۱ نفر
۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۶

اعتماد نوشت:

پیرمرد کنار سیگارها آنها را گذاشته بود. پشت سرش عطاری قدیمی قرار داشت که حالا می‌فهمم چرا او به این عطاری تکیه داده بود. ماده گیاهی سبز رنگی که داخل کیسه‌های کوچکی بسته‌بندی شده بود «ناس» نام داشت. نخستین بار بود که اسم این ماده را می‌شنیدم، دوستم با تعجب به من گفت که چیزی نیست، مثل آدامس می‌ماند، تازه می‌گویند به درد ترک سیگار هم می‌خورد. از این داستان نزدیک به یک سال می‌گذرد. حالا تصمیم گرفتم دوباره سری به همان عطاری‌ها بزنم تا وضعیت حضور ناس در آنها را بررسی کنم. ناس یا نسوار نام یک ماده گیاهی اعتیادآور است که با برگ تنباکو ساخته می‌شود.

این ماده سبزرنگ است و بو و طعم بسیار تندی دارد. «قبلا ناس داشتیم اما الان چند وقت است که برای ما نمی‌آید، اما اگر بخواهی می‌گویم برای تو بیاورند» عباس، نام یکی از عطارهایی است که با ناس برخورد خیلی عادی داشت و اصلا از اینکه این یک ماده مخدر است، اطلاعی نداشت. رضا، عطار دیگری است که درباره ناس گفت: «من شنیده‌ام که ناس ماده خطرناکی است اما خب ما نه زیاد اما فروش داریم. کسی تا امروز نیامده درباره فروش ناس از ما سوال کند و آن را جرم تلقی کند. هنوز هیچ گونه تذکری به ما داده نشده است.» شرایط قانونی عرضه ناس و بلاتکلیفی هویت آن که، ناس مخدر است یا محرک آسیب جدی به شمار می‌آید. ناس از برگ تنباکو که در سایه خشک شده و به‌همین خاطر سبز رنگ است ساخته می‌شود. این برگ‌ها را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلوی دهان، میان لب و دندان می‌گذارند. برخی از ناسی‌ها هم ناس را با دستمال کاغذی در دهان می‌گذارند. این ماده بیشتر در افغانستان کشت و ساخته می‌شود و برخی مردم ایران، بیشتر مناطق افغانستان و پاکستان و قسمت‌هایی از هند، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان از این ماده استفاده می‌کنند. در دفعات اول عوارض آن عبارت است از احساس سرگیجه، سردرد و تهوع و سایر عوارض استفاده مدید از ناس شامل از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم‌ها، تغییرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی و روانی، بیماری‌ها و سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ و نارسایی‌های کلیوی است. ناس به صورت سنتی و به شکلی که در افغانستان و پاکستان استفاده می‌شود، مصرف می‌کنند.

ناس، ارزان و بدون منع قانونی

عباس دیلمی‌زاده‌، مدیرعامل جمعیت تولد دوباره درباره حضور ناس در کشور و ریشه تاریخی آن به ما گفت: ناس سال‌هاست که در ایران مصرف می‌شود، این ماده از طریق افاغنه به ایران وارد شده است که به صورت سنتی خودشان از این ماده استفاده می‌کنند. به اعتقاد افغان‌ها این ماده انرژی زا هست. خیلی از عطاری‌ها به صورت قانونی این ماده را می‌فروشند اما تا امروز فکر نمی‌کنم درباره منع قانونی فروش این ماده چیزی گفته شده باشد.

خبرگزاری مهر درباره خلأ قانونی برخورد با فروش ناس در گزارشی نوشت: سرهنگ علیرضا پریور با اشاره به اینکه ناس جزو مواد مخدر نیست، افزود: به همین دلیل نیروی انتظامی نمی‌تواند در این زمینه وارد شده و اقدام به جمع‌آوری آن کند و ما تنها در مواردی می‌توانیم از ورود ناس به استان جلوگیری کنیم که به عنوان قاچاق کالا محسوب شود. این مسوول با اذعان به اینکه که در این زمینه خلأ قانونی احساس می‌شود، ادامه می‌دهد: شاید در آینده قانونی وضع شود که به نیروی انتظامی اجازه برخورد با فروشندگان این ماده گیاهی مضر را بدهد. وی می‌گوید: در این خصوص متولیان امر مانند سلامت و بهداشت باید ورود پیدا کنند. سرهنگ پریور همچنین تنها مصرف‌کنندگان ناس را افاغنه می‌داند و می‌افزاید: درباره مصرف ناس نگرانی وجود ندارد زیرا مصرف این ماده مضر در بین ایرانی‌ها رواج ندارد.

