محققان پژوهشگاه رویان موفق به سلول درمانی عارضه جوش نخوردگی استخوان، آرتروز لگن، زانو و مچ پا و «کندگی غضروف» شدند.

ایسنا نوشت:

محققان پژوهشگاه رویان موفق به سلول درمانی عارضه جوش نخوردگی استخوان، آرتروز لگن، زانو و مچ پا و «کندگی غضروف» شدند.

دکتر محسن عمادالدین، جراح ارتوپد و مسوول گروه ارتوپدی پژوهشگاه رویان اظهار کرد: جوش نخوردگی استخوان که ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند، یکی از معضلات جدی ارتوپدی است که گا ه بیمار را ناچار به انجام چندین عمل جراحی می‌کند. موثرترین روش درمان این عارضه استفاده از گرافت (پیوند استخوان) است ولی درمواردی نمی‌توان از استخوان اهدایی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: روشی که در پژوهشگاه رویان استفاده می‌شود، تولید سلول‌های استخوانی با قرار دادن سلول‌های مزانشیم مغز استخوان بیمار روی داربستی از استخوان مصنوعی است که این روش از حدود پنج سال پیش به صورت آزمایشی در درمان عارضه جوش نخوردگی استخوان استفاده شده و به تازگی امکان ارائه آن به تمامی بیماران در قالب یک خدمت کلینیکی جدید در پژوهشگاه فراهم شده است.

عمادالدین تصریح کرد: حدود 15، 20 بیمار در پژوهشگاه رویان به این روش تحت درمان قرار گرفته‌اند که بهبودی قابل توجهی در آنها حاصل شده است.

محقق پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: آرتروز پیشرفته یکی از مشکلاتی است که بیماران بسیاری از آن رنج می‌برند و گاهی اوقات به جراحی تعویض مفصل نیز منجر می‌شود. پژوهشگران رویان موفق شده‌اند با تزریق سلول‌های بنیادی به محل عارضه طول عمر مفصل را بیشتر کرده و از درد بیماران بکاهند.

وی تصریح کرد: در این روش، سلول‌های پیش‌ساز سلول‌های غضروفی را از غضروف بیمار گرفته و در آزمایشگاه کشت می‌دهیم و در ادامه سلول‌ها را به زانو، لگن یا مچ پای بیمار که دچار آرتروز شده تزریق می‌کنیم که تا 70، 80 درصد غضروف آسیب دیده را ترمیم کرده و از بسیاری از عمل‌های تعویض مفصل جلوگیری می‌کند.

عمادالدین با تاکید بر این که باید مرزی بین دستاوردهای علمی و تایید شده رویان با کارهایی که تحت عنوان سلول درمانی در برخی مطب‌ها انجام می‌شود، قائل شد، اظهار داشت: این روش با تایید FDA از یک سال پیش توسط یک شرکت آمریکایی در آن کشور ارائه می‌شود و تحقیقات رویان نیز با رعایت اصول اخلاق پزشکی و ضوابط وزارت بهداشت صورت گرفته و در حال حاضر با اخذ تاییدیه‌های لازم به عنوان یک خدمت بالینی جدید آماده ارائه به عموم بیماران است.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌بر بودن روش‌های سلول درمانی که مستلزم استفاده از تجهیزات و وسایل ویژه است ابراز امیدواری کرد که با حمایت بیمه‌ها، امکان بهره‌مندی بیماران کشور از این خدمات فراهم شود.

عمادالدین تصریح کرد: در حال حاضر بیمه‌ها برای تعویض مفصل پنج تا هفت میلیون تومان پرداخت می‌کنند که امیدواریم بخشی از روش‌های علمی و تایید شده سلول درمانی را نیز تقبل کنند.

وی در ادامه از دستیابی محققان پژوهشگاه «رویان» به تکنیک «کشت غضروف» خبر داد که امکان درمان مبتلایان به عارضه «کندگی غضروف» را بدون نیاز به ارسال پرهزینه‌ نمونه‌های سلولی به مراکز اروپایی فراهم می‌کند.

این متخصص ارتوپدی که در اجرای این طرح با محققان سلول درمانی پژوهشگاه رویان همکاری دارد اظهار داشت: عامل بروز عارضه «کندگی غضروف» که عمدتا جوانان را درگیر می کند، صدمات ورزشی یا برخی بیماری‌ها است در اثر این عارضه، تکه‌ای از غضروف زانو کنده می‌شود که به مرور به بروز آرتروز منجر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای درمان این عارضه که از معضلات جدی ارتوپدی است از حدود هفت، هشت سال پیش بحث کشت غضروف مطرح شده که در این روش تکه کوچکی از غضروف آسیب دیده به آزمایشگاه منتقل می‌شود و پس از کشت، بافت غضروف به میزان مورد نیاز جهت پیوند تهیه و به محل عارضه تزریق می‌شود. این روش درمانی که موثرترین روش برای درمان عارضه کندگی غضروف است از چند سال پیش در ایران نیز استفاده می‌شود بدین صورت که نمونه گرفته شده از محل عارضه با هزینه‌ای سنگین به مراکز سلول درمانی خارجی ارسال و پس از کشت به کشور منتقل می‌شود. با دستیابی محققان پژوهشگاه رویان به تکنیک کشت غضروف، هزینه انجام این عمل در کشور به حدود یک دهم کاهش می‌یابد.

عمادالدین با اعلام آمادگی پژوهشگاه رویان برای کشت نمونه‌های سلولی ارائه شده از سوی پزشکان ارتوپد و بیماران از سراسر کشور با هزینه‌ای فوق العاده کمتر از هزینه ارسال نمونه‌ها به خارج اظهار داشت: حدود 20، 30 بیمار با نمونه‌های حاصل از کشت غضروف در پژوهشگاه رویان تحت درمان قرار گرفته‌اند و در حال حاضر امکان ارائه مطمئن خدمات به متخصصان ارتوپدی سراسر کشور را داریم. وی خاطرنشان کرد:‌ درمان کندگی غضروف با کشت غضروف به عنوان روشی کاملا موثر و مطمئن به صورت روتین در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار دارد که با دستیابی به این تکنیک امکان ارزان‌تر و سریع‌تر مبتلایان به عارضه کندگی غضروف در کشور فراهم است.

دکتر ناصر اقدمی، رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی هم با اشاره به دستاوردهای تازه محققان پژوهشگاه در درمان ضایعات استخوان و غضروف با روش‌های سلول درمانی تاکید کرد:‌ این روش‌ها که در آستانه هفته پژوهشی اعلام می شوند حاصل طرح‌های تحقیقاتی هستند که طبق قولی که به مردم داده‌ایم به مرحله اجرای بالینی رسیده‌اند و به عنوان خدمات جدید درمانی در اختیار هموطنان قرار می‌گیرند.

5353

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    10 0
    اقا یه ادرسی یه راه حلی به من بدبد من استخوان ران پام 4سال پیش از وسط خرد شد سه بار عمل کردم یکبار پیوند اسنخوان شدم ولی پیوند جواب نداد حالا موندم چیکار کنم هر کی یه پیشنهادی میده از این دکترها اون هم باهزینه های سر سام آور.
    • منتقد بیطرف IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      5 2
      آدرس کلینیک ارتوپدی و عصب : تهران، خیابان رسالت، خیابان بنی‌هاشم، میدان بنی‌هاشم،مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان، ساختمان شهید رعیت، طبقه اول شماره تماس:۳-۲۲۳۳۹۹۵۱/ ۲۳۵۶۲۱۸۱
  • بی نام FI ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    8 2
    سلام .من ٣٠ سال دارم و به علت جراحى هاى دوران كودكى ام براى در رفتگى مادرزادى حالا آرتروز لگن دارم .به طورى كه حركات نشست و برخاست برايم سخت و دردناك است .پزشكان فقط درمان تعويض مفصل را پيشنهاد داده اند .آيا درمان ديگرى در رويان شامل حال من ميشود؟ضمنأ بند ناف پسرم را در آنجا نگهدارى ميكنند . ممنون ميشوم اگر راهى از طريق سلول هاى بنيادى براى من هست به من پيشنهاد بديد
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    4 0
    سلام من تصادف كردم و در اثر اين حادثه انكشتان يكى از باهام و قسمتى از بنجه بامرو از دست دادم،ايا با كشت استخوان راهى براى بيوند هست؟
  • نادری IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    2 1
    .پدرم 65 سالشه و بیماری دیابت و چبی و کلسترول و فشار داره2 سال پیش بر اثر افتادن از پله ها مچ پاش شکست دکترا پین گذاشتن ولی بد دوسال پین تو پاش شکسته و دکترا در اوردن پینو ولی چون مفصل پاش خراب شده و وزنشم زیاده باید تا اخر عمر از کفش بریس و واکر استفاده کنه میخواستم بپرسم ایا تو ایران میشه عمل مفصل مصنوعی قوزک پا گذاشت براش؟ با اینکه بر اثر دیابت عصبای پاش از بین رفتن