روز 30 مرداد 1392، فرصتی دست داد تا از پارک ملّی بختگان و دریاچه مرحوم آن بازدید کنم. گزارش مصور پیش رو، حاصل آن بازدید غمبار از تالابی است که روزی مؤید شادابی شرق استان فارس بود و امروز یادآور قهر پروردگار از مردمانی که قدرش را ندانستند ...

 


    بختگان یکی از 24 تالاب بین‌المللی ایران است که در کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت رسیده. بختگان یکی از 105 منطقه‌ی مهم برای زیست پرندگان در ایران است (بخوان بود!) که روزگاری نه چندان دور متجاوز از 170 هزار بال پرنده را در خود مأوا می‌داد. بختگان، در بین همه‌ی دریاچه‌ها و تالاب‌های جهان، یک ویژگی ممتاز و انحصاری دیگر هم داشت و آن این بود که از معدود چالاب‌های حلقومی جهان بود که در زمستان آب شیرین در سمت شرق و در تابستان آب شور در سمت غرب آن جاری می‌شد؛ ویژگی بی‌نظیری که به گفته‌ی پروفسور لوفلر، در هیچ دریاچه‌ی دیگری در جهان نظیرش یافت نمی‌شود.
    با این وجود، اینک هفت سال است که به طور کامل بختگان را از دست داده‌ایم و یادمان رفته که این فقط بختگان نیست که از دست داده‌ایم، بلکه این بخت ما در مرکز ایران است که دارد شتابان از دست می‌رود! نمی‌رود؟
    چگونه اجازه دادیم تا وسعت اراضی کشاورزی و باغ‌های انجیر در اطراف این دریاچه چنین شتابان و شگفت‌انگیز رشد کند؟ چگونه چشمان‌مان را بر روی حفر هزاران حلقه چاه غیر مجاز در منطقه بستیم و تازه با ارایه‌ی طرحی در مجلس شورای اسلامی، کوشیدیم تا به متخلفان جایزه داده و مجوز و سند رسمی هم برای این خلاف و بی‌قانونی آشکارشان صادر کنیم؟
    و چگونه فکر می‌کنید که ممکن است نسل فردا ما را بابت چنین جنایت‌هایی ببخشد؟
    به خدا این فقط حق پدران و مادران ما نبود تا از تماشای پرواز شکوهمند فلامینگوها، پلیکان‌های خاکستری و لک‌لک‌های پاقرمز در آسمان بختگان لذت ببرند! ما نیز حق داشتیم که وقتی خود را به ساحل این دریاچه‌ی 125 هزار هکتاری می‌رسانیم، طراوت و نشاط درو کنیم و نه گرما و نمک! و فردا ... کدام فردا؟ مگر بختی برای زندگی باکیفیت آیندگان هم قایل شده‌ایم؟
    گفتنی آن که مساحت منطقه‌ی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان ۳۵۷۶۰۵ هکتار است که ۱۲۵ هزار هکتار (۳۵ درصد) از آن را آب و ۲۳۲۶۰۵ هکتار آن خشکی است. دامنه‌ی تغییرات ارتفاعی این عرصه نیز بین ۱۶۰۰ تا ۲۹۰۰ متر از سطح دریا متغیر است. افزون بر آن، موقعیت جغرافیایی این زیستگاه ناهمتا، بین ۵۳ درجه و ۱۴ دقیقه تا ۵۴ درجه و ۱۱ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۱۱ دقیقه تا ۲۹ درجه و ۵۰ دقیقه عرض شمالی است و از نقطه نظر تقسیمات سیاسی کشور در محدوده خاوری استان فارس قرار دارد؛ جایی در پایاب حوضه آبخیز 31511 کیلومتر مربعی کر و سیوند. همان دو رودخانه‌ای که با احداث سه سد بر روی سرشاخه‌های آن، (درودزن، ملاصدرا و سیوند)، عملاً تیر خلاص را بر موجودیتش شلیک کردیم. هر چند نباید از یاد ببریم که مهم‌ترین عاملی که مرگ بختگان را شتاب بخشید، همانا اصرار بر افزایش سطح اراضی کشاورزی و آبیاری سنتی، آن هم در اراضی‌ای که قرار بوده به صورت دیم مدیریت شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
    به نظر می‌رسد، چنانچه خواهان مهار بحران در منطقه هستیم، باید از هر نوع آبیاری انجیرستان‌های منطقه‌ی استهبان ممانعت به عمل آوریم، تمامی طرح‌های توسعه‌ی انجیرستان‌ها، زیتون‌کاری‌ها و دیگر اقلام کشاورزی را متوقف کنیم و آب پشت سدها را به جز حدود 10 درصد آن که برای ذخیره شرب باید نگهداری شوند، آزاد ساخته و راهی بختگان، طشک و کم‌جان کنیم. به موازات این اقدام‌ها باید با معرفی شیوه‌های جدیدی از کارآفرینی، وابستگی معیشتی مردم منطقه به سرزمین را کاهش داده و گزینه‌های جایگزین، به ویژه در حوزه کسب و کار سبز معرفی کنیم.
    امید به آن که همه یاد بگیریم، کشاورزی زمانی می‌تواند گره گشای مشکلات یک سرزمین باشد که عملکرد در واحد سطحش، راندمان آبیاری‌اش و سهم ضایعاتش، قابل رقابت با استاندارهای جهانی باشد.

    همه‌ی آنچه در باره بختگان باید بدانیم:

    - کم جان را چگونه بی جان کردیم؟

    - دریاچه بختگان و یک چشم آبی دیگر!

    - نامه‌ای از بچه آباده طشک

    - جاده که به باغ جوزا برسد، نفس‌های استهبان به شماره خواهد افتاد!

    - بنویسیم گورخر، بخوانیم مصیبت!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن پاکدل A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    134 2
    خدا به شما صبر دهد آقای درویش ... چگونه این همه مصیبت و غم و بحران مدیریتی را در حوزه کاری تان تحمل می کنید و در عین حال باز هم به آینده امیدوار هستید؟!
    • بی نام EU ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      78 1
      آیا راهی نیست کسانیکه این بلاهارا سرآب خاک ومردم این مرزوبوم آورده اند را در یک دادگاه صالحه به جزای اعمالشان رساند.
    • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      61 3
      از مسئولین استان فارس بیشتر از این انتظار نمیره. اون از آقای شهردار که در این چند سال فقط پروژه های عمرانی نیمه تمام تحویل مردم داده اینم از سازمان حفظ محیط زیست فارس!!!
    • بی نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      4 24
      چه ربطی به شهردار داره.شهردار رو که دولت مشخص نمیکنه .شهردار رو شورای شهر مشخص میکنن و شهردار شیراز الان در 2 سال و خورده ای که شهرداره کلی پروژه تحویل داده و کلی هم در حال ساخت داره.بعضیا خیلی مشکوک به فکر خراب کردن شهردار شیراز هستن که اتفاقا بعد از سالها شیرازی اصل از آی در اومده.
    • شیرازی A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      25 0
      آقای بی نامی که سنگ شهرداری رو به سینه میزنی! خوبه همگان میدونن شهرداری شیراز جز پروژه های نیمه ساخت، چیز دیگری برای مردم شیراز به ارمغان نذاشته. شمایی که کارمند شهرداری هستی ساعت 3 شب اینجا چیکار میکنی؟؟ بجای درج نظر در اینجا بهتر نیست پروژه پل معالی آباد رو تموم کنی؟ الان 5 سال هست که همینجوری رها شده !!! 4 تا مثل شما هستند که شیراز هیچ وقت پیشرفت نمیکنه دیگه !!!!!
  • آرش IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    80 0
    شرم باد بر کسانی که با وجود هشدار ها و نظرات کارشناسان ، باز هم بر اجرای تفکرات و به قول خودشان " پروژه " های عظیم و ملی ! همچون سدسازی های پی در پی پافشاری می کنند ... نتایج طرح های درخشان آقایان مسئول مشخص گشته و چون علت تمام این مصیبت ها مشخص و برطرف کردن آنها ضروری و حیاتی است و کارشناسان و دانشمندان محیط زیست بسیاری هم برای یاری رساندن اعلام آمادگی کرده اند اما باز هم مسئولان اقدامی نمی کنند ، باید گفت ننگتان باد ...
    • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      6 68
      اگر قراره سد سازی نکنیم باید نیروگاه هسته ای بسازیم. چاره دیگه ای نداریم واقعا.
    • مهدی IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      53 2
      چرا چاره دیگری نداریم؟ مگر استحصال انرژی های نو مثل خورشید و باد و زمین گرمایی و جزر و مد و ... چه اشکالی دارد؟ مگر کشوری در نیا وجود دارد که میزان برخورداری اش از آفتاب بیشتر از ما باشد؟ چرا این نعمت را نادیده می گیریم؟!
    • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      26 0
      بی نام عزیز چند مورد رو در نظر داشته باش: 1- کاربرد همه ی سدها یا تمام کاربرد یک سد تولید برق نیست بخصوص این سد 2- اگه در این زمینه مطالعه داشته باشی امروزه روشهای جایگزین سد سازی بسیار مورد توجه قرار میگیره که حتا یکی ازونها با بیش از 20 سال سابقه توسط دکتر کوثر ارائه شده 3- خود نیروگاه هسته ای هم کلی آب مصرف میکنه 4- برای تولید انرژی بقول دوستمون مهدی انرژیهای نو یا سبز که اتفاقن ایران از تنوع اونها هم برخورداره وجود داره ضمن اینکه بهینه سازی مصرف انرژی نه فقط لامپای خونه بلکه در کارخانجات صنعتی و همچنین نو سازی شبکه ی انتقال نیرو که الان کلی نیرو بین راه تلف میشه
    • بی نام A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      4 7
      باور کنید فعلا نمیشه از انرژی خورشید برای تامیین برق هزاران شهر و روستا استفاده کرد. با ابزار امروز انرژیی که از اینها به دست میاد خیلی ناچیزه. فقط میتونه جنبه کمکی داشته باشه. همین کسانی که تو گوشتون میخونن انرژی خورشیدی هست انرژی هسته ای چرا تو کشورهاشون دهها نیگروگاه هسته ای دارند.
  • بی نام CH ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    48 5
    همه اینها مهمترین دلیلش افزایش جمعیته که باعث افزایش بی رویه آب شده
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    79 1
    حالا دنبال افزایش جمعیت در سرزمین کم آب ایران باشید..... تا کی این همه خبر های بد از محیط زیست بشنویم؟تا کی؟
    • سالار دهنوی IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      53 0
      تا زمانی که عملاً نشان ندهیم که حفظ زندگی با کیفیت در ایران در گرو حفظ محیط زیستی شاداب در وطن است و بنابراین، اولویت اول همه دولت ها باید، پاسداری از موازین محیط زیستی در برنامه های توسعه باشد.
    • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      16 12
      عزیزم مگه از5سال قبل تاحالا چقدرافزایش جمعیت داشته ایم؟!مشکل ما 10ساله خشکسالی داشتیم به علاوه این که مصرف بیجای آب درکشور چندبرابرمقداری است که به صورت درست وبه جامصرف می شود.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      6 21
      مشکل افزایش شهرنشینی و نه جمعیت
    • محمود ملایری IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      38 0
      مشکل این است که ما نمی خواهیم بپذیریم که در یک کشور خشک زندگی می کنیم و ظرفیت پذیرش سرزمین در یک کشور خشک و کم باران را نباید با ژاپن و کره جنوبی مقایسه کرد. برای ایران، 80 میلیون جمعیت هم زیاد است. چون منابع آب کافی ندارد. به همین سادگی.
