وزیر نیرو در دیدار با نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس درباره احیای دریاچه ارومیه گفت که برای احیای آن به 10 تا 15 سال زمان نیاز داریم چون مشکل کم آبی در کشور داریم اما مسئولان محیط زیست معتقدند که تا 5 سال دیگر دریاچه ارومیه داریم.

زهرا تالانی: مدیریت آب و استفاده از شیوه هایی که مانع تبخیر آب دریاچه شود مهمترین موضوعی است که کارشناسان به آن اشاره دارند .از سوی دیگر کارگروهی هم در این زمینه تشکیل شده است.در این زمینه با کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:


مسئولان و کارشناسان محیط زیست عنوان می کنند که تا 5 سال آینده دریاچه ارومیه نجات پیدا می کند اما وزیر نیرو اعلام کرده که به خاطر کم آبی تا 15 سال آینده این امکان ندارد. آیا واقعا چنین است؟
همانطور که می دانید برای احیای دریاچه ارومیه خانم ابتکار یک کارگروهی تشکیل دادند که در آخرین جلسه ای که داشتیم عنوان کردند که این کارگروه به جد به دنبال احیای دریاچه هستند و تا کنون هم کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.


موضوع اینجاست که عنوان می شود کشور به شدت با کم آبی مواجه است و تا زمانیکه مدیریت مصرف نباشد احیای دریاچه امکان ندارد؟
بخش زیادی از دریاچه به خاطر استفاده در کشاورزی خشک شد و برای همین با جهادکشاورزی در این زمینه جلسه های زیادی برگزار کردیم تا این موضوع را حل کنند. مدیریت مصرف آب درست است اما احیای دریاچه ارومیه یک کار گروهی است که دولتمردان هم باید کمک کنند. به هرحال در کارگروه 19 راهکار برای احیای دریاچه ارومیه پیشنهاد شده که یکی از آنها همین مدیریت مصرف آب است.


راهکارهای دیگر کدام هستند؟
اکثر راهکارها مربوط به همان مدیریت مصرف آب مانند انتقال آب از رودخانه هایی مانند ارس و دریای خزر، باروری ابرها، تغییر الگوی کشت، جلوگیری از ادامه برداشت های غیرمجاز آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، توقف برداشت آب از طریق حفر چاه های غیرمجاز، توقف سدسازی و مطالعات آن در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه های موثر بر دریاچه ارومیه و رهاسازی منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها است.


پس به نظر شما در همان 5 سال که سازمان محیط زیست اعلام کرده امکان احیای آن وجود دارد؟

بله. موضوع احیای دریاچه ارومیه مطالبه مردم و مسئولان است برای همین زودتر هم می توان آن را احیا کرد.البته تمام آن را نمی توان به این سرعت احیا کرد بلکه بخش بزرگی از آن را می توان احیا کرد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هامون سیستان A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    5 0
    نماینده محترم اعضای محترم کمیسیون محیط زیست. اینجا در شرق سیستان بیابانی به نام هامون وجود دارد که دوازده سال پیش دریاچه بود . منتظر حمایت شماست. مردم ای دیار هم چشم امید به همه شما دارند تا با توکل بر خدا آنرا احیا کنید