور کل اون منطقه رو به فنا میده
  • همنورد IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    9 0
    با سلام من یک کوهنورد و ساکن گیلان هستم .باها و بارها از کنار کارگاهی که مشغول ساخت این سد بوده برا صعود از جبهه شمالی به قله زیبای درفک (2700) گذشتم این سد در حدود 7 الی 8 سال است که کلید خورده و چه بسیار درختانی که در همان ابتدا قطع و به یغما رفته و چه بسیار منابع مالی که در جهت کوچاندن بومیان هزینه شد و نشد... اما نکته جالب اینه که کارشناس محترم صحبت از پیشرفت 10 درصد می دهد در حالی که شنیده ها و دیدگان ما نشان از آبگیری و راه اندازی این سد در سال 93 را میدهد... این کارشناسان اکوسیستم تا کنون کجا بودند...
  • ایرانی IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    10 0
    خوب بامقاله نوشتن و خبر دادن که چیزی درست نمیشه ماتوایران هیچ نهاد مردمی نداریم که به محیط زیست مربوط باشه و اوناییم که محیط باننوجنگلبانن بیشتربخاطرشغلش رفتن اونجادارن کارمیکنن درنتیجه هیچ اعتراضی پی این کارای بی برنامه وجود نداره و همین میشه که آلان شده
  • كاظم IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    10 1
    به صاحبان دوستدار آمريكاستيزي زروزوروزيوروتزوير بگوييد كه از خدا بخواهند كه شفايشان بدهد وگرنه توسط امت درو مي شوندندي!
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    3 6
    ((چه دلیل محکمی وجود دارد که در پر باران‌ترین منطقه کشور، با وجود رطوبت بسیار بالا که روی سقف خانه‌ها هم گیاهان به راحتی سبز می‌شوند، سد ساخته شود))این جمله از یک شخصیت علمی بعید است. البته به ایشان حق می دهم چون کشاورز نیستند . به ایشان توصیه می کنم فقط بیایند یک سال در گيلان کشاورزی کنند و نتیجه اش را ببیند.آن وقت سال بعد حتماً زمین خود را قطعه بندی کرده و شروع به ویلا سازی می کند.کل استان گيلان از آستارا تا چابکسر فقط یک سد وجود دارد و آن هم سد سفید رود که البته ایشون به آن هم اشکال گرفته اند .یعنی تنها منبع مطمئن تامین آب گيلان همین سد می باشد.ممکن است در گيلان سالانه بیش از 1300 میلیمتر باران ببارد ولی این بارش دردی از کشاورزان را دوا نمی کندکشاورز نیاز به آب در فصل بهار و تابستان دارد.
  • مجید RU ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    5 0
    ممنون از خبررسانی خوبتون .امیدوارم این پروژه لغو بشه
  • مهراب US ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 1
    بلند ترین سد ایران از کجا آمد؟
  • مچتبی باهو A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    3 0
    چرا راجع به همه سدها صحبت میشود جز سد نمرود "سله بن" که 40 سال است بلای جان سله بنی ها شده.
  • رضا شیرازی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    2 0
    درود، در تنکاین و منطقه زیبای دوهزار نیز دوباره بحث سد سازی داغ شده نقشه بردازی ها شروع شده ....آقای درویش عزیز شما هم سلیقه ایی برخورد می کنید؟ آیا منطقه جنگلی و کوهستانی دوهزار کم از گیلان عزیزمان دارد؟ آقای درویش راجع به دوهزار هم بنویسید همانجایی که پلنگی با بدترین شرایط از بین رفت. در منطقه میاتکوه و در یک تنگه زیبا مشغول نقشه بردازی هستند. در ضمن پروژه قدیمی هست که مسکوت مانده بوده شکر خدا ولی دوباره در تایستان شروع شده....... آن هم در سکوت.....کاری کنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    5 0
    اقا جان برید ببینید تو اروپا و امریکا هنوز سد میزنن؟ به خدا هیچ کشور پیشرفته سد نمیزنه ابخیز داری نوین اومده بدون اینکه به محیط زیست اسیب جبران ناپذیری بزنیم میتونیم کشاورزی پایدار داشته باشیم چرا دولتمردان ما انقدر به سد و نابودی محیط زیست علاقه دارن من نمیدونم
  • ایمان IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    6 0
    اونجا (جاده پونل) یکی از زیباترین مکانهای ایرانه و واقعا حیفه که این منطقه زیر آب بره.
  • احمدی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    3 0
    توی این مملکت فکر نمی کنم کسی باشد که بفکر محیط زیست واکو سیستم ان باشد حتما این اقا هم خرده برده ای با مسولان ان شرکت دارد کسی چه میداند راست راستی اگر شما بفکر محیط زیست وسلامتی مردم هستید یک شب به معادن شن وماسه جاده کمربندی شهریار بزنید ودود خاکستر حاصل از تبدیل شن به ماسه انرا بنگرید وباد غالب غرب به شرق انجا چگونه هوای تهران وشهریار را غیر قابل زندگی کرده است در گزارش موضوع به اداره محیط زیست شهریار به عینه گفتند ما هم میدانیم ولی کاری نمی توانیم بکنیم
  • ناهید IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    3 0
    خسته نباشید استاد امیدوارم جلوش گرفته بشه تا تو لیست تراژدی ها قرار نگیرد..
  • رضا A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 4
    دوست عزیزی که میگی پرباران ترین منطقه کشور احتیاج به سد نداره . اصن میدونی سد شفارود کجاست ؟ میدونی کشاورزی تو منطقه چجوریه ؟ اصن میدونی مردم اون منطقه با چه وضعیتی زندگی میکنن؟ میدونی احداث سد چه کمکی به مردم منطقه میکنه؟