بیست ‌و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، پس از 3 روز با تجلیل از شخصیت‌های برتر تقریبی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم اختتامیه بیست ‌و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی شب گذشته 29 دی ماه با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اندیشمندان، متفکران و علمای شیعه و اهل سنت کشورهای اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم، شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله تسخیری، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری، علی جنتی، مهدی چمران، ابراهیم جعفری، مولوی اسحاق مدنی و مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و همچنین اعضای هیات رییسه و شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حضور داشتند.

در مراسم اختتامیه بیست و هفتیمن کنفرانس وحدت اسلامی، برترین های تقریب معرفی شده و لوح تقدیر توسط  آیت الله هاشمی رفسنجانی به منتخبین و خانواده های آنها اهداء شد.

مرحوم "آیت الله معرفت" فقیه و مفسر قرآن و صاحب کتاب "التمهید"، "مولانا قاضی حسین احمد" از شخصیت های برجسته و رهبر سابق حزب جماعت اسلامی پاکستان به عنوان شخصیت های برتر تقریبی معرفی شدند. همچنین از کتاب محمد(ص) اثر "ابراهیم حسن بیگی" که به شیوه داستانی نوشته شده است تقدیر شد.

خلاصه سخنرانی سخنرانان حاضر در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را در جدول زیر می خوانید.

سخنران

خلاصه سخنرانی

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

  

* هیچ یک از دوره های هفته وحدت بی نتیجه نبوده و قطعا شبهاتی را برطرف کرده و قلب هایی را به هم نزدیک کرده است؛ اما به نتیجه اساسی که هدف از تأسیس این نهاد بوده است هنوز نرسیده ایم و از آن فاصله داریم.

* ما نیازمند وحدت واقعی جهان اسلام هستیم تا به هدف اصلی برسیم، اختلاف نظر یک موضوع طبیعی در انسان هایی است که تفکری دارند و با عقل و فکر خود راهی را انتخاب می کنند. لذا ما نباید به خاطر اختلاف نظر و اختلاف عقیده همدیگر را تکفیر کنیم و به جنگ و خونریزی بپردازیم.

* تنازع و درگیری را خطرناک ترین مسئله در جهان اسلام است. خداوند در قرآن کریم فرموده است: "و لا تنازعوا" بنابراین به فرموده خداوند، تنازع بسیار مذموم است و ما از آن نهی شده ایم، زیرا تبعات و آثار بسیار مخربی دارد که کم کم حالت جنون به خود گرفته است.

* شرایط امروز کشورهای اسلامی متناسب با فرموده خداوند و معارف اسلام نیست، ما باید در برنامه های وحدت بخش به سراغ مسائل وحدت بخش برویم و علمای جهان اسلام به صورت دسته جمعی راهکار ارائه کنند و دولت ها نیز آن را اجرایی کرده و از آنها حمایت کنند تا شاید جلوی اینگونه اعمال گرفته شود.

اکنون حرکات اختلاف‌انگیز و نزاع هیچ وجه عقلانی، شرعی و دینی ندارد. امروز می‌شود در رسانه‌های مشترک بحث‌های مشترک را که انسان‌های عالم و متقی پشت آن است برای همه فرقه‌ها و مذاهب منتشر کرد و دولت‌ها می‌توانند از آن حمایت اجرایی کنند.

هاشمی‌رفسنجانی اظهار کرد: حداقل 95 درصد مسائل ما مشترک است و جزئیات فتوایی در هر مذهبی وجود دارد و این نباید منشاء اختلاف و تکفیر شود.

* دو سال پیش برای بیداری اسلامی خوشحال شدیم که مردم سرنوشت خود را از دست انحصارگرهای بین‌المللی نجات داده و مستقل زندگی می‌کنند و بسیار شیرین بود که مردم یک کشور با آرامش در خیابان‌ها جمع شده‌اند و استبداد و استکبار را برکنده‌اند اما چه شد دوباره این حرکت‌ها تبدیل به نزاع داخلی شد و مردم به جان همدیگر افتادند. متاسفانه وقتی از دور به این صحنه‌ها نگاه می‌کنیم، یک مقدار کارها ابلهانه است.

* امت اسلامی دارای ۶۰ کشور مستقل است و گروه ها و جمعیت های بسیاری نیز در کشورهای غیر اسلامی فعالیت می کنند. اگر همه این مسلمانان مُحکمات قرآن را مراعات کنند، چنین امتی می تواند بزرگترین قدرت دنیای امروز باشد.

* مشترکات مذاهب اسلامی ۹۵ درصد است و تنها ۵ درصد اختلاف نظر و عقیده وجود دارد بنابراین به خاطر این اختلاف جزیی نمی توانند یکدیگر را تکفیر کنند و مورد شماتت قرار دهند.

* پیامبر گرامی اسلام تنها طی ۱۰ سال توانستند یک مدینه فاضله برای جامعه اسلامی ایجاد کنند، ایشان با ایجاد عقد اخوت میان مهاجر و انصار، بیعت با دو طایفه اوس و خزرج که همواره در حال نزاع بودند و قرارداد با یهودیت و مسیحیت برای جلوگیری از ایجاد اختلاف میان ادیان آسمانی، توانستند یک جامعه متحد و مدینه فاضله ایجاد نمایند.

آیت الله محسن اراکی

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی

* ضرورت مقابله با جریان تکفیر و افراطی لزوم اتخاذ موضع قوی و اثرگذار علیه این جریان، ضرورت اجتماع حول مشترکات و برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی مراکز دینی، استفاده از علمای بزرگ در دانشگاه الازهر و حوزه های علمیه نجف و دیگر کشورها مانند عربستان، ترکیه، پاکستان برای اتخاذ تصمیم گیری واحد به منظور مقابله با جریان تکفیر از محورهای اصلی سخنرانی هایی بود که در سه روز کنفرانس مطرح شد.

* در اجلاس امسال شش کمیسیون جهان عاری از خشونت، اتحادیه جهانی زنان مسلمان، ویژه تجار و بازرگانان، وحدت اسلامی ضرورت قرآنی، وحدت امت اسلامی حول محور قرآن کریم چالش ها و موانع، وضعیت کنونی جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم تشکیل و در آنها تصمیمات خوبی اتخاذ شد که پس از جمع بندی زمینه اجرایی آنها را آماده می کنیم.

* پیشنهاد برگزاری کنفرانس بین‌المللی دفاع از مسجدالاقصی در یکی از نشست های کنفرانس با توجه به خطری که قدس شریف را تهدید می‌کند، داده شد و ضیافت علمای مسلمین در مالزی برای برگزاری این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند.

* امیدواریم این کنفرانس منجر به اتخاذ مواضع موثر علیه صهیونیست‌ها و راهکارهای عملی در مقابله با توطئه تهدید قدس شریف و اتخاذ موضع هماهنگ از سوی علمای اسلام باشد.

* پیشنهاد تشکیل هیات علمایی برای مذاکره با علمای کشورهای مختلف و نیز تاسیس مرکز گفت ‌و گوی بین مذاهب از دیگر پیشنهادات بیست ‌و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی بود که در ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد.

آیت الله محمد حسن اختری

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)

* رسول اکرم (ص) قرآن را از طرف خداوند به عنوان محور، راهنما، کتاب هدایت و بیان خداوند متعال از خود به یادگار گذاشته است تا به وسیله آن انسان ها را از ظلمت و گمراهی ها و بدبختی ها نجات دهد.

* خداوند، یکپارچگی امت اسلامی و برادری و مساوات بین مسلمانان را می خواهد. بنابراین مسلمانان به عنوان امت واحد باید هدایت شوند و همه ما مسلمانان و علمای اسلام و اندیشمندان باید قرآن را محور قرار دهیم و اختلافات کنونی را با کمک قرآن حل کنیم.

