امروز صدا و سیما "چیزی" تحت نام "آی پی مدیا" را در بوق و کرنا کرد که اگر جزییات گفته شده توسط مسوولان پروژه را کنار هم قرار دهید نمی دانید بالاخره این "چیز" چیست!

 

به این قسمت از سخنان یکی از مسوولان پروژه توجه کنید {لینک}: به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید اسدی در همایش اجرای مرحله نخست گسترش رسانه تعاملی مهر افزود: با راه اندازی این رسانه، دیگر مردم نیازی ندارند که برای دریافت هر خدمت دستگاه های مختلف بخرند و یا وارد اینترنت شوند بلکه با داشتن دستگاه ست آپ باکس، خط تلفن، مودم ADSL و یک صفحه نمایش مانند تلویزیون می توانند خدماتی مانند دریافت اطلاعات، روزنامه و مجلات آی پی مدیا، آرشیو یک ماهه همه شبکه های سیما و بازی های رایانه ای بدون نیاز به فضا برای ذخیره سازی را دریافت کنند.

ایشان ابتدا گفته مردم نیازی به خرید دستگاههای مختلف ندارند و بعد بلافاصله گفته باید دستگاه ست آپ باکس، خط تلفن، مودم ADSL و یک صفحه نمایش مانند تلویزیون داشته باشند!!

فرد دیگری نیز عنوان کرده {لینک}: آی‌پی مدیا مبتنی بر پروتکل اینترنت است اما برای استفاده از آن نیازی به اینترنت وجود ندارد و کاربران می‌توانند تنها با داشتن ستاپ باکس به این فناوری دست پیدا کنند.

ستاپ باکس با قابلیت پذیرش آی پی و سینک شدن با مودم ADSL؟ یعنی اینکه همه نوع ستاپ باکسی با این سیستم کار نخواهد کرد و فقط مدلی که صدا و سیما می گوید را باید بخرید (افزایش هزینه)؛ این جملات با جملات بالا که گفته شده نیاز به خرید دستگاههای مختلف ندارند، مطابقت ندارد.

افاضات غیر علمی البته در صدا و سیما سابقه طولانی دارد و حضرات عقب مانده از تکنولوژی های روز دنیا نمی دانند تلویزیون های اینترنت دار که به صورت وای فای وصل می شوند جایگزین تکنولوژی 10 سال پیش صدا و سیما را گرفته است، شاید هم از خواب تکنولوژی های قدیمی بیدار نشده اند.

دوستان صدا و سیمایی نمی دانند چند سال قبل که تلویزیون های هوشمند آمد، کمپانی های کره ای مستقر در ایران سایتها، مجلات، روزنامه ها و سایتهای مختلف را روی تلویزیونهای ساخت خود در هشتگرد کرج (که رویشان نوشته اند Made in korea و به خلق الله چند برابر قیمت می اندازند) نصب کرده و مردم دارای این نوع تلویزیون بدون پرداخت پول اضافی در حال استفاده از خدمات و سرویس های آن هستند.

پروژه آی پی مدیا (اینترنت پروتکل مولتی مدیا) می گوید از بستر اینترنت استفاده نمی کند، شبکه ملی داخلی هم که درست درمان راه نیفتاده که خدمات خود را روی آن بستر عرضه کنند. حالا چگونه می خواهد سرورهای خود را با پهنای باند زیاد مورد نیاز، پشتیبانی کنند؟ قرار دادن تجهیزات مورد نیاز در ایستگاههای مخابراتی نیز دردسرهای حاکمیتی خاص خود را داشته و دعوای قدیمی صدا و سیما و مخابرات اگر این کار رشد پیدا کند،(که معلوم نیست البته نزج یابد) روی دیگر این ماجرا خواهد بود.

خوب برای اینکه بدانیم در دنیا مردم چگونه از روی تلویزیون های خود نیازهای خود را براورده می سازند با یک سرچ می شود فهمید که ما کجاییم (یعنی صدا و سیمایی ها) و آنها کجا!

