۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۷
ماشین در خانه ارزان/ پرونده

اولین سیاست های انبساطی دولت برای ایجاد رونق در اقتصاد کشور طی سالی که پیش رو داریم تقویت بازار مسکن و خودرو است.

علی پاکزاد: تجدید نظر در میزان وام مسکن همزمان با تغییر دولت از سوی مدیران اقتصادی دولت مطرح شد و صد البته بحران صنعت خودرو نیز از جمله مسائلی بود که در صحن علنی مجلس در زمان دادن رای اعتماد به وزیر صنعت معدن و تجارت بخش عمده ای از سئوالات نمایندگان را به خود اختصاص داده بود.

واقعیت این است که در سالهای اخیر به دلیل افزایش شدید قیمت ها و فشارهای تورمی در عمل توان خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل بازارهای خودرو و مسکن بیشترین آسیب را از این کاهش تقاضا متحمل شده اند.

هم وزیر صنعت و هم وزیر مسکن در چند ماه اخیر و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم بارها بر نکاتی تاکید کرده اند که برای رونق بخشیدن به این دو بخش مولد اقتصادی کشور کمک کند. محمدرضا نعمت زاده  پنجم آبان ماه در جمع خبرنگاران گفت: مردم منتظر کاهش میلیونی قیمت خودرو نباشند، چرا که از این پس ارز خودرو با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.(اینجا)

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم هم بر افزایش وام مسکن تاکید داشته است. وی در اواخر آذرماه در یک برنامه تلویزیونی گفت: آیا با 20 میلیون تومان می توان خانه خرید. یکی از برنامه هایم این است که در قالب صندوق های پس انداز مسکن بیش از 100 میلوین وام به مردم پرداخت شود.(اینجا)

این اظهار نظر ها نشان از یک اراده در دولت دارد که دوباره بازارهای خودرو و مسکن را رونق بدهند، اما در این میان مشکلات مربوط به تامین منابع بانکی لازم و همچنین نگرانی های موجود ناشی از رشد تورم دولت را در قبال نحوه اقدام مردد می کرد.

به هر شکل به نظر می رسد در هفته جاری دولت در این زمینه به جمع بندی رسید و در شورای پول و اعتبار افزایش تسهیلات بانکی را برای بازارهای خودرو و مسکن به تصویب رسید.

- بنا به مصوبه شورای پول و اعتبار اعطای تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از 50 میلیون ریال تا سقف مبلغ 100 میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی مجاز است.(اینجا)

- با تصویب شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات مسکن برای زوج‌هایی که از امروز ازدواج کنند 50 میلیون تومان و تسهیلات ساخت و خرید مسکن صرفا از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به مبلغ 35 میلیون تومان افزایش می‌یابد.(اینجا)

اما شرایط پرداخت این تسهیلات چگونه خواهد بود؟ علی چگینی از مدیران وزارت راه و شهرسازی با تشریح جزئیات پرداخت وام مسکن گفت: وام 35 میلیون تومان مسکن که برای خرید و ساخت در نظر گرفته شده است در دوره 12 ساله با نرخ 15 درصد و عددی در حدود 530 هزار تومان اقساط ماهیانه بازپرداخت می شود.

از سوی دیگر  در مورد وام خودرو دو اقدام همزمان صورت گرفته است، مهمترین اقدام افزایش وام خرید خودرو به 20 میلیون تومان که روز چهار شنبه رسانه ای شد و دومین موضوع که یک هفته پیش مطرح شده بود قابل انتقال شدن وام خودروهای فرسوده بود.(اینجا)

این وضعیت گویای تلاش دولت در تزریق نقدینگی به بخش های مولد صنعت و خودرو است که از قدیم به عنوان موتورهای محرک رشد اقتصادی در کشور شناخته شده اند و از سوی دیگر ایجاد انقبال نسبی و نظم در وبدجه جاری خود است.

این یک واقعیت است که بانکهای کشور تمایل به پرداخت وامهای خرد کم ریسک مسکن و خودرو دارند ولی در سالهای گذشته در عمل این وامهای در اثر تورم تاثیر گذاری خود را از دست داده اند. امروز اگر رئیس کل بانک مرکزی به نظر چندان روی خوش به افزایش وامهای مسکن تا میزان مورد درخواست وزیر راه و شهرسازی نشان نمی دهد، کموبد منابع بانکی است.

به هر شکل باید دید این تسهیلات تا چه حد می تواند دولت را در رسیدن به هدف اش یعنی خلق یک حماسه اقتصادی یاری کند. اما در این میان دیدگاههای خوانندگان در مورد افزایش وام مسکن است، برخی معتقدند که این اقدام نتیجه ای جز افزایش قیمت ها ندارد و گروهی نیز از این افزایش دفاع می کنند. (اینجا)

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    64 4
    من نمیدونم چرا باید روی یکی از اصلیترین نیازهای بشری سود بکشن؟ مبلغ بازپرداخت 35 میلیون با توجه به قسط 530 هزارتومانی در مدت 12 سال یا همان 144 ماه میشه 76320000 (هفتادو شش میلیون و سیصد و بیست هزار تومان). چرا باید بیش از دوبرابر پول رو برگردوند به خزانه؟ اگه میخواستم از یکی قرض بگیرم میگفتم پولشه دوست داره شرط این مقدار سود باشه. اما این که ارث پدری دولت نیست که بخواد بجای ایجادسرپناه برای ملت به عنوان یک راه کسب درآمد بهش نگاه کنه
    • مهرداد A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      15 24
      اگه شما یه خونه بخری 100 میلیون حاضری 12 سال دیگه همون خونه رو به قیمت 100 میلیون بفروشی؟بانک هم 35 میلیون امسالش، 12 سال دیگه ارزش 35 میلیون رو نداره.بانکها با این سودهای وامی که دارن میگیرن درحال ورشکستگی هستن وای به حال روزی که سود نگیرن
    • بی نام EU ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      20 3
      همچين ميگه پول بانك!!! بابا پول نفت ملته. حق خودمونه. بريد نرخ سود بانكي كشورهاي ديگه رو ببينيد همه زير 5 درصد تا يك درصد
    • علی نسیمی A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      6 1
      چون منابع محدود و نیازها نامحدود هستند.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    51 1
    پس با این حساب هیچ امیدی به پایین آمدن قیمتها در آینده نیست و قیمتها بالاتر هم خواهند رفت؟!
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    111 3
    خودروسازان نیز منتظر خرید مردم نباشند من که عمرا خودرو های اشغال ایرانی رو نمی خرم اگه ده سال هم شده پول رو سرمایه گذاری کنم تا شرایط خرید خودروی خارجی رو داشته باشم همین کار رو قطعا انجام می دم خودرو های بی کیفیت ایران همش پول ریخت توی آشغالدونه من که صلاح نمی بینم
  • رضا GB ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    27 2
    منم با اینکه وضع مادیم خوب نیست اما ترجیح میدم خودرو نداشته باشم تا اینکه خودروی ایرانی بخرم. چند برابر پول از ما مردم بیچاره میگیرن به اسم حمایت از تولید داخلی ولی همشو پاداش میدن به مدیران این شرکتهای به اصطلاح خودرو ساز.
  • سرباز گمنام EU ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    9 40
    صد رحمت به دولت داش محمود خودمون
    • دزد گمنام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      16 13
      راس گفتی...واقعا صد رحمت به اون موقع...کاسبی ما خوب بود.