  • سیوندی A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    45 0
    مشکل از عدم توازن جمعیت است متاسفانه وقتی سد درودزن را احداث کردن در حدود 50سال پیش قرار شد فقط سیلاب زمستان را جمع کنه اونهم برای کشاورزی اما الان سد بکل بسته شده و آب هم به کشاورزی نمیرسه و فقط آب کلان شهر شیراز را تامین می کنه روز احداث سد جمعیت شیراز 100هزار نفر بوده و مرودشت هم یک کارخانه قند بوده نه نقطه شهری الان جمعیت شیراز یک میلیون و نیم شده و شهر مرودشت 200هزار نفر متاسفانه اگه این دو میلیون آدم تو روستاهاشون بودن امروز هم کشاورزی داشتیم هم بختگان و منابع طبیعی سد سیوند هم با توجه به اینکه خودم اهالی اونجا هستم با عنوان کشاورزی ساخته شد اما الان قراره آب شهرهای مرودشت و شیراز را تامین کنه متاسفانه تا قبل از احداث سد چون ما در پایین دست آن (سیوند) قرار داشتیم از آب رودخانه آبیاری
    • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      30 0
      شما که در پایین دست سد سیوند زندگی می کنید، آیا می دانید چرا هیچوقت سد سیوند تاکنون از آب پرنشده است؟ آیا این سد هم مثل سد لار و شهید مدنی و ... دچار دزدی آب است؟
    • مهشید A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      28 1
      بسیار عالی و منطقی مهاجرت و زندگی شهر نشینی همه چیز ما را نابود کرد
    • sina A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      10 0
      like
  • بی نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    23 0
    کوووووووووو گوش شنوا؟
    • شاهین رستمی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      20 9
      دولت تدبیر و امید قرار است با گوش شنوا و تدبیر به ایرانیان امید بدهد.
  • سیوندی A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    21 0
    خیر متاسفانه ساخت سد در این مکان اشتباه بود چون سد بر روی بستر ماسه ای قرار داشته آب در زمین فرو رفته و امکان ذخیره آن وجود ندارد پیش از احداث سد رودخانه حتی در سالهای کم بارش در همه سال جاری بود اما متاسفانه پس از احداث آن آب رودخانه از چشمه های پایین دست آن (کمی بالاتر از سیوند) تامین می شود که این آب تنها باغهای سیوند را آبیاری می کند و در تیر ماه یا خشک شده یا بشدت کاهش می یابد برای دیدن عکسهای رود سیوند پیش از احداث سد سیوند به وبلاگ من مراجعه نمایید sivandi.blogfa.com
    • علی A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      9 3
      عکس ها را دیدم بسیار زیبا و حرفه ای بودند
  • سیوندی A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    15 0
    برای دیدن عکسهای رود سیوند پیش از احداث سد سیوند به اینجا مراجعه نمایید sivandi.blogfa.com
    • بی نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      14 0
      ممنون از راهنمایی تان.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    21 0
    در مورد ارومیه میگفتن خشکسالی اینجام میگن خشکسالی!!!! من نمیدونم این چه خشکسالیه که درست بعد از ساخته شدن سدها تو ایران به این شدت رخداده؟؟!!!
    • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      18 0
      خشکسالی همیشه در این سرزمین بوده و اتفاقاً این ترسالی بوده که غیر عادی است. ولی با وجود خشکسالی های بزرگ تاریخی، هرگز طبیعت ایران با چنین فلاکتی که در طول 20 سال اخیر روبرو شده، روبرو نشده بود. چرا؟!
