انجام چند سخنرانی و مصاحبه از سوی آقای ظریف طی چند روز گذشته اسباب دردسر برای ایشان را فراهم کرده است. هم از سوی پاره ای محافل،هم ازجانب تعدادی از رسانه ها و هم از طرف ایراد گیران و نق بزن های حرفه ای. به نظر من مقصر اصلی خود آقای ظریف است.قرار بود تا به نتیجه رسیدن مذاکرات سکوت رسانه ای کنید. پس چی شد؟

"ابتدا متذکر شوم ایراد سخنرانی و ارائه توضیحات در مجامع کاملا تخصصی،محرمانه و مسلط به دیپلماسی، موضوع انتقاد منعکس شده این نوشتار نیست."
از آنجا که حرف نزده را همیشه میتوان زد، نمیدانم چرا آقای ظریف با تمام حسن نیتی که ذاتا در وجود اوست، اصرار دارد طی این روزها این قدردر مجامع عمومی ظاهر شده وصحبت کند ،حرفهای نزده به زبان جاری کرده و در نهایت برای خودش درد سر درست کند؟ به راستی میان سخنرانی های متعدد فعلی با رسانه ای کردن موضوع مذاکرات هسته ای و روابط خارجی که در همان زمان جلو آن گرفته شد چه تفاوتی وجود دارد ؟در پس مذاکرات دور اول ژنو آقای ظریف و تیم ایرانی به درستی تصمیم گرفتند از رسانه ای و عمومی کردن ابعاد مذاکرات و توافقات خودداری نمایند.خوشبختانه فشارهای مطبوعاتی ، جنجال آفرینی انواع رسانه ها و حتی تهدید های برخی محافل رسمی ،آقای ظریف را وادار نکرد از تصمیم خود عقب نشینی کند. آقای ظریف سرسختانه تا آنجا پیش رفت که گفت حاضر است کناره گیری کرده اما مذاکرات را افشا نکند. به تبع این مواضع درست ، کمر درد بدی گرفت،یادتان که نرفته است؟

این مقاومت نتیجه داد و تیم ایران موفق شد به دور از گمانه زنی های مخرب وجوسازی های کمردرد بیار،کاررا با موفقیت جلو ببرد. جلو بردنی که موجب شد مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کنند به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل دارند.
حالا درک این نکته برایم خیلی مشکل شده ، چرا دیپلمات کارکشته ، دنیا دیده و حرفه ای مانند ایشان اصرار دارد بی جهت اینگونه خود را در معرض آسیب قرارداده و راه بیافتد برود این ور سخنرانی کند،بعد راه بیافتد برود آن ور برای پاسخ دهی و نسق کشی؟ یا شوربختانه ومتاسفانه از جانب بعضی مورد اهانت قرار بگیرد!!در اینکه وزیر خارجه محق است افکار عمومی را نسبت به عملکردش آگاه کند، شکی نیست - که میکند - اما  چرا اینگونه بی محابا کاری میکند تا برای خودش  درد سر درست کند - که کرده ؟ درخودمانده ام ! آقای ظریف مسلما از نظر مردم نسبت به خودشان آگاهند،دیگران هم این را خوب میدانند، پس لطفا موضوع را همین جا تمام کنید .
مردم در این شرایط بسیار حساس از شما انتظار سخنوری ندارند،توقع ارائه گزارش کاری در حدی که خودتان صلاح میدانید دارند آنرا را هم میدهید. دیگر چه اصراری به تولید مشکل دارید؟. گروه های متعدد سیاسی و اجتماعی و یا رسانه ها، البته با حسن نیت برای سخنرانی یا مصاحبه های مکرر دعوتتان میکنند. در این میان فضا سازی هایی هم صورت می گیرد،خب نتیجه اش همینی شده که الان میبینید.هم افکار عمومی نگران وهم خودتان ناراحت .مجبورید؟.(البته بگویم طبیعت چنین فضاهایی اقتضایی اینگونه دارد اما فعلا باید از آنها دوری  کرد). الان به جای سخنرانی یا مصاحبه و در نتیجه احضار و سوال و جواب به اینجا و آنجا! شمابه فکری آرام ،ذهنی متمرکز برای حل فرمول های سخت ریاضی "معادله چند مجهولی پرونده هسته ای" نیاز دارید.
