۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۹

روزنامه رسالت در سرمقاله خود به قلم محمدکاظم انبارلویی آورده است:

براساس بند الف جزء 2 تبصره 2 ماده واحده قانون بودجه سال 93 قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی و مجتمع‌های پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی 18 دلار است. همچنین قیمت خوراک فرآورده‌های نفتی تحویلی پتروشیمی‌ها به شرکت ملی نفت 18دلار می‌باشد. ‏
این قیمت‌گذاری نشان می‌دهد دولت مایل به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 93 نیست. چرا که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت فروش نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه‌های داخلی را در سال پایان برنامه پنج‌ساله 95 درصد فوب خلیج‌فارس تعیین کرده است.‏
همچنین قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و سایر مشتقات نفت را به تدریج تا پایان برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، 90 درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج فارس تعیین کرده است.
سال 94 سال پایان برنامه پنج‌ساله پنجم است. چگونه می‌توان با فروش نفت بشکه‌ای 18 دلار به پالایشگاه‌ها قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد در حالی که قیمت نفت از 105 دلار طی سال‌های گذشته پایین نیامده است؟ دولت یازدهم که همواره پایبندی خود را به قانون اعلام کرده است، آیا می‌خواهد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 هم سر باززند؟ یکی از اشکالاتی که آقای روحانی به دولت گذشته می‌گرفت عدم پایبندی به قانون و سلیقه‌ای عمل کردن در قانون هدفمندی یارانه‌ها بود.
حال چگونه است که وقتی می‌خواهند بودجه سال 93 را بنویسند اعلام می‌کنند؛ "شیوه فعلی پرداخت یارانه‌ها ادامه می‌یابد." این پرداخت‌ها از طریق فروش 18 دلاری نفت خام به پالایشگاه‌ها تامین نمی‌شود. بقیه آن را از کجا می‌خواهند تامین کنند؟ ضمن اینکه پرداخت یارانه به میزان سال پایه 89 با توجه به تورم کنونی افتخاری برای دولت نیست.
قانون هدفمندی یارانه‌ها پس از دو سال بررسی و معطلی در مجلس شورای اسلامی در بهمن 88 به تصویب رسید. این قانون در سال 93 سال چهارم و در سال 94 سال پنجم اجرای خود را می‌گذراند. یعنی 3سال از پنج سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به عهده دولت یازدهم است. آیا دولت یازدهم نمی‌خواهد از باب شفاف‌سازی درآمدهای نفتی از قاچاق فرآورده‌های نفتی جلوگیری کند؟ آیا درست است که در سال چهارم اجرای هدفمندی یارانه‌ها قیمت بنزین در ایران لیتری 400 یا 700 تومان باشد و در کشور همسایه ما ترکیه لیتری 8000 تومان؟! آیا این فسادآور و مشوق قاچاق نیست؟
ادامه اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت یازدهم چه تبعاتی خواهد داشت؟ آیا این بازگشت به عقب نیست؟ آیا دولت یازدهم می‌خواهد عدم شهامت دولت‌های سازندگی و اصلاحات را در عدم اجرای هدفمندی یارانه‌ها تکرار کند؟ آقای نوبخت معاون محترم برنامه ریزی ومدیریت راهبردی رئیس جمهور دیروز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «یک لایحه مستقل در باره هدفمندی یارانه ها به مجلس می دهیم. تاریخ ارائه لایحه هم معلوم نیست خواهش می کنم از من زمان دقیق آن را سئوال نکنید»(تسنیم) اما عدد 18 دلار فروش نفت خام به پالایشگاه ها در بودجه 93 نشان می دهد دولت از قانون هدفمندی یارانه ها عبور کرده است وهرگز به اجرای آن فکر نمی کند.ار طرفی نفس ارائه لایحه جدید در مورد هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که بودجه ای که یک‌شنبه گذشته تسلیم مجلس شد «بودجه کل کشور در سال 93» نیست.
‏***
براساس صورت‌های مالی شرکت ملی پخش و پالایش، میلیاردها لیتر فرآورده نفتی همه ساله به کشورهای همجوار و یا دیگر کشورها صادر می‌شود. به طور مثال در سال گذشته 000/000/871/7 لیتر فقط بنزین به خارج صادر شده است و این در حالی است که گفته می‌شود بنزین تولیدی در داخل کفاف احتیاجات را نمی‌دهد و باید از خارج وارد کنیم.
سئوال این است؛ تولید بنزین در داخل با قیمت نفت خام 18 دلار در بشکه و صادرات آن با قیمت فوب خلیج فارس که بالای 105 دلار است چه شفافیتی در حساب و کتاب شرکت ملی نفت و شرکت ملی پخش و پالایش به وجود می‌آورد؟
اگر صادرات 000/000/895/11 میلیون لیتر نفت گاز و نیز صادرات 000/000/628/9 لیتر نفت کوره سبک و سنگین را هم به آن اضافه کنیم موضوع شفافیت در درآمدهای نفتی و فرآورده‌های نفتی را چگونه در بودجه سال 93 می‌شود رهگیری کرد؟
حال اصلا به مقادیر نجومی صادرات بنزین سوپر، نفتای سبک و سنگین، نفتای ریوفرم، گاز مایع، سوخت جت، وکیوم باتوم و قیر و نیز خوراک روغن‌سازی و روغن خام، حتی اشاره هم نمی‌کنم.-اگر جناب آقای روحانی نمی‌گفتند من یک حقوقدان هستم، بنده در استیفای حقوق اقتصادی ملت بر اساس فصل چهارم قانون اساسی این قدر دقیق نمی‌شدم. آیا آنان که اجرای بدون تنازل قانون اساسی را طلب می‌کنند نباید پاسخگوی حقوق اقتصادی ملت، آنچنان که در فصل چهارم قانون اساسی آمده است، باشند؟
همچنین اگر جناب آقای نهاوندیان که از اقتصاددانان بزرگ کشور هستند نمی‌گفتند؛ "دولت بالاترین درجه شفافیت را در بودجه 93 دنبال می‌کند." تمایلی به باز کردن موضوع دریافت‌ها و پرداخت‌ها در حوزه قانون هدفمندی یارانه‌ها نداشتم. امیدوارم با پاسخگویی رئیس محترم جمهور یا تدوین‌کنندگان بودجه 93 در این مورد روشنگری صورت گیرد.‏