این ماده به دلیل ارزان قیمت بودن در بین جوانان ایرانی هم مشتریان تازه‌یی پیدا کرده است. یک بسته ناس را تنها با 300تومان می‌توان خرید. با گران شدن سیگار و مخدرهای دیگر استقبال به مصرف ناس بیشتر خواهد شد. پان پراگ یا همان ناس، ماده مخدری است که به تازگی در غالب آدامس وارد ایران شده است. پان‌پراگ، راجا، تایتانیک، ناس خارجی، پان پاکستان، پان عربی، ویتامین، ملوان زبل، پان اسفناج وگوتکا، نام‌های دیگر این ماده مخدر یا محرک است، به اعتقاد بعضی کارشناسان این ماده نوعی مخدر و به اعتقاد برخی دیگر محرک است. مخدری که این‌بار در بسته‌های شکیل با عکس‌های هنرپیشه‌های خوش‌تیپ هندی و پاکستانی به عنوان آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم نعنا و خوشبوکننده دهان وارد شده است. این آدامس‌های مخدر را خیلی راحت می‌شود مثل سیگار از مغازه‌ها خرید. آلمان در سال 1912 ، ناس را برای درمان بیماران روانی ساخته بود، ولی 40 سال بعد در امریکا، مهر ممنوعیت خورده بودند و حالا پس از نیم قرن، دوباره در بسته‌بندی‌های شیک سر و کله‌شان پیدا شده است.


ترک اعتیاد ناس سخت‌تر از سیگار

ناس یکی از کثیف‌ترین موادی است که در گروه مخدرها قرار گرفته است. نحوه استفاده ناس به این‌گونه است که این ماده را به لب و دندان‌های خود می‌زنند یا با انگشت زیر لثه قرار می‌دهند و بعد از مدتی مکیدن، آن را با یک تف غلیظ به بیرون پرتاب می‌کنند که قرمزرنگ است. تمام خیابان‌ها به این رنگ درمی‌آید. آدامس‌ها و خوشبوکننده‌های پان پراگ ترکیب مخدر ناس را دارند. مخدر کثیفی که مرزنشینان شرق ایران و خراسانی‌ها و ساکنان قسمت‌هایی از آذربایجان، آن را که از افغانستان، پاکستان و هند وارد می‌شود به خوبی می‌شناسند و به تازگی در بقیه شهرهای ایران هم یافت می‌شود.

دیلمی‌زاده می‌افزاید: متاسفانه این ماده خیلی پدیده تازه‌یی نیست و از زمان ورود افاغنه به ایران ناس هم آمده است. سوءِ مصرف ناس در میان ایرانی‌ها زیاد نیست، اما خب حضورش نگران‌کننده است. فروش ناس نباید به صورت قانونی باشد و فکر می‌کنم امروز هم فروش این ماده غیرقانونی است. این ماده ابتدا به دهان و لثه‌ها آسیب وارد می‌کند، سپس معده و روده را از کار می‌اندازد. ناس در گروه محرک‌ها قرار می‌گیرد. مصطفی، عطار آخری است که به او سر می‌زنم، او از وارد شدن این آدامس‌ها و پاستیل‌ها اطلاع دارد اما می‌گوید جوانان ناس را به خوبی می‌شناسند و تمایل به مصرف این ماده دارند، مصطفی ادامه داد: خیلی از این جوان‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که ناس برای ترک سیگار مفید است اما این در صورتی است که بیشتر از آن ضرر دارد و این دستاورد افغان‌های داخل ایران است.

اگرچه ناس خودش به شکل وحشتناکی اوضاع دهان و دندان را به هم می‌ریزد، اما مهم‌ترین هراسی که از این ماده وجود دارد، وابستگی‌ است که این ماده به مخدرهای سنگین‌تر و قوی‌تر ایجاد می‌کند. این ماده که در ایران به صورت سنتی همچنان مصرف می‌شود، عوارض بسیار مخربی دارد که براساس تحقیقات دانشگاه پزشکی کراچی، جذب نیکوتین موجود در ناس و تنباکو‌های جویدنی 4-3 برابر سیگار است و به همین ترتیب اعتیاد به آن سنگین‌تر بوده و رهایی و ترک آن دشوارتر است. خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در استفاده‌کنندگان تنباکو‌های جویدنی 4/1 برابر افراد عادی است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    57 6
    ما چندتا کارگر افغانی داریم که بدجور به ناس اعتیاد دارند و اینها اصلا تریاک و سایر مواد مخدر رو مصرف نمی کنن چون معتقدن ناس فقط آرام بخش عضلات و مسکن دست و پا درده
    • امیر A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      63 2
      تمام کارگرای افغانی سر ساختمان ما هم از ناس استفاده میکنند. و دندان همشون هم داغون شده یه جورایی ناس دندان ها رو میخوره و فکر میکنم به دلیل آهک باشه.
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    65 5
    دعا کن فقط ناس بفروشن
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      9 1
      ترامادول و خیلی چیزای دیگه هم میفروشن که نمیشه نام برد
    • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      4 2
      شما از اثرات اون هم چيزي ميدوني آدمو مثل ترياك نميكشه ولي به شدت خمار و بي رگ ميكنه تو شهر هاي مرزي و جنوب شرق من زياد ديدم مردم استفاده ميكنن در ضمن توي چابهار كه بودم زمين از شدت استعمال اون قرمز شده بود يه نكته ديگه اينكه افرادي كه مصرف كنن براي هميشه بايد با رنگ سفيد دندوناشون خداحافظي كنن
  • رضا ازرشت A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 1
    وقتی میبیننددندان ولثه هاروداغون میکنه دیگه معلومه چیزبیخودیه درکل درعجبم همه یابیشترمعتادان میدونن موادمخدرکثافته وزندگیهارونابودومتلاشی میکنه ولی بازم میرن سراغش وعجیبترازاون اینه که یه بنده خدایی روکه کشتی گیرم هست سراغ دارم که باوجوداینکه میدونه تریاک وحشیش بدنش روداغون میکنه مدتیه به این کثافتهامعتادشده بهش گفتم آخه بابا خودت مدونی ایناآدم روبیچاره میکنه چرامیکشی بمن گفت نترس بابامن کشتی گیرم معتادنمیشم تفریحی بارفقایه سیخکی میکشیم!خدایا روزی برسون که توایران چیزی بنام موادمخدرووآدم معتادنداشته باشیم
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 7
    البته تولید و توزیع اصولی و بهداشتیش می تونه درمانی هر چند اندک برای پدیده اعتیاد تو ایران باشه. کسی که ناس پیدا نکنه می ره سراغ بقیه مواد مخدر ها. به همین راحتی!!!
  • اشکان A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    4 1
    ناس در بین مردم سوید و نروژ و دیگر کشورهای اسکاندیناوی نیز رواج بسیار گسترده ای دارد. تنها تفاوت آن در نحوه بسته بندی شیک و رنگ قهوه ای آن است. اما بو و طعم ان دقیقا مانند همان ناس افغان هاست.در ضمن قوطی مخصوص ناس نیز وجود دارد که برای نگه داری و استعمال آن به کار میرود. ناس در بین مردمان استان گلستان نیز مصرف میشود. یکی از دوستان میگفت در کرمان نیز مصرف میشود. در کل هر جا مهارجران افغان زیاد باشند این ماده مخدر وجود دارد. رنگ آن نیز سبز است. رنگ سبز ناس طیف های خاصی دارد.
  • پرند A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    5 4
    نشنیدم تا حالا! ینی خیلی قدیمیه؟حال به هم زن تر از اینم هست؟: ناس یکی از کثیف‌ترین موادی است که در گروه مخدرها قرار گرفته است. نحوه استفاده ناس به این‌گونه است که این ماده را به لب و دندان‌های خود می‌زنند یا با انگشت زیر لثه قرار می‌دهند و بعد از مدتی مکیدن، آن را با یک تف غلیظ به بیرون پرتاب می‌کنند که قرمزرنگ است. تمام خیابان‌ها به این رنگ درمی‌آید. آدامس‌ها و خوشبوکننده‌های پان پراگ ترکیب مخدر ناس را دارند. مخدر کثیفی که مرزنشینان شرق ایران و خراسانی‌ها و ساکنان قسمت‌هایی از آذربایجان، آن را که از افغانستان، پاکستان و هند وارد می‌شود به خوبی می‌شناسند و به تازگی در بقیه شهرهای ایران هم یافت می‌شود