عذر میخواهم ، بهتر نیست تا شرایط از این حالت کاملا شکننده خارج نشده برای حضور در مجامع عمومی و انجام مصاحبه های متعدد قدری تامل کرده و همان رویه سکوت و آرامش ایام مذاکرات ژنو را پیش بگیرید؟هیچ کس به اندازه شما در میدان سخت مذاکرات هسته ای و سیاست خارجی حضور ندارد و نمیداند اوضاع چیست؟ بعد می آیید وسط دعواها و منازعات داخلی، نتیجه اش میشود همینی که میبینید و میبینیم.برادر عزیز، چنانچه هدف شما قانع کردن عده ای قانع نشو است؟خودتان را خسته نکنید، توجهی نکنید ،کمر درد هم نگیرید!آنها قانع بشو نیستند.matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    30 7
    صلاح مملکت خویش خسروان دانند .تو هم نمیخواد دایه مهربانتر از مادر بشی .
    • کورباطن US ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      3 1
      با این حساب یعنی میگی احمدی نژاد میدونست چی کار میکنه که حالا شعر تحویل میدی عرشیا خان؟ این آقای متین حرف بسیار متینی زده است. وزرای امور خارجه اصولا سخنرانی ها و بحث هایشان در محیط های بسیار رسمی و آکادمیک است و پیرامون مسائل جهانی. حضور در مراسمی این چنینی و ادای آزادی درآوردن و مجادله با مخالفانش همیشه این احتمال را دارد که در وسط دعوا چیزی از دهان ایشان بپرد که نمی بایست که البته پرید. اصولا آنکه باید مستقما با مردم صحبت کند رئیس جمهور است که با رای مستقیم مردم انتخاب شده است نه وزیر امور خارجه که با رای نمایندگان مجلس انتخاب شده است. ایشان خوبست و لازم است راجع به سیاست های بین المللی بنویسد و سیاست های ایران را تشریح کند اما حضور در مراسم دو قطبی جامعه و وارد دعواهای سیاسی شدن خیر
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 8
    برای این دنیا این اقا را قبول کرده چون به نفع انها کار انجام داه .دنیا منافع ملی را درنظر میگیرد .اگر اقای ظریف کار های سیاسی دراز مدت انجام میده بداند که من مردم را جریحه دار کرده مخصوصا دیدار با امارات من می فهم م ظریف داره چه کار می کنه
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    8 11
    عاللللللللللللللللللللللللللللللللی بود
  • کسی که میدونه نظرش منتشر نمیشه A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    17 7
    درست میفرمائید. در شرایطی که ایراد گیران دست به کار شده اند تا همه جوره پوست موز زیر پای دولت تدبیر و امید بیندازند ، چه لزومی دارد که آقای ظریف فعلا در محافل عمومی سخنرانی کنند و گزک دست ایراد گیران و مانع تراشان بدهند.
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 0
    دليلش اينه كه ميخوان يكبار براي هميشه دندون دردسر رو بكنن بندازن دور، ميخوان شمشير رو بر عليه تندرو ها از رو ببندن چون ميدونن پشتيباني مردم رو دارن، ميخوان تابو ها رو بشكنن، بسه محافظه كاري و تعارفات بيخود
  • بی نام GB ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 1
    با تمام ارادتی که به جناب دکتر ظریف دارم توصیه های این مقاله بجاست .
  • محمد IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    6 1
    راست میگه نویسنده دکتر دوست داشتنی ما! با اینکه همه جوونها و تحصیلکرده ها مشتاق سخنان شما هستند ولی مصلحت ایجاب میکنه فعلا سکوت کنید تا مجبور نباشید به خاطر 15 دقیقه سخنرانی 15 روز توضیح بدید و جوابگوی یه عده تندروی بی سواد باشید. شخصیت شما خیلی خیلی یشتر از این حرفهاست.