* وهابیت، تکفیری ها را به جان مسلمانان انداخته اند و علمای اسلام باید در برابر جنایات کنونی در جوامع اسلامی احساس مسئولیت کنند و جامعه را به وحدت دعوت کنند و در مقابل فتواهای نادرستی که صادر می شود را مباح شمارند، همچنین در برابر تهمت هایی که به رسول خدا (ص) زده می شود و ظلمی که به مسلمانان می رود، ایستادگی کنند.

* باید تلاش کنیم تا همه مذاهب اسلامی را به هم نزدیک کنیم و همه دست به دست هم دهیم و اختلافات را کنار بگذاریم.

دکتر خلیل حمدان

نماینده رئیس مجلس لبنان

  

*ایران در زمینه های فکری و عملی تحقق وحدت اسلامی تلاش های بسیاری کرده و راه و روش امام خمینی(ره) پس از گذشت ده ها سال همچنان ادامه دارد.
 
* سوالی که در این جا مطرح می شود این است که چه کسی مسئول نارامی های اخیر در جهان اسلام  و چه کسی بهره بردار از وضعیت موجود است؟ جهان عرب و جهان اسلام به شدت به مسئله وحدت نیاز دارند تا بتوانند در برابر عملیات تروریستی و تخریب برنامه ریزی شده مقابله کنند.
 
* مسئله فلسطین از اولویت های اصلی جوامع اسلامی خارج شده است و مسلمانان مشغول درگیری با یکدیگر هستند. سوریه که محور اصلی مقاومت در منطقه محسوب می شود، هیچ گاه زیر بار فشارهای رژیم صهیونیستی نرفت؛ در عراق شاهد انفجارهای تروریستی روز افزون هستیم؛ در لبنان نیز بحران وارد فاز جدیدی شده است و ایران نیز در معرض هجمه های ناجوانمردانه رسانه ای و اقتصادی غرب و ایادی آن در منطقه است، بدین گونه است که مسئله فلسطین در حال فراموشی است و اختلافات گسترش یافته است.
 
* مسلمانان باید به تعالیم و آموزه های قرآن کریم بازگردند و به اوامر الهی از جمله "واعتصموا بحبل الله...." بازگردند و به حبل الهی چنگ زنند.
 
* فتنه تکفیر به جایی رسیده است که خوردن جگر مسلمانان و فوتبال بازی کردن با سرهای مسلمانان مباح می شود.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی

امام جمعه اهل سنت زاهدان

* بیست و هفتمین کنفرانس وحدت در شرایطی برگزار شده است که دشمنان اسلام راضی نیستند که ما مسلمانان در کنار هم قرار بگیریم و آرزوی دشمنان این است که همواره مسلمانان رودرروی هم باشند و با هم درگیر باشند. 

* بسیاری از ملت های در جهان غرب افتخار می کنند که دارای تکنولوژی و علوم پیشرفته هستند اما وجود رسول اکرم (ص) بزرگترین سرمایه و قرآن کریم بزرگترین نعمتی است که خداوند به ملت مسلمان عطا کرده است.

* خداوند در آیه "واعتصموا بحبل الله جمعیا و لاتفرقوا" همه فرقه ها و مذاهب اسلامی را دعوت می کند که باید با هم متحد باشند بنابراین بر همه ما لازم است که به ریسمان الهی چنگ بزنیم و اتحاد داشته باشیم، پس تفرقه ممنوع است.

* مشترکات میان امت اسلامی بسیار فراوان است، قرآن کریم، حضرت محمد(ص) و اهل بیت (ع) از جمله مشترکات میان امت اسلامی هستند که ما باید به این مشترکات چنگ بزنیم و با هم متحد باشیم. تکفیر و تندروی از مشکلات کنونی جهان اسلام است بنابراین گفتمان بهترین راه حل مشکلات کنونی جهان اسلام است.

* اهل سنت ایران با افراطی گری و خصومت و تفرقه مخالف است و برادری و اخوت را می خواهد و اگر کوچکترین تعرضی به جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد با دل و جان از کشور دفاع خواهد کرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    2 3
    خدا پدرتو بیامرزه بعضیا فکر میکنن هر چی بگن همون درسته در حالی که نتیجشم دیدن