معاون پژوهشکده سلامت الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صرفه جویی ناشی از حذف فیلم های رادیولوژی از بیمارستان های کشور را بیش از 500 میلیارد تومان در سال اعلام کرد.

ایرنا نوشت:

معاون پژوهشکده سلامت الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صرفه جویی ناشی از حذف فیلم های رادیولوژی از بیمارستان های کشور را بیش از 500 میلیارد تومان در سال اعلام کرد.

مصطفی بهمن آبادی به نتایج یک برآورد محاسباتی درخصوص صرفه جویی حاصل از تغییر فیلم های رادیولوژی به لوح فشرده (سی دی) در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: در این محاسبه، فرض کردیم که در هر بیمارستان به طور متوسط ، 100 بیمار مراجعه می کنند که برای فعالیت های تشخیصی هر یک از آنها دو فیلم رادیولو‍ژی در ابعاد 17*14 (14 در 17) مصرف شود.

وی ادامه داد: چنانچه به جای فیلم رادیولوژی، سی دی به بیمار تحویل شود همین تغییر کوچک ، سالی 416 میلیون تومان سود برای بیمارستان دربر دارد و اگر سی دی را هم حذف کنیم و اطلاعات بیمار از طریق اینترنت و شبکه های الکترونیکی، ذخیره و منتقل شود به طور میانگین، 500 میلیون تومان از هزینه های هر بیمارستان کاسته می شود.

بهمن آبادی یادآور شد: به این ترتیب با وجود هزار بیمارستان در کشور با حذف حذف فیلم های رادیولوژی، بیش از 500 میلیارد تومان در سال به اقتصاد سلامت کشور کمک خواهد شد.

وی به رواج سیستم جدید «پکس» (سامانه ذخیره و بازیافت تصاویر الکترونیکی) در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور اشاره کرد و گفت: این سامانه اخیرا در برخی بیمارستان های کشور راه اندازی شده است و درصورت بکارگیری صحیح و اصولی، نقش زیادی در تشخیص و درمان سریعتر بیماری ها خواهد داشت.

معاون پژوهشکده سلامت الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: با راه اندازی سامانه پکس در مراکز درمانی و بیمارستانی، نیازی به استفاده از فیلم های رادیولوژی و سیستم تصویرنگاری نخواهد بود و با استقرار این سامانه، حداقل 30 درصد در وقت نیروی متخصص رادیولوژیست صرفه جویی می شود و علاوه بر این، به تعداد کمتری نیروی رادیولوژیست در هر بیمارستان نیاز خواهد بود.

وی بیان داشت: با اینکه سامانه پکس در برخی بیمارستان ها راه اندازی شده است، اما مشکلاتی در استفاده از آن به چشم می خورد که ناشی از ضعف آموزش در استفاده از این سامانه است.

بهمن آبادی تاکید کرد: آموزش های استفاده و بکارگیری پکس در مراکز بیمارستانی باید به صورت تخصصی ارائه شود و به عنوان مثال برای مدیران، پرستاران و رادیولوژیست ها آموزش های متفاوتی ارائه شود، اما متاسفانه در برخی بیمارستان ها به این مهم توجه نشده است.

با توجه به اینکه عمده اسلایدها و فیلم های خام رادیولوژی از خارج کشور تامین می شود حذف و جایگزینی آنها با سامانه های الکترونیکی، نتایج مثبت زیادی برای کشور به ویژه جامعه سلامت کشور به همراه خواهد داشت.

