مهر نوشت:

کمبود 24 هزار معلم در نتیجه اجرای 6.3.3، راه اندازی اتاق های فکر، حاکم شدن امنیت فرهنگیان در مدارس، ایجاد بانک مدیران و نظام ارزشیابی از آنها، برقراری فضایی شاد و پرنشاط در مدارس در روزهای پنج شنبه برای دانش آموزان از مهمترین بخشهای سخنان وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفتگوی ویژه خبری بود.

علی اصغر فانی شب گذشته ( پنجشنبه شب) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به کمبود 24 هزار معلم در نتیجه اجرای شتاب زده طرح 6.3.3 اشاره کرد و گفت: نظام 6.3.3 در سند تحول بنیادین پیش بینی شده است و باید آن را اجرا کرد، اما آنچه که مهمتر است روش‌ و محتوای آموزشی است. در دو سال اخیر شاهد بودیم که با عجله نظام 6.3.3 که صرفاً ساختار است اجرا شد و سال گذشته برای نخستین بار کلاس ششم و امسال کلاس هفتم را در آموزش و پرورش ایجاد کردیم. اما باید توجه داشته باشیم تغییری که در نظام آموزش ایجاد می‌شود نیاز به مقررات و نقشه راه دارد اما متاسفانه در سال‌های اخیر نقشه راه تهیه نشد و یک باره به کلاس پنجمی‌ها اعلام کردند که باید به کلاس ششم بروند. در چنین فضایی به تعداد زیادی معلم، فضای آموزشی و کتاب درسی نیاز داشتیم که برای آنها تدبیری نشده بود.

کمبود 24 هزار معلم در مقطع ابتدایی

به گفته فانی، امسال در مقطع ابتدایی با کمبود 24 هزار معلم مواجه بودیم که با به کار گیری معلمان بازنشسته سعی کردیم این مشکل را حل کنیم. باید بگویم مسیری که برای تحول شروع شده دیگر امکان بازگشتی برای آن وجود ندارد و تلاش داریم نقاط ضعف را جبران کنیم و در این 100 روز کمبود معلم برای کلاس ششم را جبران و برای معلمانی که برای نخستین بار در پایه هفتم تدریس را آغاز می‌کردند دوره آموزشی برگزار کردیم.

وزیر آموزش و پرورش به برنامه هایش برای سال آینده اشاره کرد و توضیح داد: برای سال 93 چهارمحور اساسی را در راس برنامه‌هایمان قرار دادیم که نخستین موضوع بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی اس. در این زمینه تیمی را از ماه‌ها پیش فعال کرده‌و امیدواریم تا پایان اسفند به یک برنامه عملیاتی مناسب دست یابیم.

وی توسعه مشارکت را محور دوم برنامه هایش در سال آینده اعلام کرد و افزود: وزارت آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اداره موضوع تعلیم و تربیت در کشور نیست در این زمینه تمام وزارتخانه ‌ها و مردم باید با ما همکاری کنند بنابر این توسعه مشارکت معلمان، دانش‌آموزان و اولیاء نیز مد نظر است در عین حال به دنبال توسعه مشارکت مردم در امور آموزش و پرورش هستیم که این موضوع در قالب خیرین مدرسه‌ساز و مدارس غیردولتی متجلی است.

وزیر آموزش و پروش ادامه داد: مدیریت در منابع آموزش و پرورش محور سوم سیاست‌های چهارگانه است. بودجه‌ای که دولت در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد می‌تواند به صورت بهتر مورد استفاده قرار گیرد. بنابر این توسعه بهره‌وری در امور مالی مدنظر است. از این رو سرانه‌ای کردن بودجه را در سطح مدارس جزء برنامه‌هایمان قرار داده‌ایم. توسعه مدیریت آموزشگاهی به عنوان محور چهارم برنامه هایم است.
فانی ادامه داد: مدیران توانمند اگر اختیارات لازم را داشته باشند می‌توانند موثرتر عمل کنند. بنابر این تلاش می‌کنیم تا اختیارات مدیران را افزایش دهیم.

