دود سیگار علاوه بر آثار مخرب کوتاه‌مدت، تأثیرات منفی پایداری نیز دارد که تا پایان‌عمر با کودکان و سایر افراد در معرض آن همراه خواهد بود. آخرین مورد اثبات شده از این آسیبها نیز ابتلا به آمفیزم است.

محبوبه عمیدی:  کودکانی که پدر یا مادر سیگاری دارند و در خانه به طور متناوب در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، در بزرگسالی بیشتر از سایر افراد جامعه شانس ابتلای زودهنگام به آمفیزم - نوعی بیماری مزمن ریوی - را خواهند داشت. این یافته حاصل پژوهشی است که توسط محققان بخش بهداشت عمومی دانشگاه کلمبیا انجام‌شده و نشان می‌‌دهد ریه افرادی که در کودکی در معرض دود سیگار بوده‌اند، قادر نیست در برابر تمامی اثرات مخرب تنباکو مقاومت کند و آسیب‌هایی خواهد دید که تا پایان عمر با فرد همراه خواهند بود.

به گزارش ساینس‌دیلی،این پژوهش برای اولین‌بار با استفاده از تکنیک سی.تی اسکن به بررسی ارتباط میان «ای.تی.اس» یا در سنین پایین در معرض دود سیگار بودن با ابتلای زودهنگام به آمفیزم در بزرگسالان غیر‌سیگاری پرداخته است. تقریبا نیمی از جمعیت آماری این تحقیق را بزرگسالان غیرسیگاری‌ای تشکیل داده بودند که در کودکی پدر یا مادر سیگاری داشتند. کسانی که با دو فرد سیگاری یا بیشتر در کودکی زندگی می‌کردند، به شکل معنی‌داری بیشتر در معرض آمفیزم بودند و حدود 20 درصد از کیسه‌های هوایی ریه این افراد دچار اتساع شده بود، پس از آنها گروهی بودند که پدر یا مادر سیگاری داشتند و در نهایت با اختلاف معنی‌داری افرادی قرار داشتند که در کودکی در معرض متناوب دود سیگار نبودند.

محققان سی.تی اسکن 1781 فرد غیر‌سیگاری را که هیچگونه سابقه بیماری قلبی‌عروقی نداشتند بررسی کردند. افرادی که جزو دسته «ای.تی.اس» به شمار می‌آمدند، اغلب جوانتر و با میانگین سنی 61 سال بودند.

دکتر جینا لواسی استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه کلمبیا که در این تحقیق شرکت‌داشته می‌گوید: «ما می‌توانستیم در مقایسه میان سی.تی اسکن گروه «ای.تی.اس» با گروه شاهد تفاوت آشکار بافت ریه را ببینیم. بعضی از آسیب‌های شناخته‌شده تنباکو تأثیر کوتاه‌مدتی بر بدن و دستگاه تنفسی دارند، اما این تحقیق نشان می‌دهد بعضی از آثار مضر آن پایدار هستند و تمام عمر با فرد باقی‌خواهند ماند. این در حالی است که پیش‌بینی‌ می‌شود آمفیزم همراه انسداد مزمن مجاری تنفسی تا سال 2020 میلادی سومین عامل مرگ‌و‌میر در جهان باشد». 

این تحقیق مراحل جنینی و شرایط پیش از تولد را شامل نمی‌شود، تنها دکتر لواسی بر اساس شواهد و نتایج به دست‌آمده معتقد است نوزادانی که مادران غیر‌سیگاری دارند احتمالا در دوران جنینی نسبت به سال‌های آینده که در خانه در معرض دود سیگار هستند آسیب‌ کمتری خواهند دید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پریا IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۷
    0 0
    ممنون