یک توضیح در مورد آنچه در دنیا بوده بنام IPTV:

آی پی تی وی مخفف Internet protocol Television است. مردم سنتا سیگنال تلویزیونی را از طریق امواج دریافت می کردند، یا از روی ماهواره و یا از طریق تلویزیون های کابلی.

حالا دنیای اینترنت و دیجیتال به کمک سیگنال رسانی می آید، هم پخش زنده، هم پخش برنامه های قبلا پخش شده  و هم آرشیو فیلم های ویدئویی.

خوب این از طریق اینترنت و پروتکل اینترنتی صورت می گیرد و اولین بار سال 1994 شبکه ای بی سی با نرم افزار خاص و ... این کار را کرد. داستان IPTV و توسعه آن در کشورها در حال حاضر که با هم صحبت می کنیم تحت تاثیر فناوری جدیدتری بنام Hybrid IPTV   قرار گرفته است.

IPTV  شاید برای سالهای 2005 خوب بود ولی حالا غول هایی مانند یوتیوب و ...  انحصار شبکه های تلویزیونی را شکسته اند و با پهنای باند بسیار بالا برای کاربران خود، نیاز آنها به IPTV سنتی را بر طرف کرده اند و مردم پای تبلت و موبایل خود اکنون پخش زنده با کیفیت اچ دی را تجربه می کنند!

جان کلام اینکه تکنولوژی فسیل شده را که دیر راه می اندازیم و در بوق و کرنا می کنیم باید بدانیم با آن کلاه و نمد نمی توان برای خود ساخت، چرا که فناوری های جدید سالهاست جای آن را گرفته اند و اصرار ما بر استفاده از فناوری های کهنه (که صدا و سیمایی ها در ستاپ کردن پروتکل VOD آن مدتهاست مانده اند!) توسط فسیل شدگان راه به جایی نمی برد.

 فقط کافی است بدانیم مایکروسافت بزرگترین بازیگر عرصه IPTV واحد مربوطه را چندی پیش به اریکسون فروخت {لینک} و حالا مردم با موبایل شان و تبلت شان در جام جهانی 2014 بازی ها را به صورت زنده و با کیفیت اچ دی تماشا خواهند کرد!