آسیب‌شناسی از وضعیت فعلی آموزش و پرورش

وی با اشاره به گزارش عملکردش به نمایندگان مجلس گفت: برای شناخت مسائل مختلف آموزش و پرورش جلسات کارشناسی مدیران را در سطح وزارتخانه برگزار کرده و 750 مسئله را در آموزش و پرورش شناسائی کردیم؛ چرا که اگر بخواهیم بهره‌وری را افزایش دهیم و با تدبیر حرکت کنیم باید از میان این 750 مسئله مهمترین آنها را انتخاب کنیم. بنابر این 4 سیاستی را که اعلام کردم جزء اولویت‌های جدی آموزش و پرورش است.

تلاش برای حاکم شدن امنیت فرهنگیان در مدارس

وی درباره اینکه در برنامه‌هایتان تا چه اندازه به منزلت معلمان توجه کرده‌اید، عنوان کرد:‌ رکن اصلی آموزش و پرورش معلم است؛ آموزش و پرورش شامل 6 رکن مدیریت، معلم، برنامه درسی، مقررات آموزشی، فضای فیزیکی، تجهیزات و بودجه است که در تمام این 6 رکن معلم نقش کلیدی دارد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمی می‌تواند نقش اصلی را در فرآیند تعلیم و تربیت ایفا کند که خود از هویت و منزلت قابل قبولی برخوردار باشد، بنابراین تلاشمان بر این بود که امنیت فرهنگی را در مدارس حاکم کنیم تا معلم مطمئن باشد می‌تواند در آموزش و پرورش نسبت به برنامه‌ها اظهار نظر، انتقاد و گلایه کند و با تمام وجود آماده شنیدن نظرات آنها هستیم، معلم باید احساس کند در برنامه‌ریزی آموزش و پرورش و مدرسه نقش دارد که در این مدت توانسته‌ایم زمینه‌های این موضوع را فراهم کنیم.

قول به مجلس برای اجرای کامل سند تحول

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فعلاً از سند تحول بنیادین ساختار نظام آموزشی به تدریج در حال شکل‌گرفتن است، عنوان کرد:‌ محتوا، روش‌ها، تامین نیروی انسانی و تجهیزات از جمله کارهایی است که در گام‌های بعدی به دنبال آن هستیم؛ در برنامه ارائه شده از سوی بنده به مجلس اجرای کامل سند تحول بنیادین را ذکر کرده‌ام و به مجلس قول داده‌ام که این کار را انجام دهم. بنابراین هم اکنون مشغول تدوین نقشه راه برای اجرای این سند هستیم و تلاش داریم تا ظرف یک سال نقشه راه را برای اجرای سند تحول بنیادین آماده و با مقررات و آمادگی لازم به سمت اجرای واقعی سند تحول برویم.

هنوز برای لغو تعطیلی پنج شنبه ها تصمیمی نگرفته ایم

فانی درباره اینکه آیا درصدد لغو دستورالعمل تعطیلی پنج شنبه ها هستید، گفت: هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است. در پاسخ به این سوال باید بگویم که در دو بعد در حال بررسی تعطیلی پنج شنبه ها هستیم. اول آنکه در نظر داریم تا در روز پنجشنبه برنامه‌های شاد و فوق برنامه برای ایجاد شادی و نشاط در بین دانش‌آموزان را در مدارس برگزار کنیم که در این زمینه کانون پرورش فکری گزارش اولیه‌ای را به بنده ارائه کرد اما قانع نشدم و نیازمند بررسی بیشتر است. از سوی دیگر معاونت پرورشی نیز در این زمینه مشغول کار است که پس از اعلام نتایج آنها در خصوص تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته باید بگویم که اگر قرار باشد در روزهای پنجشنبه‌ها مدرسه‌‌ها باز باشد باید برنامه‌های شاد همچون ورزش، کارهای پرورشی و مهارت زندگی به دانش‌آموزان داده شود.