  • مرتضی A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    7 0
    دمت گرم حرف دل من بود .. بابا ظریف جون بیخیال خودت رو خسته نکن همون روش خودت رو به صورت سایلنس برو جلو فقط بدون کلی خاطرخواه داری ... بیخیال خس و خاشاک (این دوره کیهان ی ها هستن)
  • فرهاد US ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    13 3
    ظریف یدونه ایی
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    6 2
    برادر عزیز، چنانچه هدف شما قانع کردن عده ای قانع نشو است؟خودتان را خسته نکنید، توجهی نکنید ،کمر درد هم نگیرید!آنها قانع بشو نیستند.
  • حالا هرچی A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 0
    جالب بود شاید اگر ما دارای کرسی های واقعی نظریه پردازی در این دانشگاه و آن دانشگاه بودیم یا انجمن ها و سازمانهای غیر دولتی که از اساتید و افراد فرهیخته تشکیل شده بود این گونه سخنرانی ها آنجا مفهوم بهتری پیدا میکرد و اعتراضات افراد و گروهها هم به اندازه خودش شنیده میشد.به هر حال راه سختی در پیش است
  • بی نام NL ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    5 1
    راست گفتی. وزیر هم تو این مملکت حق انتقاد نداره، چه برسه به مردم.
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    10 0
    بايد قبول کرد که عده اي از موفقيت به دست آمده واقعا ناراحتند،نه تنها از حل مسأله هسته اي که از ثبات قيمت ها، کاهش نرخ ارز و قيمت طلا، اميدواري جامعه و...از همه اينها ناراحتند چون چشم ديدن ندارند چون مي خواستند همه اين کارها به اسم آنها تمام شود که نشد.اما يک نکته را نمي دانند، اين موفقيت ها همين جوري و الکي در دامن کسي نمي افتاد که اگر افتادني بود بايد در 8سال گذشته مي افتاد.اين موفقيت ها و موفقيت هاي بالاتر در نتيجه توانمندي و تدبير گروه جديد به دست آمده.پس خواهشا حسادت بي حسادت.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    3 1
    عزیز من مخالفان میخوان جو رو مسموم کنن و ربطی به این نداره که آقای ظریف حرف بزنه یا نه.فردا اگه ایشون سکوت اختیار کنه این بار بهانه میگیرن که چرا هیچ چیز نمیگه!!اینا یه حرف رو میگیرن عوضش می کنن!بعد نتیجه گیری میکنن!بعد جو درست میکنن!بعدش دیگه مهم نیست اون حرف رو درست نقل کرده باشن یا نه چون هدف ایجاد جو مسموم و التهاب آفرینیه.پس حرف زدن یا نزدن مهم نیست.گیرم آقای ظریف در داخل سکوت اختیار کنه. نمیتونه که در سفرهای خارجی ش هم ساکت بمونه چون 4تا مخالف میخوان موش دوونی کنن .
  • حميدرضا پيري A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    1 0
    مشكل اصلي نه آقاي ظريف است و نه هيچ چيز ديگه. مشكل اينه كه اگر روابط با دنيا خوب بشه و ما از تحريم خارج بشيم ديگه فرصت سود جويي براي خيلي ها از بين ميره كه توي اين 8 سال از قبال تحريم ها و استفاده از فرصت پيش اومده هر كاري كردند و سرمايه هاي ميلياردي به جيب زدند.من نميدونم وقتي مردم در 24 خرداد خودشون نشون دادند چي ميخوان و حتي در كامنت هاي خودشون نشون ميدن كه نظرات منفي دادن به نماينده ها و به نظرات موافق ظريف مثبت ميدن اينها رو نميخونين؟ نميخواين بدونين كه شما اگر نماينده مردم ايران هستين كه مردم اينو ميگن و اگر نماينده مردم چين و روسيه هستين كه يگه حرفي نمي مونه. بابا بجاي مردم حرف ميزنين حد اقل از حوزه هاي انتخابيه خودتون سوال كنين كه حرفاتون رو قبول دارند يا نه؟
  • رضا A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    1 0
    کاش میشد این مطلبو برای ظریف فوروارد کرد
  • ... A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    5 0
    ولی به نظر من در این مرحله نمیتونستن سکوت کنن چون امریکایی ها از همان روز توافق تا به امروز مدام در حال حرف زدن و قیافه حق به جانب گرفتن هستن اگه دیپلمات های ما سکوت میکردن مردم بی اعتماد میشدند و نمیدونستند کی داره راست میگه و دیگه اینکه حامی اصلی دولت فعلی مردمن .مجلس که معلوم الحاله. باید از دستاوردهاشون در توافق برای مردم خصوصا نسل جوان صحبت میکردن. فقط به نظر من اقای ظریف یکی دو جا زیادی تند رفت که بهانه ای شد برای فرصت طلبها.
