رحمانی‌فضلی: نسل جدیدی از مواد مخدر وارد می‌شود/ افزایش اعتیاد زنان نگران کننده‌است

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر از ورود نسل چهارم مواد مخدر به کشور خبر داد.

زهرا تالانی: عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در نخستین نشست خبری خود با رسانه ها درباره سیاست های این سازمان و عملکرد آن در این 100 روز توضیحاتی داد.

او گفت:با وجودیکه هزینه های زیادی برای مبارزه با مواد مخدر کشور پرداخت می شود اما باز هم از قاچاقچیان عقب هستیم چون قاچاق مواد مخدر،بیش از 1000 هزار میلیارد دلار در سال درآمد ایجاد کرده و همین وسوسه برانگیز است.

وزیرکشور به همسایگی با کشور افغانستان اشاره کرد و گفت:حدود 209 هزار هکتار زمین در این کشور به کشت مواد مخدر اختصاص دارد و سالانه 6 هزار تن محصول تولید می کند که مهمترین مسیر ترانزیتی آن کشور ماست.

رحمانی فضلی افزایش آگاهی مردم در زمینه نوع مواد مخدر و نحوه مصرف آن را پیشگیری مهم دانست و گفت:برنامه های ما در زمینه پیشگیری،درمان،مصونیت سازی بعد از درمان و اشتغال است.

او به نقش بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد در درمان و پیشگیری تاکید کرد و گفت:اکنون 80 درصد درمان توسط بخش خصوصی و مردم نهاد انجام می شود.

رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: رویکرد اصلی ما اجتماعی محور است و برای همین در جهت تقویت سازمان های مردم نهاد تلاش زیادی می کنیم. در حوزه مقابله ۸۰درصد مناطق مرزی را تحت کنترل داریم و درمرزهای شرقی کشور به جز 250 کیلومتر که آن هم تا تابستان سال آینده تحت کنترل در می‌آید بقیه مرزها در نظارت ما قرار دارد، از طرفی بخش اعظم ترانزیت مواد مخدر به سمت راه‌های دریایی رفته و اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور و سپس ترانزیت است.

رحمانی فضلی ادامه داد: مواد مخدر صنعتی را باید جدی بگیریم، تولید این مواد در مکان‌های ابتدایی و امکانات اولیه انجام می‌شود به طوری که در 6 ماه گذشته 200 لابراتور و آشپزخانه‌هایی که در منازل وجود داشت و محلی برای تولید شیشه شده بود، کشف کردیم و همه آنها را منهدم کرده‌ایم.


پاسخ به سوالات
بخش دوم این نشست خبری اختصاص به سوالات خبرنگاران داشت که در جدول زیر آورده شده است:

