ماندلا رفت . به همین سادگی. اما میراث او برای بشیریت و وجدان عمومی ماندگار شد. گذشت،عفو،عشق و دوست داشتن. آنهم نه برای دوستان بلکه برای دشمنان.

نه اینکه نمیخواست ،نمیتوانست با چشم خشم وکینه به دیگران نگاه کند.
نه اینکه نمیخواست،نمیتوانست با چشم انتقام به دیگران نگاه کند.
نه اینکه نمیخواست ،نمیتوانست از لذت عفو ،گذشت،محبت و دوست داشتن خودرا محروم کند.َ
نه اینکه نمیخواست ،نمیتوانست آن لحظه که قادر به انتقام گیری ازکینه توز ترین دشمنانش بود،اما این کاررا نکردواورا در آغوش کشید و گفت: شاید یادم نرود اما می بخشم و عفو میکنم.
ولی نکته آنجاست که اگر هم میتوانست این کارها را نمیکرد.......ماندلا را میگویم.
نمیدانم !فرشته ها هم اینگونه اند؟ آیا فرشته ها هم به این زیبائی اند؟ که ماندلا امروز بود و گاندی دیروز؟.
ماندلا به دلیل مبارزاتش ،زجر کشیدن هایش،اسطوره شدن درمیان آزادیخواهان، رهبری مبارزات ضد نژاد پرستی ،پایان دادن به عصر آپارتایدو......شناخته نشد و کسی اورا صرفا به این دلایل تمجید نکرد. بلکه ماندلا ماند چون نامش در دایره المعارف وجدان ماندگار بشری مترادف وهم معنا شد با گذشت، عشق،محبت، عفو ودوست داشتن همه بدون توجه به رنگ،آیین،نژاد،دین ،مذهب و ایدئولوژی آنهاو نیز انتقام نگرفتن از دشمنان.
ماندلا حتی پیروزی را به بهای تحقیر و کوچک شمردن آشکار و پنهان دشمنانش نخواست و دنبال نکرد.او در لحظه پیروزی ،دشمنانش را در آغوش گرفت و دست آنها را بالا برد و به دنیا اعلام کرد، تحقیردیگران خود نوعی شکست است و شکست شایسته من آزادیخواه نیست. ماندلا حتی جشن نوبل خود را با دشمن برگزار کرد و نگفت چون اوهست من نیستم.قرن بیستم بایدخوشحال باشد چون گاندی را در کالبد خود داشت ،قرن بیست و یکم نیزباید بر خود ببالد که ماندلا را در خود داشت.اما گاندی دیروزرفت و ماندلا امروز.مادر عشق زمان ،کی چون آنها را خواهد پروراند؟وبه بشریت خواهد داد؟ماندلا رفت اما عشق ، محبت،گذشت،ندیدن،نگفتن،فراخ نگریستن و در یک کلمه چگونه پدر بودن را به یادگار و میراث گذاشت....
او چون گاندی، اینک آرام در دل میلیاردها انسان از هر نژاد و ملیت و آیین و.....اما اشک ریز به آرامی خفته است.......سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز.matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ben IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    4 0
    نمیدانم چه بگویم. از صبح که این خبر را شنیدم متاثر و گریانم. همانطور که آقای متین به خوبی نوشته میراث او عفو و گذشت و مردانگی است. بیایید میراث داران خوبی باشیم
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    4 0
    متاسفانه خیلی از دولتمردان ما این رفتار رادیدندولی الگونگرفتند...
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 6
    وقتی هم از ایشان برای دیدار از ایران دعوت شد نیامد
    • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      1 0
      اومده عکساش که با اقای خامنه ای هست
  • سلیمی A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    3 0
    متن خیلی زیبایی بود. جهان هرگز ماندلا را فرامش نخواهد کرد همچنانکه گاندی و لینکلن را فراموش نکرده است. خداوند روح او را غریق آرامش کناد.
  • افشین IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    5 0
    روحش شاد...آقایان حقه باز و قالتاق یاد بگیرن
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    8 0
    یاد او جاودان می ماند. روحش شاد
  • بی نام RO ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 3
    باز هم داریم غلو می کنیم و مرده پرستی، داریم کاسه داغتر از آش می شیم، تو را بخدا اعتدال رو رعایت کنید، آقا دلیل نداره اینقد از یه نفر تعریف بشه حتی اگر همش واقعیت باشه، بابا بخدا همین بنده خدا اشتباهات و بدی هایی هم داشت، نمی گم بدی هاشو جار بزنیم ولی دلیلی هم نداره اینقد بخوایم از ایشون تعریف کنیم، یه کم منطقی باشیم، از دوستانی هم که سریع به دولتمردان گیر دادن خواهش می کنم برن تو زندگی شخصی خودشون کنکاش کنن ببینن چکار واسه خودشون می تونن بکنن، نه اینکه همش انتظار داشته باشیم دیگران باید تغییر کنند، بابا بچسبید به زندگی خودتون، ببینید چقد تو خونواده مشکل دارین، چقد تو رابطه با دوستان، چقد، چقد، چقد!!!
  • مرضیه IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    بعضی انسانها انقدر بزرگ هستند که همیشه زنده هستند حتی بعد از مرگشان این مرده پرستی نیست. انسانهایی مثل ماندلا را خدا بزرگ میکنه وبالا میبره.