۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
واکسن سرطان پروستات در راه است

دانشمندان دانشگاه ناتینگهام ترنت اعتقاد دارند واکسنی را یافته‌اند که می‌تواند با تحریک سیستم ایمنی به فعالیت بیش از حد، به طور موثری تومورهای سرطانی را خاموش کند.

مجید جویا: بعد از اینکه دانشمندان پروتئینی را کشف کردند که رشد تومورها را در 90 درصد موارد متوقف می‌کند، بشریت یک گام دیگر به تولید واکسنی برای جلوگیری از سرطان پروستات و نجات جان هزاران نفر در جهان نزدیک‌تر شده است.

به گزارش دیلی تلگراف، محققان دانشگاه ناتینگ ترنت کشف کرده‌اند که با تزریق بخشی از پروتئن تومور در سلول‌هایی که تومور را احاطه می‌کنند، به سیستم ایمنی تلنگری وارد شده و حالت فوق العاده اعلام می‌شود. سپس سیستم ایمنی از رشد بیشتر تومور جلوگیری می‌کند و به طور موثری جلوی سرطان گرفته می‌شود.

سرطان پروستات متداول‌ترین سرطان در مردان است. تنها در کشور انگلستان، در هر سال بیشتر از 40 هزار مورد ابتلای جدید به این بیماری تشخیص داده می‌شود که 10 هزار مورد از آن به مرگ می‌انجامد.

دانشمندان اعتقاد دارند که این روش در 90 درصد تومورها جواب می‌دهد. بنابراین اگر چنین واکسنی تولید شود، می‌تواند به طور بالقوه جان هزاران نفر را نجات دهد.

دکتر استفانی مک آردل، سرپرست این تحقیق در دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: «تولید واکسن‌های سرطانی که بتوانند بر قابلیت فرار سلول‌های سرطانی از سیستم ایمنی بدن غلبه کنند، برای توسعه روش‌های درمان تومورهای بدخیم و پیشرونده سرطانی ضروری است. چنین واکسنی شامل شاخصه‌هایی خواهد بود که با حفاظت ضد تومور سازگار هستند؛ توان آغاز یک حمله سیستم ایمنی علیه سلول‌های سرطانی پروستات و حفاظت در برابر تومورهای پروستاتی که ایجاد شده‌اند را دارند».

تنها واکسنی که در حال حاضر برای سرطان پروستات وجود دارد، از خون خود مبتلا به سرطان استفاده می‌کند. این واکسن طوری تنظیم می‌شود که قبل از تزریق مجدد به بدن سلول‌های سرطانی را تشخیص دهد. اما پژوهشگران دریافتند که این واکسن تنها چهار ماه به زندگی فرد می‌افزاید.

دانشمندان می گویند که واکسن جدید هزینه تولید کمتری به نسبت نمونه قبلی خواهد داشت و با فرمول نسبتا ساده‌ای به بیماران داده می‌شود.

گرچه این کشف تا به حال تنها در آزمایشگاه تولید شده و بر روی موش‌ها ازمایش شده است؛ دانشمندان امید دارند که به زودی در ازمایش‌های بالینی مورد استفاده واقع شود.

دکتر آیان فریم، مدیر این تحقیق در مرکز سرطان پروستات در انگلستان می‌گوید: «انتخاب‌های قابل دسترس درمانی بسیار کمی برای مردانی که سرطان پروستات پیشرفته دارند، وجود دارد و ما باید بتوانیم فرصت بیشتری را برای درمان در اختیار این افراد بگذاریم. در صورت موفقیت این روش، می‌تواند آغازگر نسل تازه‌ای از درمان با سیستم ایمنی شود.هرچند این روش در موش‌ها به خوبی پاسخ داده، هنوز خیلی زود است که بگوییم این تحقیق را می‌توان به انسان‌ها نیز تعمیم داد. از همین رو، ما نیاز به بررسی بیشتر داریم تا ببینیم که آیا این روش درمانی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات مفید است یا خیر. تنها در انگلستان، هر ساعت یک مرد از سرطان پروستات می‌میرد، بنابراین ما باید بیشتر تحقیق کنیم و درمان‌های بهتری برای آن بیابیم و یک بار برای همیشه بر این بیماری غلبه کنیم».
53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سره مرد IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    81 1
    زنده باد دانشمندان. کاش میتوانستم ذره ای از زحمات این مردان علم را جبران کنم. این واکسن اگر جواب بدهد جان انسانهای زیادی را نجات خواهد داد. به شخصه تعداد زیادی میشناسم که پروستات گرفتند و ... .
    • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      18 2
      بیماری پروستات به خودی خود مشکل بدی نیست و خیلی از آقایون مشکل پروستات در دوران بالای سنی دارند انچه مشکل ساز میشد سرطان پروستات است . ولی در کل واقعا این دانشمندان کار بزرگی انجام میدهند
  • ازمابهتران IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    31 0
    اینها کار علمی می کنن بعضی های دیگه هم مثلا کار علمی می کنن!!!
  • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    10 0
    خدا خیرتون بده که برای بشریت این همه اختراع و اکتشاف کرده اید براووو دست دبیر و کارکنان بخش دانش درد نکنه
  • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    2 0
    از کشور چین خواهش می شود بی خیال این دارو شود. وگر نه فاتحه ما خوانده است