حدود دو هفته پس از تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت در صحن علنی مجلس، اکنون عضو هیات رییسه کمیسیون شوراهای مجلس اعلام کرده پایتخت تغییر نمی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ انتقال پایتخت، طرح جاه‌طلبانه ای که در ۳۰ سال گذشتته دو سه باری مطرح شده،‌ آنقدر پول می خواهد که همیشه پس از اعلام مخالفت های عمده ای مواجه می‌شود. 

از دو هفته پیش که کلیات طرح انتقال پایتخت در مجلس به تصویب رسیده، عمده ترین مخالفت به دلیل هزینه بالای جابجایی پایتخت و البته بی‌فایده بودن آن بوده است. 

اکنون اما یک عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می‌گوید که اصلا بحث انتقال پایتخت مطرح نیست.

محمدجواد کولیوند دراین باره به ایسنا گفته است: عنوان این طرح در کمیسیون شوراها اصلاح شده و طرح ساماندهی پایتخت و انتقال پایتخت دیپلماتیک و اداری در مرحله آخر نام گرفته است.

او موضوع انتقال پایتخت را اشتباه رسانه ای دانسته است: اصلا قرار نیست پایتخت منتقل شود و این طرح هیچ‌گاه به دنبال انتقال پایتخت نبوده است و متاسفانه رسانه‌ها و بسیاری از کارشناسان طرح را مطالعه نکرده‌اند و در رابطه با آن اظهارنظرهای زیادی مطرح می‌کنند.

به گفته کولیوند طبق این طرح بنا است شورایی در دولت تشکیل شود تا مطالعات انجام شده را بررسی کرده تا نسبت به مشکلات تهران پاسخگو باشد: بحث انتقال پایتخت دیپلماتیک و اداری نیز در مرحله آخر مورد بحث قرار می‌گیرد که همه اینها باید در شورای مربوطه در دولت بررسی شود.

این سخنان کولیوند درحالی است که تاکنون خبری درباره اصلاح عنوان طرح اعلام نشده. هرچه بوده تاکید بر انتقال پایتخت سیاسی و اداری داشته است. حتی دولت هم اعلام کرد که طرح مجلس را که به انتقال پایتخت سیاسی و اداری اختصاص دارد،‌ بررسی می کند. 

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته که انتقال پایتخت از تهران موکول به نظرات کارشناسی کارگروه انتقال پایتخت است.

محمدعلی عبدالله‌زاده به ایسنا گفت: رای مجلس به کلیات طرح انتقال پایتخت رای به تشکیل کارگروهی تحت همین نام برای بررسی همه جوانب انجام این تصمیم بزرگ بود. حداقل به دو سه سال مطالعه دقیق و همه‌جانبه برای انتقال یا عدم انتقال پایتخت نیاز است. شاید پس از انجام مطالعات به این نتیجه برسیم که تهران کماکان پایتخت باقی بماند ولی چالش‌ها و مشکلات زیست محیطی، ترافیکی و آلودگی هوا از طریق شیوه‌ها و فناوری‌های جدید برطرف شود.

به هرحال اگر طرح مجلس تغییر کرده باشد و بر ساماندهی پایتخت تاکید کند، درواقع به نظر مخالفان انتقال پایتخت نزدیک شده است؛ از شهردار تا وزرا و کارشناسان شهری بر ساماندهی پایتخت و تمرکززدایی به جای هزینه کردن برای انتقال پایتخت تاکید می کنند. 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    13 1
    انتقال پایتخت فقط هزینه بر دولت تحمیل می کند و بس و هیچ از آلودگی و غیره نمی کاهد
  • اهوازی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 1
    طرح انتقال پایتخت فقط برای جذب بودجه بوده است