در مقابله با آلودگی هوا کدام کارسازتر است، باران مصنوعی یا هواپیمای آبپاش؟

آلودگی هوا در کلانشهرهای چین وضعیت خطرناکی دارد و دولت این کشور با سرمایه‌گذاری 277 میلیارد دلاری قصد دارد به ابرها شلیک کند تا آسمان آبی را به شهرهایش برگرداند.

مجید جویا: ارتش چین به ابرها شلیک می‌کند تا آسمان آبی را به شهرهایش برگرداند.

به گزارش نیوساینتیست، به نقل از رسانه‌های داخلی چین، سندی توسط سازمان زمین‌شناسی چین منتشر شده که به استناد آن، مسئولین محلی آب و هوایی از سال 2015/1394 اجازه خواهند یافت که از بارورسازی ابرها برای تولید باران و پاک کردن کشور از آلودگی‌ها استفاده کنند. این بخشی از برنامه دولت برای سرمایه گذاری 1700 میلیارد یوآنی (معادل 277 میلیارد دلار) برای مقابله با آلودگی فزاینده هوا خواهد بود. اما سوال اینجا است که آیا واقعا این روش کارساز خواهد بود یا سرنوشتی همچون هواپیماهای آب‌پاشی خواهد یافت که چند سال پیش حرف از پروازشان در آسمان تهران به میان آمد؟

برنامه‌های بشر برای تولید باران مصنوعی، از دهه 1950/1330 آغاز شده‌اند. اما در سال‌های اخیر، این روش جنجال برانگیز با نظر موافق بیشتری روبرو شده و اعتباری برای خود کسب کرده است. یک دانشمند علوم آب‌و‌هوا به نام روگر استون از دانشگاه کویینزلند جنوبی در تووامبو استرالیا می‌گوید: «بارورسازی ابرها به شدت هدفمند شده  و واقعیت این است که باید از آن تقدیر کرد».

پیش از این نیز چینی‌ها گاه به گاه از بارورسازی ابرها استفاده می‌کردند، مثلا برای حصول اطمینان از پاک بودن آسمان در مراسم افتتاحیه المپیک پکن در سال 2008/1387، از باران مصنوعی استفاده کردند. روشی که چینی‌ها استفاده می‌کند شامل پرتاب موشک‌هایی است که باری از ذرات یُدید نقره را به داخل ابرها می برند. این ذرات علاوه بر کاهش شدید دمای ابر، به عنوان ریزهسته‌هایی برای شکل گیری بلورهای یخ از آب فوق سرد درون ابر عمل کرده و پس از رشد و سنگین شدن، به صورت باران یا برف (بسته به دمای زیر ابر) می‌بارند. هدف این ایده این است که که نزولات آسمانی مصنوعی بتوانند مه دود سطوح پایین‌تر را پاک کنند.

روش‌هایی دیگری هم وجود دارند که مواد شیمیایی متفاوتی برای کار با ابرهای گرم‌تر استفاده می‌کنند، اما به گفته استیون سیمز از دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا، روش گلاسیوژنیک که مورد استفاده چینی‌ها است، موثرترین روش استفاده شده تاکنون است.

با این وجود، او شک دارد که روش بارورسازی ابرها، بتواند در رفع مه دود نیز موثر واقع شود. زیرا مه دود متاثر از آلودگی هوای ناشی از ذرات دود و گرد و غبار است که در شرایط عادی به صورت هسته‌های یخ زا درون ابر عمل کرده و باعث بارش باران می‌شوند. طبق استدلال سیمز، اگر اینها منجر به بارش باران نشده‌اند، در آن صورت اضافه کردن ذرات بیشتر به شکل یدید نقره نمی‌تواند کارساز باشد.

به گفته سیمز، داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چینی‌ها شرایط اتمسفری درستی برای بارور ساختن ابرها ندارند. او می‌گوید: «من با قطعیت می‌توانم بگویم که آنها نمی‌توانند». او همچنین می‌افزاید که اسمان چین شامل مقادیر زیادی هسته یخی از آلودگی‌های کارخانه ای و گرد و غبار ناشی از صحرای گبی است.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    10 2
    روش بارورسازی ابرها،
  • بی نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    24 0
    ارتقای خودروها و موتورسیکلت ها به استاندارد یورو 5 از همه شون موثر تر هست.
  • بی نام FI ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    38 0
    تفنگ آب پاش! اینجوری موقع تعطیلی مدارس حوصله بچه ها سر نمیره!
    • وحیدm.s.r IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      3 0
      هیچ کدام.خواهشا مسئله رو پاک نکنین .
  • کامبیز فاتحی IQ ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    13 1
    کاملا تحقیق و نظریه این دانشمند برجسته استرالیائی صحیح است که این روش باروری قادر به کنترل و کاهش آلودگی هوای چین نخواهد شد به این دلیل ساده که در این منطقه با وجود بارشهای زیاد به هیچ عنوان از شدت ریزگردها کاسته نخواهد شد و از لحاظ علمی به تحقیق 13 ساله بنده برمی گردد زیرا متاسفانه ذرات کلوئیدی که همراه ریزگردها برمی خیزند، به دلیل نیروی دافعه بین ذره ای ذرات کلوئیدی، آب گریز بوده و با بارش پائین نیامده و همچنان در اتمسفر می مانند. به همین دلیل است که قادرند از آفریقا به خاورمیانه آمده و حتی برعکس در صورت بارش بر این بسترهای کلوئیدی همچو جنوب عراق، می بینیم که تمام آسمان کشور را ریزگردها اشغال می کنند.برای اطلاع بیشتر : مقاله ( هجوم ریزگردها با بارش شدت می یابد) را مطالعه فرمائید. با درود
  • مقیمی A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    19 0
    ایران خودرو و سایپا را ببندید و بنزین استاندارد تولید کنید آلودگی خود بخود از بین میره و نیازی به این داستانها هم نداره .
  • کیوان IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 0
    گسترش و بهینه سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بطوریکه آبرومند و دارای ظرفیت کافی برای جابه جایی همگانی باشد ...تنها راه است .
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    4 0
    ازاد سازى كامل واردات خودرو با بعرفه صفر و از رده خارج كردن خودروهاى فرسوده ، واردات و يا توليد واقعى سوخت سالم و پاك ، افزايش و توسعه حمل و نقل عمومى
  • لطفی A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    4 0
    اب پاشی با اب پاش پلاستیکی اون هم با هلیکوپتر بهتره
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 0
    در خصوص تهران، نه این و نه آن. نه بارش مصنوعی و نه هواپیمای آب پاش کم تاثیر ( در اصل بی تاثیر ) می باشد. اصل مطلب، وزش باد باعث تمیز شدن هوای تهران میگردد. راه کارها کارخانجات و صنایع آلوده کننده به جای اینکه در مسیر باد غالب ( شمال غربی به جنوب شرقی در اکثر مواقع سال و گاهی شمال شرقی به جنوب غربی است) قرار داشته باشد، باید بعد از شهر منتقل گردند. در اینصورت آلودگی آنها به تهران نمیرسد. بنزین و همچنین ماشین ها باید استاندارد ( با استاندارد بالا ) باشند. ادامه این روند، به ضرر اکثریت جامعه است، بعد از انکه انواع بیماریهای مختلف نظیر سرطان و سایر نظیر آنها به سراغ مردم تهران بیاید، درمان کردن اگر شدنی باشد، بسیار بیشتر از سود فعلی حاصل از تولید ماشین است.
  • علی اهوازی IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    3 0
    مرسی از این سوال سرگرم کنندتون
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    3 0
    از احمدی نژاد بپرسید!!