در تحقیقی که توسط دولت انگلستان به انجام رسید نزدیک به 90 درصد کودکان می‌خواهند والدینشان سیگار کشیدن را ترک کنند.

محققان در این باره اعلام کردند: به نظر می‌رسد نسلی از کودکان در حال رشد است که فکر می‌کنند سیگار کشیدن کار خوشایندی نیست و به همین دلیل هر روز به والدین خود فشار می‌آورند تا سیگار کشیدن را ترک کنند.

در تحقیق که روی 1000 کودک بین 8 تا 13 سال به انجام رسید مشخص شد نزدیک به 96 درصد از کودکانی که والدینشان سیگار می‌کشند دوست دارند والدینشان سیگار کشیدن را ترک کنند. همچنین نزدیک به دو‌سوم این کودکان اعلام کردند حتی حاضرند برای ترک سیگار والدینشان از پول توجیبی بیشتر صرف‌نظر کنند.

نزدیک به 40 درصد از این کودکان اعلام کرده‌اند حداقل یکی از والدینشان سیگار می‌کشند. همچنین نزدیک به پنجاه درصد اعلام کردند والدینشان در خانه و در برابر چشم‌های آنها اقدام به سیگار کشیدن می‌کنند. نزدیک به دوسوم این کودکان هم اعلام کردند والدینشان بدون توجه به آنها در هنگام رانندگی سیگار می‌کشند.

نزدیک به سه‌چهارم کودکانی که والدین‌شان سیگار می‌کشیدند در مورد سلامتی خود اظهار نگرانی کردند.

گیلیان مرون وزیر سلامت در این باره گفت: ما می‌دانیم که ترک سیگار می‌تواند تا چه اندازه برای والدین مشکل باشد اما ما امیدواریم با منتشر کردن این تحقیقات والدین را در جریان نگرانی‌های فرزندانشان قرار دهیم و به این ترتیب آنها را به ترک سیگار ترغیب کنیم.

تحقیقات نشان می‌دهد هر هفته نزدیک به 2 هزار نفر فقط به خاطر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند. مرگ و میر والدین و آشنایان کودکان تأثیر بسیار مخربی روی روحیه کودکان می‌گذارد و زندگی آنها را دستخوش تغییر می‌کند. نکته ناراحت‌کننده این است که بسیاری از این مرگ‌ومیرها به دلیل مصرف سیگار رخ می‌دهد و همین عامل باعث نگرانی کودکان شده است. بسیاری از کودکان از این که والدینشان سیگار می‌کشند نگرانند و هرگاه که پدر یا مادر خود را در حال کشیدن سیگار می‌بینند این نگرانی ‌آنها افزایش پیدا می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد میزان آگاهی‌های کودکان نسبت به سیگار و عوارض آن بسیار افزایش پیدا کرده است به طوری که در تحقیقی که اخیراً به انجام رسید مشخص شد تعداد کودکانی که بین 11 تا 15 سال سن داشتند و به طور مرتب سیگار می‌کشند نسبت به دهه 90 تقریباً نصف شده است.

این آمار دلگرم‌کننده نشان می‌دهد نسل جدیدی از کودکان در حال رشد هستند که نسبت به مصرف سیگار دید مثبتی ندارند و سعی می‌کنند والدینشان را از مصرف سیگار باز دارند.
تبلیغات انجام شده در مورد مضرات مصرف سیگار باعث شده نزدیک به 90 درصد کودکان اعلام کنند مصرف سیگار می‌تواند به سلامت انسان‌ها آسیب وارد کند و نزدیک به دوسوم کودکان اعلام کردند سیگار می‌تواند منجر به بیماری سرطان شود.

پروفسور ترنس استفنسون از مرکز سلامت کودکان در این باره گفت: ما باید والدین را در مورد خطرات سیگار کشیدن درمقابل فرزندانشان آگاه کنیم. بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهد دود سیگار برای سلامت کودکان بسیار مضر است و بسیاری از والدین بدون توجه به این موضوع سلامت فرزندان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

نکته تأسف‌آور این است که هنوز هم با وجود تبلیغات فراوان در مورد خطرات دود سیگار برای کودکان، بسیاری از والدین در فضای محدود خودروها اقدام به کشیدن سیگار می‌کنند در حالی که گویا اطلاع ندارند دود سیگار می‌تواند باعث بروز عفونت‌های ریوی، آسم و مشکلاتی در گوش کودکانشان شود.

سیگار کشیدن والدین علاوه بر عوارض جسمانی که برای آنها به همراه دارد تأثیر بدی روی روحیه آنها دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد فرزندان والدین سیگاری با احتمال دو برابر بیشتر شروع به سیگار کشیدن می‌کنند.

بسیاری از این کودکان تصور می‌کنند سیگار کشیدن روش مناسبی برای برطرف کردن استرس و نگرانی است و حتی آن را یک وسیله برای سرگرمی و گذراندن وقت می‌دانند.

تحقیقات نشان می‌دهد والدینی که سیگار می‌کشند باعث بروز تغییراتی در مغز کودکان در سنین 4 یا 5 سالگی می‌شود که باعث می‌شود آنها نسبت به سیگار کشیدن در سنین بالاتر تمایل نشان دهند.

تلگراف / 14 سپتامبر / مترجم: ابوالضل کریمی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =