چرا ادعای تاسیس حسینیه شیعیان در مصر به نام آیت‌الله سیستانی منتشر شد؟

فارس نوشت:

ادعای تاسیس حسینیه شیعیان در مصر به نام آیت‌الله سیستانی در حالی در آستانه محرم منتشر شد که به نظر می‌رسد جریان‌های ضد وحدت شیعی و سنی و مزدور غرب از آن بهره‌ها برده‌اند. پایان هفته پیش بود که رسانه‌های خبری مصر به نقل از یک حساب توئیتر منتسب به یک شیخ شیعه در بحرین از تاسیس 4 حسینیه در مصر با همکاری دفتر آیت‌الله سیستانی خبر دادند.

بنابر این گزارش، حساب توئیتر «محسن العصفور» رئیس مرکز مطالعات علمی بحرین نوشته بود: با همکاری دفتر آیت‌الله سیستانی 4 حسینیه در مصر و در شهرهای قاهره، جیزه و اسکندریه تاسیس شده که این حسینیه‌ها به برخی افراد عراقی ساکن مصر تعلق دارد.

پس از آن «محمد غنیم»، فردی که مدت‌هاست ادعای ریاست بر جریان شیعی مصر را دارد، گفت: حسینیه‌های جدید مربوط به افرادی عراقی است که در مصر به ویژه در شهرک «6 اکتبر» زندگی می‌کنند.

پس از این خبر بود که بار دیگر چون سال گذشته جریان‌های سلفی موضع‌گیری شدید خود را آغاز کرده و مدعی تلاش شیعیان برای تبلیغ تشیع در این کشور شدند.

ناصر رضوان یک رهبر سلفی و رئیس ائتلاف موسوم به «نوادگان صحابه و اهل‌بیت(ع)» یکی از این افراد بود که گفت: هرگز اجازه تاسیس حسینیه در مصر را نمی‌دهیم و درباره خبر تاسیس حسینیه های جدید به قانون رجوع می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سخنان «غنیم»، «سروصدای رسانه‌ای برای به آتش کشیدن مصر» است، افزود: اگر حسینیه‌ای ببینیم مسئولان مربوطه را خبر می‌کنیم و در صورت عدم اقدام مناسب از سوی آنها خودمان اقدام می‌کنیم.

بنابر این گزارش این خبر مشکوک در حالی به خوبی در روزهای گذشته مورد سوءاستفاده جریان‌های سلفی و وهابی قرار گرفته که «محسن العصفور» دو روز پس از انتشار این خبر به پایگاه الایام بحرین گفت: این خبر از حساب توئیتری اخذ شده که به دروغ به نام من تاسیس شده است.

به گزارش فارس، اما به نظر می‌رسد این خبر با برنامه‌ای دقیق طراحی و به صورت گسترده در مصر و در جهان اهل‌سنت منتشر شده چرا که از یک طرف شخصی که در بحرین ادعای این خبر را داشت، فردی است که پادشاه بحرین شهریورماه گذشته، در پی دستور تشکیل مجدد دو اداره موقوفات سنی و جعفری وی را به سمت رئیس موقوفات جعفری منصوب کرد.

«محسن العصفور» پیش از این به عنوان قاضی در دستگاه قضایی حکومت بحرین فعالیت می‌کرد، اما به دلیل مشکوک بودن به فساد اداری و اخلاقی از این سمت برکنار شده بود.

این چهره شیعه بحرینی هر چند به ظاهر یک روحانی است اما به دشمنی با معارضان بحرینی و شخصیت‌ها و رهبران سیاسی و مذهبی این کشور معروف است و دارای روابطی نزدیک با دست‌اندرکاران روزنامه «الوطن» عربستان سعودی است که از سوی افراد نزدیک به «شاهزاده بندربن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی اداره می‌شود.

از سوی دیگر بنابر اطلاعات موجود آیت‌الله سیستانی چون دیگر مراجع شیعی هیچ دفتری در مصر ندارد و این نکته‌ای است که «ناصر رضوان» رهبر سلفی‌های مصر نیز به آن اشاره کرده است.

همچنین این خبر در حالی به نام آیت‌الله سیستانی منتشر شده که کمتر از دو هفته از فتوای جدید ایشان در حرمت توهین به صحابه می‌گذرد که ناراحتی جریان‌های مزدور شیعی در لندن و آمریکا را برانگیخته است.

نکته دیگر اینکه انتشار این خبر در مصر در آستانه محرم با توجه به تمهیدات هر ساله شیعیان مصر برای برگزاری مراسم عاشورا مستمسک خوبی را در اختیار سلفی‌های تندرو و وهابیون قرار می‌دهد تا بار دیگر جلوی این مراسم قدیمی در مصر را بگیرد.

برپایه این گزارش، سال گذشته بود که خبر تاسیس حسینیه‌های شیعی در قاهره موجی از تفرقه‌افکنی بین شیعیان و اهل‌سنت در سراسر جهان و به‌ویژه مصر را به راه انداخت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    دوست داشتین به نام ... منتشر شه ؟!