  • رضا IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    4 1
    واویلا ! آخه این ماده کثیف رو چرا باید بفروشن؟ کم مخدر وجود داره که حالا شاهد باشیم ملت به این چیزا رو بیارن؟ و از این به بعد گوشه خیابون ناس های استفاده شده رو بصورت تفاله مشاهده کنیم؟؟ من توی خدمت در بندرعباس اولین بار اینهارو دیدم. بچه های مشهد و بخصوص بچه های بندر خیلی از این ماده استفاده میکردند. یجورایی بدون اون امکان نداشت. خودم حتی دو سه باری برای یکی از بچه ها از بلوچهای جاسک خرید هم کردم و فقط یکبار بخاطر دندان درد و کمبود امکانات در جاسک اون رو استفاده کردم اما گیراییش انقدر بالا بود که ناکارم کرد !
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    29 0
    واله ناس که سوپری ها هم می فروشن... شما کراک و شیشه رو دریاب
    • توفیق A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      5 0
      اره بابا در یکی از شهرها که بنده دانشجو بودم دکه های سر میدوناش میگفتند بیشتر درامد ما از روی فروش ناس است و خیلی عادی در ملح عام میفروختند ضمنا در اون شهر و شهرهای ان استان همه منظورم از همه ایرانی ها هم شاملش میشود مصرف میکردند
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    24 16
    ممنون بابت اطلاع رسانیتون. فعلا بریم مصرف کنیم تا غیرقانونی نشده.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      15 0
      شوخیش هم زشته
  • مریم IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    8 4
    بهتر نیست کراک و شیشه و این موادهای جدید رو دریابید؟؟!!!تااینکه به ناس بخواین گیر بدین !!
    • ssssssssssssss A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      0 2
      راس میگه خوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    14 0
    اسم ناس که میاد واقعا حالم بد میشه خیلی کثیف و چندش اوره واقعا در شان ما ایرانی ها نیست
    • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      18 1
      راست می گه در شان ما ایرانی ها نیست در شان ما تریاک و حشیشو و ...هست
  • ایران A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    7 4
    زیاد نگران تریاک و ناس نباشید/ حداقل این مواد هزاران سال است که به عنوان دارو استفاده می شود و طبیعی است و روی مغز اثر سوء ندارد/ اما شیشه و قرص های روان گردان اکس و کرک هست که جوانان ما را از مغز خالی کرده دولت و نیروی انتظامی سعی در مهار مواد شیمیایی کند / که باعث نابودی مغز جوانان و مرگ آنها می شود.
  • علی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    7 4
    خبر ندارند که مصرف این ماده بدن را اماده مصرف انواع مواد مخدر از جمله شیشه کراک تریاک هروئین میکنه ........................................................................... باید مصرف این ممنوع بشه............................................باید نیروی انتظامی دست به کار شه واین ماده را از سطح خیابونا ودکه ها جمع کنه........................................با این کار میتونه خدمتی به کشور تهاجم فرهنگی یافته ی کشور ما بکنه.......................الان شرکت هایی در ایران وجود دارند که با فروش ناس سود های میلیاردی در سال دارند .................................................. و از نااگاهی جوانان به خوبی استفاده کرده اند وان ها را به این ماده کثیف معتاد کرده اند ........... ........................
  • بی نام US ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    9 0
    از قدیم میگن ناس داری خواص داری
  • ,هادی A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    1 0
    http://www.khabaronline.ir/detail/322660 من تا حالا ندیدم کسی از مصرف ناس از زندگی عادی خارج شده باشه ولی تریاک و شیشه و . ... همشون داغون شدن بیجاره شدن
  • h A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    2 0
    فکری برای دارو ی ترک ناس بکنید خیلیا هستن که دوست دارن ترک کنن وقتی استفاده نمیکنن یه ادم عصبی و روانی میشن
  • بی نام A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    1 0
    عجب چیزاییخدامارو گرفتارش نکنه