  • هومن IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    25 7
    تقصیر احمدی نژاده
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    26 0
    وقتی وارد دشت نیریز میشید و از اون ارتفاع بجای رنگ فیروزه ای بختگان رنگ کویر رو میبینید غم روی سر آدم خراب میشه. کاش اینجا هم مثل دریاچه ارومیه نازنین دیده میشد. ممنون از خبرآنلاین بخاطر درج این گزارش
    • مصطفی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      23 0
      پارک ملی بختگان هم 350 هزار هکتار وسعت داره، یعنی بیش از دو سوم مساحت دریاچه ارومیه و تازه کاملا هم خشک شده. ولی هرگز مثل دریاچه ارومیه مورد توجه قرار نگرفته است. یک دلیلش برمی گردد به مردمی که در اطراف این تالاب زندگی می کنند که نتوانستند مثل مردم ارومیه دردشان را فریاد بزنند.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      20 11
      مشکل ساکنین استان فارسند که بخار ندارند
    • شادی دولت آبادی IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      20 3
      قبول ندارم. بیشتر مردم فارس انسان هایی بسیار سختکوش و شریف هستند. مشکل شاید از نجابت بیش از حدشان باشد.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      11 0
      بله ميبينم كه ساكنين ِ‌جاهاي ديگه چقدر بخار دارند و با شجاعت اعتراض ِ خود را نسبت به مسائل مختلف بيان ميكنند و پاي عواقبش هم مي ايستند!!(درسته كه مسائل ِ زيست محيطي يكي از مهمترين دغدغه هاي دنياي امروز هست ولي فراموش نكنيد كه يكي از كم خطرترين و تقريبا بي هزينه ترين اعتراضات ِ‌ممكن در اين كشور محسوب ميشه پس لطفا "بخار" ِ‌آدم ها رو با اينگونه اعتراضات نسنجيد. بخار سنجتان مشكل دارد) همه ي ما يه مشت سيب زميني هستيم كه نهايت غيرتمون اينه كه پشت كامپيوتر بشينيم و نظرهايي بذاريم كه حتي مطمئن نيستيم منتشر ميشه يا نه و براي اننتشار ِ همين پيامهاي ناقابل هم بايد به مسئولين ِ‌ خبرگزاري هاي مختلف التماس كنيم آقا تو روخدا نظرم رو درج كن(كامل لطفا) اجرت با سيد الشهدا!
    • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      4 0
      بله ميبينم كه ساكنين ِ‌جاهاي ديگه چقدر بخار دارند و با شجاعت اعتراض ِ خود را نسبت به مسائل مختلف بيان ميكنند و پاي عواقبش هم مي ايستند!!(درسته كه مسائل ِ زيست محيطي يكي از مهمترين دغدغه هاي دنياي امروز هست ولي فراموش نكنيد كه يكي از كم خطرترين و تقريبا بي هزينه ترين اعتراضات ِ‌ممكن در اين كشور محسوب ميشه پس لطفا "بخار" ِ‌آدم ها رو با اينگونه اعتراضات نسنجيد. بخار سنجتان مشكل دارد) همه ي ما يه مشت سيب زميني هستيم كه نهايت غيرتمون اينه كه پشت كامپيوتر بشينيم و نظرهايي بذاريم كه حتي مطمئن نيستيم منتشر ميشه يا نه و براي اننتشار ِ همين پيامهاي ناقابل هم بايد به مسئولين ِ‌ خبرگزاري هاي مختلف التماس كنيم آقا تو روخدا نظرم رو درج كن(كامل لطفا) اجرت با سيد الشهدا!
