30 روز با نجف دریابندری و خاطرات و نظراتش

خاطره‌های نجف دریابندری همراه با دیدگاه‌های این مترجم و منتقد پیشکسوت درباره‌ موضوع‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کتاب «یادداشت‌های روزانه؛ سی روز با نجف دریابندری» در نشر نگاه به چاپ رسید.

به گزارش خبرآنلاین، «یادداشت‌های روزانه؛ سی روز با نجف دریابندری» حاصل نشست های مهدی مظفری ساوجی با نجف دریابندری، مترجم و نویسنده نامدار معاصر است. فراز و فرودهای زندگی نجف، دیدگاه های او راجع به افراد، وقایع و اشارات لطیف و طنزآمیزش در باب کتاب ها، ویرایش و ترجمه ها خواندنی است. او از زندگی خود، فراز و فرودهای سیاست و نقش آن در زندگی اش و کارهایش در این اثر کوتاه سخن گفته و دریچه ای گشوده به بسیاری از مسائل فرهنگی نیم قرن اخیر ایران و بدین ترتیب اثری خواندنی و ماندگار خلق کرده است.

دریابندری که چند سالی است در پی عارضه مغزی کم‌کار شده، در این کتاب به پرسش‌های مهدی مظفری ساوجی پاسخ داده است. کتاب حاصل نشست‌هایی است که دریابندری در آن‌ها از مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و بخشی از خاطرات خود حرف زده است.

مهدی مظفری ساوجی نیز در «چند کلمه با خواننده» در ابتدای کتاب آورده است: «همین قدر بگویم که این یادداشت ها، در فاصله روزهایی که من در سال 1384 تا 1385 به دیدار آقای دریابندری می رفتم و ایشان به هر دلیلی گفت و گوی رسمی را به جلسه دیگر موکول می کرد نوشته شده است. در واقع حاصل صحبت های ضبط نشده و در مواردی ضبط شده من با ایشان است که بعد از هر دیدار به روی کاغذ می آمد. در فاصله این یادداشت ها، گفت و گوهای ضبط شده ای با ایشان انجام داده ام که در کتاب «گفت و گو با نجف دریابندری» (انتشارات مروارید، 1388) منتشر شده است. به هر تقدیر قصد نداشتم این یادداشت ها را به این زودی ها منتشر کنم. اگر اصرار بعضی از دوستان صاحب نظر نبود، شاید این نوشته ها هرگز منتشر نمی شد، یا دست کم سال های سال در آرشیو «یادداشت های روزانه» من می ماند و یک روز فراموش می شد.»


نجف دریابندری متولد اول شهریورماه سال 1308 در آبادان است و «پیرمرد و دریا» (ارنست همینگوی)، «بیگانه‌ای در دهکده» و «هکلبری فین» (مارک تواین)، «پیامبر و دیوانه» (جبران خلیل جبران)، «رگتایم» و «بیلی باتگیت» (دکتروف)، «یک گل سرخ برای امیلی» و «گور به گور» ویلیام فاکنر و «تاریخ فلسفه‌ غرب» برتراند راسل از جمله ترجمه‌های او هستند.

این کتاب 123 صفحه ای با قیمت 5500 تومان منتشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =