در مصرف نمک دریایی احتیاط کنید، چون سرطان‌زاست

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به مصرف نمک دریا هشدار داد و گفت: فلزهای سنگین موجود در این نمک ها موجب بروز سرطان می شود.

ایرنا نوشت:

دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به اینکه این روزها در بسیاری از عطاری ها نمک هایی در کیسه های کرباسی با عنوان نمک دریاعرضه می شود اظهار داشت: نمک دریا، نمکی تصفیه نشده دارای ناخالصی های گوناگون از جمله فلزات سنگین (سرب و آرسنیک) است که سرطان زا هستند، همچنین در نمک دریا بر خلاف نمک یددار، عنصر حیاتی ید اضافه نشده است.

به گفته وی یکی از نکاتی که برای تبلیغ مصرف نمک دریا مطرح می شود کاهش میزان فشار خون است .

وی اضافه کرد :مصرف زیاد هرگونه نمکی چه نمک دریا چه نمک معدنی تصفیه نشده وچه نمک یددار تصفیه شده موجب افزایش فشار خون وبه تبع آن بروز بیماریهای قلبی -عروقی می شود و مصرف نمک دریا نیز به هیچ وجه موجب کاهش فشار خون بالای افراد نمی شود بلکه می تواند فشار خون رابالا برده وموجب افزایش بروز بیماری های قلبی و عروقی شود.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر حداقل 2 گونه نمک خوراکی تصفیه شده و نمک خوراکی دریا در کشور عرضه می شود، نمک خوراکی تصفیه شده طی فرایندخالص سازی کاملاً تصفیه شده و تقریباً فاقد هرگونه ناخالصی است و درجه خلوص آن حداقل99.2 درصد است.

اباصلتی افزود : البته به نمک خوراکی به آن عنصر ید برای پیشگیری از نارسایی عملکرد غده تیرویید افزوده می شود اما نمک دریا دارای درجه خلوص 37 تا 84 درصداست وناخالصی های زیادی دارد اما ید ندارد.

وی فت : تصفیه نمک ، مواد زاید مثل گچ ، آهک و فلزات سنگین شامل سرب ، آرسنیک که برای سلامتی مضر هستند و عامل سرطان زا شناخته شده اند جدا می شوند ولی در نمک دریا این مواد مضر همچنان وجود دارد .از طرفی وقتی این املاح زیاد دریافت شوند روی جذب سایر ریز مغذیها مانند آهن اثر می کنند و باعث کاهش جذب آن می شوند .

اباصلتی تاکید کرد : آنچه در برنامه کشوری ˈکاهش اختلالات ناشی از کمبود ید IDD ˈباید مورد توجه قرار گیرد دریافت کافی ید از غذای روزانه است و نه فقط در ایران که در بسیاری از کشورهای پیشرفته سالهاست که مصرف نمک یددار تصفیه شده آسان ترین ،مهمترین و کم هزینه ترین راهکار شناخته می شود .

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    33 6
    جالبه! نمكهاي تصفيه شده كارخانه اي هم ميگن سرطان زاست چون يد بصورت شيميايي به اون اضافه ميشه و ميزان سديم آن هم خيلي بالاست
    • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
      5 1
      نمك كه خودش كلريد سديم هست! معلومه مه سديمش بالاست!
  • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    10 4
    ما که عاشق نمک دریا هستیم.تو تموم غذاهامون استفاده میکنیم.خیلی هم غذارو‌خوشمزه میکنه.
  • مورخ A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    2 3
    هرچيز كه بگندد نمكش ميزنند واي بر آن روز كه بگندد نمك
  • بی نام A1 ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 0
    کلا هر چیزی زیادیش مضر هستش. کم و به اندازه مصرف کنید نمک رو. ما ایرانیا طبع ترش و شور داریم. این خوب نیست سرطان و فشار خون کمترین نتیجه شه.
  • اکبر A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    7 11
    اگر چنین است که این پزشک ارجمند عرض میکند و هشدار میدهد این سوال مرا نیز کاش پاسخ دهد که آن قدیمها که نمک تصفیه نشده وجود نداشت. چرا مصرف کنندگان نکهای تصفیه نشده سرطانی نبودند؟ چرا سرطان امروزه شایع شده و آن قدیمها سرطانی در کار نبود؟ چرا بزرگان ما در قدیمها سرطان نگرفتند؟! آیا آنها نمک را تصفیه میکردند و ناخالصیهای آنرا جدا میکردند؟
  • ج IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    2 1
    در جواب اکبر. به خاطر اینکه قدیمها اینقدر کارخانه و آلودگی هوا و آب نبود
  • نگار باقریان A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 1
    به تازگی نمک کم سدیم به کیمیا به بازار عرضه شده است.این نمک 13.09 درصد سدیم وهمچنین 34.86 درصد پتاسیم و 0.004 درصد داریا ید می باشد. این اختراع افتخاری است برای ما ایرانی ها .
  • محمد A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    2 0
    چرا انقدر اطلاعات غلط به مردم میدید ....خجالت بکشید آخه نمک دریایی و طبیعی کجاش سرطانزاست ؟ یه نگاهی به سونامی سرطان توی ایران بندازید و بعد خودتون قضاوت کنید دوستان به هیچ عنوان از نمک های تصفیه شده استفاده نکنید و فقط به دنبال نمک های طبیعی و دریایی باشید که کمیاب هم هست و پر است از خاصیت و مواد معدنی مفید برای بدن
  • بابک IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    1 0
    دوستان گرامی چنانچه خودتان شخصا نمک را از کنار دریا جمع آوری و مصرف کنید مطمئن باشید که نه تنها مضر نیست بلکه مفید نیز هست،اما نکته مهم اینجاست که آیا از دریایی بودن نمکهایی که در حال حاضر در عطاری ها به فروش میرسد اطمینان کامل دارید؟آیا اطمینان دارید که نمکی که در کیسه های یک یا دو کیلویی به نام نمک دریا فروخته میشود همان نمک آسیابی به جا مانده از معادن سنگ نمک شهرهای کویری از جمله معادن نمک اطراف شهر سمنان که بیشتر مصرف صنعتی دارند نیست؟