    • بی نام A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      3 0
      بله ميبينم كه ساكنين ِ‌جاهاي ديگه چقدر بخار دارند و با شجاعت اعتراض ِ خود را نسبت به مسائل مختلف بيان ميكنند و پاي عواقبش هم مي ايستند!!(درسته كه مسائل ِ زيست محيطي يكي از مهمترين دغدغه هاي دنياي امروز هست ولي فراموش نكنيد كه يكي از كم خطرترين و تقريبا بي هزينه ترين اعتراضات ِ‌ممكن در اين كشور محسوب ميشه پس لطفا "بخار" ِ‌آدم ها رو با اينگونه اعتراضات نسنجيد. بخار سنجتان مشكل دارد) همه ي ما يه مشت سيب زميني هستيم كه نهايت غيرتمون اينه كه پشت كامپيوتر بشينيم و نظرهايي بذاريم كه حتي مطمئن نيستيم منتشر ميشه يا نه و براي اننتشار ِ همين پيامهاي ناقابل هم بايد به مسئولين ِ‌ خبرگزاري هاي مختلف التماس كنيم آقا تو روخدا نظرم رو درج كن(كامل لطفا) اجرت با سيد الشهدا!
  • بی نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    4 3
    چرا رو این سایت دایم سایت پیوند میاد یعنی فیلتره؟برای شما هم همینطوره؟
    • رضا IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      5 0
      کدام سایت؟ خبرآن لاین منظورتونه؟!!
    • بی نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      3 0
      برای من هم هی سایت پیوندها میاد یعنی هر صفحه ای از خبر انلاین رو باز کنی باهاش یه لینک پیوند هم باز میشه
  • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    3 1
    بله
    • رضا IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      6 0
      خیر. برای من فیلتر نیست. احتمالا مشکل از آی اس پی شما باید باشد.
  • یازرلو زکریا IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    24 0
    باسمه تعالی درود به جناب آقای مهندس درویش که با حضور در جای جای سرزمین و تجهیز خویش به نگرش دقیق، جامع و عمیق علمی، منتقد نظام برنامه ریزیی هستند که پیشینیان در دو دهه قبل، بدون محاسبه و بازشماری اثرات محیط زیستی طرح های عمرانی، امکان ورود چنین آسیب هایی را فراهم ساختند و به پیآمدهای طرحها، توجه ننمودند. بدون تردید، پیشنیاز عمران و آبادانی، دستیابی به پیشرفت پایدار و تحقق مفاد سند چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران، طراحی و اجرای معتبر علمی مطالعات آمایش سرزمین خواهد بود که بر مبنای ارزیابی توان اکولوژیک هر استان انجام می پذیرد. بنابراین، همگان هوشمند و مراقب باشیم که سرزمین،با پیشرفتی به عدالت محیط زیستی نایل می شود که برنامه پیشرفت،مبتنی بر توان هر اقلیم، تدبیر، برنامه ریزی و به انجام می رسد.
    • محمد درویش IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      19 0
      درود بر شما جناب دکتر یازرلو عزیز ... ممنون از توجه تان به این گزارش. امیدوارم با اجرایی شدن سند ملی محیط زیست، طراحی چیدمان توسعه در این کشور، یکبار و برای همیشه بر مبنای خواهش های بوم شناختی و موازین آمایشی، بازمهندسی شود. سرفراز باشید.
    • بی نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      4 4
      درود جناب یازرلو نام کامل "جمهوری اسلامی ایران" است.تصحیح بفرمایید. سپاس گزارم
    • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      0 0
      سپاس که اصلاح کردید
  • امین A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    20 1
    من خودم اهل نی ریز هستم که بختگان تو شهرمون هست یا بهتر بگم، بود. هیچ وقت خاطراتی که از بختگان دارم رو فراموش نمی کنم. ایکاش دولت جدید یه فکری هم برای بختگان می کرد. ضمن اینکه من معتقدم اگه حقابه بختگان رو از سد های بالا دست بدن این معضل تا حدودی حل میشه...
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    16 0
    آخه چرا هیچکس به فکر نیست چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • ابراهيم A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    18 2
    مشكل از نماينده هاي بز استان فارسه كه تو مجلس براي درياچه اروميه كه تو زمستون كلي برف و بارون به خودش ميبينه دعوا مي كنن ولي براي استان فارس هيچ كاري نمي كنن. مخصوصا نماينده فسيل استهبان و ني ريز كه واقعا فسيل به تمام معناست. همينجوري هست كه بختگان و پريشان خشك شدن. ابرها رو بارور مي كنن كجا؟ قزوين و رشت و اروميه و تبريز. آخه عقل بايد آدمي را نه كله گنده.