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    254 6
    آقا میلیاردی هزینه کردن پول بیت المال و با فناوری های کهنه؟ از صدا و سیما مگر انتظار بیشتری دارید؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      60 0
      فقط كباب پز مجهز به سيخ !!!
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    131 3
    دمت گرم. گل گفتی. خدا می دونه چقدر هزینه کردن
  • بی نام MY ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    96 2
    ما که داریم اچ دی تی وی نگاه می کنیم!
    • بی نام MY ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      41 0
      البته شفاف سازی کنم. اپی تی وی فقط یک وسیله است می شه با اون هم فرمت اچ دی پخش کرد. ولی همانظور که آقای خراسانی فرمودند چیز جدیدی نیست. ولی برای پخش با فرمت های با کیفیت به زیرساخت های مناسب نیاز داره به طور مثال به دلیل اینکه فرمت اج دی (720 به بالا) به پهنای باند بالای 4 مگابیت نیازداره این خود نیازمند کابلهای فیبر نوری است. و با کابل های مسی که در حال حاضر اکثر زیر ساخت های انتقال دیتا مصارف شخصی و حتی اداری کشور را تشکیل می دهند نمی شه سرویس با کیفیت ارائه کرد.
    • بی نام MY ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      34 0
      راستی جناب خراسانی این را هم بفرمایید که معمولا در کشورهای دنیا هزینه ست آپ باکس را از مشترک نمی گیرند. و مشتری مودم، دیکودر و روتر را بصورت لیز از ارائه دهنده دریافت می کنه و پس از اتمام قراداد (معمولا 2 ساله) دستگاه به خود مشتری تعلق می گیره. بطور مثال: در مالزی (که کشوری در حال توسعه است و حتی مونوپولی گسترده ای در بازار اینترنتش وجود داره) مشترک بدون پرداخت هیچ پیش هزینه ای قادر به ثبت نام برای اینترنت پرسرعت است. تعرفه سرویسی که بنده بطور مثال دارم به شرع زیر است: با 149 رینگت 56620 هزار تومان سابق شما قادر خواهید بود که اینترنت 5 مگابیتی، دسترسی به اپی تی وی در فرمت های 1080 که بعضا در باندل ارائه می شوند و 480 و بهتر که رایگان هست رو داشته باشید. همچنین تلفن شهری هم رایگان می باشد.
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    207 1
    تلویزیونی که قرار بود روزی دانشگاه شود تبدیل به بیلبورد تبلیغاتی شده است
    • بی نام A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      35 1
      حتما می خوان تو این مدل جدیدهم همش تبلیغ کباب پز و کرم حلزون و .... بکنن
  • عربلو A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    72 2
    بالاخره بودجه سيما ، بايد يك جاهايي هزينه بشه ديگه مثلا ً
  • رضا محقق IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    120 2
    300 هزار تومان دستگاه ست اپ باکس + 200 هزار تومان مودم وخط adsl + سالی 180هزارتومان حق اشتراک، برای آرشیو یک ماه برنامه های تلویزیون +چند بازی رایانه ای در فاز اول ؟؟؟؟ اون هم حتما بابت مبارزه با تهاجم فرهنگی . بابا یک کمی تفکر و البته یک جو انصاف خوب چیزیه .....
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    54 1
    اگر به اینترنت نیاز ندارد پس مودم adsl برای چه می خواهد؟
    • حسین A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      41 1
      برای تبدیل سیگنال های آنالوگ خط تلفن به سیگنال دیجیتال ستاپ باکس. جدا از هزینه هایی که داره واقعا برنامه جالبی توی آرشیو کل عمر صدا و سیما وجود نداره که ارزش نگاه کردن داشته باشه. همه این هزینه هارو بدید خط خصوصی پرسرعت adsl بگیرید و شبکه های خارجی باهاش نگاه کنید!
  • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    44 3
    یعنی دارم لحظه شماری می کنم تا بشینم و تعامل کنم .ه ه ه
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    8 31
    من نمی دونم که این تکنولوژی تاریخ گذشته است یا نه. اما یه چیزی که مطمئنم این است که روی تلویزیون های ساخت هشتگرد (!) made in korea نمی نویسند.
    • یک مهندس ایرانی از شرکت کره ای در هشتگرد! IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      68 1
      اغلب تلویزیون های کره ای در بازار رو در کرج تولید می کنند. قبلا برچسب ساخت کره می زنند حالا می نویسند made by korea اما بالاخره سر مشتری ایرانی رو کلاه می ذارن. چون اونجوری باید یک میلیون زیر قیمت بدن دست مردم. حاضرن با تریلی بفرستن لب بندر . برچسب بزنن و دوباره بیارن تهران. شما خبر ندارید چه اتفاقاتی تو ایران می افته
    • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      12 0
      ماکسیما هم تو ایران تولید میکنن (مونتاژ) ولی قیمتش از مدل 2013 هم گرونتره!!!! مدل داخلی (2000 باید باشه) 117 میلیون، مدل 2013 با دلار 3 تومنی میشه 100 میلیون!!!!! البته بدون تعرفه
