انفجار ها، اختلافات را عمیق می کند

از این نوع انفجارها در خلال دو سال گذشته که از اعضای دولت سابق لبنان و نزدیکان گروه های 14 مارس و هشتم مارس نیز قربانی می گیرد و این آخرینش نیز نخواهد بود اما به هر حال شرایط سیاسی را در لبنان تندتر خواهد کرد و وضعیت مربوط به تشکیل کابینه جدید را با مشکل بیشتر مواجه می کند


 منبع : روزنامه اعتماد  

 انفجار روز جمعه در لبنان این سوال را به وجود آورده است که چه کسی می تواند عامل انفجار هایی باشد که طی هفته های گذشته در لبنان صورت گرفته است و هر گروه به سرعت طرف مقابل خود را مسوول این انفجارها معرفی می کند. اما شرایط لبنان با توجه به شرایط بحرانی در سوریه به شدت حساس شده است، از همین رو گفت وگویی داشتیم با آقای محمد ایرانی، سفیر سابق ایران در لبنان و اردن و نظر ایشان را جویا شدیم.
    
    طی ماه های اخیر این چندمین حادثه تروریستی در لبنان است دلایل این انفجار ها چیست و اهداف شان را چه می بینید؟
    خیلی ها معتقدند حوادث کنونی در لبنان بسیار متاثر از سوریه است. طول تاریخ هم همین طور بوده است و سوریه اکنون در شرایط پیچیده یی است و لبنان خارج از این معادلات نیست و اکنون در لبنان شاهد دو نوع نزاع هستیم. یکی نزاع سیاسی که بین گروه های سیاسی برای تشکیل دولت به ریاست تمام سلام به وجود آمده است و این نزاع سیاسی بین گروه 14 مارس و گروه هشتم مارس مدت هاست که ادامه دارد. اما یک نزاع دیگر در واقع به دلیل بالاگرفتن اختلافات طایفه یی است که پس از فعال شدن گروه های تکفیری است که دوست دارند در گیری ها را از سوریه به لبنان بکشانند و این اتفاقات متاثر از تحولات سوریه است که تلاش دارد این تحولات و جنگ طایفه یی را وارد لبنان کند.
    
    چرا انفجار اخیر به حزب الله نسبت داده می شود در حالی که انفجار های قبلی علیه مقاومت بوده است؟
    بله. تاکنون هیچ طرفی مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. اما یک اصل ثابت همواره در لبنان وجود دارد که آن هم تحریک طوایف است که بعد از برهم خوردن صحنه امنیتی ، اقدام به تحریک طوایف می کنند. بیش از 18 طایفه در لبنان وجود دارد و این طرح همواره در لبنان قابل اجراست و اکنون این اتهام را به گروه های حامی مقاومت می زنند که در این انفجار دست داشته اند که این موضوع در برخی بیانیه ها که در لبنان صادر می شود نیز عنوان می شود و این موضوع بیشتر از اینکه به حل مساله کمک کند به فضای تلخی که به وجود آمده است، دامن می زند و این اتهام را می زنند که این انفجار انتقام گیری حزب الله از انفجار در جلوی سفارت ایران بوده است.
    
    عامل انفجار را چه کسی یا چه گروهی می دانید؟
    همین عوامل فتنه جویی که گفتیم از جمله تکفیری ها از گذشته در این امر نقش اساسی داشته اند. من عوامل این انفجار را بیشتر در خارج از لبنان می بینم. مردم لبنان بسیار صلح جو هستند زیرا آنها بعد از تجربه تلخ جنگ داخلی همواره به دنبال صلح و آرامش هستند. این گروه هایی که این کار را انجام داده اند به شکلی مرتبط با جریان های منطقه یی هستند و می خواهند تحولات امنیتی سوریه را وارد لبنان کنند.
    
    مرگ محمد شطح از نزدیکان سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان در انفجار اخیر چه تاثیری در آینده تحولات لبنان خواهد گذاشت؟
    از این نوع انفجارها در خلال دو سال گذشته که از اعضای دولت سابق لبنان و نزدیکان گروه های 14 مارس و هشتم مارس نیز قربانی می گیرد و این آخرینش نیز نخواهد بود. اما به هر حال شرایط سیاسی را در لبنان تندتر خواهد کرد و وضعیت مربوط به تشکیل کابینه جدید را با مشکل بیشتر مواجه می کند و مشکلات عمیق تر می شود. به نظر می رسد عقلایی در هر دو جریان تلاش می کنند تا این انفجار ها در لبنان رنگ و بوی طایفه یی نگیرد. اما خواه ناخواه بر اختلافات طایفه یی و سیاسی لبنان تاثیر عمیق خواهد گذاشت.
    
    در حال حاضر حدود یک سالی است که دولت مشخصی در لبنان وجود ندارد، این وضعیت تا کی می خواهد ادامه یابد و راهکار آن چیست؟
    دولت گذشته نجیب میقاتی کماکان در حال انجام امور اجرایی است و دولت انتقالی تمام سلام عملااختیار تصویب هیچ طرح جدید و بردن لایحه به پارلمان را ندارد وضعیت لبنان بسیار پیچیده است. اما به هر حال سرنوشت لبنان سرنوشت تفاهم است. هر زمان که گروه های مختلف در لبنان در گفت وگوی ملی به توافق برسند دولت هم برای اداره داخل کشور پویا خواهد بود. اما به محض به وجود آمدن چنین اختلافاتی دولت متلاشی می شود، اما وجود اختلاف در میان گروه های لبنانی چیز جدیدی نیست اما تنها راهکار پیدا کردن راه حل مسالمت آمیز و در گروی گفت وگوی ملی است.
    تلاش هایی دارد صورت می گیرد و از سوی گروه هشتم مارس و حزب الله هم نیز تلاش می کند. اما در طرف مقابل که گروه 14 مارس قرار دارد انسجام چندانی وجود ندارد که پای میز مذاکره بنشینند. اما در آخر مساله سوریه است که به این موضوع کمک کرده تا اختلافات تعمیق پیدا کند و شاید اگر مساله سوریه نبود تاکنون بارها و بارها این گروه ها مانند سابق به توافق رسیده بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ه IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 1
    لعنت بر وهابیون که ابروی مسلمانان را در جهان بردند و چهره اسلام رحمانی را اینطور زشت و متحجر به دنیا معرفی کردند