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    1 0
    این آقای انبارلویی تو این هشت سال درآمد افسانه ای نفت کجا بودند؟نکنه از امسال خوندن بودجه رو شروع کردند؟
  • حسام + 10 A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    2 0
    من نمی‌‌دانم چرا خبرآنلاین شده بنگاه خبر پراکنی کیهان و رسالت؟ هر کسی‌ دوست داره خودش می‌‌ره‌ این روزنامه‌ها را می‌‌خونه. شما لطفا اعتبارتان را با اين چيزهاي سطحي پایین نیاوريد.
  • اصغر A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    14 0
    آقای انبار لویی زمان احمدی نژاد هم اینقدر بودجه و برنامه 5 ساله رو مطالعه کرده بودی
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    2 0
    شما دلبران 8 سال گذشته در کدام ... تشریف داشتید؟
  • وحید صانعی A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    امکان بالا بردن سطح دستمزدها در ایران به علت رکود تولید و صنعت ورشکسته وجود ندارد ، پس نمی توانید انتظار داشته باشید مردم مانند ترکیه لیتری 8000 تومان بابت بنزین هزینه کنند و درآمدشان برای حداقل حقوق حدود 4 برابر کمتر از حداقل حقوق در ترکیه باشد و ماشین زیرپایشان را هم سه برابر گرانتر از بازار ترکیه بخرند و ...بنابراین تا زمانیکه اقتصاد دولتی ایران فرونپاشد و به یک اقتصاد آزاد دست نیابد (با یک رشد حداقل 9 درصدی) امکان اجرای هدفمندی واقعی وجود ندارد. در این شرایط نیز دولت مجبور است سوبسید غیر مستقیم بدهد و هر روز وضعیت فعلی ادامه داشته باشد . بهترین راه حل رونق تولید ، ایجاد امنیت ،ارتباط عادی و همکاری با سایر کشورها و باز نمودن مرزهای کشور برای تجارت با همه دنیاست.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    1 0
    روزنامه رسالت بايد اين حساب و كتاب را در 8 سال قبل انجام مي داد حالا هم تا 8 سال نيازي به نقد و بررسي رسالت نيست.
  • سپهر IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    55 2
    ببینم آن 2 سالی که آقای مهندسی که قدرت تحلیل مسایل را داشت و نه تنها هیچ کاری که نکرد مملکت را هم از بین برد و به اینجا رساند رسالت کجا بود . بارها گفتم و هیچ سایتی هم چاپ نکرده . تعیین قیمت با فوب خلیج فارس در مملکت ما که هنوز حتی با حقوق پایین افراد نسبت به سطح جهانی هزینه های تولید بالاست و مزیت رقابتی برای کالای ایرانی وجود ندارد تعیین قیمت حامل ها بر اساس قیمت های جهانی چیزی جز از بین رفتن تولید و فشار بیشتر بر روی مردم و ایجاد نارضایتی و افزایش واردات نیست . رسالت و کیهان و برخی نمایندگان با کارت هدیه هم بهتر هیچ کاری نکنند مارابه خیر شما امید نیست شر مرسانید
  • محمد A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    این نظر از اندازه رسالت خارجه
  • عرشیا A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    14 0
    باشه رسالت جون .تو راست میگی !!! فقط خواهشا همین یه مورد که دولت طبق قانون بودجه را سر موقع به مجلس تقدیم کرد را در نظر بگیر و بعد سکوت کن .
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    13 0
    لجبازی و عناد از جای جای مقاله مشخص است ....
  • بابی IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    بودجه را فقط باید داد به تیم اقتصادی دکتر محمود احمدی نژاد. ماشاالله باشه محشره. ما همه دیدیم چکارا که نکردند ایشان. به همین خاطر بود که نه رسالت حرفی میزد نه کیهان چون از بس که کارشون درست بود
  • علیرضا IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    بااین که رسالت هم مانند کیهان بادولت فعلی ودر نهایت بارای مردم مخالفه وهرروز ایراد های بنی اسرائیلی از دولت میگیره ولی دمش گرم که نظرات مخالف خودشو هم سانسور نمی کنه
  • بي بصيرت IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    1 0
    لعنت بر رسالت و کيهان چماقدار يکي نيست تو اين مملکت اين کاغذ پارههاي به اصطلاح روزنامه رو ادب کنه؟
  • مهرداد IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    1 0
    خدا را شکر به میمنت حضور جناب آقای روحانی ، این برادر انبارلویی علاوه بر تخصصی که در حل مسایل فرهنگی دارند ، مثل اینکه اخیرا مدرک فوق تخصص اقتصادی رو هم گرفتند ، نمیدونم اینا تا کجا میخوان پیش برند ولی خدا به رییس جمهورمان صبر جزیل عطا کند.......
  • مهدی IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    9 0
    از رسالت و کیهان همین انتظار است اینا دوست داشتن یه نفر مثل مهندس می امد چند سال دیگه مردم از برکات خدماتش بهره مند می شدند پول چاپ می کرد یارانه ها رو زیاد می کرد می گفت برین مسافرت خوش باشین ما هستیم تا .....