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    47 4
    فقط یک سوال: اگر این تلویزیون فعلی که وسط تبلیغات، سریال و اخبار و مناظره .... پخش میکنند !!! اگر برنامه پخش نکند و کلا تعطیل شود در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست برای مردم اتفاقی خواهد افتد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
  • سعید IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    9 0
    سرویس های محبوب روی تلویزیون هوشمند یا ستاپ‌باکس ها در دنیا یوتوب، نت فلیکس و... هستن! حضرات احساس نکنن با فیلتر اینها و راه اندازی مدل دسته بیستم به اصطلاح ملی و عضو شدن وزیر ارتباطات یا فلان مسئول تو اون میتونن با اون ها رقابت کنن! من صد سال سیاه این فناوری های فسیل شده رو استفاده نخواهم کرد!
  • سعید A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    7 0
    وقتی بازار رقابت نباشد.بخشی از مردم هم از آنچه در دنیا میگذرد بی خبر باشند.وجدان هم نباشد.میتوان لاک پشت را به جای فولکس واگن به مردم غالب کرد.بی دلیل نیست که حتی صحبت شبکه های خصوصی با چنان جار و جنجالی روبرو میشود که انگار مملکت به تاراج میرود. .
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    13 0
    این طرح هم مانند vpn بومی شکست خواهد خورد.
  • sahand IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    9 0
    ما تو دانشگاه یه استادی داشتیم مثلا دکترای زبان انگلیسی بود داشتن برا صدا و سیما آی پی تی وی کار میکردن با هزینه چندید میلیاردی
  • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    3 20
    آقای خراسانی همین مدیران عقب آفتاده صدا وسیما این تکنولوژی فسیل شده را آورده اند تا خدمتی انجام دهند . شما چه خدمتی غیر از منفی نگری و جذب انرژی منفی کرده اید. بهتر است سری به مردم بزنید شاید از مردم شدی. یک تحقیقی هم توی تکنولوژی تلویزیون های هوشمند بکنی تا ببینید فسیل کجاست
  • شایان A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    1 20
    با سلام خدمت این دوستمون کاش قبل از هر اظهار نظری کمی اطلاعات از اراءه کنندگان پروژه ای پی مدیا می گرفت تا دچار این اشتباه فاحش نشود ودیگر دوستان که بدون اطلاع از رقم هزینه شده اینگونه اظهار نظر نمی کردند باید بگویم این پروژه ان اپی تی وی از رده خارج نیست وصدا وسیما تاکنون هیچ هزینه ای بابت ان پرداخت نکرده است
    • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      6 0
      خسته نباشی رفیق خودم تو صدا سیماست تو همین بخش هم کار میکنه چطور هزینه نکرده؟
  • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    15 1
    ما که ماهواره میبینیم. !!!
  • بی نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    8 0
    بابا تعامل!
  • حامد A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    12 1
    امروز اخبار هم نشان داد. سوتی های مسئول محترم را هم اضافه کنید. می گفت الان مردم اینترنت 128، 256 و 212 (؟!) دارند اما ما می خواهیم از اینترنت 2 مگا بایت (بایت ؟!) استفاده کنیم !
  • شهاب EU ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    2 4
    با سلام ما ایرانیها مردم جهان سومیم ، مگه غیر از اینه ؟ ما افکارمون جهان اولیه ولی تجهیزاتمون جهان سومی ، اگه به ما تکنولوژی جهان اولی بدن که هنگ می کنیم، بد عادت میشیم، خوشی میزنه زیره دلمون ، و شاید اتفاقات نا گوارتری افتاد . پس همبن جوری با همین وسایل از رده خارج سرمونو گرم کنن واسشون بهتره .
  • بی نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    9 0
    تأزه آقاي دكتر زار عيان فرمودند با سرعت فعلي جواب نمي دهد و بأيد سرعت دو مگابايت ( احتمالا منظور شان دو مگابيت بر ثانيه بوده ) داشته باشند، أيشان بعد از سألها مديريت روابط عمومي مخابرات ( بيش از پانزده سال) فرق بيت و بايت را نمي دانند
  • بی نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    11 0
    اینم از دستاوردهای نمایشگاه سیم کارت اعتباری و مونتاژ چینی معروف به الکامپ
  • دکتر IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    6 2
    اون مردمی که شما می گی با موبایل و تبلتاش جام جهانی رو تماشا می کنند در خود امریکا 20 درصد نیستن اگر خانواده ها با تلویزیون های بزرگ 55 اینچی نگاه می کنن....
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 7
    وقعا حمله جانانه ایی کردید اما واقعا آیا اینها که می گویید با شرایط ایران شاید بخواند و مثمر ثمر هم باشد ! چون چند سالی هست که در سر اجرای این پروژه مثل اینترنت ملی حرف هست و من هم به یک چنین پروژه ایی مثل اینترنت ملی معتقدم و دلایل فنی خاص خودم را دارم نه دلایل پوپولیستی و سیاسی شما رو .