انتخاب نوشت:

آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین بخش گفت و گو با پایگاه خبری «انتخاب» ، از فسادهای 8 سال اخیر انتقاد کرده و می گوید: طی این چند سال فسادهای بسیار زیادی اتفاق افتاد که هنوز بعضی هایش رو نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت اقتصادی کشور، در عین حال می گوید: البته نمی توان توقع زیادی از دولت داشت چرا که دست دولت هم خالی است.

عضو مجلس خبرگان همچنین از برخی سوءمدیریت ها در دور زدن تحریم ها انتقاد کرد و تصریح کرد: به صورت کامل و جامع اطلاع ندارم که [این روشها] کجاها و چگونه بوده است . فروش نفت ، ورود کالاها،  انتقال پول و انتقال موارد حساس فنی بوده و اگر درست مدیریت می شد ؛ شاید این اتفاقات نمی افتاد.

متن کامل بخش چهارم مصاحبه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پایگاه خبری «انتخاب» در پی می آید:

○ انتخاب: در مورد نقش نهادهای نظامی در اقتصاد صحبت می کنید؟ این اتفاق را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تصدی گری نهادهای نظامی به سود رقابت و توان اقتصادی کشور است؟

●آیت الله هاشمی: در قانون اساسی ما کاملاً آمده است .یعنی نیروهای نظامی در زمان صلح که ظرفیت بالایی دارند نباید معطل بمانند و به انتظار جنگ بنشینند . انشاالله هیچ وقت ما دیگر جنگ نداشته باشیم، آمده که باید در زمان صلح دولت از آنها در عمران کشور استفاده کند تا کار کنند. ماشین آلات و انسان های تحصیل کرده و با تجربه دارند؛ بخصوص ما که در جنگ تجربه های زیادی در خیلی موارد به دست آورده ایم که این ها دارند. من در حد همان قانون اساسی فکر می کنم کار خوبی بوده و از پیش بینی های خیلی خوب بوده است .

○ انتخاب: در دولت جنابعالی این وضعیت چگونه بود؟

آیت الله هاشمی:‌ بله، من بعد از جنگ در دولت خودم این کار را کردم . یعنی آن موقع که سازندگی کشور و بازسازی اساس کار شده بود و طرح های زیادی در دست کار داشتیم ؛ پیمانکار در داخل کشور به آن اندازه نبود و خود این باعث می شد که رقابت ها به گونه ای نباشد که قیمت ها را تعدیل کند. اگر ما رقیبی نداشتیم؛ خیلی گران تمام می شد. من هنوز آن موقع جانشین فرمانده کل قوا بودم و همان موقع از نیروهای نظامی و انتظامی و همه خواستم که از امکانات مهندسی فراوانی که در اختیار دارند که در جنگ برای آن ها سرمایه گذاری شده و خیلی هم زیاد بود؛ مثل جهاد که عمدة ماشین های کشور در اختیار این ها بود . خواستم در طرح ها وارد شوند که خیلی هم موثر بود. اولاً ماشین آلاتشان را به کار گرفتند و آن هایی را که فرسوده شده بود ؛ بعداً توانستند نو کنند . چون در آمد داشتند . در بین نیروهایی که داوطلبانه به جنگ رفته و از جنگ آمده بودند؛ انسان های تحصیل کرده زیادی بود و از استعداد این ها استفاده شد . طرح ها را ارزان تر انجام می دادند واقعاًآن موقع کار های بزرگی انجم دادند.

○ انتخاب: شرایط فعلی را فراتر از قانون می دانید یا نه ؟

● آیت الله هاشمی:‌ سبک فعلی را قبول ندارم که این ها تبدیل به رقیبی آن گونه در مالکیت شوند . آنها که مالک نمی شدند؛ مثلاً ما سد کرخه را که خاک ریزی خیلی عظیم و بی سابقه در کشور داشت ؛ به سپاه پاسداران دادیم . سپاه که آن همه ماشین آلات در جنگ داشت ، بولدزرها، کامیون ها ، لودرها، جرتقیل ها و همه این ها را که در جنگ داشتند؛ برای خاک ریزی سد کرخه آوردند و خیلی آسان و زود خاک ریزی را انجام دادند .، یا بخشی از نیروهای مسلح ما وسایل و ابزاری داشتند که به درد انتقال لوله های بزرگ می خورد، آن ها را آوردند و ما لوله گذاری های نفت و گاز را در خیلی از موارد به آن ها واگذار کردیم . درطرح هایی مثل راهسازی هم خیلی سریع عمل می کردند . منتها مالک نبودند و حق پیمانکاری را ارزان تر از دیگران می گرفتند .درآمد را هم صرف وظایف نظامی می کردند. هم توانستند وسایل خودشان را با درآمدهایشان نو کنند و هم نیروهایشان تجربیات بیشتری به دست آوردند و هم شغل بهتری به آن ها دادند، یعنی همان گونه که در قانون اساسی هست؛ عمل می کردیم و مشکلی نبوده است.

○ انتخاب: در فرآیند دور زدن تحریم ها چه نظری دارید؟ آیا به نظر شما روش درستی بکار گرفته شده است ؟

● آیت الله هاشمی:‌ خیلی از جزییات را نمی دانم ؛ چون این ها را به ما نمی گفتند .

○ انتخاب: با توجه به این پرونده هایی که اخیراً در ترکیه تشکیل شده؛ فکر نمی کنید این موضوع درست مدیریت نشده بود ؟

● آیت الله هاشمی:‌ بله ؛ سوء مدیریت ها خود را در اتفاقات اخیر نشان می دهد . البته چون این ها می خواستند مخفی کاری بکنند و نمی شد علنی کنند و آن طرف هم حاضر نبودند که علنی باشد و در داخل مصلحت نبود ؛ از افرادی استفاده می کردند که غیر دولتی باشند و در آن ها انسان ناشایسته ای هم وارد شدند و بعضی ها کارهایی هم کردند . منتها من به صورت کامل و جامع اطلاع ندارم که کجاها و چگونه بوده است . فروش نفت ، ورود کالاها ؛ انتقال پول و انتقال موارد حساس فنی بوده و اگر درست مدیریت می شد ؛ شاید این اتفاقات نمی افتاد.

○ انتخاب: در همین ارتباط، اخیراً آقای رئیس جمهور ستادی را با ریاست آقای جهانگیری در مورد برخورد با همین ویژه خواری که در واقع اسمش را تاجران تحریم گذاشتند؛ تاسیس کردند . حضرتعالی در این مورد نظر خاصی ندارید؟

● آیت الله هاشمی:‌ کار درستی کردند . بالاخره ما که از دور نگاه می کنیم ؛ می بینیم فسادهای زیادی در سال های اخیر در خیلی از زمینه ها ؛در بانک ها ، در وام ها، در خریدها ؛ در دورزدن تحریم ها و بسیاری از مسایلی که کم و بیش داریم ؛ اتفاق افتاد. بعضی جاهایش را می بینید که علنی می شود و چیزهایی هم هست که هنوز حالت سرّی دارد و رو نمی شود . این جزو وظایف رئیس جمهور است و ایشان به موقع این وظیفه را محول کردند که اول اطلاعات جمع کند . یعنی معاون اول ایشان موارد را پیدا کنند و بعد به مواردی که لازم باشد؛ ورود و هر چه حق است ؛ عمل کنند.

○ انتخاب:‌در مورد وضعیت اقتصادی کشور حضرتعالی چه تحلیلی دارید؟ آیا فکر می کنید وضعیت به گونه ای خواهد شد که رضایت عمومی ایجاد شود ؟

● آیت الله هاشمی:‌ الان که وضعیت اقتصادی هیچ خوب نیست .یعنی واقعاً مقدار زیادی از منابع مهم ما معطل مانده است . بیکاری شدیدی - آن هم نیروهای تحصیل کرده و با سواد -کشور را فراگرفته؛ گرانی و تورم حقیقتاً مردم را اذیت می کند. پخش کردن پول هم به آن شکل که می شد ؛ جواب نمی دهد ؛ بلکه تورم را اضافه تر می کند .

