به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی اصغر فانی که پیش از این با انتقاد از استخدام افرادی با مدرک تحصیلی غیرمرتبط گفته بود: «آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست، افراد فراوانی با مدارک تحصیلی غیرمرتبط داریم که باید برای بهسازی آنان برنامهریزی شود، یعنی همین نیروی انسانی موجود را برای ایفای مسئولیتهای مورد نیاز آماده کنیم و در این راه تلاش همه بخشها ضروریست.» اکنون از ممنوعیت استخدام نیروی جدید تحت هر عنوان در آموزش و پرورش خبر داده است.
آنطور که مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش گزارش کرده، علی اصغر فانی روز گذشته در دومین روز گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، در این باره گفت: ما به هیچ وجه نیروی انسانی جدید استخدام نمی کنیم حتی اگر کسی بخواهد رایگان کار کند به خدمت او نیازی نیست چرا که حدود 100 هزار نیروی ناکارآمد فعلی از همین طریق به آموزش و پرورش تحمیل شده است. لذا من از همین جا اعلام می کنم بکارگیری نیروی انسانی جدید به هرعنوان ممنوع است.
نکته اینجاست که او قبلا گفته بود استخدام در آموزش و پرورش مطابق قانونی که مجلس برای این وزارتخانه گذاشته انجام می شود.
انتقاد به هوشمندسازی مدارس
او با اشاره به تبدیل برخی مدارس به انبار تجهیزات سخت افزاری گفت: معلوم نیست از این همه تجهیزات چه کسانی، چه استفادهای برده اند و چه شرکت هایی از این رهگذر سودهای کلانی نصیبشان شده است. برای من هنوز تعریف روشنی از هوشمند سازی وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سوابق هوشمند سازی در سایر کشورها اضافه کرد: کشورهایی که هوشمند سازی را با سخت افزارآغاز کرده اند، شکست خورده اند. لذا ابتدا باید تعریف روشنی از هوشمند سازی ارائه شود و بازمهندسی صورت پذیرد.
فانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود افراد بی سواد پس از 35 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته علیرغم تاکید دین مبین اسلام و رهبر معظم انقلاب بر طلب علم و دانش اضافه کرد: این خیلی بد است که اعلام کنیم در کشور بی سواد وجود دارد.
او استفاده از دانش آموزان برای تشویق والدینشان به سوادآموزی را، راه میان بری توصیف کرد که مدرسه می تواند با دعوت از آنان و برنامه ریزی مناسب گام های موثری بردارد.
بازگرداندن پیش دبستانی به آموزش ابتدایی
فانی با اشاره به وضعیت پیش دبستانی در گذشته گفت: بر اساس اقدامی نه چندان کارشناسی شده پیش دبستانی را به حوزه دیگری منتقل کردند که جایش آنجا نبود . لذا ما آن را به معاونت ابتدایی بازگرداندیم. البته باید نیروهای این بخش به مناطق محروم و دوزبانه هدایت شوند.
او با بیان سند تحول بنیادین به عنوان مانیفستی برای آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین سند جامعی است که اگر به درستی اجرا شود، سندهای بالادستی را نیز پوشش خواهد داد. البته هر سند تحولی پس از تدوین و تصویب، باید برای اجرای آن نقشه راه تهیه گردد و اگر بدون آماده کردن نقشه راه و زیرساخت های لازم، وارد مرحله اجرا شویم، قطعا با چالش هایی مواجه خواهیم شد.
وزیر آموزش و پرورش مشکلات عدیده اجرای زودهنگام طرح 3-3-6 را نمونه ای از بی برنامگی ها برشمرد که انبوهی از مشکلات را به آموزش و پرورش تحمیل کرده است که نه میتوان آن را متوقف ساخت و نه می توان به آن سرعت بخشید و تنها راه چاره، اصلاح این روند درحین اجرای طرح است.
ضرورت ارتقاء کیفیت و عمق بخشی به فعالیت ها
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اثربخشی فعالیت ها گفت: باید تلاش کنیم از فعالیت های متنوع و سطحی و بلا اثر پرهیز نموده و در عوض با انتخاب چند فعالیت اثر بخش به آن عمق ببخشیم . زیرا ما به دنبال فعالیت های اثر بخش هستیم نه حجم بالای آن . لذا شایسته است مدیران کل ستادی و استانی با بررسی فعالیت ها تعداد معدودی را انتخاب نمایند و آن را از نظر کیفیت و اثر بخشی تقویت کنند. زیرا سیاست ما عمق و کیفیت فعالیت هاست نه تعداد آن .
۴۷۴۷
نظر شما