رازهای سانتی متری و محراب سانتا ماریا

جدیدترین مجموعه شعر احمدرضا احمدی با عنوان «یادگار عشق و حرمان مدام» و مجموعه شعر سپید «عاشیل» سروده هدا کجوری منتشر شد.

مجموعه شعر «یادگار عشق و حرمان مدام» سروده احمدرضا احمدی در نشر ثالث به چاپ رسیده است. این کتاب در 320 صفحه تدوین شده است. چندی پیش نیز به قلم این شاعر، رمان «آپارتمان، دریا» در نشر کتاب نیکا منتشر شد.

احمدرضا احمدی متولد سال 1319 در کرمان است. روزی برای تو خواهم گفت، چای در غروب جمعه روی میز سرد می شود، ساعت 10 صبح بود، عزیز من،عاشقی بود که صبحگاه دیر به مسافرخانه آمده بود، از نگاه تو زیر آسمان لاجوردی، ویرانه های دل را به باد می سپارم و لکه ای از عمر بر دیوار بود از جمله مجموعه های شعر احمدی است.

قافیه در باد گم می شود، هزار پله به دریا مانده است، نثرهای یومیه، ما روی زمین هستیم، من فقط سفیدی اسب را گریستم، وقت خوب مصائب، روزنامه شیشه ای، طرح، روی دریا فقط یک قایق کاغذی مانده است و دفتر های واپسین از دیگر مجموعه ها ی شعر این شاعر است.

 

بنابراین گزارش، مجموعه شعر سپید «عاشیل» سروده هدا کجوری توسط انتشارات نگیما منتشر شد. هدا کجوری درباره مجموعه «عاشیل» گفت که این مجموعه شامل شعرهای سال 1382 تا 1392 با مضامین عاشقانه و اجتماعی است. همچنین عاشیل کلمه ای ترکیبی است از دو واژه عاشق و آشیل (اسطوره یونانی که رویین تن است و تنها از ناحیه پاشنه پا آسیب پذیر است) و برگرفته است از تعبیری شاعرانه در یکی از شعرهای این کتاب با همین نام ˈما از پاشنه هامان عاشق شدیمˈ. طرح جلد اثر هم به همین شعر و همین تعابیر اشاره دارد. 

کجوری که کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است، اضافه کرد: در عین حال گاهی تلمیحاتی به آثار بزرگان شعر معاصر یا حتی اساطیری چون سمیرامیس و آشیل در شعرها وجود دارد که همگی در پی نوشت توضیح داده شده اند. اما با وجود این ابعاد ادبی و هنری، زبان این کتاب، زبانی همه فهم است و هر فرد می تواند در حد خود با آن ارتباط برقرار کند.

همچنین چاپ دوم رمان «آواز بلند» نوشته علی اصغر عزتی پاک مننشر شد. این کتاب در سال های جنگ می گذرد و داستان در قالبی مثل خاطره روایت شده که هر بخش آن با تاریخ مشخص شده است. در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است: دیدم هادی آمده خانه. همه گلدان ها را از گل خانه کشیده بود بیرون و چیده بود دور تا دور حیاط. با فهیمه و مهناز نشسته بودند وسط باغچه. انگور شاهانی می خوردند. دانه های سیاه و درشت را چند تا چند تا می انداختند توی دهانشان. با لذت می خوردند و بی جهت می خندیدند. همین طور می خندیدند. با خودم گفتم این انگورها را این وقت سال از کجا آورده اند؟

این رمان در 138 صفحه با شمارگان 2500 نسخه و قیمت 3000 تومان در نشر شهرستان ادب منتشر شده است.

 

خبر دیگر از حوزه کتاب اینکه، کتاب «کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر فارسی» نوشته لیلا صادقی منتشر شد.

نویسنده درباره این کتاب گفته است: در این پژوهش که با دیدگاهی زبان شناسانه به سکوت نگاه شده است، با الهام از تقسیم بندی های مختلف سکوت در زمینه زبان شناسی اجتماعی و با استفاده از نظریه های فلسفی و ادبی موجود به تعریف مقوله جدیدی از سکوت پرداخته می شود که در آن بررسی سکوت گفتمانی در متن داستانی باعث می شود که گونه های متفاوت روایی قابل تقسیم بندی باشند.

او در ادامه اظهار می کند: این کتاب در هفت فصل به بررسی چیستی و پیشینه سکوت از دیدگاه های مختلف و سپس به منظور کاربردی کردن این مبحث و با ارائه نوع جدیدی از سکوت به عنوان «سکوت گفتمانی»، به تحلیل انواع سکوت در داستان های ابراهیم گلستان، هوشنگ گلشیری، بهرام صادقی، گلی ترقی و زویا پیرزاد می پردازد و نتیجه حاصله نشان می دهد که خواننده بر آن است که فاصله خالی متن را پر کند و بدین ترتیب میان او و متن مناسبتی فعال برقرار می شود.

«کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر فارسی» در 383 صفحه با قیمت 19 هزار تومان در نشر نقش جهان (خوارزمی) منتشر شده است.

بنابراین گزارش، انتشارات روزنه چهار مجموعه داستان جدید از نویسندگان جوان ایرانی روانه بازار کتاب کرد. «فشار آب بر دنیای عجیب دلکو» نوشته هادی تقی زاده یکی از این مجموعه داستان هاست. تقی زاده متولد 1349 در مشهد و فارغ التحصیل رشته صنایع دستی از دانشگاه هنر تهران است. وی فعالیت ادبی را از سال 1369 با سرودن شعر آغاز کرد و از سال 73 به نگارش داستان روی آورد و تا کنون پنج مجموعه داستان و دو رمان به رشته تحریر در آورده است.

«محراب سانتا ماریا» نوشته ملاحت نیکی دیگر مجموعه داستان جدید انتشارات روزنه است. نیکی کار نوشتن را از سال 89 آغاز کرده است و پیش از این داستان هایش در برخی نشریه ها و مطبوعات منتشر می شد. محراب سانتا ماریا نخستین مجموعه داستانی است که از این نویسنده جوان به چاپ رسیده است.

«مثل یک بوم سفید» از معصومه میرابوطالبی سومین مجموعه داستانی است که انتشارات روزنه به تازگی روانه بازار کتاب کرده است. میرابوطالبی متولد 1360 در قم است و کار نوشتن را با داستان آغاز و سپس به شعر، فیلمنامه و نمایشنامه نیز روی آورد. مثل یک بوم سفید نخستین مجموعه داستان اوست.

«رازهای سانتی متری» نوشته مردعلی مرادی آخرین مجموعه داستان از این کتاب هاست که هفت داستان کوتاه را در بر می گیرد. مرادی متولد 1348 است و این کتاب، نخستین مجموعه داستان او محسوب می شود و تمام داستان های کتاب رازهای سانتی متری را به شیوه اول شخص نگاشته است.

انتشارات روزنه این چهار مجموعه داستان را در ادامه چاپ کتاب هایی با عنوان داستان های ایرانی منتشر کرده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =