برخی می گویند دریاچه ارومیه 3 ساله زنده می شود، برخی معتقدند 5 سال زمان برای احیای این دریاچه نیاز است، ولی کسانی که به فکر کشاورزی و اقتصاد منطقه هم هستند می گویند کمتر از 10 سال، چیزی در ارومیه تغییر نمی کند

امید سلیمی بنی: دریاچه ای که کشاورزی و سد بستن روی رودخانه ها، آن را خشکاند، همچنان خبرساز است. اینطور که دولت می گوید نباید برای زنده کردن دریاچه ای که می گویند مرده، عجله کرد. البته عده ای هم می گویند زنده شدن این مرده، کاری ندارد. در این بین، فرنگی ها و چشم بادامی ها هم آمده اند و می گویند می توانند با دم عیسی خود، این مرده راد جان ببخشند، ولی واقعیت این است که دریاچه ارومیه، به راحتی جان نمی گیرد، چون تصمیم گیران باید حواسشان به موضوع دیگری هم باشد: اشتغال و اقتصاد آذربایجان.

واقعیت این است که سر گربه ای که میان نقشه خاورمیانه چمباتمه زده، یعنی استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، اقتصادی متکی به کشاورزی دارد و آبی که برای این کشاورزی مصرف می شود، همان آبی است که باید دریاچه ارومیه را جان دوباره بدهد. به بیان دیگر، مدیران کشور باید بین دو راهی قطع آب کشاورزی و از بین رفتن کشاورزی این خطه و مرگ تدریجی ارومیه، یکی را انتخاب کنند. آب، کم است و نمی شود هم دریاچه ارومیه را آب داد و هم به زمینهای کشاورزی حوضه آبریز این دریاچه که طبق آمار رسمی نزدیک به 480 هزار هکتار زمین زیر کشت است، آب رسانی کرد.

آمار رسمی می گوید ارزش ریالی محصولات کشاورزی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به دست مردم می آید، نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان است (اگر با دلار 3 هزار تومانی حساب کنیم) و در صورتی که دست کم 5 سال این زمینها، کاملا بی آب بمانند و آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه جاری شود، می توان این دریاچه را زنده کرد. به عبارت دیگر، باید مردم منطقه حوضه آبریز این دریاچه، در طی 5 سال (به شرط ثابت ماندن دلار) نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان از کیسه بخورند.

 

احیای ارومیه، کشاورزی آذربایجان را نابود می کند

این چنین است که کارشناسان و مدیران وزارت نیرو که مسئول تامین آب مورد نیاز کشاورزی در منطقه هستند می گویند اگر می خواهید دریاچه با سرعت و در 5 سال احیا شود، بسم الله، ولی یک نفر جواب از بین رفتن زندگی کشاورزان منطقه را بدهد. این حرفی بود که وزیر نیرو، در مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی، با ادبیات سیاستمدارانه و در قالب الفاظ کنایه آمیز گفت. چیت چیان، حرفی که مغز آن، بر عهده گرفتن مسئولیت از بین رفتن زندگی کشاورزان سه استان باشد را به نمایندگان این استان، اینطور گفت: "اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب کشاورزی اعمال کنیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نخواهد شد. جهادکشاورزی موظف است با آموزش کشاورزان و آگاه سازی آنان برای تغییر در الگوی کشت، ضمن بالا بردن بازده کشاورزی و کاهش مصرف آب در این بخش،‌ مازاد آب باقیمانده را به دریاچه ارومیه هدایت کند."

او البته آب پاک را روی دست طرفداران محیط زیست ریخت که منتظر بودند تا برآمدن اقبال دولت یازدهم، معجزه برای دریاچه ارومیه رخ بدهد و همه چیز به وضع قبل از سال 84 برگردد: "در مورد دریاچه ارومیه باید حقایق را به مردم بگوییم و توقع بی مورد ایجاد نکنیم. ما به 10 تا 15 سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم دریاچه ارومیه را به وضع سابق برگردانیم و هرگونه شعار و وعده تبلیغاتی و سیاسی که به دور از حقیقت باشد، خیانت به دریاچه ارومیه و مردم است. برای نجات دریاچه ارومیه تمام توانمان را به کار می گیریم و اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب کشاورزی اعمال کنیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نخواهد شد. این وزارتخانه تمام توان خود را برای نجات دریاچه ارومیه به کار خواهد گرفت."

نمایندگان مجلس هم بیکار ننشستند و برخی از آنها گفتند این حرفها را قبول ندارند.

 

5 ساله می شود ارومیه را زنده کرد

کمال الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست، یکی از نمایندگان مجلس است که به سخنان رئیس سازمان محیط زیست استناد می کند و می گوید دریاچه ارومیه با 5 سال کار درست، احیا می شود. او در گفتگو با خبرآنلاین گفت با اجرای راهکارهای مربوط به مدیریت مصرف آب مثل انتقال آب از رودخانه هایی مانند ارس و دریای خزر، باروری ابرها، تغییر الگوی کشت، جلوگیری از ادامه برداشت های غیرمجاز آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توقف برداشت آب از طریق حفر چاه های غیرمجاز، توقف سدسازی و مطالعات آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه های موثر بر دریاچه ارومیه و رهاسازی منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها می شود دریاچه ارومیه را در طول 5 سال احیا کرد.

وزیر نیرو البته پایش را در یک کفش کرده که این راهکارها را طی می کنیم، ولی نه به قیمت از دست رفتن زندگی کشاورزان: " ما برای نجات دریاچه ارومیه آنچه از دستمان برمی آید، انجام می دهیم که بخشی از اقدام ها شامل فراهم کردن مقدمات انتقال آب از رودخانه هایی همچون ارس و ... به دریاچه ارومیه است و در این راستا از مشاوره کارشناسان داخلی و خارجی مانند کارشناسان فرانسوی و چینی سود می بریم."

وزیر نیرو پیش از این درباره مدیریت مصرف آب دربخش کشاورزی خواستار همکاری مردم استان های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان، به ویژه کشاورزان منطقه شد: امیدواریم با افزایش راندمان کشاورزی و اصلاح الگوی کشت در اطراف دریاچه ارومیه، بتوان آب صرفه جویی شده را به سمت این دریاچه هدایت کرد.

 

چشم بادامی هایی که سد می ساختند

میراث خجسته دولت دهم، در دریاچه ارومیه، اندک اندک رونمایی می شود. سیاستهای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق که قرارداد همکاری با رییس جمهور چین در زمینه سدسازی چینی ها در ایران امضا کرده بود، هنوز هم گریبان ارومیه را رها نکرده است. دولت دهم در واپسین ماه های حضورش، قراردادی را با رئیس جمهور چین امضا کرد که طی آن، قراردادی به ارزش هزار و 400 میلیارد تومان برای انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه، بسته شد. البته همان زمان، نقی کریمی، مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اعلام کرد تخصص این شرکت چینی، سد سازی است و هم اکنون نیز در برخی از پروژه های سدسازی در ایران، فعالیت می کند. 

کریمی همان زمان نیز اشاره کرد در نیمه اول سال 92، دو سد بزرگ دیگر، روی رودخانه های نزدیک به دریاچه ارومیه، به بهره برداری می رسد که البته، در این پروژه ها نیز پای چشم بادامی ها در میان بود، سد قزل داغ ماکو و سد سیلوه روی رودخانه های این استان بسته شد تا باز هم مقصد نهایی این رودخانه ها، کم آب بماند.

به جز چینی ها، فرانسوی ها و بلژیکیها نیز اعلام کرده بودند تمایل دارند بر سر این خوان گسترده، حاضر شوند. بلژیکیها البته گفته بودند برای احیای ارومیه می آیند، آن هم در سه سال، یعنی کاری که تقریبا ناممکن است. شرکت فرانسوی فیدال که نماینده حقوقی شرکت بلژیکی tracktable engineering است که آن هم تابع شرکت ژدف سوئز فرانسه محسوب می شود گفته بود اگر ما پایمان به خاک ارومیه برسد، سه ساله دریاچه آن سامان را زنده می کنیم، البته این سخنان باز هم در زمان دولت دهم زده شد و هنوز کسی نتوانسته این ادعا را راستی آزمایی کند.

 

آب دزدی، درد بی درمان ارومیه

واقعیت این است که علاوه بر سیاستهای اشتباه دولت دهم که فقط و فقط سدسازی را در دستور کار خود قرار داده بود و سازمان محیط زیست آن دولت، ماشین امضای مجوزهای گوناگون به سدسازان محسوب می شد، مردم حوضه آبریز ارومیه مقصر اصلی بلایی است که سر دریاچه زیبایشان آمده. 

آمارهای مختلف می گوید آب دزدی مردم یعنی همان حفر چاه های غیر مجاز، پوست دریاچه ارومیه را ذره ذره کنده و آن را به این روز انداخته. مشاور سازمان محیط زیست می گوید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بیش از 17 هزار حلقه چاه غیر مجاز شناخته شده، شیره جان ارومیه را می می کند. به جز این تعداد چاه شناخته شده غیر مجاز، نزدیک به 55 هزار حلقه چاه دیگر نیز حفر شده که مجاز بودن همه آن هم اثبات نشده است. منافع کشاورزان را تامین می کند. چاه هایی که نه مجوز دارند و نه کسی می داند چقدر دل را سوراخ کرده و به عمق رفته اند.

حتی اگر مسئولان وزارت نیرو، تمام این چاه ها را پر کنند، زندگی 9 تا 12 میلیون آذری تحت تاثیر این سیاست قرار خواهد گرفت. به بیان دیگر، آب دزدی از حوضه آبریز ارومیه، باعث ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی برای انبوهی از مردم شده که هر گونه تغییر در روند فعلی یغمای آب در آن اقلیم، تبعات اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی به دنبال دارد. از یاد نباید برد آذربایجان شرقی و غربی، در یکی از حساس ترین مناطق مرزی ایران قرار گرفته و همواره امنیت آن، مورد تهدیدهای فرامرزی بوده است.

به همین دلیل است تاکنون بیش از 40 راهکار منطقی برای احیای ارومیه، پیشنهاد شده اند که کمتر از نیمی از این راهکارها، قابلیت اجرایی دارد و در حال حاضر، تنها 19 راهکار در دست اقدام کارگروه نجات دریاچه ارومیه است. این کارگراه که با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر کشور و وزیر جهاد کشاورزی در حال برگزاری است، قرار است حیات را به دریاچه ارومیه و حریم این منطقه بازگرداند.

 

دریاچه چقدر آب می خواهد؟

وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال می گوید برای احیای دریاچه ارومیه دست کم سالانه باید 3 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه تزریق شود، یعنی دقیقا همان میزانی که کشاورزی منطقه نیاز دارد.

از طرف دیگر، مشاور سازمان محیط زیست می گوید نیاز سالانه این دریاچه بیش از 7 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب است. یعنی اینجا هم اختلاف تاریخی بین محیط زیست و وزارت نیرو در گرفته، محیط زیست تلاش دارد حق آبه بیشتری برای دریاچه بگیرد و وزارت نیرو می گوید هر قطره آبی که به دریاچه می رود، کشاورزی منطقه را تضعیف می کند. این درحالی است که بیش از 90 درصد آبی که در ایران مصرف می شود، در بخش کشاورزی استفاده می شود. ضمن اینکه راندمان کشاورزی در ایران بیش از 30 درصد نیست. یعنی اصلاح شیوه کشاورزی و آبیاری می تواند حق آبه دریاچه ارومیه و دیگر تالاب های رو به موت ایران را تامین کند. 

دراین باره یکی از نماینده های آذربایجان شرقی و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به مهر گفته: اگر بخش کشاورزی بطور جدی مورد توجه قرار گیرد، می توان از هدر رفت آب در حوضه های آبریز دریاچه ارومیه جلوگیری کرد که خود این موضوع می تواند نقشی تعیین کننده در حل مشکل بی آبی این دریاچه باشد چرا که بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز این دریاچه، در اراضی کشاورزی مناطق همجوار استفاده می شود.

به عقیده غلامرضا نوری، نماینده بستان آباد، باید با اصلاح روش های آبیاری سنتی در اراضی همجوار ارومیه، ضمن جلوگیری از هدر رفت آب های سطحی و زیرزمینی نسبت به افزایش بهره وری از منابع آبی موجود اقدام کرد: "با روش های آبیاری فعلی نه تنها آب های سطحی بدرستی مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه با حفر چاه های غیر مجاز بیش از بیش به بحران کم آبی دریاچه ارومیه و شوری اراضی همجوار دامن زده می شود."

همچنین رییس بخش تحقیقات آبیاری و خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور معتقد است: اصلاح مدیریت آب در باغات و اراضی کشاورزی، راهکار مناسب برای مقابله با پسروی دریاچه ارومیه از منظر وزارت جهاد کشاورزی است.

به عقیده سعید غالبی، وجود ضعف و مشکلات مدیریت بهینه مصرف آب در مزارع و باغات کشور از مهمترین موضوع های چالشی در کشور است: عمده ترین تلفات در مصرف آب به این قسمت مربوط می شود. ضعف در ساختار الگوی مصرف در مزارع و باغات به علت پیروی نکردن از الگوی مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح، پایداری و تضمین تولید اقتصادی در شرایط بحران آب و خشکسالی از دیگر مشکلات مربوط به بخش آب کشاورزی در کشور و حوضه دریاچه ارومیه است

 

رییس جمهور میانجی می شود؟

اما برای مدیریت اختلاف نظر ذاتی سازمان محیط زیست و وزارت نیرو به نظر دولت باید میانجی گری کند؛ شاید وزارت جهاد کشاورزی باید نقش پررنگتری داشته باشد و کشاورزی و سیستم آبیاری منطقه اصلاح کند، یعنی به طور جدی وارد گود شود و نه آنطور که پیش از این اتفاق افتاده و یکی بوده برای نمونه مثل پروژه ظاهرا موفق کشت و صنعت مغان. 

همچنین اینجاست که نگاه شخص رییس جمهور برای اولویت دادن کشاورزی یا محیط زیست، تعیین کننده است. لابد دولت اعتدال که همواره تاکید دارد روی مرز تعادل حرکت کند، چاره ای جز این ندارد که علاوه بر توجه به رونق کشاورزی در منطقه، آرام آرام، حق آبه مورد نیاز دریاچه ارومیه را تامین کند.

آرام آرام به این معنی که قطعا تا 5 سال آینده، ارومیه به وضع پیش از سال 84 باز نمی گردد. بلکه همانطور که چیت چیان، وزیر نیرو گفته، دست کم باید 10 سال صبر کرد.

47/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رویا A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    دریاچه در 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد خشک شد . در حالی که هر کشور ی مالک اون بود می تونست به اندازه در آمد نفتی ما از اون درآمد کسب کنه . عدم توجه به محیط زیست و ذخایر طبیهی خیانت آشکار به نسل فعی و آینده است
    • بهنام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      10 23
      بی محتوا تزین، غیر علمی ترین و غرض ورزانه ترین تحلیلی بود که تا حالا در مورد آب دریاچه ارومیه شنیده بودم. اینکه مردم خودشون مقصر بودند و حقشونه که این بلا سرشون بیاد و..
    • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      13 3
      بجای اینهمه کمک به کشور های فقیر و به درد نخور میشود آب از خزر و خلیج همیشه فارس نمک زدایی کرده و در مقیاس بالا وارد کشور کرد . کاری که سالهاست همسایگان جنوبی در سطح وسیعی انجام میدهند.
    • بی نام US ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      7 6
      من خودم شدیدا منتقد احمدینژاد هستم. ولی به این موضوع ربطی نداره. در حوضه آبریز دریاچه خود مردم و مسئولین آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل مقصر هستن. آب که غیب نمیشه! خود مردم اونجا آب رو بیش از حد مصرف کردن و میکنن.
  • کارشناس A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    13 24
    همانطور که پروفسور کردوانی گفته این دریاچه کارش تمام است و خشک میشود و هیچ کاری هم نمیشه برایش کرد.این است مدیریت ایرانی !
    • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      14 3
      احیای دریاچه با پول فقط یک نفر از آقازاده ها هم امکان پذیر است
  • هادی A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    67 8
    من کشاورزم،بسم الله دولت بیاد از من حمایت کنه که باغمو آبیاری قطره ای کنم تا هم آب کمتری مصرف بشه هم کشاورزی رونق پیدا کنه.وقتی دولت فقط داره حرف میزنه و عملی نمیکنه ما باید چیکار کنیم؟ آیا دوست دارید ما کشاورزی رو بیخیال بشیمو بریم گدایی؟ دولت محترم بجای حرف های پوچ و تو خالی بیا هزینه کن بگو کشاورز محترم بهت وام میدم قطره ای کنی ولی کی این کارو خواستن انجام بدن؟ منه کشاورز حاضرم پولی که دولت واسه قطره ای کردن کشاورزی هزینه خواهد کرد رو تو چند سال بهش برگردونم تا مبادا دولت فکرکنه به فکر چپاولشیم بالاخره از دولت حرکت از ما برکت
    • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      31 18
      یکی از کشاورزای شهر ما چهار سال پیش حدود 2میلیارد تومان سود حاصل از فروش سیب زمینی داشت ولی به جای اینکه کارش رو مکانیزه کنه و پیشرفت بده، یک ماشین 700میلیون تومانی خرید و بقیه پولش رو هم همین طوریا خرج کرد. حالا دولت باید بیاد به اون کمک کنه که آبیاری مدرن استفاده کنه؟ نه! دولت باید جلوی آبیاری سنتی اش رو بگیره، خود کشاورز باید دست به جیب شه.
    • جلال A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      32 5
      عزیز یا نمیدونی کشاورزی چ شغلی هست یا نمیدونی 2 میلیارد چنتا صفر داره.خوشبختانه همه تو مملکت ما می دونن پولای ملیاردی اکثر فقط واسه دلال ها یا نزول خورا یا از این دست شغلا هست بعد کشاورز شهر شما 4 سال پیش 2 میلیارد سود حاصل از فروش سیب زمینی داشت!!!!!!!!!!!تو زمینش خشخاشم میکاشت اینقدر سوددهی نداشت.حتما کشاورز نبوده دلال میوه بوده که سیب زمینی از کشاورز 50 تومن می خره می فروشه 1000 تومن تازه من ب چشم دیدم به خود کشاورز بیچارم می گفتن باید بار بزنی به ما ربطی نداره
    • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      22 2
      کشاورز 2 میلیاردی باید 20 میلیون کیلو سیب زمینی برداشت کرده باشه . !!!!! چقدر زمین داشته ؟؟؟؟!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      3 7
      دوست کشاورز عزیز اگر در چند سال اخیر میزان استفاده شما از اب بیشتر شده شما دقیقا یکی از عاملان خشک شدن دریاچه هستید دولت باید مصرف اب را توسط شما محدود می کرد بعد برای اینکه بازدهی تان را بالا ببرید ناچار بودید ده درصد از پول اون همه کشاورزی را صرف قطره ای کردن میفرمودید من خودم کشاورز هستم با هزینه خودمان قطره ای کردیم اگر میفرمایید نه باغات ما زیاده هزینه اش بالا است پس درامدت هم بالا است شما عزیزان بهانه میاورید و هیچ اراده ای برای نجات دریاچه ندارید. منتظرید دریاچه خشک بشه بعد بگید دولت خشک کرد فارسا نمیذارن و..ذره المثقالی این حرفا ارزش نداره نه اتفاقا خود حضرتعالی و بقیه دوستانی که مصرف اب را ده برابر اقزایش دادند مقصرند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    13 2
    در خیلی از جاههای کشور کشاورزان اجازه کشت ندارند .انهم کشاورزانی که سالها کارشان کشاورزی بوده مثلا در پایین دست کارون .حفر چاههای غیر مجاز و...حقی برای کشاورزان منطقه ایجاد نمیکند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    28 3
    اگه پول درست مصرف بشه زنده میشه مطمئن باش. حیف که می خوان با آوردن بهانه های جور واجور پشت گوش بندازند تا خشک بشه
    • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      5 5
      کسی بهانه نمیاورد عزیز من اب دریاچه را کسانی که مصرف میکنند دیگه نمیشه ازشون گرفت دولت نباید میذاشت کشاوری اینقدر رشد کنه 7 برابر شده میدونی یعنی چی؟میدونی 30 هزار حلقه چاه غیر مجاز یعنی چی؟ راه حل دست کسانی است که به اب الان احتیاج دارند دولت هم هیچ کاری از دستش بر نمیاد طرح های انتقال اب هم بسیار بسیار هزینه بر هست ضمنا باعث نفوذ نمک به چاه های اطراف میشه
  • کارشناس اکوسیستم ، حاظر به همکاری IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    19 27
    انتقال آب از خزر و خلیج فارس ، مشکل خشکسالی کشور را میتواند حل کند. باید از آبهای آزاد خلیج فارس و دریای خزر به درون کشور انتقال دهیم ، و رطوبت منطقه ای کشور را بالا ببریم، آبهای موجود داخلی جوابگوی نیاز کشاورزی ( غذای مردم ) نیستند ، و جابجایی آنها فقط اتلاف بودجه کشور است .همزمان باروری ابرها هم کمک خواهد کرد....با تشکر از خبر آنلاین که پی گیر موضوع است.
    • بی نام CH ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      25 17
      بابا همه جا رو نابود کردیم حالا میخوایم دریای خزر رو هم نابود کنیم؟؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      34 6
      آقای کارشناس شما واقعا کارشناسین؟؟!!این داستان های تخیلی چیه از خودتون در میارین؟؟ اگر آب شور دریا میتونست باعث آبادانی منطقه ای بشه اونوقت ما نباید در هیچ ساحل دریایی حالت بیابنی میدیدیم. الان بوشهر و بندرعباس کنار دریان آیا این مجاورت بعث سرسبزی این استان ها شده؟؟آی فکر کردین مثلا سرسبزی شمال کشور به دلیل مجاورت در کنار دریاست یا اینکه کوههای البرز با وجودشون مانع از عبور ابرها مبشن و اونجا سر سبز شدن؟؟ به نظرتون اگه یه لوله آب دریا با هزینه ای گزاف و در طرحی دیوانه وار بکشیم به کویر لوت اونجا آباد میشه؟؟واقعا وقتی اینگونه نظرات رو میخونیم شک میکنم در قرن 21 زندگی میکنم!!
    • بهار DE ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      16 7
      کارشناس عزیز، خواهش میکنم از این طرحهای انتحاری که برای نجات یک جا مناطق دیگر را هم به نابودی میکشاند و جز اتلاف منابع و پر شدن جیب عده ای نتیجه ای ندارد دست بردارید. احداث سد که عامل اصلی نابودی تالابهای ماست نیز نمونه ای از همین طرحهاست. دست اندازی بیش از حد در طبیعت فاجعه بار است.
    • کارشناس اکوسیستم ، حاظر به همکاری IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      6 7
      در جواب دوستمان بی نام ، گیاهان صنعتی از جمله یونجه و نیشکر را میتوان با آبهای نیمه شور آبیاری کرد . یونجه یعنی پایه لبنیات و گوشت و دامپروری . در ضمن روشهای ساده ای برای کم کردن نمک آب دریا هست که میتوانید مطالعه کنید ، حنی با تبدیل عناصر کلرید سدیم به آمونیوم کلراید ( البته اگر شیمی صفر نبرده باشی ) میتوان مقداری کود را همزمان وارد منطقه کرد. سیستم باروری ابرها جلوی خروج رطوبت از منطقه را میگیرد و جریان تبخیر و بارش را سیرکوله میکند .اینها خواب و خیال نیستند کمپانی ها و سرمایه دارانی در خارج از ایران حاظرند به شرط استفاده طولانی مدت از کویر های ایران، آنها را آباد و قابل کشت کنند . لطفا بیشتر مطالعه کنید .
    • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      3 3
      جناب کارشناس اکوسیستم!!مشکل اینه که شما آب نیمه شور رو با آب دریا مقایسه میکنی.ما بی سوادیم اما شما که با سوادین برین مطالعه کنین ببینین آب نیمه شور که گیاهانی در اون رشد میکنن چه میزان شوری داره و آب دریا چه میزان.گفتین روشهای ساده ای جهت کم کردن شوری آب دریا وجود داره که در واقع خیلی هم ساده و کم هزینه نیستن.مثلا کویت جهت تامین آب شرب از آب دریا سالانه میلیون ها دلارداره خرج میکنه (درصد کمی آب شرب تولید میکنه)در مورد باروری ابرها باید گفت در آن سطح وسیعی که شما میگین امکان نداره و به شرایط مختلفی بستگی داره که به اون سادگی که شما میگین نیست و باعث تغیرات آب و هوایی میشه و ممکنه باعث خشکسالی در مناطق دیگه ای بشه. بازم میگم ما بی سواد و شما باسواد ولی از تئوری تا عمل راه بسیاره و
    • عین اله بازگشته از دبی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      6 3
      امارات و بقیه کشور های حاشیه خلیج فارس تمام آب مورد نیاز کشورشان را از دریا وارد کشور میکنند .کارخانه های عظیم آب شیرین کنی خورشیدی ساختند و دارند حالشومیبرند بعد ما میزنیم تو سر همدیگه که کی حق مصرف آب داره و کی نداره ، افکارمون خرابه به خدا
    • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      2 1
      استاد و برادر محترم-توجه نمایید که ایران در کمربند نیمه خشک جغرافیایی کره زمین است-جریان کلی اقلیمی و بادها و چرخش آن پائین رونده است. یعنی اینکه هوای خشک به فرم توفیق اجباری نصیبمان میشود- با تالاب و دریاچه درست درست کردن رطوبت بالا نمیرود. شاید تاثیرش در حد 300متر در اطراف منبع اب باشد و نه بیشتر.
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    23 1
    بعد از اینکه باران می اید میگویید دریاچه ارومیه زنده شد و بعد از 4 روز بعد مجدد میگویید دریاچه مرده. اگر زنده شدن اینطوریه خوب بروید 50 تا نفتکش اب انجا خالی کنید تا زنده شود.
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    10 1
    خیلی جالبتر اینجا است که واحد ارزیابی محیط زیست سازمان محیط زیست نیز پیگیر تخلف عدم بررسی حق ابه هم نیست که در گزارشات ارزیابی این سدها باید باشد و بررسی نشده و موافقت احداث ارائه شده-و واحد بازرسی خودسازمان هم پیگیر نشده-تخلفات بزرگی در بخش تهیه و بررسی گزارشات ارزیابی این سدها روی داده-که باید بازرسی کل کشور وارد قضیه شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    49 2
    چرا گذاشتید خشک بشه؟ چرا زودتر بفکر احیا دریاچه نیافتادید؟
    • شهره IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      40 3
      من با شما موافقم. 8 سال این دکتر زمامداری کرد . فقط بگم بگم گفت . کردم کردم گفت . و گفت. محیط زیست را ول کرد و مملکت را به این روز انداخت. فقط تعجب می کنم در زمامداری این دکتر ، مجلس صدایش در نیامد. ولی حالا آقای روحانی محترم با آرامش دارند مملکت را به سوی خواسته های مردم می برند.
    • درد مردم A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      11 5
      مقصر دکتر و مهندس و مجلس و دولت نیست ، مقصر خودمونیم که قدر نعماتی را که داریم نمیدونیم و هر کی دنبال پر کردم جیب خودشه . این در همه جای ایران وجود داره ، منابع آب زیر زمینی استانهای خراسان و سمنان و کرمان و سیستان و یزد رو به اتمامه و زمین داره مدام نشست میکنه ، شاید بشه دریاچه ارومیه را احیا کرد ولی زمین نشست کرده و حفره ها و آب راه های بسته شده را هرگز نمیشه و عمق فاجعه خیلی خیلی بیشتره . ذخایر چاه های نفت بدلیل بهره برداری غیر اصولی از نیمه گذشتن و کم کم غیر اقتصادی میشن . آب دریای مازندران و خلیج همیشه پارس شدیدا آلوده است ، وضعیت آلودگی هوای شهرها و اضافه شدن مشهد و تبریز و اصفهان به لیست آلودگیها ، ساخت و سازهای گسترده بر روی گسلها در 95 درصد شهرها و خطر لحظه ای پدیده زلزله و ...
    • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      2 5
      "درد مردم جان" این جمله ات رو برای من که مهندس نفت هستم توضیح بده: «ذخایر چاه های نفت بدلیل بهره برداری غیر اصولی از نیمه گذشتن و کم کم غیر اقتصادی میشن .» یعنی انتظار داشتی چاه های نفت یک میدان نفتی همیشه اقتصادی بمونن؟ چرا هر کس بدون داشتن اطلاعات از هر دری حرف میزنه؟
  • شهروند IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    14 1
    باید کشت گلخانه ای تصویب شود وهر کشاورز به جای اینکه تمام زمینش رو زیر کشت ببره بخشی از زمین رو با کمک دولت گلخانه درست کنه ومحصولات پرسود وصادراتی تولید کنه وتکنولوژی روز هم استفاده بشه .مثل کشور هلند که نه زمین وافتاب کافی داره ولی بیست درصد گوجه فرنگی وبخش زیادی از گل دنیارو تولید میکنه به اضافه محصولات دیگه.البته مجلس باید قانون الزام اور تصویب کنه ودولت هم سرمایه گذاری خارجی رو تسهیل کنه وبخشی از زمینها رو سرمایه گذاران خارجی بیان مدیریت کنند وکشت کنند با تکنولوژی روز وکشاورزان هم کرایه زمینهاشونو بگیرن اینطوری فرهنگ کشاورزان در مدیریت کشاورزی بالاتر میره ونیازی به کلاسهای بی محتوای دولتیهم نیست ومردم از این سرمایه گذاران خارجی عملا یاد میگیرند .
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    8 5
    ابتدا به ساکن جلو گیری از حفر چاههای غیر مجاز در سه استان همجوار،مرحله ی دوم پلمپ چاههایی که غیر مجاز در این سه استان حفر شده و هیچ توجیه اقتصادی ندارد (برای استخر و آبیاری ویلاها)برای این امر باید مدعی العموم وارد میدان شود انجام این دو هیچ بودجه ای نمیخواهد من چنین اراده ای در مسئولان را نمیبینم ،مابقیش هم ........ احیای دریاچه در دست خودمان است !!!!
    • بچه خوی A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      6 2
      آره شما درست میگین ، مقصر فقط مائیم( مردم منطقه)!!! ودولتم این وسط ...
    • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      2 4
      دوست عزیزی که از مردم منطقه هستی خداوکیلی اب دریاچه چه شده ؟تو را به هر کی دوست داری قسمت میدم مگه خو دتون مصرفش نمیکنید؟اخه بهانه تا کی شما اب دریاچه رو صرف کشاورزی کردید الان میگید چرا خشک شده؟اخه ادم چی بگه عزیز من شما برو از نمایندهاتون سوال کن بگو اقای فلانی جاده رو چه کسی احداث کرد روی دریاچه؟چه کسی اصرار داشت سد بزنیم برای کشاورزی مردم نیاز دا رن و..؟انصاف هم بخدا خوب چیزیه یکیتون بیاد بگه اب دریاچه کجا مصرف میشه اخه مگه سدها اب رو میخورن؟والله سد برای خودتون زده شده مهندسای خودتونم مشغول به کار هستند اگر فرد غیر بومی هم اونجا است بفرمایید بگیم بیرونش کنن نزنید این حرفهای جوک رو سوال منو جواب بده اب دریاچه ارومیه کجا رفته؟کی مصرفش رده؟ده اخه خودتون مصرف کردین الان میگید چرا خشک شد
    • بچه خوی A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      2 0
      ببین دوست عزیز فرق نگاه منو شما تو اینه که شما همه ی کاسه کوزه ها رو سر کشاورز میشکونید ولی من کشاورز رو ده درصد هم مقصر نمیدونم. چون معتقدم کشاورز ما ذره ای دانش درمورد سفره های آب زیر زمینی، حق آبه دریاچه ها، طوفان های نمک، تعادل اکوسیستمی، بهره وری در استفاده از آب و.. ندارد.و این وظیفه سازمان های حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی ،وزارت نیرو و.. بود که با توجه به تخصص شان در این زمینه و آگاهیشان از شرایط موجود و پیش رو، هشدار های لازم را در مورد بحرانهای سالهای آینده بدهند و از اون مهمتر با هماهنگی همدیگر اقدامات عملی در جهت جلوگیری از به وجود آمدن بحران انجام دهند.اگر اینگونه نیس، پس فلسفه وجودی این سازمانها و وزارت خانه ها در چیست؟ این همه کارشناس و کارمند حقوق دولتی دریافت میکنند برای چه؟
    • بچه خوی A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      2 2
      ببین دوست عزیز فرق نگاه منو شما تو اینه که شما همه ی کاسه کوزه ها رو سر کشاورز میشکونید ولی من کشاورز رو ده درصد هم مقصر نمیدونم. چون معتقدم کشاورز ما ذره ای دانش درمورد سفره های آب زیر زمینی، حق آبه دریاچه ها، طوفان های نمک، تعادل اکوسیستمی، بهره وری در استفاده از آب و.. ندارد.و این وظیفه سازمان های حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی ،وزارت نیرو و.. بود که با توجه به تخصص شان در این زمینه و آگاهیشان از شرایط موجود و پیش رو، هشدار های لازم را در مورد بحرانهای سالهای آینده بدهند و از اون مهمتر با هماهنگی همدیگر اقدامات عملی در جهت جلوگیری از به وجود آمدن بحران انجام دهند.اگر اینگونه نیس، پس فلسفه وجودی این سازمانها و وزارت خانه ها در چیست؟ این همه کارشناس و کارمند حقوق دولتی دریافت میکنند برای چه؟
    • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      0 3
      دوست عزیز بچه خوی با سلام و احترام شما برو از خانم ابتکار بپرس جاده روی دریاچه را چرا اجازه دادید احداث شد؟به شما خواهند گفت که در دولت خاتمی سازمان حفاظت محیط زیست کاملا مخالف بود و قاطعانه از احداث سد جلوگیری می کرد در نهایت در دولت بعدی با فشار نماینده های خود شما این جاده احداث شد در مناظره ای که روز جمعه در حدود 4 ماه پیش شد هم نماینده استان های شما خودشان به صورت ضمنی گفتند پیگیری احداث سدها هم توسط خودمان بوده عزیز من شما برو استانی مثل بویراحمد رو نگاه کن دانش اموزاش توی رودخانه غرق میشوند چون پل نیست اما در استان شما ما شاء الله اینقدر نماینده های پیگیری دارید که این کارها را با فشار پیگیری کرده اند و اینها را احداث کرده اند کسی در تهران شما را مجبور به احداث سد نکرده
    • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      0 2
      ادامه... بله منم مثل شما موافقم که باید دولت جلوگیری میکرد اجازه نمیداد که این همه زمین ی کشت برود این همه سد درست شود اما هر بار که دولت مخالفت کرده که اتفاقا وزیر نیرو و ...اش هم همشهری خودتان بودند شما عزیزان می فرمودید فارسها نمیگذارند ما پیشرفت کنیم اینقدر فشار بر روی دولت اورده شد تا این سد ها و پل و جاده احداث شد من شما را توصیه میکنیم بروید حکایت احداث جاده را جویا شوید دقیقا من در مناظره من یادمه نماینده یکی از این دو استان خودتان بارها از کلمه حیات و ممات استفاده کردند که حیات و ممات ما بسته به این جاده است واقعا بی انصافی میفرمایید تمام چاه ها و...همه با فشار و پارتی بازی و...حف شده بنده کاملا در جریان نحوه حفر چاه ها و توصیه هایی که میشود بوده ام
    • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      0 2
      کمال بی انصافی است که دولت را مقصر بدانید تمام این سدها همه با تقاضا و سفارش و فشار مردم محلی احداث شده دولت مقاومت میکرد متهم میشد که بله اینها نمیگذارند اذربایجان پیشرفت کند من همین الان روند کار تیم تراکتورسازی را که میبینم باز هم این همه حرف و حدیث وجود داره که بله اینها نمیذارن که اس ام اس ها فرستاده بشه و...مطلقا و ابدا چنین چیزی نیست کاملا در جریان اوضاع من بوده ام تمام سد ها و...همه با پیگیری نماینده های خودتان احداث شده در مناظره اینو پذیرفتن شما باید بروید از نماینده های دوره های قبل جویا شوید قطعا نظرتان تغییر خواهد کرد اکیدا شما رو توصیه می کنم که بیطرفانه به قضیه نگاه کنید بسیاری از استانها تولید کننده نفت هستند ولی به علت نداشتن یک پل ساده دچار مشکل هستند منصف باشید
    • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      0 2
      نامه نگاری های سازمان حفاظت محیط زیست که مخالف احداث جاده بوده در مناظره تولیزیونی نشان داده شد مگر دولت چقدر میتواند مقاومت کند وقتی که از طرف شما اراده قوی برای احداث جاده و سد وجود دارد و دائما بقیه را متهم میکنید که مخالف پیشرفت ما هستید خب دولت هم به جایی میرسد که دیگر واقعا زیر فشار کم میاورد مگر دولت کیه؟تعدادی از همین مردم ما هستند بنده به شما به عنوان یک هموطن اطمکینان میدهم دولت کاملا مخالف بود ولی نتوانست زیر فشار تقاضای این دو استان مقاومت کند حرف و حدیث زیاد ایجاد شده بود برای اینکه واقعیت را متوجه بشی برو ببین جاده چطور احداث شده فقط جاده رو برو پیگیری کن تاریخچه اش را نگاه کن متوجه خواهی شد که تحت فشار بوده بقیه موارد مثل سدها و توسعه کشاورزی هم تحت فشار بوده ا
    • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      0 2
      اقای پرویز فتاح قره داغی وزیر نیروی دولت نهم همشهری خودتان بوده برادر من شما برو قضیه رو از دید دیگه نگاه کن بسیاری از مسولات وزارت نیرو اکثرا همشهری خودتان هستند من واقعا دلیل این صحبتهای شما را متوجه نمیشوم یه کم منصف باشید.بروید ببینید در وزارت نیرو چند درصد از همشهری های خودتان هستند؟تحقیق کنید که جاده چطور احداث شد ایا دولت مخالف بوده یا نه بروید ببینید دولت مخالفت کرده یا نه بروید ببینید سازمان حفاظت محیط زیست هشدار داده یا نه اراده شما برای احداث این همه تاسیسات از اراده دولت قویتر بوده الان متاسفانه شما عزیزان با شایعه پراکنی دنبال این هستید این جریان را به جریان قومیتی تبدیل کنی این واقعا بی انصافیه که بله فارسا دریاچه رو خشک کردند و...نزنید این حرفا رو بروید منصفانه بررسی کنی
  • هامون سیستان A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    12 9
    و انگار دریاچه هامون در این میان فراموش شده است.
    • بچه خوی A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      8 4
      بابا چی داری میگی؟ اون قضیه اش به کلی فرق میکنه. اونجا افغانستان مانع از ورود آب رودخانه به هامون میشه وجلوشو سد کرده، اینجا ما به دست خودمون دریاچه رو خوشکوندیم.
  • ناصر آق A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    4 2
    دریاچه ای که طی 15 سال خشک شده نمیشه طی 2-3 سال احیا کرد. از طرف دیگر نمیشه دریاچه را با درگیری بین وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و محیط زیست حل کرد. کلید حل معمای دریاچه ارومیه اینه که به آن علاوه بر یک زیست بوم با ارزش به عنوان یک منبع درآمد و مرکز تولید اشتغال هم نگاه بکنیم و برنامه های احیای خود را بر همین اساس استوار کنیم. کار مشابه در دریاچه بزرگ نمک آمریکا با ویژگیهای بسیار مشابه دریاچه ارومیه انجام گرفته، دریاچه ای که برای تعداد کثیری اشتغال و سالانه 1300 میلیون دلار برای دولت و مردم منطقه ایجاد درآمد می کند. یک نکته را نیز نباید فراموش کرد: دریاچه ارومیه هیچوقت به سالهای پرآبی برنخواهد گشت و کل برنامه های ما باید برای احیای بخشهایی آز آن باشد تا سرمایه گذاریهای دولت به نتیجه برسد.
  • بی نام RO ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    10 1
    استانهای آذربایجان غربی و شرقی دقیقا در زیر مسیر تردد ابرهای بارانزا قرار دارند . با باروکردن هوایی ابرهای ان منطقه میتوان بر میزان بارندگی افزود . هم زمین های کشاورزی کم نیاز تر به آب خواهند شد و هم ان بارندگی ها و مازاد اب کشاورزی به دریاچه ارومیه خواهد رسید
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      7 6
      نخیر هر قدر اب هم باشه توسط حرص و طمع ادمی به کشاورزی اختصاص پیدا میکنه نمونه اش همین الان که هر چ اب بوده بردن کشاورزی اصلا جزو محالاته که دریاچه ارومیه برگرده محال قطعی است
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 6
    سوال اگه دولت مخالف بود پس چرا جاده احداث شده؟جواب:دولت در زممان خاتمی مخالف بود اما نماینده ها اینقدر فشار اوردند که در نهایت دولت ناچار به احداث جاده شد سوال چه کسانی مسول خشکی دریاچه هستند جواب دولت و مردم در واقع فشار تقاضای مردم برای کشاوری دولت رو به سد زدن ناچار کرده و دولت چاره ای هم نداشته در نتیجه فشار نماینده های این دو استان چندین سد احداث شده و به موازات این کار سی هزار حلقه چاه غیر مجاز و ده ها هزار حلقه مجاز حفر شده که با خشکسالی و کمبود بارندگی هم همراه بوده و نتیجه این شده است سوال حالا میگویید برای احیای دریاچه چه باید کرد؟جواب کسانی که اب دریاچه را مصرف میکگنند باید به طریقی اب را پس دهند
    • بچه خوی A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      4 3
      آره بایدم بزنی تو سر مردم. نزنی چیکار کنی. آخه یکی نیس بهت بگه فامیل بنده بود که طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه رو تصویب نکرد!؟ اینو بدون 80 درصد محصولات کشاورزی آذربایجان غربی و شرقی یکجا برای کارخانجات تهران و مشهد بار زده میشوند و یا برای مصرف و توزیع به تهران منتقل میشوند. اگر کشاورزی منطقه بپره، خیلی چیزا باید بپره . انموقع هست که باید تورم رو برا خیلی از محصولات غذایی و میوه جات به جون بخری.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      4 2
      حیف و حیف و صد حیف. ژاپنی میگه این دریاچه رو بدین به من سه چهار ساله به حالت اولش برگردونم. آیا به صداقت و کارایی و تخصص علمی ژاپنی ها شک داریم!؟ در مقابل افرادی مانند شما پیدا میشوندکه نق میزنند و به هم وطن خود توسری زده و همه مشکلات رو متوجه او میداند. ونماینده مجلسی که دو فوریت نجات دریاچه ارومیه رو تصویب نمیکند. من از بيگانگان هرگز ننالم ! که با من هرچه کرد آن آشنا کرد !
    • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      3 3
      دوست عزیز از خوی اگر مناظره ای که حدود چهار ماه پیش از تلویزیون پخش شد را دیده باشی اونجا نماینده اردبیل فرمودند که اب ارس بین ما و جمهموری اذربایجان مشترکه و اردبیل هم به اب خودش نیاز داره اب اضافه ای هم در اون حوضه نیست که به شما داده بشه ضمنا در صورت انتقال هزینه هر مترمکعبش بسیار بالا است شما میتونی جستججو کنی و هزینههای طرح رو مطالعه کنی و متن مناظره رو بخونی در مورد محصولات کشاورزی هیچ کس کشاورزان را مجبور نکرده بود اب دریاچه را صرف کشاورزی کنند بنده همین الان حاضرم کشاورزی اونجا به حالت سابق برگرده و اب دریاچه هم داده بشه و محصولات هم از خارج وارد کنیم واقعیتش اینه که محصولات تولید اونجا بسیار گرانتر و هزینه بر تر از خارج تولید میشوند واقعا این منت گذاشتن شما درست و اخلاقی نیست
    • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      4 4
      جواب دوست خویی داستان خیلی خیلی ساده است اب دریاچه را با توسعه ده برابری اراضی صرف کشاورزی کرده اید خب طبیعتا وقتی اب درون یک دریاچه ریخته نشه خشک میشه الان امده اید میفرمایید چرا دریاچه خشک شد عرض میکنیم ابش را صرف کشاورزی کردید (130 هزار حلقه چاه و چند صد هزار هکتار اراضی توسعه یافته کشاورزی) عرض می کنیم کشاورزی را تعطیل کنید میفرمایید نه ما کشاورزیمونو میخواهیم عرض می کنیم خب دریاچه خشک میشود شما کشاورزی کنید عیب نداره میفرمایید نه دریاچه نباید خشک بشه میگیم خب کشاورزی نکنید میفرمایید اگر ما کشاورزی نکنیم غذای شما تامین نمیشه میگیم عیب نداره بذارید غذای ما تامین نشه ولی دریاچه خشک نشه ضمنا محصولات اونجا صرف خود اذربایجان شده درامدش هم در جیب خود مردم اونجا میره لطفا منت نذارید
  • داریوش ج A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    8 2
    همه خوب می دانند که دریاچه به خاطر پلی که از وسط اون نصف کرد و باعث شد هم توش آب نچرخه و هم کلی چشمه داخلی اون رو از بین برد خشک شد. یه پل غیر اصولی باعث از بین رفتن دریاچه شد. وگر نه ما قبل از اون هم استخراج اب کشاورزی و سد جلویه رودخانه ها هم داشتیم چرا خشک نمی شد.؟؟؟؟؟؟!!!!!
  • کارشناس اکوسیستم ، حاظر به همکاری IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    3 4
    پولها و ثروت کشور به هر حال خرج میشوند ، پس چه بهتر که صرف آبادانی پایدار کشور شوند ، انتقال آب از خزر و خلیج فارس یک انتخاب برای نجات است ، مثلما ایده آل نیست ولی تنها گزینه است ، در آینده نه چندان دور مجبور به قبول این طرح خواهیم بود ،،لطفا آمار گسترش بیابانهای خشک را مطالعه کنید،،در ضمن چند روش برای قابل استفاده کردن آب دریا وجود دارد که میتوانیم برای مصارف مختلف از ترکیبی از این روشها استفاده کنیم،،،طرحهای مشابه در کشورهای دیگر انجام شده و در حال بهره برداری هستند. با تشکر
    • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      4 2
      آباد کردن کویر های کشور در واقع خرج کردن و با هزینه نیست بلکه بهترین و سود آورترین سرمایه گذاری است ، با بازده بسیار عالی . ایجاد یک منطقه چهار فصل کاشت مثل کوبا در قلب کشور میتواند قیمت مواد غذایی ، گیاهی و محصولات دامی و لبنیات را در کشور بطور چشمگیری کاهش دهد.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    2 6
    سوال اما کشاورزا که نمیتونن این همه زمین رو ول کنند جواب: پس دریاچه قطعا خشک خواهد شد اب محدود است و ظرفیتی دارد شما نمیتوانید به اندازه اقیانوس ارام اب مصرف کنید بعد بفرمایید چرا دریاچه خشک شد سوال پس یعنی میگید دولت بی تقصیر بوده؟خیر دولت بی تقصیر نیست اما تسلیم تقاضاهای مردم برای اب و فشار نماینده ها شده است سوال این چاه ها مگه چقدر اب مصرف میکنند ؟به فرض که 100 هزار چاه اطراف دریاچه داشته باشیم و هر چاه 5 لیتر در ثانیه اب دهد در هر ثانیه حدود 500 هزار لیتر اب از زمین کشیده میشود که رقم و عدد هولناکی است خلاصه: دریاچه خشک خواهد شد مگر انکه افرادی که اب را مصرف میکنند دست از این کار بردارند و چون میدانیم دست برنخواهند داشت پس خشک شدن سرنوشت قطعی و حتمی دریاچه ارومیه است
    • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      4 1
      شوما خودتو با دکتر زیبا کلام اشتباه گرفتیا! به خودت بیا عزیزم
    • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      1 2
      خواهشا مغالطه نفرمایید این بحث ربطی به زیبا کلام و..ندارد جوابی دارید بدهید هزار تا منفی بدهید هم واقعیت عوض نمیشود واقعیت همینی بود که عرض کردم میزان اب محدود است یک مقدار مشخصی اب به دریاچه قبلا ریخته میشد الان شما عزیزان کشاورزی را هفت برابر توسعه داده اید و چاه های غیر مجاز هم صد برابر افزایش داده اید اب که توسط کارخانه تولید نمیشود یک مقدار محدودی بوده مصرفش دارید می کنید بعد میفرمایید چرا دریاچه خشک شد این واقعا عجیبه میفرمایید میخواهیم کشاورزی را هر قدر دوست داریم توسعه دهیم دریاچه هم باید باشد عرض میکنیم هر دو با هم نمیشه زمین دور خورشید میچرخه دریاچه ارومیه هم ابش توسط خود مردم محلی مصرف شده و اگر که اب به دریاچه پس داده نشود خشک خواهد شد و بنده مطمئنم که خشک خواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    8 6
    دوستان عزیز دریاچه را کسی خشک کرده که ابش را مصرف کرده مردم همان منطقه اب را مصرف کرده اند دیواره سدها یا کارکنان سدها که اب را نمیخورند عزیز من یه کم انصاف داشته باشید دولت تحت فشار روزافزون نماییندهای این دو استان ناچار به احداث جاده و سد شده سد به تقاضای مردم برای اب بستگی دارد خواهشا منصف باشید ما هر چه کامنت میگذاریم هم که سانسور میشود شما یا باید کساورزی را که چندین برابر توسعه داده اید را بخواهید یا دریاچه را هزار تا مقاله بگذارید هزاران هزار ساعت سخنرانی کنید تا ابی را که برده اید به دریاچه پس ندهید زنده نخواهد شد جاده هم توسط نماینده های شما در حالی پیگیری شد که سازمان محیط زیست کاملا مخالف احداثش بود از خانم ابتکار داستانش رو جویا شوید واقعا ادم متحیر میشه از دست شما
    • بچه خوی A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      4 2
      حیف و حیف و صد حیف. ژاپنی میگه این دریاچه رو بدین به من سه چهار ساله به حالت اولش برگردونم. آیا به صداقت و کارایی و تخصص علمی ژاپنی ها شک داریم!؟ در مقابل افرادی مانند شما پیدا میشوندکه نق میزنند و به هم وطن خود توسری زده و همه مشکلات رو متوجه او میداند. ونماینده مجلسی که دو فوریت نجات دریاچه ارومیه رو تصویب نمیکند. من از بيگانگان هرگز ننالم ! که با من هرچه کرد آن آشنا کرد !
    • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      5 4
      دوست عزیز از خوی ژاپنی ها هم کاری نمیتوانند بکنند ثانیا احداث جاده بر دریاچه و احداث سدها توسط نمایندهای محترم خود شما پیگیری شد شما میتوانید از سازمان محیط زیست بپرسید کاملا سازمان را تحت فشار قرار داده بودن که ما جاده و سد می خواهیم الان هم در واقع این طرح هایی که میدهند نوشدارو پس از مرگ سهراب است ما چه میگیم؟ما میگیم کشاورزی نباید اون همه توسعه پیدا می کرد و باید به حالت قبل برگرده شما چی میفرمایید ؟میفرمایید نه ما کشاورزیمونو میخواهیم ما میگیم باشه کشاورزی کنید ولی دریاچه از دست میره هر دو تا با هم امکان پذیر نیست عزیز من یا باید سهم اب دریاچه را کشاورزان شما بدهند یا دریاچه خشک بشه اب خزر هم هزینه زاست اوردنش هم باعث شور شدن چاه ها و ابهای اطراف میشه عملی نیست
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    2 1
    ظاهرا با وضع مدیریت منابع آب فعلی باید از مزیت نسبی بخش کشاورزی در ایران هم دست کشید!
  • امیر A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    3 1
    هزارو چهارصد میلیارد تومن به بهای از بین رفتن ثروت ملی...
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    3 5
    فقط باید اب از دریای خزر بریزن توش! غیر از این هیچ راهی وجود نداره! اگه بخایم سدهایی که زده شده رو برداریم ما اب شیرین رو با ریختن تو دریاچه شور خواهیم کرد. اب دریای خزر به هیچ دردی نخوره میتونه دریاچه رو پر کنه. یه راه دیگه هم وجود داره. بیایم کارخونه نمک بزنیم و از نکمش استفاده کنیم! ما که نمیتونیم ابش رو تامین کنیم. برای اینکه طوفان نمک هم نداشته باشیم. بگم ضایعات مصالح ساختمونی رو توش بریزن! کسی نظر دوم رو مسخره نکنه! باید ببینیم این نظر با واقعیتهای کشور تطابق داره! وقتی به جای 8 کیلومتر پل از دو طرف با خاک و سنگ دریاچه رو نصف میکنیم و یه پل 50 متری میزنیم! میبینم که ریختن ضایعات مصالح در حد اون پل ساختنه و شاید بهتر هم باشه!
  • بی نام EU ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    2 0
    ﺭﺍﻫﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﺟﺰﺍﻳﻨﻜﻪ ﻛﺸﺎﻭﺭﺯﻳﻤﻮﻥ ﻣﺪﺭﻥ ﺑﺸﻪ ﻭﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺤﺪﻭﺩﺗﺮ.ﻣﺎﻛﻢ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻫﺴﺘﻴﻢ و ﻳﻚ ﻛﺸﻮﺭﻧﻴﻤﻪ ﺧﺸﻚ .ﺍﻳﻦ ﻳﻌﻨﻲ ﺭﻭﺑﻜﺮﺩﻣﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﺏ ﺗﻐﻴﻴﺮﻭﻣﺜﻞ ﻳﻚ ﺟﻮﺍﻫﺮ ﺍﺯﺵ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻛﻨﻴﻢ.ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺭﻭﺑﺎ و ﺍﺳﻴﺎﻱ ﺟﻨﻮﺑﺸﺮﻗﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺏ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ و ﺭﺍﺣﺖ ﻛﺸﺎﻭﺭﺯﻱ ﻛﻨﻴﻢ.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    3 3
    هميشه كاسه كوسه ها يا سر كشاورز مي شكند يا مستخدم يا سرباز صفر. دولت بياد كشاورزي را مكانيزه كنه اونهم نه مفتي . بياد مكانيزه كنه پولش رو طي دو سه سال بگيره . باور كنيد پولي كه ما هرساله بابت ابياري باغاتمون مي ديم كم نيست. اگه جهاد كشاورزي مديريت صحيحي انجام دهد خيلي از مشكلات حل مي شود . بنده اگر مدير بودم با يك بودجه معمولي مي توانم نصف چاههاي عميق را ببندم بدون اينكه كشاورزان ناراضي بشن
  • عشق احمدی نژاد IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    2 0
    اول دولت باید هیاهو مینداختین که کار میکنیم مثل همه قولهاتون . ؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    4 0
    چهار نفر سرمایه دار ایرانی الاصل مقیم آمریکا به دولت وقت پیشنهاد دادند در قبال اجاره کویر لوت و مرکزی ،، آنجا را آباد کرده و تبدیل به قطب کشاورزی کنند
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    4 3
    از مسولان محترم خواهشمندیم که مراقب افرادی که میخواهند از این جریان سو استفاده کنند باشند در حال حاضر افرادی که اب را مصرف میکنند حاضر به پس دادن اب نیستند و دریاچه خشک خواهد شد و عده ای منتظر هستند که از این جریان یک فتنه جدید ضد امنیت ملی درست کنند ملت هوشیار باشند این قضیه به نظر من میتونه دردسر ساز بشه توسط یک عده. به این افراد هم تذکر میدهیم که ملت هوشیار هستند و سوء استفاده از این جریان با پاسخ قاطع و کوبنده روبرو خواهد شد.