بنابر آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی در هفت ماه اول سال 91، 566 تن انواع فیلم های مورد مصرف در تصویربرداری پزشکی وارد کشور شده است. با احتساب این آماربه نظر می رسد همه ساله بیش از یک میلیون تن فیلم رادیولوژی وارد کشور می شود که بیشترین میزان واردات آن از کشورهای اروپایی صورت می گیرد و دراین میان بلژیک و آلمان بیشترین سهم را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانیم IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    21 12
    چرا مثل نشریات زرد ارقام رو مینویسید یا بنویسید 5میلیارد تومان یا تقریبا یک و هفت دهم 1.7میلیون دلار
    • عزیز A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      19 1
      قبوله یکم سخته ولی ۵۰۰ میلیارد تومان بود ، ۱۷۰ میلیون دلار
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    62 2
    بنده ساکن خارج از کشور هستم. دوبار عکس رادیولوژی از دندان ها و صورتم گرفته اند و هردوبار هیچ عکسی روی این فیلم ها چاپ نشد بلکه توسط شبکه برای دکتر ارسال می شد و او روی مانیتور خود مشاهده می کرد. مخصوصا دیگر لازم نیست عکس دندانهای خود را برای هر مراجعه همراه خود ببرم و همیشه در سیستم پزشک باقی می ماند و حتی اگر پزشک دیگری هم این فایل را نیاز داشت برای او ارسال می کند... به همین راحتی! این ثبت کامپیوتری برای تمام آزمایش ها و موارد درمانی هم وجود دارد تا هر پزشکی بدون نیاز به توضیح بیمار به سابقه بیماری او و روند درمان دسترسی داشته باشد. الحمدا... چیزی که در ایران زیاد است مهندس کامپیوتر است که چنین شبکه هایی را طراحی و پیاده سازی کنند.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      20 1
      این درسته در صورتی که نظام سلامت ما هم این طور سیستمیک باشه بنده در یکی از بیمارستان های تهران آدم شهرستانی ایی دیدم که برای بعضی پیگیری ها به تهران آمده بود و عکس لازم شده بود عکسش را گرفته بود و می خواست با خودش ببره شهرستان نمی دادند و مانده بود چه کار کنه با هزار التماس و منت قرار شد برایش بریزند روی سی دی ببره یکی دیگه سی دی گرفته بود و وقتی رفته بود شهرستان باز نشده بود خلاصه این که این مشکلات را دارد همچون که برای خود من اتقاق افتاد و عاقبت هم نتوانستم عکسم را توی همین تهران ببرم پیش دکترم خواستم بگم اگر همه زمینه ها مهیا نباشه اینم می شه یه مشکل دیگه برای خلق الله. چناچه شده است
  • سید مهدی IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    8 3
    به نظرم با توجه به هزینه هایی که گفته شد بهترین روش استفاده از کارتهای هوشمند درمانیه تو این کارتها باید حافظه ای قرار داده بشه تا اطلاعات مریض تو اون ذخیره بشه، و از دکتری به دکتر دیگه یا از داروخونه به بیمارستان بدون نیاز به شبکه بشه از اون استفاده کرد. از این طریق هزینه مورد نیاز برای چاپ هر ساله دفترچه ها هم کاسته میشه.
    • بی نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      5 1
      مزیت شبکه اینه که اگر کارت گم شه اطلاعات گم نمیشه !
  • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    20 1
    تو رو خدا سی دیشو بدید به بیمارا اینجا به اینترنتش خیلی نمیشه اعتماد کرد
  • محسن A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    10 1
    خدا رو شکر هر از گاهی یه خبر یک کار درست و حسابی هم شنیده میشه..
  • gh A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    7 14
    بهتر نیستخود رادیولوزی رو حذف کنید که بیتر صرفه جویی بشه
    • دانشجو IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      8 8
      شما اصلا مقاله رو خوندی؟ یا فقط اومدی فله ای نظر بدی؟
  • سینا IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    12 1
    اولانفعش به مردم نمیرسه مثلا وقتی نفت گران میشه مگه زندگی مردم بهترمیشه؟ثانیااین مسایل بایدزیرساختش اول ایجادبشه که مردم سرگردان نشن
    • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
      6 1
      موافقم. حالا گیرم صرفه جویی کردین . خب همون چند میلیارد صرفه جویی که صرف بیمار نمی کنید که می ره تو جیب مبارک بعضیها
  • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    6 1
    فک کن با این همه صرفه جویی بزودی هممون میریم مریخ!!
  • حمید صحرایی IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    4 0
    ... امار صرفه جویی ها را طول یک سال با همدیگر جمع کنید متوجه میشوید که از بودجه کل کشور هم بیشتر صرفه جویی کرده ایم.هنوز نخبگان و دانشمندان عزیز متوجه نشدند در ایران حرف زدن و شعار دادن تا عمل بیش از 100 سال نوری با هم فاصله دارد؟
  • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    3 1
    یکمیلیون تن واردات!!!!!؟
  • alii A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    6 1
    در سوئد دکترها نسخه نمیدان دست بیمار,,,،بعد از مراجعه به دکتر بیمار به هر داروخانه‌ای که مراجعه کنه و کارت شناسایشو نشون بده ،دارو هاشو میگیره.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    7 4
    اقا يه كار كنيد! ديگه عكس نگيريد از مريض ها! اينطوري دستگاه هاي فعلي رو هم ميشه فروخت و نقد كرد و كلي سوداوري براي كشور مياره :| بعضي ها، به خاطر بي پولي، چه استدلال هايي ميارن!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    6 2
    علاوه بر همه مزایایی که ذکر کردید ، عدم آلودگی محیط زیست به مواد سمی که در این فیلمها بود شاید مهمترین نکته است . خدا رو شکر .