سیستم اقتصادی از مسیر خود خارج شده بود و حتی اجرای اصل 44 که رهبری به مجمع گفتند و مجمع سیاست را تهیه کرد و ایشان تایید کردند و دستور دادند و ابلاغ کردند ، از مسیر خود خارج شد . همین هدفمند کردن یارانه ها که کار لازمی بود؛ به شکل بدی اجرا شد که عوارضش را می بینیم .منابع کشور معطل مانده اند .

الان من به هیچ وجه از وضع راضی نیستم ، توقعی هم نمی توانیم از دولت داشته باشیم که بدون گام های قبلی بتواند این را اصلاح کند . بالاخره الان منابع دولت خیلی محدود است . الان شما به بودجه نگاه کنید. عمدتاً در حد هزینه های جاری است . مثلاً ده هزار میلیارد برای عمرانی نوشتند ؛ ولی معلوم نیست حاصل شود . چون الان این بودجه ما تحقق پیدا نمی کند . مثل بودجه سال قبل که نوشته بودند. مگر تحقق پیدا کرد ؟ شاید 60 درصد از منابع بودجه تحقق پیدا کرد . عدد درست و دقیق یادم نیست.

الان واقعاً دست دولت برای اقدامات بزرگ زیربنایی و روبنایی خالی است. یکی از عوامل لازم این است که مدیریت ها اصلاح شود که این ها دارند به تدریج می کنندتا ظرف مهمی ایجاد شود .