وزیر و رئیس باید در خدمت مدرسه باشد

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خود به محور بودن مدرسه اشاره کرد و گفت: ‌درست است که وزارت آموزش و پرورش و ادارات را داریم اما باید بپذیریم که مدرسه محور است بنابر این وزیر، مدیرکل و رئیس منطقه باید در خدمت مدرسه باشند نه اینکه مدرسه در خدمت اداره باشد. بنابر این این تغییر رویکرد را در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: دفتر بهبود مدیریت را در آموزش و پرورش طی هفته‌های آتی راه‌اندازی خواهیم کرد و با ایجاد بانک مدیران اسامی افرادی که صلاحیت مدیریت و آمادگی لازم برای این کار رادارند ثبت خواهیم کرد که بسته آموزشی مدیران و نظام آرزشیابی از مدیران برای تنبیه و تشویق آنها را جزء برنامه‌هایمان قرار داده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص استفاده از نیروهای جوان در این وزارتخانه گفت: در تلاش هستیم که جوانان با تجربه را تقدیم نظام آموزش و پرورش کنیم بنابراین معتقدم تلفیقی از افراد باتجربه و جوانان در آموزش و پرورش می‌تواند مشکلات را حل کند. صرف جوانگرایی و یا صرف استفاده از افراد مسن و باتجربه را قبول ندارم.

تشکیل اتاق فکر در آموزش و پرورش

وی با اشاره به اینکه در طول 8 سال گذشته نیروهایی که سابقه خدمت آنها به 30 سال نرسیده بود و بازنشسته کردند، اظهار داشت: اتاقهایی فکری را در آموزش و پرورش ایجاد کردیم که در این اتاق‌های فکر مسائل آموزش و پرورش با دعوت از صاحبنظران حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد یعنی در کنار ساختار رسمی یک ساختار غیر رسمی را در آموزش و پرورش به صورت اتاق فکر ایجاد کرده‌ایم.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 11
    هر چقدر به فرهنگیها رسیدگی شود باز هم ناله شان تا اسمان میرسد همیشه هم طلبکار هستند .اگه اینا میخواستن از شب تا صبح بیداری بکشند و در 12 ماه سال فقط 26 روز حق مرخصی داشته باشن (بجای 5 ماه تعطیلی در سال )خدا میدونه چکارها که نمیکردن !!!!!!!!
    • ali IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      6 1
      شما 1 ساعت هم نمی توانید با بچه تان کار کنید. کار با40 دانش اموز ابتدای و 40 مادر بی سواد هنر است که هر روز یک دستور جدید دارند. اگر این تعطیلات هم نباشد جه برسرما معلمین خواهد امد شب تا صبح بیدار بودن که ...هنر نیست..!!صدای دهل از دور خوش است...!!!؟؟؟
    • مادرومعلم A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      5 0
      اگه اینقد ر تعطیلی دوست داشتی بهتر بود سعی میکردی معلم بشی .انقدر با بچه های مردم سرو کله میزنم که دیگه حوصله ای برای کار کردن با بچه ی خودم ندارم.
    • معلم A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      4 0
      عزیزم بحث فقط مادی نیست یک معلم امنیت شغلی واحترام اجتماعی ندارد (متاسفانه) زمانی که دانش اموز بودیم معلم احترامی انچنانی داشت ولی خداوکیلی الان چی ؟ هرروز بخشنامه استرس زا توی رسانه ها میگن کارت طلایی ولی ........
  • اشکان IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    16 7
    ای بابا باز شروع شد ! به نظر من بهتره از این پس به جای کلمه "دانش آموز" اسم رو تغییر بدیم به "موش آزموش"
  • حمیدرضا IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    15 2
    الا ن دوباره بحث سیستمای فوتبال میشه :-)
  • معلم A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    32 2
    همین الان هم مدیران با رفتارهای سلیقه ای اعصاب معلم را خورد می کنند چه برسد به اینکه اختیاراتشان هم اضافه شود
    • مدیرمدرسه IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      3 2
      مطمئنم نه تو معلمی نه اون مدیر ؟؟؟وگرنه مدرسه جای موش و گربه بازی معلم و مدیر نیست حضرت آقا !
  • رضا IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    3 2
    به همین دلیل امسال شمار زیادی از خدمت گزاران و سرایداران مدارس را سر کلاس فرستادند! لطفا گذارش تهیه کنید
  • یک مربی پیش دبستانی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    14 4
    باسلام .درحالیکه اقای حاج بابایی دههانیرورابدون ازمون واگهی رسمی ومحرمانه به عنوان اموزگاران قرانی ونیروهای خدماتی ازبین نورچشمی ها جذب وسپس نیروهای خدماتی راباکمترین سابقه خدمت یکشبه باطرح غیرقانونی مهرافرین به اموزگاری مدارس تبدیل وضعیت نمودوهیچ برخوردی بااین کارهای غیرقانونی صورت نگرفت ودرحالیکه مامربیان پیش دبستانی بابیش از8سال سابقه خدمت درمدارس دولتی ودارا بودن مدرک دانشگاهی معتبرهمچنان بلاتکلیف وسرگردانیم متاسفانه این خانم مجری هیچ پرسشی ازوضعیت فلاکت بار مامربیان پیش دبستانی که ازاین همه تبعیض وجفا روزگاروجوانی مان تباه شده ازاقای فانی نپرسید .کاش این خانم مجری لحظه ای خود راجای ماقرارمی داد.ایافریادرسی هست
  • دلال مرکزی EU ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    8 0
    الان در مدرسه پسر من معلمی آورده اند که در کلاس شمشم درس بدهد هنو این معلم نمیتواند ضرب اعشاری انجام دهد و بچه ها خودشان بهش یاد میدهند در ضمن گفته که آهن ا برگترین اختراعات بشر بعد از طلا است! تقریبا" 70% اولیا ا جمله من فراندانمان را ا آن مدرسه به غیر انتفاعی بردیم
    • رستم خان A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      2 4
      آقای دلال باشی معلم کارش را خوب بلده آی کیو بجه شما پایین که مطلب معلمش را یاد نمگیره
    • سعيد رض از اردبيل IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
      0 1
      با سلام خدمت آن همكار محترم بنده هم از آن نيروهايي هستم كه حدود 17 سال است بصورت قراردادي و پيماني در پست متصدي امور دفتري با مدرك كارداني مشغول انجام وظيفه بودم و همكاراني داريم كه شايد بيش از 20 سال سابقه با مدارك كارشناسي و بتلاتر حتي دكتري داريم آيا حق ماست يا حق جنابعالي كه 8 سال سابقه داريد بنده در استخدامه مدت 3 سال بصورت جايگزين بدون حقوق و بيمه كار كردم و حقوق اولم 11 هزار تومن بود با احتساب آن سه سال و پايان خدمت بنده 22 سال سابقه دارم حالا بفرمائيد حق با كيست . . . . . بله شايد افرادي هم بودند مثل شما با پارتي بازي آمدند.
