توضیحات رییس‌سازمان بهزیستی درباره اشتغال، مسکن و مستمری معلولان/ مستمری می‌دهیم نه حقوق

رییس سازمان بهزیستی در پاسخ به اینکه به‌عنوان کاری نمادین حاضرید با ویلچر در شهر تردد کنید، گفت: با معلولان در ارتباطیم و مشکلات را می‌دانیم؛ اما مگر بهزیستی چقدر قدرت دارد که مناسب‌سازی را انجام بدهد؟

فهیمه حسن‌میری: امروز به مناسبت رسیدن روز جهانی معلولان، نشست خبری با حضور دکتر همایون هاشمی، رییس سازمان بهزیستی کشور برگزار و آمار و ارقامی درباره وضعیت جامعه معلولان کشور مطرح شد.

دکتر هاشمی با بیان این که شعار امسال سازمان ملل درباره روز جهانی معلولان نزدیک به شعاری است که سال گذشته سازمان بهزیستی آن را مطرح کرده بود و به شکستن موانع فیزیکی، ارزشی و فرهنگی در این رابطه می‌پردازد، گفت: خوشحالیم که سازمان بهزیستی هوشمندانه نیازهای امروزی جامعه هدف را شناسایی می‌کند.

او با بیان این که حوزه توانبخشی در سازمان بهزیستی جایگاه ویژه خودش را دارد، گفت: ما در بقیه خدمات شرکای کاری داریم ولی در این حوزه به طور اختصاصی توزیع و مدیریت می‌کنیم و از آنجا که در این حوزه منحصر به فردیم، اهمیت بحث بودجه خودش را نشان می‌دهد.

او با بیان این که یک رویکرد اساسی در توانبخشی، اتخاذ شیوه‌های نوین در مرکز توانبخشی است، گفت: توانبخشی به شدت متاثر از رویکردها و مدل‌های جهانی است و ما دائما در حال رصد این موارد هستیم.

در این نشست، رییس سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که به عنوان کاری نمادین و به مناسبت روز جهانی معلولان آیا حاضرید فردا با ویلچر یا یک عصا در سطح شهر تردد کنید و مشکلات معلولان را لمس کنید، گفت: من هم ویلچر سوار شده‌ام. این کارهای فانتزی فایده‌ای ندارند، ما دائما در عرصه هستیم، با معلولان در ارتباطیم و مشکلاتی که در سطح شهر وجود دارد را می‌دانیم. اما شما چرا این سوال را از من می‌پرسید؟ مگر ما چقدر قدرت داریم که مناسب‌سازی را جلو ببریم؟ در سال گذشته کاری که توانستیم انجام بدهیم این بود که دستگاه‌ها را جمع کردیم و تذکرات لازم را به آنها دادیم اما باید بدانید که مناسب‌سازی در حیطه اختیارات من نیست و ما فقط می‌توانیم آن را پیگیری و مطالبه کنیم.

در جدول زیر محورهایی که دکتر هاشمی درباره آنها اظهارنظر کرد و پرسش‌هایی که به آنها پاسخ داد را می‌خوانید.

موضوع

شرح اظهارنظر

اشتغال معلولان

با معاونت ریاست‌جمهوری و وزارت نفت قراردادی منعقد کردیم که سهمیه مناسبی را درباره آن 3 درصد اشتغال معلولان اختصاص بدهند. قرار است با سایر دستگاه‌ها هم وارد مذاکره شویم که تاخیرهای گذشته درباره اشتغال معلولان جبران شود.

مسکن معلولان

اختصاص مسکن بخش مهمی از توانمندسازی و بهبود معیشت معلولان است. در برنامه 100 روزه بیش از چهارهزار واحد مسکونی را به معلولان تحویل دادیم و اگر مشکلات انشعب حل شود، تا پایان سال ۳۵ هزار واحد مسکونی دیگر هم به مددجویان واگذار خواهد شد.

سازمان‌های مردم‌نهاد

یکی از رویکردهای اساسی ما تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد است. با در نشر گرفتن ان‌جی‌او ها اکنون در بیش از 24 هزار نقطه کشور حضور داریم اما بدون آنها تنها در 44 نقطه هستیم.

پرداخت شهریه

پرداخت شهریه معلولان پرداخت شهریه معلولان تاحدودی انجام می‌گرفته اما دولت ما را مجاب کرده که صددرصد را تامین کنیم و با این که کار سختی است اما در حال انجام آن هستیم به طوری که اکنون 16 هزار دانشجو تحت پوشش صددرصد ما قرار دارند.

تعداد معلولان شناسایی‌شده

تعداد معلولان شناسایی‌شده از ابتدا تاکنون 324هزار و 213 نفر هستند، تعداد شهرهای تحت پوشش 333 و تعداد روستاها 18395 نفر است و در مناطق مرزی و حاشیه‌ای هم در حال خدمت‌رسانی به معلولان هستیم.

ایاب و ذهاب

پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب به معلولان شامل 6667 نفر است. ضمن این که پلاک رانندگی در سال 91 برای 9344 نفر صادر شده که این تعداد در سال 92 به 11562 نفر رسیده است.

مراکز حرفه‌آموزی

272 مرکز حرفه‌آموزی داریم که اعتراف می‌کنیم کم است و از خیرین و صاحبان حرف و مشاغل دعوت می‌کنیم کمک کنند. تعداد کارگاه‌های تولیدی و حمایتی ما هم 63 عدد است که آنها هم کم هستند و دعوت می‌کنیم افراد بیایند مجوز بگیرند و چنین مراکزی را تاسیس کنند.  

بیمه معلولان

برای بیمه معلولان مشکلی نداریم و آنها تحت پوشش هستند. علاوه بر این که آنها را تحت پوشش درآورده‌ایم، بیش از 16 هزار مددجوی مجهول‌الهویه داریم که نه شناسنامه دارند و نه متولی و قیم اما آنها را شناسایی کرده‌ایم و برایشان یارانه هم گرفته‌ایم.

مشکلات زنان معلول

در حوزه زنان معلول مشکلی نداریم و در این زمینه عدالت اجتماعی برقرار است و درخصوص ارائه خدمات به زنان و مردان معلول مساوی کار می‌کنیم.

مستمری معلولان

ما به کسی حقوق نمی‌دهیم بلکه مستمری، ویلچر، واکر، مسکن، اشتغال و سایر بسته‌های خدمتی را پرداخت می‌کنیم و در کنار آن یک ناقابل مستمری هم به معلولان می‌پردازیم. معلولان یارانه دولت و یارانه ما را می‌گیرند و این در حالی است که بسیاری از سازمان‌ها افزایش مستمری نداشته‌اند.

مناسب‌سازی شهر

در مناسب‌سازی فضای شهر در شرایط خوبی قرار نداریم ولی به نسبت سال‌های گذشته سیر بهتری طی شده است. ما هم مثل معلولان از شهرداری می‌خواهیم که این موارد را بیشتر در نظر بگیرد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    5 0
    بد نیست کمی هم با معلولان تحت پوشش گفتگو کنید تا بدانید که زنان معلول واقعا مشکلی ندارند؟؟ واقعا چقدر به سازمانهای مردم نهاد در کلیه حوزه ها اهمیت می دهید ؟؟؟
  • علی رضافیضی IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    7 2
    باعرض سلام من يک معلول جوان هستم وخيلي جاهادنبال کاررفتم ولي براي من کارپيدانميشوددراين تهران که من ازشماخواهش مي کنم ازمامعلولان حمايت کنيد
  • دل سوخته IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    6 0
    با سلام خدمت دکتر هاشمی : می خواستم بگویم برادر عزیز اگر کمی ما دقت کنیم در کارکرد افراد زیر دستمان فکر نکنم معلولی نا امید از درب بهزیستی خارج شود. من نمی دانم بعضی از این کارمندان بهزیستی که ماهیانه با بت کاری که نمی کنند حقوق می گیرند فردا چه می خواهند جواب بدهند. برادر هاشمی اگر بچه خودت معلول بود و وضعیت شغلی خوبی هم نداشتی مسکن هم نداشتی باز با این صراحت حرف می زدی. خدا بدادتان برسد که چه جوری می خواهید جواب بدهید.
  • دختر معلول IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    4 0
    با سلام و خسته نباشید.من دختری معلول هستم که 34 سال سن دارم دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- مالی و بیکار مشکل من سنم هستش که برای آزمون استخدامی بزرگ هستش و نمی تونم در آزمون استخدامی شرکت کنم.تورو خدا به وضعیت اشتغال ما معلولین کمک کنید و مشکل سنی ما رو حل کنید.