ایسنا نوشت:

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در اصفهان، در شیر مادرانی که در معرض هوای آلوده قرار گرفته‌اند، سرب، کادمیوم، ارسنیک و جیوه مشاهده شده است.

رویا کلیشادی در همایش هوای پاک اظهار کرد: انسان‌ها در طول حیات خود و در هر رده سنی که باشند به هوای پاک نیاز دارند و به همین دلیل آلودگی هوا در هر رده سنی عوارضی ایجاد می‌کند.

وی افزود: در جامعه مردم تصور می‌کنند آلودگی هوا بر روی سالمندان و بیماران قلبی و ریوی بیشترین تاثیر را می‌گذارد این در حالی است که زنان باردار، جنین و نوزاد شیرخوار بیشترین صدمه را خواهند دید.

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آلودگی هوا منجر به ایجاد تغییرات در سلول‌ها و پیری سلول‌ها و در نهایت ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان، قلبی عروقی و ایجاد لخته‌های خونی می شود.

کلیشادی گفت: آلودگی هوا جهش های ژنتیکی از جمله جهش ژن (CYP1A1) در جنین را به دنبال دارد و این بیماری در زمان کودکی و یا سنین بالاتر خود را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: براساس بررسی صورت گرفته در اصفهان، در شیر مادرانی که در معرض هوای آلوده قرار گرفته اند، سرب، کادمیوم، ارسنیک و جیوه مشاهده شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: کمبود ویتامینD در ۹۰ درصد زنان، ۷۰ درصد مردان و ۶۰ درصد کودکان اصفهانی وجود دارد که به علت آلودگی هوا سنتز تولید ویتامین D در بدن صورت نمی گیرد.

کلیشادی ادامه داد: کمبود ویتامین D باعث افزایش بیماری‌های دیابت و MS می‌شود و این بیماری‌ها شاخص‌هایی است که میزان شدت آلودگی را در اصفهان نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا باعث آسیب دیدن لایه داخلی رگ ها و درنهایت گرفتگی رگ ها و بروز سکته های قلبی و مغزی می شود، گفت: یکی از دلایل کاهش سن بروز سکته های قلبی و مغزی در اصفهان، آلودگی هوا است.

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت: اصفهانی‌ها در روزهای آلوده سبزی‌های سبز رنگ، سبوس، لبنیات، انار، روغن‌های کلزا و زیتون را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    13 4
    اینجوری با بنزین رقابت میکنه
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    20 0
    و اینست ارمغان دولت ها برای شهروندان...
  • وحید A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    20 10
    یعنی فقط اصفهان آلوده است؟!!! تهران ، اراک ، اهواز و... آلوده نیستند؟!!! تیترتان را اصلاح کنید
    • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      23 0
      عزیز جان نوشته تحقیق در اصفهان صورت گرفته.این امر ممکنه در جاهای دیگه هم صادق باشه ولی باید بررسی بشه
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      13 0
      وضع آلودگی هوای اصفهان از همه این شهرها که گفتی هم بدتره. حتی تهران. یه نگاهی به آمار و ارقام کیفیت هوا در سایت سازمان محیط زیست بنداز.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    21 0
    باهمچنین وضعیت اسفناکی با چه جرئتی از مردم میخوان که جمعیت رو زیاد کنند؟
  • محمد IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    8 7
    اينجوري ميشه شير معدني !!!
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    16 0
    اوضاع آلودگی هوا در اصفهان بسیار فجیع هست. مدت هاست اینطوره. دو نیروگاه در شمال و جنوب شهر با سوزاندن مازوت روزانه چند تن مواد سمی و آلاینده وارد هوا میکنن. ولی این به اصطلاح مسئولین 10 سالی هست که هیچ اقدام موثری نمیکنن. تازه این رو اضافه کنید به بنزین های غیر استاندارد!
  • سعید سعید سعید IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    3 1
    اهواز که الوده ترین شهر جهان هست ... حتما تو شیر مادران اهوازی گرد و خاک پیدا میشه