دوم اینکه مزاحمت های خارجی از بین برود که شروع کردند و گام اول را هم خوب برداشتند و انشاء الله گام های بعدی هم ظرف یک سال برداشته و تمام شود . فکر می کنم به سرعت می توانیم به تعادل اقتصادی برگردیم. چون آن موقع منابع را داریم و ظرفیت جذب آن را هم داریم و کشور هم آماده است و مردم و نیروهای فراوانی آماده هستند که از خبرگی خودشان استفاده کنند . فکر می کنم آرزوی دور و درازی نیست . می توانیم در دولت 4 ساله آقای روحانی به آنجا برسیم . مگر این که یک موانعی پیش بیاید.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كامران IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    دو دولت قبلي هم با همين دست خالي و با مخالفت هاي مغرضانه ي شما و دوستان كار كردند! و كارهاي عمراني وسيعي انجام دادند!؟ دست دولت خالي است يا...... !!؟؟؟
    • ali A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      7 2
      جناب کامران منظورتان از دست خالی در آمد 700 میلیارد دلاری دو دولت قبلی در عرض 8 سال است! معنی دست خالی رو هم فهمیدیم
    • بی نام EU ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      6 1
      مرد حسابی به اندازه کل تاریخ ایران دو دولت قبلی نفت فروختن کجا دستش خالی بوده. می خوای دفاع کنی بگرد یک چیزی پیدا کن که که آدم بگه حالا یکمم اینا حق دارن.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    جالبه که بابک زنجانی بزرگ شده دوره هاشمی است.
    • علی IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      1 1
      مگه دو دوره قبل جناب حجت الاسلام والمسلمین آیت الله رفسنجانی نژاد بود ؟ من فک میکردم شمام که طرف داره احمدی نژادی به احمدی نژاد رای دادی پس شمام به آقا رفسنجانی رای دادی...عجب دولت بی رای و این همه بابک و مرتضوی و حسینی و خاوری و همه دولتش دیگه رحیمی و نشائی و شما که الان رفتی کنارش
    • اسی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      0 0
      ادب داشته باش هاشمی نه وایت الله هاشمی رفسنجانی کسی که اگر نبود مدیریت قوی وسیاستهای بی بدیلش الان حضرتعالی قطعا پسوند فامیلت بی نام التکریتی بود
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    تاریخ رو کمی بخوانید متوجه می شوید کسی که بعد از جنگ به قرار گاه خاتم قدرت داد خود آقای رفسنجانی بودند اما آینده را پیش بینی نمی کردند
    • محسن IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      5 16
      قرارگاه خاتم النبیا بایدکارکندوگرنه امکانات وماشن آلاتش مثل بولدوزر - کامیون- لودر - گریدر و... ونیزنیروهای انسانی مجربش بی استفاده میماندوضررمالی زیادی به ملت وبیت المال واردمیشود.درضمن این قرارگاه طرحهای عظیم ملی رااجرامیکند.من به نوبه خودم ازتلاش این عزیزان تشکرمیکنم وقدردان زحمات آنهاهستم.آیامنتقدان میخواهند این نیروهای توانمنددردفترشان بنشینندوامکاناتی که دردست دارند بی استفاده بماند؟؟؟ حتی دکترروحانی اوایل انتخابشان ازسپاه خواستندبه چندطرح بزرگ ملی بایدورودپیداکندوکمک دولت وملت باشد.درودبه این دلاوران عرصه سازندگی
    • حمید IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      0 0
      البته خواندن تاریخ خوبی دیگه ای هم داره. اینکه سپاه نباید وارد مالکیت بشه اما هر کی دور و بر ما باشه باید در واگذاری مالکیت‌های دولتی اول وارد بشه! لطفاً اتفاقات سال‌های 72 تا 76 رو دقیق‌تر بخوانید تا این موضوع، هزاران بار براتون ثابت بشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    یعنی چه تجهیزات مال نیروهای مسلح بوده است. مگر این تجهیزات را از همین بودجه دولتی نگرفته خب به همین دولت برمی گرداند نیروهای نظامی تخصصی اش را هم به وزارت خانه های ذی ربط می فرستاد چرا بایست خود راسا عمل کند تا امروز شاهد این رشد بی مهار سرمایه در بعضی جاها باشیم طوری که دولت بیاورند و ببرند یا قدرت شان بالاتر از دولت برود حضرت آیه الله با همه احترامی که برای حضرتعالی قایلم باید بگویم از این تدبیر شما بعد از جنگ خیلی دلخورم چون به واقع اعتماد بی شرط شما باعث این نوع انحراف شد
    • بشیر A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      8 0
      مالکیت به مردم نه دولت...
  • بی نام RO ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    اونوقت اگر دانشگاه آزاد رقیب در مالکیت شود و زمین های دولتی بسیاری بگیرد عیبی ندارد؟ یکی از بزرگترین مشکلات کشور رو همین دانشگاه آزاد درست کرد و کلی مدرک گرفته بیکار تحویل جامعه دادین حاج آقا که همین یک کار خودش به تنهایی کافیه که ...
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    6 8
    درود بر هاشمی
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    1 0
    جالبه.................؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    1 0
    تو رو خدا نون بری نکنین دلمون خوشه کارمند دانشگاه ازادیم ....
  • محمدامینیان IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    2 4
    اقایان÷ مردم ÷اقای هاشمی رفسنجانی÷دوست دارنند ÷درهمین انتخابات همه شاهد بودنند با یک اشاره ایشان÷موج جعمیت تا پاسی از شب پای صندوق بودند÷خوبه ادم کبک نباشه÷ویا خودش رابه نزنه÷پس گور شود هرانکه نتواند ایشانرا ببیند÷خواهشا اینه نمایش بدید
  • علی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    3 0
    من جانبداری از کسی نمی کنم ولی مشکل حضرت ایت الله مردم و کشور نیست مشکل ایشان اینست که همان هایی که روزی زیردستانش بودن و ایشان بی منطق رشدشان داد و شایسته سالاری را زیر پا گذاشت امروز فرزندانش را از عرصه قدرت به دور کردند و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود بعد از خودش کسی از خاندانش در قدرت نیست و به قول همسرشان تمام زحماتی که برای انقلاب کشیدند از قبیل فرار دادن مغزهای متفکر انقلاب مانند مهندس بازرگان و... بر باد فنا می رود. تاریخ تحلیلی روزی ثابت خواهد کرد که حضرت آیت الله خیانت بزرگی به این کشور کردند و قدرت طلبی ایشان کشور را از سعود به سقوط کشاند خدا خیرش دهد آنچنانکه مستحقش است
  • مهدی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    4 3
    تو شهر بندر عباس یه رو گذر هوایی دو سال پیش قرار بود درست کنند.پیمانکار اول وسط کار گفت که قادر به ادامه و پایان کار نیست(البته پولش رو گرفت).پیمانکار دوم هم اومد و پول رو گرفت و بعد از چند ماه فهمید که توانایی انجام چنین پروژه ای رو نداره !!!!.بعد دست به دامن قرارکاه خاتم شدند و رو گذر تقریبا تموم شده .
  • احمد RO ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    14 6
    آقای هاشمی تو که مشکلی نداری مالکیت دانشگاه آزاد مالکیت تمامی شرکت های ساخت مترو در ایران وووووووو حالا به سپاه گیر دادی؛سپاه نیروی توانمنداست که در استراحت به سر می برد چه بهتر که در عمرانی کشور نقش داشته باشد تو عزیزم نگران در خطر افتادن شرکتهای خصوصی خود وخانواده محترمت هستم
  • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    5 3
    درود بر سردار سازندگی
  • یکه A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    4 2
    درجواب اون عزیزی که گفته مگر این تجهیزات از پول دولت نبوده باید عرض کنم بیشتر این تجهیزات غنیمت جنگیست ازبودجه بیت المال خریداری نشده به آقای هاشمی هم باید بگویم کنده جلو چشم خود راهم ببین
  • بی نام RO ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    3 3
    آقای هاشمی برگرد و به عقب نگاه کن خیلی از مسائل را شما خودتان رهبری کردید بخصوص بعد امام . شما باید قبل از دنیا رفتن خیلی کارها بکنید.
  • سیدرضا A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    3 2
    کامران جان درآمدی که در دولت 9و10 بود باندازه دولت های قبل وبعداز انقلاب بوده است
  • حسین IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    6 3
    خدایا ریشه هرچی افرطیه از رو زمین بگیر .والله که نام خداست من از نداری و بیکاری نزد زن و بچه ام خجالت زده ام نفرین خدا بر هر چی افراط و افراطی گری تو این 8سال گذشته ما که نابود شدیم چون کارها و تصمیمات به جای عقل از روی احساس و بی خردی گرفته میشد و نتیجه اش این شد که همه شاهدیم یقین دارم انسانهای پخته نظیر هاشمی و روحانی هم نمیتوانند گره ها را باز کنند از بس که خرابی زیاده ما فقط دعا میکنیم که روحانی موفق شود . به خدا ما که تو صف مردنیم .خدا وکیلی بس کنید بگذارید خرد مندان کارها را پیش ببرند
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    14 3
    مرد حسابی کدوم کار عمرانی !!!!!!!!تورم 50درصد مخالفت مغرضانه است اختلاس 3000میلیاردی مخالفت مغرضانه است چشمتو خوب باز کن وضع مملکتو ببین بعد حرف بزن
  • محسن A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    3 3
    ببخشید منظور از کسایی که تحریم دور زدن و الان مخالف برداشتن تحریم ها هستندفرزند آقای هاشمی نیست؟
  • بو سف A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    3 1
    حضرت الله هاشمی تورا خدا دست از دخالت از این کشور بردار شما که سهم فرزندانتان را گرفته اید و یک منصب بزرگ را هم اشعال کرده اید
  • تاسف IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    1 0
    جناب عالی وفرزندان بزرگوارت چکار کردند ... نکنه چشم دیدن کارهای خلاف عزیزانت را نداری