    • بی نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      6 5
      ابراهیم عزیز میدونم ناراحتی ولی این طرز حرف زدن درست نیست. الان من که اومدم اینجا نظر میدم نه اهل فارسم نه ساکن اون استان. باید همه جای ایران اگه مشکلی هست رسیدگی بشه حالا به اینجا کمتر رسیدن دلیل نمیشه جای دیگه رو ول کنن به این یک بچسبن. با توهین کردن به جایی نمیرسیم
    • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      5 1
      این به قول خودتون فسیل رو کی فرستاده مجلس؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    15 0
    34 ساله بختمون رو خوابوندیم
  • اميراسماعيل IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    8 0
    درياچه بختگان يكي از بزرگترين سرمايه هاى زيستى و طبيعى نى ريز هست(بود)كه متاسفانه به علت بى تدبيرى مسئولين دچار چنين شور بختى شده.. . و بايد گفت مردم نى ريز از خشك شدن بختگان بيشترين ضربه رو متحمل مى شن،چرا كه يكى از اصلى ترين علت هاى خشكسالى در اين منطقه،همين خشك شدن بختگان هست،كه چند تا از دلايلش در گذارش بالا ذكر شده… افسوس كه هيچ كس به داد دل مردم اين شهر نمى رسد…افسوس…
    • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      9 0
      خودمون بايد به داد ِ‌خودمون برسيم. مشتهاي محكم قبل ازاينكه به دهان آمريكا بره، بايد به سمت ِ مسئولين بي كفايتي بره كه... (توهين نكردم . نظرم رو پاك نكنيد)
    • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      9 0
      خودمون بايد به دادِ خودمون برسيم. مشت‌هاي محكم قبل ازاينكه به دهان ِ ‌امريكا بره، بايد به سمت ِ مسئولين ِ بي كفايتي بره كه...
    • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      9 0
      خودمون بايد به دادِ خودمون برسيم. مشت‌هاي محكم قبل ازاينكه به دهان ِ ‌امريكا بره، بايد به سمت ِ مسئولين ِ بي كفايتي بره كه... (توهين نكردم. نظرم رو پاك نكنيد)
  • سامان DE ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    12 6
    ممنون از خبرآنلاین که بحث این دریاچه رو پیش کشید. همه جا صحبت از دریاچه ارومیه هست. آیا اکو سیستم دریاچه ارومیه مهمتر هست از بختگان یا خون هموطنان آذریمون رنگین تر هست که همه رسانه ها فقط مشکل دریاچه ارومیه رو پوشش میدن
    • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      2 4
      خیلی عقده ای تشریف دارید واقعا به خاطر همین طرز فکر هاست که ایرانمون به این روز افتاده
  • محسن A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    0 10
    ای بابا تالاب میخوایم چه کار حالا ..یه مملکت گل و بلبله دور هم خوش میگذره دیگه...والله
    • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      7 0
      خاک بر ...
  • شين A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    5 0
    چگونه نسل فردا ما را بابت اين بختي كه از دست رفت ؛ مي بخشد ؟
  • همیشه امیدوار IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    2 0
    چرا فکر می‌کنید می‌بخشه نسل‌های آینده بابت بی‌عرضگی و کم‌توجهی ما به وضع مملکت و محیط‌زیستمون هیچ‌کدوم از ما رو نخواهند بخشید انتظاری دیگه‌ای هم نداشته باشید
  • علی A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 7
    گور بابای شما با این سایت مزخرفتون که حرف های مزخرف بنفشی میزنه و چند تا مزدور فرب خورده هم که معلوم نیست چه کسانی هستند نظرات مزخررف اصلاح طلبی میدهند مرگ بر شما و این سایت اصلاح طلبتون