  • اذری A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    6 1
    شما که قول داده بودین عرض یک ماه دستورالعمل استخدام مربیان پیش دبستانی بدین پس چی شد اقای فانی اه مظلومانو به جون نخرین کاری کنین که دعای ما بدرقه راهتون باشه نه نفرین ما. حق یارتون باشه
  • دبیر IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    4 0
    به نظرم باید به وضعیت مدرسه ها رسیدگی شود وتنها به مدارس تهران نگاه نکنند برنامه ریزان باید دورترین مدارس و مناطق محروم را هم در نظر بگیرند تا شاهد حوادثی نظیر شین آباد و غیره نباشیم و فاجعه آموزشی صورت نگیرد که همین حالا با اجرای نظام جدید633 بمب ساعتی آن به کار افتاده است
  • ساسان IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    3 2
    سلام آقای فانی با جمع کردن مجتمع ها و برگرداندن نیروهایی که در مجتمع ول معطلن مشکل کمبود نیرو در آموزش وپرورش تا حدودی حل میشه
  • فرهنگیان آذرایجان غربی IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    8 0
    تنها انتظار ما عوض کردن سمرقندی است
  • مهرداد کرم پور IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    8 0
    سلام به جای لغو تعطیلی پنجشنبه ساعات درسی اضافه وغیرضروری راحذف کنید
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 4
    پس معلمهای غیر دولتی با سابقه کار زیاد در مقطع ابتدایی چکار کنند؟ یه فکری برای آنها بکنید بهتر نیست به جای معلم باز نشسته از آنها استفاده کنید؟آقای فانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • رستم خان A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 2
    باسلام برنامه های آقای وزیر خوب است فقط حقوق معلمین رابه مدیران مدارس نسپارد
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    2 5
    سلام لطفا به جای پیر زنا وپیر مردا ما فارغ التحصیلای رشته علوم تربیتی رو استخدام کنید بعد سنمون بالا میره
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    7 0
    اگر کیفیت آموزش در حد کشورهای توسعه یافته باشه جمعه ها هم مدارس را باز کنید حرفی نیست ولی با این شرایط آموزشی دایر شدن پنجشنبه ها فقط اتلاف وقت وهزینه برای خانواده ها و جامعه است.
  • دبیر دبیرستان با 20 سال سابقه A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    2 1
    بنده از شغل معلمی با آن همه استرس و نگرانی ناراضی بوده و آرزوی بازنشتگی می کنم تا مثل دیگران آزاد و زندگی کنم .
  • معلم IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    3 0
    آموزش و پرورش ما متاسفانه مملو از مشکلاته که همه اونها فقط با کمی فکر و منطق و به کار بردن تجارب معلمان که با دانش آموزان سرو کار داشتن و آشنا به مشکلات و مسایل موجود در امر تدریس و کتاب های درسی و همینطور برنامه های مختلف هستن،حل میشه نمونش طرح بی فایده توصیفیه که نه تنها مشکلاتی که قرار بود حل کنه رو حل نکرده که مشکلات عدیده دیگه ای رو هم به وجود آورده سطح یادگیری دانش آموزان به شدت افت کرده، انگیزه درس خوندن و یادگیری به حداقل رسیده و خیلی مسایل دیگه که تنها معلما میدونن و بس از کسانی هم که درمورد وضعیت فرهنگیا ناراضی هستن فکر میکنن که فرهنگیا انسانهای زیاده خواهی هستن خواهش میکنم یه طرفه به قاضی نرن من خودم هم قبل از اینکه معلم شم مثل شما فکر میکردم
  • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    6 0
    اقای وزیر چرا مدیر نباید توسط معلمان انتخاب شود مگر شما نمی دانید بیشتر مدیران بر حسب روابط انتخاب میشوند چرا ارزشیابی مدیران توسط معلمان همان مدرسه صورت نگیرد بعد معلم اینقدر بی ارزش است حقوقش را مدیر تعین کند
    • معلم IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      2 0
      سلام آقای فانی لطفا حقوق معلمان تربیت دهنده آینده سازان کشور را به دست مدیران انتخاب میشوند نسپارید چون در این صورت معلم با یک کارگر بی سواد هیچ فر قی نمی کند.
  • نگار امین A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 2
    سلام.آقای وزیر چرا استخدام سراسری انجام نمیده؟من لیسانس تربیت بدنیم.2سال که فارغ التحصیل شدم وبیکارم دربدر دنبال یه استخدامیم.ازتون خواهش می کنم یک فکری واسه ماها بکنید.به کار احتیاج دارم...
  • به نگار امین A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    عزیزم بعداز سالهای سال که ما جوونیمون تو اموزش وپرورش هدررفت تصمیم گرفته شد باازمون ماجذب بشیم .مگه دردروازه هست که هر کی خواست وارد بشه قراربود حق به حقدار برسه نه اینکه هر کی از راه رسید ادعای استخدام کنه!!!!!!!!!!!1
  • يك مادر IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    آقاي فاني فكري هم به حال معلماني كه در مناطق محروم و دور از خانواده در حال تدريسند بشود آيا اين خوبه كه بچه من 9 ماه بدون پدر باشد يا اينكه دو هفته يكبار پدرش يكروز بيايد و برود .