سوال پاسخ
دسترسی آسان مواد مخدر در شهرها این را قبول دارم اما با طرح جمع آوری معتادان و رسیدن به توزیع کنندگان در حال جمع آوری مخدر از سطح شهر هستیم که در سه ماهه نخست سال جاری 23 درصد افزایش کشفیات داشته ایم. در مورد اینکه که می گویید دسترسی در پارک ها به مواد مخدر آسان است باید بگویم که در 100 روز گذشته 16 هزار معتاد را دستگیر کردیم که با این روش هم درمان را انجام می دهیم و هم به توزیع کنندگان می رسیم.
رسیدگی به خانواده معتادان زندانی در این مورد یک تیم کارشناسی به سرپرستی دکتر عماد افروغ در دانشگاه تهران آثار اجتماعی ده گانه را در دست بررسی دارد . در این مورد موضوع زنانی که معتاد می شوند و خانواده را دچار اشکال می کنند و همچنین موضوع خانواده قاچاقچیان بسیار در این پروژه ها پررنگ تر دیده شده است با این حال متاسفانه در کشور نهادی وجود ندارد که سرپرستی این خانواده ها را برعهده بگیرد. شخصا در کمیته های ویژه خانواده های آسیب دیده شرکت می‌کنم، ساماندهی موسسات خیریه، فعال کردن تمامی صنوف و دعوت از هنرمندان و ورزشکاران برای کاهش آسیب های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر در این کمیته ها در دستور کار قرار گرفته اند.
نحوه کنترل در فرودگاهها
در موادی ورودی و خروجی فرودگاه‌ها، بادی اسکنرهایی که به تازگی از سوی وزارت دفاع تولید شده است را نصب کرده‌ایم و به همین منظور در ایام حج حتی یک مورد هم دستگیری در حوزه اعتیاد نداشتیم و در ترانزیت مواد مخدر به مالزی، اندونزی و تایلند آنچه خبرها تحلیل می‌کنند، کاملاً درست نیست و تبلیغات علیه ایران وجود دارد.اما آنچه مسلم است می‌توانیم ادعا کنیم با مراقبت ویژه در فرودگاه‌ها به پایین‌ترین حد ترانزیت مواد مخدر رسیده‌ایم و در آمار دستگیری 350 ایران در زندان مالزی مشخص شد که آنها مواد را از ایران نبردند بلکه در انجا ساکن بوده و شبکه تولید ایجاد کردند که با همکاری و موافقت بین المللی شدیدا با آنها برخورد شد.
اعتیاد زنان و دانش آموزان َ
متاسفانه آمار اعتیاد زنان از 5.3 درصد به 9.8 درصد افزایش داشته است که این زنگ خطر است، همچنین آمار دقیقی از اعتیاد دانش‌آموزان نداریم، اما مطابق آماری نمونه گیری شده نیم درصد دانش آموزان کشور معتادند و سن معتادان کاهش یافته است.
تغییر الگوی مصرف
تغییر الگوی مصرف اعتیاد مهم است، اما اگر بخواهیم روی هروئین متمرکز شویم، ماده جدیدی رو می شود مثل این روزها که باید بگویم نسل چهارم مواد مخدر هم در راه است، برای همین به دنبال مبارزه متوازن هستیم.
مواد مخدر در زندان ها
از معضلات موجود ورود مواد مخدر به زندان‌ها است.ما معتقدیم اگر زندان‌ها را نمی‌توانیم کنترل کنیم چطور می‌توانیم کشور را با این وسعت جغرافیایی اداره کنیم، به همین منظور قرار شده بادی اسکنرهایی در زندان‌های بزرگ نصب شود.البته وجود مواد مخدر در زندان‌ها به این معنی نیست که نیروی انتظامی و مسئولان در این امر دخیل هستند به هر حال باید همه به این حوزه ورود کنیم و آن را معضل همگانی بدانیم. در سه ماهه اخیر 29 کیلوگرم مواد مخدر از نظر در زندان‌ها کشف شده است.
بودجه ستاد
مشکل در کل کشور است و تحریم ها از فروش نفت هم موجب کاهش بودجه شده است، ولی باید گفت که بودجه این ستاد در سال 92، 135 میلیارد تومان بوده که کمتر از 50 درصد آن را تخفیف داده اند اگر تا آخر سال الباقی هم داده شود باز هم کم داریم، خودتان محاسبه کنید، درمان یک میلیون معتاد و هزینه اردوگاه ها سالانه چقدر است.

 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يونس A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 1
    ايا شماها واقعا نميدانيد كه خود فروشي زنان واعتياد انها براي چيست (فقر)80% و اين افتخار مال من مسؤل است ا
  • سلام: A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    1 0
    ادم فقیر از نون شبشم یه کمی برای صبحش بر میداره که گرسنه نمونه مدام مواظبه کاری نکنه که براش خرج بتراشه مطمئنا سراغ مواد هم نمیره چون قدرت خریدشو نداره. پس هر چیزی رو به فقر ربط ندید بعضی کارها برای هواوهوس وبعضی کارها ریشه اش فقر فرهنگیه وبعضی کارها از سر سیری. وگر نه هیچ کسی به خاطر فقر خودفروشی نمیکنه این جور ادمها فقر رو به صورت شعار در اوردن تا به بهونه فقر کارهاشونو بکنن