به نظر شما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم چه راهکاری را باید برای حوزه ممیزی کتاب در پیش بگیرد.

به گزارش خبرگزاری حبرآنلاین، روند ممیزی کتاب در دولت نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد به گونه‌ای پیش رفت که انتقاد بسیاری از ناشران، نویسندگان، مترجمان و اهالی شعر و اندیشه را به دنبال داشت.

این مساله از یک سو باعث ممنوع القلم شدن برخی از نویسندگان و شاعران بر اساس دستورات شفاهی(اینجا) شد و از سوی دیگر به تعلیق پروانه نشر برخی از ناشران انجامید.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتصاب سید عباس صالحی به سمت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حالا بسیاری از ناشران و نویسندگان امیدوارند که روند ممیزی کتاب در ایران تغییر کند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این در چند سخنرانی و گفت و گو از شیوه قبلی ممیزی کتاب در ایران انتقاد کرده و گفته بود که این شیوه باید اصلاح شود.

به نظر شما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط فعلی باید جه راهکاری را برای این حوزه در نشر بگیرد.

کاربران محترم می‌توانند نطرات خود را به صورت کامنت مطرح کنند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    18 12
    دستور العمل شفاف تدوین کند و ان را به ناشران ابلاغ نماید
  • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    74 4
    لطفاً ممیزی را به عقل و منطق مردم واگذار کنید!
    • راستین IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
      28 3
      در هیچ دوره ای تا به امروز ادبیات تا این حد دچار رکود نبوده است. سینما و موسیقی دارند راه خودشان را می روند، اما متاسفانه در حق ادبیات خیلی کوتاهی شده و مظلوم واقع شده.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    56 3
    نشر هر گونه مطبوعاتی نشر فکره . کجای دنیا فکر آدمها را ممیزی می کنن ؟؟؟
    • بی نام US ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
      11 2
      برای مردمی که در تمام امورشان "قیم" تصمیم میگیرد که چه برایشان خوب است وچه بد،باید کتاب خواندشان را نیز همان قیم تعیین کند!
  • خسته A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    52 24
    مميزي و سانسور توهين به شعور مردم است . پايان ...
  • ایرانی ام EU ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    33 0
    اول اینکه اندیشه بی نهایت است حد ومرز ندارد ولی شخصیت انسانی ایجابمیکند ازادی بیان را جای توهین بحساب نیاوریم اگر مطلبی توهین امیز و مشوش امیز نباشد از نظر یک شهروند ایرانی جای مشکلی نیست که وزارت محترم ارشاد مجوز چاپ دهد
  • ساسان IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    15 11
    مگه ایرانیا کتاب می خونن که به اینا هم توجهی بشه
  • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    41 1
    مگه نظر ما هم مهمه؟!!
  • بی نام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    27 0
    به نظر مردم احترام گذاشته شود
  • روح اله A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    5 2
    یه آئبن نامه ی مناسب با جزئیات ( طوری که تا حده ممکن بعدا نشه مرتب تفسیر به رای کرد) تهیه و ابلاغ بشه و طرح اولیه ی کتاب و خوده کتاب قبل از نشر جداگانه مجوز بگیرن. این که طرح اولیه ی کتاب مجوز جداگانه داشته باشه باعث می شه که اگه قراره به موضوعات خاصی مجوز داده نشه همون اوایل این کار انجام بشه نه بعد وقت گذاشتن نویسنده روی یک کتاب. مجوز قبل از انتشار هم باعث می شه اگه جزئیات خاصی مشکلی دارن قبل از نشر برطرف بشن که یه وقت کار به جمع آوری کتاب و هدر رفتن سرمایه های مختلف نشه. البته شرایطی هم فراهم بشه که دریافت این مجوزها خیلی سریع انجام بشه و نظارت بر نحوه ی مجوز دادن هم از طریق خوده وزارت ارشاد و همچنین رسانه ها وجود داشته باشه که بی دلیل کسی متضرر نشه.
  • فرح A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    14 0
    وافعا فكر ميكنيد نظر مردم مهمه؟!! اين همه نظر راجع به موارد گوناگون كدوم شو أجرا كردند چه ساده ايم ماكه ميگيم به شعور مردم توهين ميشه به خود افراد توهين مستقيم ميكنند شعور پيشكش واقعا خبر انلاين هدفت از اينكه نظر مردمو ميپرسى چيه. اهل أدب و كتاب هم اگه تخصصى راهكار بزارن اگه باب ميلشون نباشه أجرا نميكنىد چه برسه به مردم عادى ولى خوب يه مزيت اينكار شما داره و اون اينكه مردم عقده ها شونو البته تا حدى خالى ميكنند حتى خود شما هم هر كامنتى رو كه بخواي چاپ ميكنى
  • soli A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    5 21
    خدا در قرآن به قلم سوگند خورده است .پس قلم دارای قداست و حرمت است .نشر و نوشتن هر چیزی به نام آزادی بی معنی است .اما در قوانین ما رابطه بر ضابطه ارجح است. فردی کتابی می نویسد که این کتاب در مهد دموکراسی هم چاپ نمی شود و عکس این عمل هم اتفاق می افتد... پس ممیزی خوب است اما برای همه اعمال شود
  • آرش IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    1 1
    این بحث به شدت به فرهنگ ما وابسته است . باید فرهنگ انسانی داشته باشیم ، فرهنگ در بر خورد با مسائل اجتماعی و شعور اجتماعی بالا تا ممیزی هم نداشته باشیم . مردم اگه فرهنگ درست داشته باشن ، خودشون ممیزی می کنند و نیازی به نظر شخصی افراد در وزارت ارشاد نیست .( فرهنگی که می شد امروزه انسانی باشه ، اما در 8 سال گذشته به تاراج رفت !!!! )
  • بی نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    8 1
    خبر آنلاین خدایی هدفت چی بوده از این خبر فقط میخاستی دل مارو بسوزونی کی تو این مملکت نظر مردم مهم بوده که حالا دومیش باشه والا
  • سعید.م A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    6 0
    خبر آنلاین...سوالت مثل سوالات مجریان محترم صدا و سیما شده که جواب را می گذارند تو خود سوال.نظر بدیم که ممیزی چطوری باشه؟این یعنی نفس ممیزی موردی نداره...چطوریش مهمه؟وقتی قراره باشه هرجوری می خواد باشه...
  • sin A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    3 0
    اصلا سانسور نکنید .درنهایت اگه خیلی مصمم هستید به سانسور کردن.هرجایی رو که سانسور می کنید در کتاب یه ایکون اینجا سانسور شده -یه چیزی تو مایه علامت ورود ممنوع راهنمایی رانندگی -بگذارید.بعد یه سایت درست کنید .تمام قسمتهای سانسور شده کتاب ها رو انجا ثبت کنید .بعد هم این سایت رو فیلتر کنید .تا هم مردم بتونن کتاب ها رو بدون سانسور بخونن .هم گناهش گردن شما نباشه!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 4
    نویسنده ها و مترجمین حتی به این که فقط قانون حتی اگرغیرعادلانه باشد،بصورت شفاف بیان بشود و به سلیقه ممیزان واگذار نشود قانع هستند
  • سامان جواهریان A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 6
    به نظر من بهترین راه حل که نگرانی‌های دولت و نویسندگان هر دو را برطرف کند، هم جلو ممیزی غیرعاقلانه را بگیرد و هم نقش محافظتی ممیزی را از بین نبرد، این است که ممیزی کتاب در دست کمیته‌ای باشد که نیمی از اعظایش از طرف وزارت ارشاد منصوب شده‌اند و نیمی از طرف اتحادیه ناشران. به این ترتیب فرآیند ممیزی و دلایلش برای ناشران کاملا شفاف خواهد شد. می‌توان برای نحوه انتخاب نماینده‌های اتحادیه ناشران که قاعدتا باید با نوعی انتخابات انتخاب شوند هم نوعی سازوکار در نظر گرفت که در هر زمینه نمایند‌هایی با تخصص و دانش کافی انتخاب شوند.
  • ک A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 3
    برای جمعیت دو در صد کتابخوان دو گروه ممیزی پیشنهاد میشود که خبرانلاین میتواند به نظر سنجی بگذارد گروه اول متشکل از حسین شریعتمداری شجونی رسایی گروه دوم اقایان زم مد یر مسیول روزنامه اعتماد اقای حضرتی و سید حسن خمینی.اگر گروه اول مدیر ممیزی بشود.تعداد.کتابخوانها همان دو درصد خواهد بود اگر گروه دوم مدیر ممیزی بشود تعداد کتابخوانها به احتمال قوی بیشتر شده و چهار درصد خواهد بود ولی هزینه ی ان احتمالا زیاد خواهد بود.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 1
    تعطيل كردن چهارشنبه!!!
  • هـادی A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 0
    ممیزی رو بردارن و هر کس جرمی مرتکب شد در دادگاه بررسی بشه.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 0
    معلوم است که شما قشر فقیر نیستید پس الکی دم از گرونی نزنید من په پایین شهرم پدرم معلم راهنمایی است وماهی 740حقوق میگیرد ولی شما 740پول پاستیلتان هم نمیشود ولی به جان خودم تا الان یک نمارم هم قضا نشده .
  • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 1
    تنها راه حل اعدام فتنه گران است همه شما معتاد اینترنتی هستید براتون متاسفم
  • مهدي IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    به نظر من، مميزي پيش از چاپ وانتشار كتاب، بايد كاملا حذف شود و اجازه ي انتشار آزاد كتاب داده شود. چنانچه شخصي حقيقي يا حقوقي يا نهاد و موسسه اي به محتواي كتابي اعتراض داشت، از طريق مراجع قانوني موضوع پيگيري خواهد شد و چنانچه خلافي رخ داده باشد، در دادگاه با حضور هئيت منصفه، به اين موضوع رسيدگي مي شود. امروز سانسور پيش از انتشار، در بسياري از كشورهاي دنيا ديگر وجود ندارد، چرا كه اين كار، كاملا سليقه اي و شخصي است.