جلسه کارگروه ملی آلودگی‌هوا در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور سعید متصدی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران حمل و نقل و ترافیک و کمیته کاهش آلودگی هوای شهرداری تهران، نمایندگان سمن‌های زیست محیطی، نماینده وزارتخانه‌های نفت و صنعت و معدن عصر دوشنبه 18 آذرماه تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه همواره در فصل زمستان شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم بر لزوم تشکیل هفتگی این جلسات تاکید کرد و ادامه داد: بنابر خواست رئیس جمهور مبنی بر تشکیل جلسه ویژه شورایعالی محیط زیست با محوریت موضوع آلودگی هوا از همه حاضرین می خواهیم مسائل، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و پیشنهادات خود را به منظور جمع بندی و ارائه در این جلسه برای کارگروه ارسال کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست 24 بهمن ماه آغاز به کار می کند، افزود: از حضور همه علاقمندان در این نمایشگاه استقبال می کنیم و این نمایشگاه را فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات و تجربیات و تکنولوژی ها می دانیم.

وی همچنین از همه حاضرین خواست برنامه ها و راه کارهای خود را برای اجرای بهتر برنامه های روز هوای پاک، 29 دی ماه ارائه دهند.

 

تغییر سوخت نیروگاه بعثت مهم ترین اقدام برای کاهش آلودگی هوا

در ادامه جلسه رستگاری معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گزارشی از وضعیت کیفی هوای شهر تهران در 10 سال گذشته، همچنین وضعیت هوای تهران از ابتدای سال ارائه داد.

رستگاری با بیان اینکه آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون از مهم ترین آلاینده های شهر تهران است، افزود: روند کاهشی این آلاینده از سال 1381 تا 1390 در پارامتر گازی نشان از موفقیت تدریجی اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا دارد.

وی در ادامه با ارائه گزارش نموداری تاثیر شاخص های مختلف در آلودگی هوا، ادامه داد: این گزارش های روزانه نشان می دهد در سال 92 روزهای پاک کمی کاهش داشته و رزوهای سالم افزایش یافته است. البته در یکی و دو ماه گذشته چند روز شرایط اضطرار و نامطلوب داشتیم و به همین منظور چهار جلسه کمیته اضطرار تشکیل و اقداماتی به منظور کاهش خطرات صورت پذیرفت.

رستگاری تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا، تعطیلی مدارس، زوج و فرد کردن خودروها از درب منازل، تعطیلی صنایع بزرگ مقیاس، پایش دقیق واحدهای آلاینده و تعطیل کردن آن ها از جمله معادن شن و ماسه و کارخانجات آسفالت را از جمله اقدامات اضطراری برای جلوگیری از روند تاثیر نامطلوب آلودگی هوای تهران عنوان کرد و افزود: تغییر سوخت نیروگاه بعثت با پیگیری های سازمان، همکاری وزارتخانه های نفت و نیرو و تعامل سازنده قوه قضائیه مهم ترین اقدام در جهت کاهش آلودگی هوای تهران بود.

 

تعرفه واردات خودروهای پاک کاهش یابد

در ادامه جلسه حجت الله بهروز قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گزارشی از روند اقدامات انجام شده در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی توسط شهرداری تهران ارائه داد و افزود: پتانسیل اصلی و مهم حمل و نقل عمومی کاهش آلاینده های هوا است و برای رسیدن به جایگاه اصلی حمل و نقل عمومی باید اقدامات حمایتی دولت از توسعه مترو و اتوبوسرانی افزایش یابد زیرا شهرداری توان محدودی دارد.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قوانین دست و پا گیر موجود به خصوص قوانین گمرک از مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست خواست رایزنی ویژه برای کاهش تعرفه های گمرکی خودروهای پاک حتی تا رسیدن به تعرفه صفر درصد انجام دهند.

بهروز همچنین با اشاره به تفاوت معضلات زیست محیطی کلانشهرها خواستار تصویب قوانینی منطبق با شرایط خاص هر شهر و کلان شهر به ویژه کلان شهر تهران شد.

 

آلودگی هوا باید در منبع کنترل شود

وحید حسینی نماینده کارگروه زیست محیطی شهرداری تهران از دیگر سخنرانان این نشست بود. حسینی با شرح برنامه های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا، معضل آلودگی را قابل حل دانست و خواستارکنترل آلودگی هوا از منبع شد.

محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران هم با اشاره به اینکه ملاک اصلی کمیته کاهش آلودگی هوا، برنامه دوم جامع کاهش آلودگی هوا و 22 بند مصوبه هیات وزیران است، از همه حاضرین خواست برنامه ها و پیشنهادات خود را منطبق با برنامه دوم جامع کاهش آلودگی هوا ارائه دهند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    5 0
    خوشحالم بلخره یکی از موضوعاتی که بارها همینجا در موردش نظر داده بودم یعنی واردات بدون تعرفه ی خودروهای پاک داره به حقیقت می پیونده. البته اگه بذارن!!!!
  • كيوان IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    4 0
    اين كه آلودگي هوا بايد در منبع كنترل شود يعني چه؟ چرا رمزي صحبت ميكنيد؟ شما را به خدا اگه خودتون خوب ميدونيد اين آلودگي عجيب علتش چيه، خودتون به داد مردم برسيد.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    28 1
    حرف زدن فایده نداره عمل کنین
    • علی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      6 0
      عملشون 1- زوج فرد کردن ماشین خلق الله 2- جریمه خودرو ها 3- دادن رانت بیشتر به وارد کننده ها و ماشین سمبل کن های داخلی
    • بی نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      0 0
      خودروهای الکتریکی در آمریکا از سوی دولت سوبسید 7 هزار دلاری میگیرند. یعنی 7 هزار دلار از قیمت خودرو را دولت میپردازه. در انگلیس شرکت های خریدار خودروی الکتریکی، اندازه کل قیمت خودروی خریداری شده، معافیت مالیاتی میگیرند. علاوه بر این تعرفه خودروهای با استاندارد یورو 5 را صفر کنید. مشکل آلودگی هوای تهران اگر خودروسازی های داخلی بسته شوند و به جای آن خودروی وارداتی با استاندارد 2013 که استاندارد یورو 5 هست وارد کنیم، فقط به 5 سال نیاز دارد تا شاهد بهبود قابل ملاحظه باشیم. راه طولانی تر این هست که بزاریم خودروساز ادامه حیات بده.
    • بی نام IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      0 0
      شما حساب کنید یک خودرو میتسوبیشی به قیمت 15 هزار دلار که استاندارد یورو 5 داره، اگه با تعرفه صفر وارد بشه، قیمتش میشه 40 میلیون تومن. این یعنی خود به خود و در اسرع وقت، خودروهای قراضه با خودروهای یورو 5 جایگزین میشن. الان 10 ساله داریم با خودروساز وطنی چک و چونه میزنیم که آقا پراید و پژو قراضه خودتو به یورو 4 ارتقا بده. خودشون هم میدونن که نمیشه. فقط میخوان وقت تلف کنند تا وقتی که دیگه مستقیمن این خودروهای قراضه را که نه کیسه هوا روش نصب میشه و نه استاندارد محیط زیستی حالیش هست رو از رده خارج کنند.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    7 0
    راه چاره همینه که تعرفه خودروهای پاک حذف بشه . اگه کار اساسی صورت بگیره مشکل حله
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    7 0
    اگه مقایسه کنید همه ی خودروهای خارجی پاکتر از داخلیا هستن!!!
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    8 0
    کل تعرفه واردات خودرو رو صفرکنید بعد ببینید هوا چقدرتمیز میشه آخه یکی نیست ازاین 2 تا شرکت تابوت ساز بپرسه چطور با این ماشین هایی که مصرف سوخت شون به نسبت حجم موتور فاجعه باره برای خودتون استاندارد یورو 4 میدین مردم که مثل شما احمق نیستن مصرف سوخت ماشین های ایران خودرو و سایپا با توجه به حجم موتور و اسب بخار درحد یورو 2 هم نیست بعد میگن ما ماشین استانداردتولید میکنیم سوخت مشکل داره اگه راست میگید شما ماشین استاندارد شو تولید کن بعد بگو سوخت ایراد داره نه که دلیل تولید نکردنتون نبودن سوخت مناسب باشه این یعنی عذربدترازگناه تورو خدا به فکرمردم باشین مگه خودتون خانواده ندارین دلتون حداقل برای اونا بسوزه این آشغالها رو تولید نکنید
    • جیم جارموش IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      2 0
      فکر کردی خودشون سوار تولیداتشون میشن ؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    4 0
    شهرداری فقط پول زور گرفتن بلده۰
  • فرد IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    1 0
    باید تعرفه ماشینهای وارداتی ( خودروهای پاک) صفر شود . اگر این اتفاق نیافتد یعنی انسانها براشون مهم نیستن فقط به فکر پر کردن جیب خودشان هستند. پس درود بر کسی که برای پاکیزگی شهرمان قدمهای مثبت برمی دارند
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    2 0
    اصلا چرا تعرفه واردات خودروهای پاک و بویژه خودروهای هیبرید و الکتریکی رو صفر نمی کنین. چقدر آخه مردم باید جور بی کفایتی مسئولین رو بکشن و با این عوارض بیخودی کاسه هیشه خالی اونا رو پر کنن