  • از مردم A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    4 0
    چرا دیپلمات کارکشته ، دنیا دیده و حرفه ای مانند ایشان مجبور به سخن گفتن شدند؟!!!!!؟ فشارهای مطبوعاتی ، جنجال آفرینی دروغ و هدف دار انواع رسانه ها و حتی تهدید های برخی محافل رسمی ،آقای ظریف را وادار نکد از تصمیم خود عقب نشینی کند و آقای ظریف با تمام حسن نیتی که ذاتا در وجود اوست، مجبور به افشا شدند.. ولی مطمئنا قضیه در این حد خاتمه نمی یابد و عده ائی که نان مفت هر روز سر سفره سان هست و از سفره خالی ملت بی اطلاعند(یا خودشان را به اون راه میزنند!) دست بردار نیستند و و و و ! ! !
  • بي بصيرت IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    1 0
    بسيار عالي قابل توجه چماقداران بي منطق.
  • حاجی A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 0
    تحلیل درستی است.آقای ظریف باید کمتر و فقط در موضوع مربوط صحبت کند
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    9 1
    کسی به ظریف توهین یا بی احترامی کنه با مردم طرف هست..زنده باد ظریف پاینده باد خاتمی
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 0
    بخدا حرف حساب هست. این دکتر دانا را نگاه. اصلا نه جوابی بهشون میده و نه اصلا محل می زاره به جو سازی هاشون. کار خودش میکنه. دکتر ظریف زیادی درگیر کرده خودش را. البته فک رکنم دیگه خودشون هم متوجه وضعیت شدن
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    3 0
    آفرین.به این میگن حرف حساب. من موافقم
  • سمانه A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    1 1
    این چه حرفی یه آخه اون موقع که تکلیف معلوم نبود سکوت توجیه داشت ولی وقتی که توافق شد دیگه باید همه بدونن انتطار داشتید مثل دولت قبلی همه چیز تو لفافه بود؟ آقای ظریف خیلی کار درستی کردن ایشون مذاکره رو به نتیجه رسوندن و الان با سخنرانی های متعدد دارن از کارشون دفاع می کنن نمی شه که هر کی هر چی دلش خواست بگه ایشون ساکت باشن الان وقت سکوت نیست
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    1 4
    ایراد به این هست که ایشون اگر در مورد مسائل نظامی صحبت کردند و اون حرفها رو زدن اشتباه بزرگی انجام دادند و اگر هم این افراد دروغ میگن لعنت به دروغگویان
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 1
    بسیار موافقم. سکوت بسیار بهتر است مردم همیشه کنار شما وزیر محبوب و خندان هستند.
  • محسن A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    3 0
    سکوت و آرامش . . . مساله اینست ...
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    3 0
    عالی بود مرسی
  • من خودم تنها A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    18 5
    با این جمله "حرف های کمر درد بیار" حال کردم...انصافا بعضی جمله ها تو مملکت کمردرد میارن و در برخی نقاط افزایش دیسک و ورم روده...
  • ایرانی A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    4 9
    آقای ظریف چرا در مراسم درگذشت ماندلا شرکت نکردید؟ البته نتانیاهو هم شرکت نکرد!
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    22 5
    ما وزیرمان را دوست داریم و برای او جان خود را هم میدهیم. درود خدا بر محمد جواد ظریف که صدای ملت ایران را به دنیا رساند.....
  • عاشق شمروني A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 1
    بابا ايول .آق متين گفتي و گل گفتي. فك كنم ظريف جون باس اينو بخونه. الهي دردو بلاي آقا جواد ظريف بخوره تو سره هركي نميتونه ببينتش. ظريف فداتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت